Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
    Ok, vandaag tot de constatie gekomen dat bedrijfsleiders van eigen vennootschap mogen rekenen op een effectieve VAA van 98.3% van het VAA. Wil dus zeggen, reken VAA uit en 98.3% van dat bruto bedrag zal je effectief moeten neerdokken. Daarin zit dus alles, nl bedrijfsvoorheffing, stijging soc bijdrage, verworpen kosten, en vennootschapsbelasting.

    Kan mss wat lager, maar zal niet veel schelen.
    Het zal zelfs iets meer zijn. Het hangt er van af hoeveel loon je reeds jezelf uitkeert, maar als je voldoende uitkeert, valt de VAA volledig in de schaal van 50% personenbelasting. Dus om deze te kunnen betalen mag je al op meer dan 100% voor de vennootschap rekenen. Je bruto loon alleen moet dubbel van het netto zijn (want 50% belast) en dan komt de RSZ er ook nog eens bij. Over de verworpen kosten spreken we zelfs nog niet dan ...


    Ik ben wel zeer blij dat al deze maatregelen nog vóór het autosalon vallen, en niet vlak erna ..ik wachtte immers op het salon. Maar nu heb ik voor mezelf uitgemaakt dat de aankoop van een nieuwe wagen voor onbepaalde termijn wordt uitgesteld, en ik mijn reeds afgeschreven vervuilende bak zal privé overkopen voor een habbekrats, en km-vergoeding zal aanrekenen. De opbrengsten hiervan zullen enigszins de pijn verzachten van de verdubbeling VAA op de woning. Deze bittere pil valt immers niet zo makkelijk te omzeilen ...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
      Jij altijd met je onvolwassen opmerkingen!
      I aim to please
      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
        Ok, vandaag tot de constatie gekomen dat bedrijfsleiders van eigen vennootschap mogen rekenen op een effectieve VAA van 98.3% van het VAA. Wil dus zeggen, reken VAA uit en 98.3% van dat bruto bedrag zal je effectief moeten neerdokken. Daarin zit dus alles, nl bedrijfsvoorheffing, stijging soc bijdrage, verworpen kosten, en vennootschapsbelasting.

        Kan mss wat lager, maar zal niet veel schelen.
        reken daar nog es de meerwaardebelasting bij herverkoop bij...
        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
          Net daar sla je de bal mis, ik neem nooit de trein en noem dit nochtans niet weggegooid geld wel ben ik overtuigd dat het beheer ervan een pak efficiënter kan.
          dan zijn we het daar al over eens

          waren trouwens maar voorbeelden om te zeggen, dat welke maatregel je ook neemt, je zelden iedereen tevreden houdt.

          en uiteraard belet ik niemand om de fiskaal meest interessante maatregelen te nemen, belastingsoptimalisatie is tot op heden nog geen misdrijf.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
            zopas 't overzicht van Kluwer gelezen en voor degene die VAA in zijn strot krijgt geramd is er wel nog een 'verlichtende omstandigheid': je kan 0,15€ per woon-werk km aftrekken van het betaalde VAA van je personenbelasting...
            de mensen die écht een firmawagen nodig hebben(vertegenwoordiger, etc) kunnen dit echter niet want die hebben geen woon-werk..

            dus conclusie: al degenen die geen firmawagen nodig hebben worden bevoordeeld tov die wel een firmawagen nodig hebben om hun job uit te oefenen, straf
            Ik denk dat maar weinigen op de hoogte zijn van dat bewuste artikel, ik heb het als volgt begrepen:
            - betreft voertuigen zoals bepaald in artikel 65, WIB 92 (personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, kostenloos ter beschikking gesteld)
            - woon-werk verkeer kan aan 0,15€ per km ingebracht worden als beroepskost
            - deze beroepskost kan max. even hoog zijn als het in rekening te brengen VAA

            In mijn geval zou dat willen zeggen, indien ik enkel het woon-werk verkeer in rekening breng en dus niet het andere beroepsmatige gebruik en gelet op een woon-werk afstand van 120km per dag (locatie waar ik meer dan 40 dagen per jaar aanwezig ben):
            - VAA van 6500€
            - ik doe deze woon-werk afstand 120 dagen per jaar: 120*120*0.15€= 2160€
            - Resterend bedrag: 4340€

            Voor mij zou dat het geheel acceptabel maken. Het zou nog beter zijn mocht het volledige beroepsgebruik (welk statuut heb je immers als zaakvoerder met veel klantenbezoeken tijdens de dag?) op deze manier kunnen ingebracht worden, natuurlijk...

