Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Dan zijn mensen zoals ik met een lease/renting dik gescheten he...
    Dat hangt af van hoeveel maanden je reeds betaald hebt.

    Wij hebben onze auto deze zomer na 39mnd fin. renting afgekocht, omdat KBC Lease weigerde om het contract (48mnd / 16% rest) over te zetten op onze nieuwe bvba (die nog niets bewezen had). De auto kostte nieuw 51k+btw en wij hebben die toen afgekocht voor 17k+btw. Zoals het er nu uit ziet, worden we belast op een derde van de nieuwprijs...

    Ik hoop ook nog steeds dat er nog een extra stuk kan gerecupereerd worden via bewezen beroepskost. Aangezien ik 50000 km zakelijk rijd, kan ik die misschien aan € 0,15 inbrengen als bewezen beroepskost. Dat is dan € 7,5k/jaar waar ik gerust een evenwaardig VAA tegenover wil zetten... Dat is dan al goed om een auto van 40k+btw met 18%VAA zonder pijn in huis te halen
    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

    Comment


    • Ja, maar toch is er door te werken met factuurwaarde (ook voor 2de hands) een serieuze achterpoort opengezet, lijkt me.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
        Gij kunt hem nog verkopen en terug kopen aan een lagere prijs.
        Effectief ingeschreven op een derde en dan na een jaar of zo terugkopen lijkt me idd zeer verdedigbaar. Maar zo binnen de paar weken facturen maken zal bij controle centjes kosten lijkt me.
        Bovendien 2dehands toch nog duur in VAA, net door de hoge CO2. (in het specifieke geval van TuurBo)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          Ja, maar toch is er door te werken met factuurwaarde (ook voor 2de hands) een serieuze achterpoort opengezet, lijkt me.
          Ik denk dat vele (kleinere) zelfstandigen al langer jonge occasies kochten.
          Nu zullen zij die vroeger nieuw kochten, zich daar gewoon bij aansluiten
          Er zal geld te verdienen zijn voor zij die de juiste auto's importeren..
          My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
            Ik denk dat vele (kleinere) zelfstandigen al langer jonge occasies kochten.
            Nu zullen zij die vroeger nieuw kochten, zich daar gewoon bij aansluiten
            Er zal geld te verdienen zijn voor zij die de juiste auto's importeren..
            dat klopt ook wel, maar echt eerlijk vind ik het toch ook weer niet. Vroeger had het nog zin om een auto nieuw te kopen en die 5 jaar (of langer) op te rijden, nu wordt het eigenlijk plots al interessanter om gewoon elke 3 jaar nen auto van 1-2 jaar oud te kopen ofzo. Ben ook benieuwd wat dit tot effect gaat hebben bij leasings: misschien gaan er nu leasing formules van 1-2 jaar komen, waarbij de wagen nadien gewoon wordt doorverkocht aan een andere leasemaatschappij. Er gaat dus, denk ik, een markt komen voor jonge 2de hands leasingformules.

            Het voordeel van een nieuwe blijft wel dat deze meestal lagere CO2 hebben, daarmee dat ik nu toch ook weer gewoon voor een nieuwe ga .

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
              Och, Di Rupo leest dit forum elke dag. Alle suggesties die hier gepost worden zullen door De Rupo geblokkeerd worden.
              Laten we dan zelf een goeie regeling uitdenken die "rechtvaardig" is zodat hij ze kan overnemen.

              Comment


              • Als het effectief zo is dat men puur of facturatiewaarde gaat kijken gaan ze dat m.i. nooit kunnen volhouden omwille van de "discriminatie" die ik eerder al aanhaalde.
                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                Comment


                • We zullen wel zien wat het wordt maar :
                  - 2e hands kopen en een lager voordeel hebben dan een nieuwe opent achterpoortjes zoals hierboven beschreven
                  - jaarlijks een waardevermindering mogen rekenen op de nieuwwaarde zorgt voor een daling van de inkomsten en niet voor de meerinkomsten die ze willen.

