Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Kan iemand een anonieme car-swap website te starten waarop iedereen die interesse heeft in autocarroussel zijn volledige wagen met opties anoniem kan registreren om te zoeken of er een goede match is met iemand anders. We weten allemaal dat als je moet verkopen aan de garage en terugkopen je veel geld kan kwijt zijn, al ken je de garagist nog zo goed.
Hier nog een X3 voor de pool Hoe groter de pool hoe betere 'matches' we kunnen vinden! En hoe meer autocarrousel, hoe meer napluiswerk voor een overijverige fiscus die moeilijk wil doen.
Als er nog interesse zou zijn, wil ik dat wel overwegen
Spijtig dat ik er hier niks van begrijp, tlijkt me interessant.
Ik ben nu wel Accounting aant blokken dus het kan nog komen.
Die nieuwe VAA regel treedt ook in voege voor wagens die al in gebruik zijn heb ik is gelezen. Ik hoorde van een eigenaar van een RRS dat hij nu 4x zoveel zal worden belast. Hij keek uit om in de toekomst in de klasse van A4 en 3 reeks te shoppen.
Iets zegt mij dat de 2dehandsmarkt zal overspoeld worden door luxebakken, en zware SUV het eerst.
Als ik die officiele bron lees dan staat exact hetzelfde in als de interpretatie van indicator (paragraaf 5.3)
5.3. Verkoop van autovoertuigen als bedoeld in artikel 45, § 2, van het Wetboek Aangezien de nieuwe bepalingen, in algemene zin, een juistere aftrek beogen en rekening moet worden gehouden met de principes van fiscale neutraliteit en evenredigheid, aanvaardt de administratie dat de btw bij (door)verkoop van een van autovoertuig als bedoeld in artikel 45, § 2, van het Wetboek, in elke veronderstelling slechts geheven wordt over de helft van het gevraagde bedrag, zonder dat moet worden nagegaan of de aftrek oorspronkelijk werd beperkt op basis van artikel 45, § 2, van het Wetboek of op basis van artikel 45, § 1quinquies, van het Wetboek. Deze administratieve toegeving sluit overigens de toepassing van artikel 10, § 1, 3°, van het koninklijk besluit nr. 3, van 10 december 1969, niet uit voor het verschil tussen de verhouding beroepsgebruik en 50 pct.
Dus ik denk dat we op beide oren kunnen slapen met grote dank aan Europa die als enige de onrechtvaardigheid in de Belgische belastingwetten lijkt te kunnen bestrijden.
Klein momentje
Ik zeg niet dat de interpretatie niet klopt of dat het verkeerd is, alleen dat de toepassing ervan opgeschort is.
De administratie geeft met haar beslissing van 20 oktober 2011 (nr. E.T. 119.650) toelichting bij een wijziging van het Btw-Wetboek die op 1 januari 2011 in werking is getreden en waarbij het recht op aftrek wordt beperkt voor bedrijfsmiddelen die zowel voor privé als voor beroepsdoeleinden worden gebruikt.
Als het privégebruik van bedrijfsmiddelen voor het jaar 2011 met terugwerkende kracht moet worden vastgesteld, kan dat in bepaalde gevallen praktische problemen met zich meebrengen. Daarom wordt er momenteel gewerkt aan een addendum bij die beslissing met daarin de praktische uitvoeringsmodaliteiten. Bovendien wordt de uitvoering van deze beslissing tijdelijk, tot nader order, opgeschort.
M.a.w. je kunt deze maatregel NU nog NIET toepassen.
Dit is wel een serieuze nuance dus...
Ik snap deze btw-regel niet goed. Stel nu dat je (als zelfstandige) een wagen koopt van een andere zelfstandige die maar de helft btw aanrekent, dan kun je zelf maar de helft van die helft recupereren.
vb. Een wagen van 20000, er wordt dus 2100 btw op aangerekend (helft van 21%) . Ik als koper kan dus opnieuw maar 1050 recupereren?
En wat bij verkoop aan een particulier, blijft dat hetzelfde?
