Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Je gaat er nu van uit dat elke zelfstandige per definitie zwart geld heeft.
    Misschien wel zo bij de doeners (elektriciens, loodgieters, horeca, beenhouwers,...) maar niet of in veel mindere mate bij de denkers (diensten).

En die 50% btw regel is tot nader order opgeschort.

Die "ruil" is wel een goed idee, die ga ik onthouden
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

Comment

• Geldt niet voor alle zelfstandigen, maar er zijn er zeker genoeg!

En wat de BTW betreft, kreeg dit doorgemaild van mijn boekhouder (dateert van 7 december) :
      AUTO - BTW

Uw auto verkopen met minder btw?

De btw op autokosten is maximaal voor 50% aftrekbaar, maar toch moet u bij verkoop btw rekenen op 100%. Daarin zou nu verandering komen...

Btw-aftrek nog altijd maximaal 50%. Daaraan is dus helaas niets gewijzigd. De btw op alle autokosten is inderdaad nog altijd voor maximaal 50% recupereerbaar via uw btw-aangifte en bovendien uiteraard alleen in de mate dat u uw auto beroepsmatig gebruikt. De btw die betrekking heeft op privégebruik is immers nooit recupereerbaar.

Voortaan kijken naar het beroepsgebruik? Dat is voortaan inderdaad het criterium. Gebruikt u uw auto voor minstens 50% beroepsmatig, dan is uw btw-aftrek ook gelijk aan 50%, want dat is het maximum. Gebruikt u uw auto echter voor minder dan 50% beroepsmatig, bv. 40%, dan is uw btw-aftrek beperkt tot uw beroepsgebruik, dus ook 40%.

Ook voor vennootschappen? Jawel! Voor eenmanszaken was dit inderdaad al langer de regel, maar dat wordt dus nu ook voor vennootschappen het algemene principe! De btw op autokosten zal dus niet meer sowieso voor 50% aftrekbaar zijn.

Leuk gevolg bij verkoop! De regel bij verkoop was dat er sowieso btw gerekend moest worden op de volledige verkoopprijs, niettegenstaande u dus maximaal 50% van de btw bij aankoop heeft kunnen recupereren. Nochtans was er al Europese rechtspraak (het zgn. Bakcsi-arrest) die kortweg stelde dat er alleen btw gerekend moest worden op het deel dat opgenomen was in het vermogen van het bedrijf en dus zeker niet per definitie over de volledige verkoopprijs.

Btw aanvaardt dit principe nu ook! Omwille van dat arrest én omdat er bij auto’s sowieso nog een btw-beperking geldt van 50%, moet er voortaan gemakshalve bij elke verkoop van een auto slechts btw berekend worden op 50% van de verkoopprijs, ongeacht of u in eenmanszaak zit of in vennootschap.

Let op! Die btw-beslissing waarin dit principe aanvaard werd, werd kort na haar bekendmaking opgeschort, zij het om redenen die met dit principe niets te maken hebben. Niets belet u dus om die nieuwe beslissing toch reeds toe te passen bij een verkoop, desnoods door u rechtstreeks te beroepen op de Europese rechtspraak (Bakcsi).

Reken bij de verkoop van uw auto voortaan slechts btw op de helft van de prijs. De btw heeft dit op basis van een principe uit een Europees arrest thans immers formeel aanvaard.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Geldt niet voor alle zelfstandigen, maar er zijn er zeker genoeg!

En wat de BTW betreft, kreeg dit doorgemaild van mijn boekhouder (dateert van 7 december) :
        Is artikel van Tips & advies.

Comment

• Nog een mooie: je koopt je een schadewagen (hoeven maar wat blutsen te zijn, geen per total), en laat die oplappen.

Comment

• Ja ik heb dit ook gezien maar dit klopt niet. Jouw tekst komt van Indicator, da's zo'n nieuwsbrief annex website voor fiscaal advies en tips. Veel boekhouders zijn daar op geabonneerd maar dit is geen officiële bron.
            Dit wel:

2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

Comment

• Als het klopt wat jij zegt ben ik wel gejost, want heb al getekend voor de verkoop van mijn auto. Die bron die je vermeldt is ook zodanig ingewikkeld dak daar nu ni ga doorploeteren.

Pfff

Comment

• VAA als zelfstandige?

Ik wil hier nog even op terugkeren.. sorry

Dus als zelfstandige heb je GEEN VAA en kan je de leasing/renting 75% als beroepskosten inbrengen?

Dus zelfstandige BTW nummer aanvragen; leasingcontract overnemen en BVBA opdoeken en bye bye VAA en gezever???
                + als bonus auto aan 75% aftrekken ipv 50% in vennootschap??
                Last edited by ; 21/12/2011, 00:58.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten

Dus als zelfstandige heb je GEEN VAA en kan je de leasing/renting 75% als beroepskosten inbrengen?