                  Ik zou in hun plaats opteren voor een aparte regeling voor auto's van meer of minder dan 5 jaar :

                  - eerste 5 jaar vaa aan de nieuwwaarde
                  - auto die afgeschreven is : vaa /2

                  zo heeft iedereen die met een moderne wagen wil rijden een hoger voordeel en wie met een oudere wagen wil rijden wordt niet getaxeerd op de nieuwwaarde. Desnoods in trappen van 3 jaar ofzo.

                  De huidige regeling is natuurlijk altijd voordeliger maar die moeten we gewoon vergeten.
                  En als Di Rupo toch meeleest ... .

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
                    Ik zou in hun plaats opteren voor een aparte regeling voor auto's van meer of minder dan 5 jaar :

                    - eerste 5 jaar vaa aan de nieuwwaarde
                    - auto die afgeschreven is : vaa /2

                    zo heeft iedereen die met een moderne wagen wil rijden een hoger voordeel en wie met een oudere wagen wil rijden wordt niet getaxeerd op de nieuwwaarde. Desnoods in trappen van 3 jaar ofzo.

                    De huidige regeling is natuurlijk altijd voordeliger maar die moeten we gewoon vergeten.
                    En als Di Rupo toch meeleest ... .
                    Ik ben voor.
                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                    Comment


                    • Dat zijn goeie punten, lijkt me.

                      Eigenlijk toch wel jammer dat de regeling op poten wordt gezet door politiekers die totaal geen voeling hebben met de realiteit, maar gewoon zien hoe ze zo veel mogelijk kunnen binnenhalen, ipv te streven naar een zo eerlijk mogelijk systeem.

                      5 jaar gelede ofzo, was het nog fiscale pk, da is een totaal uit de lucht gegrepen concept want wat zegt nu de cylinderinhoud over het werkelijke voordeel in natura.

                      dan werd het CO2, ok da is goe naar milieu toe, maar ook weinig zeggend over het echte voordeel da je aan die wagen hebt.

                      Nu gaan ze die CO2 combineren met ne prijs waar ze nooit een correct en eerlijk systeem voor kunnen bedenken. De cataloguswaarde kunnen ze ni achterhalen, met de factuurprijs kan gesjoemeld worden (zeker als je me 2de hands constructies begint te werken.

                      Kunnen ze geen systeem maken da gebaseerd is op de optelsom van een aantal parameters, met elk een gewicht.
                      Mogelijke parameters:

                      - CO2
                      - waarde van de auto (boekwaarde, dus rekening houden met afschrijving!)
                      - werkelijk vermogen (kW/pk)
                      - gewicht (zoals in NL)

                      hang aan die 4 parameters een gewicht en tel dat op.

                      Toch zo moeilijk niet?

                      Comment


                      • en wat ik nog minder snap, is da het een totaal ander systeem is dan hetgeen waarmee de nieuwe BIV wordt bepaald.

                        Vroeger: BIV op fiscale PK en leeftijd.
                        Nu: BIV op uitstoot

                        En nog gekker: voor dezelfde wagen, kan de BIV dalen, en het VAA stijgen, omdat een "matige" CO2 (laat ons zeggen 150 gram) wel een hoog VAA geeft, maar voor de BIV nog steeds vrij gunstig is.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          en wat ik nog minder snap, is da het een totaal ander systeem is dan hetgeen waarmee de nieuwe BIV wordt bepaald.

                          Vroeger: BIV op fiscale PK en leeftijd.
                          Nu: BIV op uitstoot

                          En nog gekker: voor dezelfde wagen, kan de BIV dalen, en het VAA stijgen, omdat een "matige" CO2 (laat ons zeggen 150 gram) wel een hoog VAA geeft, maar voor de BIV nog steeds vrij gunstig is.
                          de nieuwe BIV regeling is 'vlaams', de afgunsttax is federaal ... zegt ook nog maar eens hoe het gesteld is in dit land ... droevig ....

                          Comment


                          • dat wist ik wel hoor, dat die BIV vlaams is. En idd, het bevestigt wat voor apenland dit is. Het is echt niet normaal. Hoe kan het bv. dat de belastingstarieven torenhoog zijn, en grote bedrijven toch niks betalen.

                            En wat helemaal erg is: op Vlaams niveau is het geen haar beter dan op federaal.