Ik snap deze btw-regel niet goed. Stel nu dat je (als zelfstandige) een wagen koopt van een andere zelfstandige die maar de helft btw aanrekent, dan kun je zelf maar de helft van die helft recupereren.
vb. Een wagen van 20000, er wordt dus 2100 btw op aangerekend (helft van 21%) . Ik als koper kan dus opnieuw maar 1050 recupereren?
En wat bij verkoop aan een particulier, blijft dat hetzelfde?
dat blijft ook zo louche he, als je 'm 50% of meer beroepsmatig gebruikt, mag je hem 50 % aftrekken, als dat maar 40% zou zijn, dan is het 40%. Maar hoe kan je daar nu in godsnaam een zinnig percentage op gaan plakken, tenzij als je de kilometers exact gaat bijhouden op een of andere manier.
En dan nog, als je 20000km prive doe, dan moet je ook maar zien da je er 20000 op de zaak doe, dus klanten zoeken die ver zitten en geen openbaar vervoer gebruiken ofzo.
Is het verstandig om uw eigen wagen te verkopen aan de marktprijs en zelf terug te kopen? Zodat je niet belast wordt op de nieuwprijs?
Nee, dat gaat niets uitmaken. Het zijn daar jammer genoeg geen uilen.
Vanmorgen nog een vergadering omtrent het onderwerp gehad, en we hebben besloten om niets te veranderen, en gewoon de extra belasting te betalen.
Enig ander parcour gaat nog meer geld kosten.
Ik vrees dat sommige mensen het totale plaatje aan kosten niet volledig juist inschatten.
Vergeet zeker niet deze quote:
"Een opeenvolging van handelingen die enkel tot doel hebben om belastingen te ontduiken mogen door de fiscus worden aanzien als onbestaand."
En denk aan onze Noorderburen. Die lachen zich een kriek met het huidige voorstel. Komt nog altijd goedkoper uit dan bij hun.
Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen. Is dat fair ja, is het correct, dat is een ander verhaal.
En denk aan onze Noorderburen. Die lachen zich een kriek met het huidige voorstel. Komt nog altijd goedkoper uit dan bij hun.
Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen. Is dat fair ja, is het correct, dat is een ander verhaal.
In Nederland is de totale belastingdruk 40,7%, in belgie 57,3%. Dat was VOOR de regering Di Rupo met haar bijkomende belastingen.
Dus ja, geef mij maar het Nederlandse systeem, als de andere belastingen dan dermate hard dalen (genre 25% enzo) tot de totale druk 40,7% wordt. Daar teken ik voor - anyday.
Wat volgens mij perfect moet kunnen is uw wagen wisselen met een bevriende collega ondernemer in hetzelfde geval en terugwisselen (2x verkoop) 1 jaar later.
VAA daalt ca 40%.
Je betaalt 2x BIV maar op de vennootschap - aftrekbare kost en zelfs bij een X5 loont dat de moeite al na 1 jaar.
Daar kan de fiscus nu toch niks tegen hebben ?
Nog steeds in de veronderstelling dat de interpretatie is dat tweedehandswagens niet aan nieuwprijs belast gaan worden, wat we pas over enkele dagen gaan weten.
Als de 2dehands regeling idd van kracht wordt denk ik dat je dit zonder gevaar kan doen. Je betaalt tenslotte zelfs nog extra BIV, je realiseert een echte verkoop met inschrijving op naam van derden. Daar kan niets tegen gedaan worden lijkt me. Anders zitten we echt in een dictatuur.
Is toch perfect mogelijk dat ik 2 auto's heb op de vennootschap waarvan er 1 is voor gemengd gebruik prive-prof. (dus wel VAA) en 1 voor puur professioneel gebruik. Waarom zou je in dit laatste geval dan VAA moeten aanrekenen?
Als de 2dehands regeling idd van kracht wordt denk ik dat je dit zonder gevaar kan doen. Je betaalt tenslotte zelfs nog extra BIV, je realiseert een echte verkoop met inschrijving op naam van derden. Daar kan niets tegen gedaan worden lijkt me. Anders zitten we echt in een dictatuur.
Tijd om een nieuwe BVBA op te starten
BVBA 1 Zaakvoerder koopt auto op naam van zijn zaak (100 000 E)
Comment