Dus zelfstandige BTW nummer aanvragen; leasingcontract overnemen en BVBA opdoeken en bye bye VAA en gezever???
                  Klopt: wel nog even beperken naar effectief beroepsmatig gebruik. Dus kost x 75% x beroepsgebruik (pak 60 à 70%) = fiscaal aftrekbare kost binnen de eenmanszaak.
                  sigpic

Comment

• Ik vraag me eigenlijk wel af hoe het gaat lopen als je bv een bestaande leasing van pakweg 2 jaar overneemt ?
                    Hoe gaat dan de waardebepaling gebeuren ?
                    Want als de wagen op dat ogenblik wordt gehervalueerd, kan dit voor velen een handig achterpoortje zijn : een leasing overnemen zijn pakweg 200 € kosten aan verbonden.
                    Als de wagen is ingeschreven op de leasingmaatschappij zoals zo vaak gebeurd, is er ook geen BIV verschuldigd etc .. maw. een handige manier om de waarde van je wagen degressief te laten zaken per jaar zonder al te veel kosten. Elk jaar gewoon van wagen swappen .... ik voel een hele markt voor de leasingmaatschappijen opengaan !
                    Last edited by MaXX99; 21/12/2011, 08:44.
                    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten

Vergeet wel niet dat je dan ook geen enkel voordeel van het werken met een vennootschap meer hebt en dat er geen onderscheid meer is tussen privé en zakelijk vermogen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Ik ben aan het denken om een CommV op te richten en die als bestuurder van mijn BVBA te laten fungeren.
                        Dan kan die de lease/de wagen overnemen indien het werkelijk zo is dat het VAA berekend wordt op factuurprijs voor tweedehandswagens.
                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

• * dubbelpost *
                          Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                            Ik ben aan het denken om een CommV op te richten en die als bestuurder van mijn BVBA te laten fungeren.
                            Dan kan die de lease/de wagen overnemen indien het werkelijk zo is dat het VAA berekend wordt op factuurprijs voor tweedehandswagens.
                            Vergeet niet dat ze al hebben aangekondigd dat ze achter managementvennootschappen gaan aan zitten en dat je het voordeel van de aandelen aan toonder op de CVA ook al kwijt bent ...

Comment

• ik weet ook niet of een pas gestarte firma zomaar een (dure) leasing kan overnemen ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                                ik weet ook niet of een pas gestarte firma zomaar een (dure) leasing kan overnemen ?
                                Dat kan perfect als je persoonlijk borg staat.

Comment

• Leasing overnemen gaat je geen stap verder helpen. Factuurbedrag wijzigt immers niet. Een leasing afkopen na x maanden, dat kun je wel doen want dat zorgt wel voor een lager factuurbedrag.
                                  2.0 JTDm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                    Leasing overnemen gaat je geen stap verder helpen. Factuurbedrag wijzigt immers niet. Een leasing afkopen na x maanden, dat kun je wel doen want dat zorgt wel voor een lager factuurbedrag.
                                    Kijk, dat bedoel ik nu, dat is toch pervers aan de nieuwe regeling?
                                    Net hetzelfde voertuig, in realiteit hetzelfde voordeel voor de gebruiker maar een andere belasting, enkel en alleen omdat er een nieuwere factuur met daarop een lager bedrag bestaat.
                                    Die regeling houdt geen jaar stand, daar trekt direct iemand mee naar het Europees Hof in Straatsburg als ze hier niets anders voorzien.

In ieder geval, ik rij er nog maar 9 maanden mee. Als ik hem nu afkoop betaal ik nog altijd zo goed als de nieuwprijs...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                      Leasing overnemen gaat je geen stap verder helpen. Factuurbedrag wijzigt immers niet. Een leasing afkopen na x maanden, dat kun je wel doen want dat zorgt wel voor een lager factuurbedrag.
                                      Ook een beetje krom wel ... een tweedehands kopen wordt wel geherwaardeerd, maar een 2e hands leasen niet ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
                                        Ook een beetje krom wel ... een tweedehands kopen wordt wel geherwaardeerd, maar een 2e hands leasen niet ?
                                        Dat is nu al heel de tijd mijn punt.
                                        Het feit of een wagen 2ehands is of niet zou geen enkele invloed op het VAA mogen hebben, eventueel enkel de leeftijd van het voertuig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                          Dat is nu al heel de tijd mijn punt.
                                          Het feit of een wagen 2ehands is of niet zou geen enkele invloed op het VAA mogen hebben, eventueel enkel de leeftijd van het voertuig.
                                          Moest den strik dit lezen:
                                          de beste oplossing is een degressie voorzien ifv de leeftijd.
                                          Want eerlijk, of je nu een nieuwe hebt of een tweedehands koopt, vanaf het twee jaar betaal je evenveel als uw eerste jaar dat ge die hebt. Ok, bij 2dehands ligt de waarde dan lager om te starten, maar daarna blijft dat ook gelijk. M
                                          oesten ze dat nu nog willen aanpassen denk ik dat dat wel een aanvaardbare formule zou kunnen zijn.

Feit is wel dat de kans zeer groot is dat we met de jaren meer gaan mogen betalen, als ze de gemiddelde co2 uitstoot gaan herkijken en invoeren.
                                          Last edited by ; 21/12/2011, 11:03.

Comment

Working...
                                          X