            Waar zit de adder (of python) onder het gras?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
              Dat we het hier goed hebben, versta ik. Het zijn immers onze ouders en grootouders die hiervoor gezorgd hebben en ingeleverd hebben. Vergeet niet, als deze mensen niets afgedragen hadden en ze zaten in met hun kleinkinderen, je veel meer geld had om studies en ziekenhuis te betalen. Heb je pech en ben je veel ziek... kan het onvoldoende zijn.
              Nb: Heb je naar het loon van deze Amerikaan gevraagd en eens vergeleken ?
              Niet werken betekent daar de riool, hier het paradijs.
              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
              welvaart staat bedoel je? is iets anders hé dan zou je geen belastingen mogen betalen.
              Geen welvaartstaat, de kloof tussen arm en rijk gewoon niet te groot laten worden. Mijn collega uit Zuid-Afrika haar tante is onlangs vermoord terwijl ze in haar tuin op haar was aan het passen was. Blijkbaar kan je daar als welgestelde mens je jeans niet veilig aan de draad hangen zonder bij je wasgoed te blijven ... Zo zijn er nog wel aardig wat voorbeelden van samenlevingen die niet leefbaar meer zijn omdat de kloof tussen arm en rijk te groot is

              Ik vind het nog altijd een ongelooflijke luxe dat je hier een Porsche kan bezitten zonder constant het risico te lopen om doodgeschoten te worden

              Dus ik wil gerust wat belastingen betalen voor zaken die ik hopelijk nooit ga nodig hebben zoals uitkeringen, gevangenissen, bijstand, ...
              Maar jammer genoeg zijn we, onder druk van de vakbonden vooral, die groep iets teveel gaan pamperen en zitten we nu met een overdreven zorg voor de "zwakkeren" in de maatschappij op ons dak. Hoewel ik 900€ per maand om rond te komen nu ook niet het paradijs zou noemen

              Maar als we allemaal de reflex hebben van we gaan zo weinig mogelijk belastingen betalen want ze besteden het toch niet goed, dan gaan ze gewoon de belastingen blijven verhogen. Er is gewoon geen enkele reflex bij onze korte-termijn-politici om te gaan kijken van hoe kunnen we het geld dat we hebben beter gaan besteden, want dat vraagt durf en visie ...

              De enige oplossing daarvoor is politiek en laat dat nu net zijn waar we als individu zo weinig impact op hebben ... Als de lokale televisiestations met hun klachten over te weinig subsidie wel de grote media halen en de mensen die door deze VAA maatregel zo hard geraakt worden, nu na enkele weken moeten juichen om een klein stukje in De Standaard, dan weet je dat het een hopeloze zaak is ...
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                Er is gewoon geen enkele reflex bij onze korte-termijn-politici om te gaan kijken van hoe kunnen we het geld dat we hebben beter gaan besteden, want dat vraagt durf en visie ...
                Tja, politici zijn ook maar de gegijzelden van de kiezer. Mooiste voorbeeld is de recente staking. De leeftijd voor vervroegd pensioen wordt met enkele jaren opgetrokken, en de werkloosheidsuitkering wordt regressief in de tijd. Zeer logische ingrepen als je meer mensen aan het werk wil houden of krijgen, maar wat is het resultaat? De vakbonden leggen het land lam. Of proberen dat toch. En dan hoor je Jan met de pet op de radio zeggen dat ze wel moeten staken, want "die uit Brussel willen de pensioenleeftijd optrekken". Boks daar maar eens tegen op, als politicus.