                            Comment


                            • Oef, heb de laatste 9 pagina's doorgelezen, niet zoveel posten jongens er moet af & toe ook nog eens gewerkt worden...
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • El Greco
                                Member
                                Geregistreerd: 7 december 2009
                                Locatie: Stabroek
                                Berichten: 1.801

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  Gij kunt hem nog verkopen en terug kopen aan een lagere prijs.
                                  Een lagere officiële prijs, bedoel je. Met het verschil kan je nog een witwasoperatie maken. Verkoop kar, krijg 100. Koop kar voor 70 + 30.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    en wat ik nog minder snap, is da het een totaal ander systeem is dan hetgeen waarmee de nieuwe BIV wordt bepaald.

                                    Vroeger: BIV op fiscale PK en leeftijd.
                                    Nu: BIV op uitstoot

                                    En nog gekker: voor dezelfde wagen, kan de BIV dalen, en het VAA stijgen, omdat een "matige" CO2 (laat ons zeggen 150 gram) wel een hoog VAA geeft, maar voor de BIV nog steeds vrij gunstig is.
                                    gaat nieuwe BIV niet meer degressief met leeftijd? Was dat niet iets van per jaar ouderdom - 10%?
                                    Porsche 996 GT3 RS
                                    Porsche 964 RS
                                    BMW ///M3 e30
                                    Mercedes c250 CDI AMG
                                    www.flamebox.be

                                    Comment


                                    • Jullie vergeten nog de jaarlijkse verkeersbelasting (op basis van fiskale pk).
                                      Daar is *voorlopig* nog niets aan veranderd (is federale materie)
                                      Reken maar dat ze ons hier bij de volgende hervorming ook bij ons kl* zullen hebben!

                                      Dus je bent in het slechtste geval 3 keer gejost met je dikke kar.
                                      -BIV
                                      -VAA
                                      -verkeerstaks
                                      2021 Taycan 4S
                                      2021 Lexus UX250h

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        Ja, maar toch is er door te werken met factuurwaarde (ook voor 2de hands) een serieuze achterpoort opengezet, lijkt me.
                                        Ik zie niet in hoe.
                                        Sjoemelen met facturen is maar interessant als je verkoopt en dus een deel prive kunt opstrijken.
                                        Door te sjoemelen bij aankoop schiet je in je eigen voet.
                                        Stel dat je een wagen kan kopen voor 40000 met een marktwaarde van 50000.

                                        Waar ga je dan die extra 10k ophoesten? Met prive-geld zeker? Het is nu net de bedoeling om dit te vermijden.
                                        Secundo: je kunt bijgevolg ook maar 40k afschrijven dus gaan er 10k aan kosten "verloren"
                                        2021 Taycan 4S
                                        2021 Lexus UX250h

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                          Ik zie niet in hoe.
                                          Sjoemelen met facturen is maar interessant als je verkoopt en dus een deel prive kunt opstrijken.
                                          Door te sjoemelen bij aankoop schiet je in je eigen voet.
                                          Stel dat je een wagen kan kopen voor 40000 met een marktwaarde van 50000.

                                          Waar ga je dan die extra 10k ophoesten? Met prive-geld zeker? Het is nu net de bedoeling om dit te vermijden.
                                          Secundo: je kunt bijgevolg ook maar 40k afschrijven dus gaan er 10k aan kosten "verloren"
                                          In 't voorbeeld da je geeft, moet de 10k zwart zijn, voor de verkoper was het al sowieso interessant, maar de koper kan dus voordeel doen op deze manier, hij kan zwart geld witwassen en zit met een lager voordeel in natura.

                                          En het achterpoortje kan ook gebruikt worden zonder echt te sjoemelen: als jij en ik ongeveer dezelfde wagen hebben, dan kunnen we die aan elkaar 2e hands verkopen en hebben we alle twee plots een lager VAA.

                                          Bij verkoop moet je ook maar 50% BTW niet meer rekenen, en als de CO2 niet te hoog is valt de BIV ook goed mee, m.a.w. je kan even snel van auto wisselen dan van onderbroek ;-)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X