                Nu, on topic. Het ziet er momenteel naar uit dat het belastbaar bedrag voor mijn kwartet bedrijfswielen zal stijgen met een 800 euro. So be it. Zoals ik iemand het onlangs hoorde relativeren: we zijn het slachtoffer van ons eigen succes
                Last edited by ; 28/12/2011, 11:23.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door mr-e Bekijk Berichten
                  Ik denk dat maar weinigen op de hoogte zijn van dat bewuste artikel, ik heb het als volgt begrepen:
                  - betreft voertuigen zoals bepaald in artikel 65, WIB 92 (personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, kostenloos ter beschikking gesteld)
                  - woon-werk verkeer kan aan 0,15€ per km ingebracht worden als beroepskost
                  - deze beroepskost kan max. even hoog zijn als het in rekening te brengen VAA

                  In mijn geval zou dat willen zeggen, indien ik enkel het woon-werk verkeer in rekening breng en dus niet het andere beroepsmatige gebruik en gelet op een woon-werk afstand van 120km per dag (locatie waar ik meer dan 40 dagen per jaar aanwezig ben):
                  - VAA van 6500€
                  - ik doe deze woon-werk afstand 120 dagen per jaar: 120*120*0.15€= 2160€
                  - Resterend bedrag: 4340€

                  Voor mij zou dat het geheel acceptabel maken. Het zou nog beter zijn mocht het volledige beroepsgebruik (welk statuut heb je immers als zaakvoerder met veel klantenbezoeken tijdens de dag?) op deze manier kunnen ingebracht worden, natuurlijk...

                  Waar zit de adder (of python) onder het gras?
                  Ik denk dat de adder is dat dit pas begint te tellen eens je werkelijke beroepskosten boven je forfait zitten, dus met jouw voorbeeld zit je zeker niet boven je forfait (pakweg een 3000€), dus geen enkele echte vermindering ...
                  vroeger kon je geen woon-werk kms inbrengen als je me een bedrijfswagen reed, nu dus wel, maar je begint pas geld te "winnen' eens je boven die 3000€ komt, dus als je ver van je werk woont, of naast je woon-werk kms nog een hoop extra onkosten kan inbrengen! (die dan uiteraard niet inbegrepen zouden zijn in bvb een maandelijkse vaste onkostenvergoeding van je werk ...)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door hcd Bekijk Berichten
                    Hmm ..ik lees dat toch anders hoor ...woon-werk verkeer heeft juist GEEN invloed op de VAA, en het zijn de "werkelijke beroepskosten" die kunnen afgetrokken worden van de VAA .. het komt er dus op neer veel werkelijke kosten te kunnen bewijzen om de VAA te drukken En "voyageurs" die héél veel kilometers doen gaan dus zowiezo geen VAA meer te betalen hebben vermoed ik.

                    .
                    werkelijke beroepskost als vertegenwoordiger is er niet meer als je een firmaslet hebt:
                    rekeningen voor de auto zijn voor de firma, dus geen werkelijke beroepskost die hoger uitkomt dan je forfaitair bedrag
                    als je echter op een bureau werkt, dan kan je wel die 15cents inbrengen...en als je geluk hebt om ver te wonen dan kan je tot 'tzelfde van je vaa inbrengen

                    écht rechtvaardig
                    gevolg zal zijn dat degene die op een bureau werkt én in principe geen auto nodig heeft om zijn beroep uit te oefenen,wel nog voordeel heeft bij een firmaslet en degene die een auto nodig heeft om zijn werk uit te oefenen 'bestraft' wordt omdat hij wil werken
                    is omgekeerd resultaat volgens mij van wat de bedoeling wasnl:aan banden leggen van 't geven van firmawagens als extra loon
                    mijn autootjes:

                    Volvo V60 D3 R-Design 2021
                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                    Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                    Comment


                    • misschien ook interessant ivm die 0,15 €/km



                      Is die vergoeding vrijgesteld?

                      Eerste geval: uw kosten worden forfaitair bepaald

                      De vergoedingen zijn vrijgesteld ten belope van maximum 350 euro. Het bedrag moet worden vermeld naast code 1255 of 2255 (naargelang u code 1254 of 2254 heeft ingevuld).

                      Voorbeeld 1

                      Juffrouw Moens gebruikt haar eigen voertuig om zich naar haar werk te begeven. Van haar werkgever ontvangt ze een tussenkomst van 2.000 euro als terugbetaling van haar verplaatsingskosten. Op haar loonfiche 281.10 is dit bedrag vermeld in vak 17, c, "Ander vervoermiddel".

                      Juffrouw Moens kiest niet voor de aftrek van haar werkelijke beroepskosten.

                      Loonfiche N 281.10

                      Juffrouw Moens moet dus aangeven:

                      naast code 1254: 2.000 euro
                      naast code 1255: 350 euro

                      De vergoedingen als terugbetaling van verplaatsingskosten zijn dus gedeeltelijk vrijgesteld.

                      Voorbeeld 2

                      Juffrouw Moens gebruikt haar eigen voertuig om zich naar haar werk te begeven. Van haar werkgever ontvangt ze een tussenkomst van 120 euro als terugbetaling van haar verplaatsingskosten. Op haar loonfiche 281.10 is dit bedrag vermeld in vak 17, c, "Ander vervoermiddel".

                      Juffrouw Moens kiest niet voor de aftrek van haar werkelijke beroepskosten.

                      Loonfiche N 281.10

                      Juffrouw Moens moet dus aangeven:

                      naast code 1254: 120 euro
                      naast code 1255: 120 euro

                      De vergoedingen als terugbetaling van verplaatsingskosten zijn dus volledig vrijgesteld.

                      Tweede geval: u kiest voor de aftrek van uw WERKELIJKE kosten

                      De vergoedingen zijn NIET vrijgesteld. U mag niets vermelden naast code 1255 (of 2255).

                      Indien u kiest voor de aftrek van uw werkelijke beroepskosten, bedragen de kosten voor het woon-werkverkeer afgelegd met uw eigen voertuig 0,15 euro per kilometer.

                      Voorbeeld:

                      Meneer Clerinx is eigenaar van een voertuig dat hij gebruikt om zich naar zijn werk te begeven. Hij woont in Gent en werkt in Brussel. Hij heeft 220 dagen gewerkt in 2010. De afstand heen en terug van zijn woonplaats naar zijn plaats van tewerkstelling bedraagt 120 km.

                      Af te trekken: 220 dagen x 120 km x 0,15 euro = 3.960 euro.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                        misschien ook interessant ivm die 0,15 €/km



                        Is die vergoeding vrijgesteld?
                        .
                        in jouw voorbeeld (laatste geval) wordt het dus net interessant, omdat je boven je forfait uitkomt
                        Dus zoals ik eerder zei: kan interessant zijn voor mensen die ver wonen (financieel dan, zelf werk ik liever op een kwartier dan op 2u van m'n werk voor misschien 100€ verschil per maand ....)
                        In dat voorbeeld, als je daar een bedrijfswagen zou van maken, begrijp ik dat met d e nieuwe regeling je dat nu ook kan inbrengen aan die 0.15cent, dus hier dan zo'n 1000bruto (bedrag boven je forfait) die je recupereert van je VAA, niet die 3960€ volgens mij ...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
                          in jouw voorbeeld (laatste geval) wordt het dus net interessant, omdat je boven je forfait uitkomt
                          Dus zoals ik eerder zei: kan interessant zijn voor mensen die ver wonen (financieel dan, zelf werk ik liever op een kwartier dan op 2u van m'n werk voor misschien 100€ verschil per maand ....)
                          In dat voorbeeld, als je daar een bedrijfswagen zou van maken, begrijp ik dat met d e nieuwe regeling je dat nu ook kan inbrengen aan die 0.15cent, dus hier dan zo'n 1000bruto (bedrag boven je forfait) die je recupereert van je VAA, niet die 3960€ volgens mij ...
                          idd, je komt boven het forfait uit, maar velen maken regeling met hun baas bv. (in ander topic waar iemand zijn xc60 wil wegdoen) om dus ook een onkostenvergoeding uit te betalen. Deze zal dus geen vrijstelling meer genieten, maar waarschijnlijk belast worden volop.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door hcd Bekijk Berichten
                            Het zal zelfs iets meer zijn. Het hangt er van af hoeveel loon je reeds jezelf uitkeert, maar als je voldoende uitkeert, valt de VAA volledig in de schaal van 50% personenbelasting. Dus om deze te kunnen betalen mag je al op meer dan 100% voor de vennootschap rekenen. Je bruto loon alleen moet dubbel van het netto zijn (want 50% belast) en dan komt de RSZ er ook nog eens bij. Over de verworpen kosten spreken we zelfs nog niet dan ...
                            Heb gerekend VAA bruto, daar 53.5% netto en nog eens 22% van bruto voor RSZ. Dan de verworpen kosten (17% van VAA bruto) + 34% VenB. Dus zal daar toch niet veel van afliggen denk ik.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                            reken daar nog es de meerwaardebelasting bij herverkoop bij...
                            Kan je weer gebruiken voor de aankoop van de volgende wagen, maar wss betaal je daar ook nog iets op.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door hcd Bekijk Berichten
                              De opbrengsten hiervan zullen enigszins de pijn verzachten van de verdubbeling VAA op de woning. Deze bittere pil valt immers niet zo makkelijk te omzeilen ...
                              Als je niet meer gratis (allez VAA...) in de woning van de vennootschap woont maar bvb een huur aan jezelf aanrekent kan je het bedrag msschn wat naar beneden bijstellen
                              So far 233 rondjes op dé ring

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door WoKe Bekijk Berichten
                                Als je niet meer gratis (allez VAA...) in de woning van de vennootschap woont maar bvb een huur aan jezelf aanrekent kan je het bedrag msschn wat naar beneden bijstellen
                                Of je elders domicilëren.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door hcd Bekijk Berichten
                                  Het zal zelfs iets meer zijn. Het hangt er van af hoeveel loon je reeds jezelf uitkeert, maar als je voldoende uitkeert, valt de VAA volledig in de schaal van 50% personenbelasting. Dus om deze te kunnen betalen mag je al op meer dan 100% voor de vennootschap rekenen. Je bruto loon alleen moet dubbel van het netto zijn (want 50% belast) en dan komt de RSZ er ook nog eens bij. Over de verworpen kosten spreken we zelfs nog niet dan ...


                                  Ik ben wel zeer blij dat al deze maatregelen nog vóór het autosalon vallen, en niet vlak erna ..ik wachtte immers op het salon. Maar nu heb ik voor mezelf uitgemaakt dat de aankoop van een nieuwe wagen voor onbepaalde termijn wordt uitgesteld, en ik mijn reeds afgeschreven vervuilende bak zal privé overkopen voor een habbekrats, en km-vergoeding zal aanrekenen. De opbrengsten hiervan zullen enigszins de pijn verzachten van de verdubbeling VAA op de woning. Deze bittere pil valt immers niet zo makkelijk te omzeilen ...
                                  Moeilijk gaat ook bvb :

                                  1. Domicilie ergens anders nemen ( buitenverblijf aan zee of buitenland bvb)
                                  2. Nutsvoorzieningen op eigen naam zetten ipv op venn.

                                  Fiscus kan u niet verplichten om het pand niet te laten leegstaan.
                                  Je kan altijd zeggen dat het te huur staat en niet verhuurd raakt door de crisis.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door WoKe Bekijk Berichten
                                    Als je niet meer gratis (allez VAA...) in de woning van de vennootschap woont maar bvb een huur aan jezelf aanrekent kan je het bedrag msschn wat naar beneden bijstellen
                                    Als je huur betaalt conform de marktprijs, dan komt de VAA te vervallen.
                                    OO 00 OO

                                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door RangeLove Bekijk Berichten
                                      Moeilijk gaat ook bvb :

                                      1. Domicilie ergens anders nemen ( buitenverblijf aan zee of buitenland bvb)
                                      2. Nutsvoorzieningen op eigen naam zetten ipv op venn.
                                      Punt 2 is zelfs niet nodig. Je kan op het einde van het jaar beslissen de boel toch via R/C terug te betalen aan de venn.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                        Hebben de politiekers al een deel van hun loon afgestaan?
                                        Dacht ooit eens dat er sprake was van 5%. Is dat ooit doorgegaan?
                                        Geen enkele politieker levert een eurocent in. Ik bedoel dan ook elke politieker: ministers, volksvertegenwoordigers, burgemeesters,...
                                        OO 00 OO

                                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door WoKe Bekijk Berichten
                                          Als je niet meer gratis (allez VAA...) in de woning van de vennootschap woont maar bvb een huur aan jezelf aanrekent kan je het bedrag msschn wat naar beneden bijstellen
                                          Inderdaad, deze piste ben ik ook aan het bekijken, maar dan moet het percentage beroepsgedeelte "correct" (en liefst zo groot mogelijk) bepaald worden ... tijd om wat burelen bij te maken

                                          Comment

                                          Working...
                                          X