Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
    Maar (kan een boekhouder confirmeren aub ?) heeft het VAA zelf invloed op de vennootschapsbelasting ?
    VAA is niet echt gestort maar wel "verschaft", is dat dan nog aftrekbaar ?
    VAA heeft geen invloed op de VennB, je betaalt die volledig van het privé kapitaal.
    Dat laatste wordt samengesteld uit loon en dividenden uitkeringen.

Als ik je formule echter bekijk zie ik dat je er van uit gaat dat het VAA volledig met loon gecompenseerd wordt terwijl je er natuurlijk evengoed van uit zou kunnen gaan dat dit gebeurt door het dividend.
    Je zou dus eigenlijk eerst moeten berekenen hoeveel van je privé kapitaal uit loon en hoeveel uit dividend komt om dan te kunnen berekenen welk percentage van het VAA je effectief betaalt.
    Die verhouding zal trouwens voor iedereen anders zijn en zelfs jaarlijks variëren, bijgevolg is ze in mijn ogen ook redelijk nutteloos.
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
      Ik zou denken dat die verworpen kosten wel betaald moeten worden. Want als die niet betaald worden, blijft uw omzet toch evenhoog als zonder VAA? Of bedoelen ze op het einde van de rit, als ge uwen winst kent, dat ze dan die 17% VAA er bij gaan rekenen?
      .
      De calculator van deloitte zegt anders letterlijk "Extra corporate taxes per year" en dat is 33,99% van 17%VAA.

En wat ik niet snap is wat die dividend er mee te maken heeft eigenlijk. Wel als je bedoelt dat dat geld is dat je dan niet met dividenten kan uitkeren aan jezelf..
      Als je situatie X met A euro in vennootschap en B euro prive met situatie Y met C euro in vennootschap en D euro prive wil vergelijken dan moet je een manier hebben om geld in de vennootschap en geld prive van de ene te waarderen met hetzelfde van de andere ... anders heb je gewoon vier bedragen en hoe vergelijk je die ?
      Dus, ga ik er van uit dat elke euro in de vennootschap op een dag , via een dividenduitkering, ergens prive terecht zal komen. Daar betaal je sinds di rupo 25% RV op. Dus kan je zeggen dat in situatie X het totale prive bezit gelijk is aan B = 75% van A. Dus B+0.75A vergelijken met C+0.75D.

Anders vergelijk je echt appelen met peren.
      Last edited by ; 28/12/2011, 17:11.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
        Ik zou denken dat die verworpen kosten wel betaald moeten worden. Want als die niet betaald worden, blijft uw omzet toch evenhoog als zonder VAA? Of bedoelen ze op het einde van de rit, als ge uwen winst kent, dat ze dan die 17% VAA er bij gaan rekenen?

En wat ik niet snap is wat die dividend er mee te maken heeft eigenlijk. Wel als je bedoelt dat dat geld is dat je dan niet met dividenten kan uitkeren aan jezelf...
        Uwen omzet zal inderdaad even hoog blijven hé. Tenzij je misschien in de autobranche zit.
        De marge voor belasting echter wordt kunstmatig met 17% van het VAA verhoogd en die 17% betaalt de vennootschap sowieso, zelfs al maak je verlies.
        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
          Als ik je formule echter bekijk zie ik dat je er van uit gaat dat het VAA volledig met loon gecompenseerd wordt terwijl je er natuurlijk evengoed van uit zou kunnen gaan dat dit gebeurt door het dividend.
          Je zou dus eigenlijk eerst moeten berekenen hoeveel van je privé kapitaal uit loon en hoeveel uit dividend komt om dan te kunnen berekenen welk percentage van het VAA je effectief betaalt.
          Die verhouding zal trouwens voor iedereen anders zijn en zelfs jaarlijks variëren, bijgevolg is ze in mijn ogen ook redelijk nutteloos.
          Valide punt.. de meerkost aan VAA sinds Di Rupo kan je compenseren door je loon te verlagen (zodat je inclusief VAA nog wel de vereiste 36.000 euro loon hebt) en het verlies aan nettoloon als dividend rekenen.

De formule is nog wel nuttig om aan te tonen wat je netto zal verliezen als je geen enkele actie onderneemt.
          Wie niks doet zal voortaan 80% van VAA dokken, vroeger was dat 53.5+22=73.5% van het oude (meestal lagere) VAA.

Comment

• @Zeratul: akkoord met je opmerking ivm het KI van vele woningen. Als je dat nog allemaal moet geloven dan zijn er hier nog hopen huizen zonder verwarming en dergelijke.

Is het echter niet zo dat wanneer je bepaalde zaken wijzigt aan een huis je het Kadaster in principe op de hoogte moet brengen (bij verkrijgen bouwvergunning heb je het sowieso aan je rekker). Belgen zijn gewoon belastingsontduikers in het algemeen, niet voor niets is dat hier nationale sport

Comment

Als je situatie X met A euro in vennootschap en B euro prive met situatie Y met C euro in vennootschap en D euro prive wil vergelijken dan moet je een manier hebben om geld in de vennootschap en geld prive van de ene te waarderen met hetzelfde van de andere ... anders heb je gewoon vier bedragen en hoe vergelijk je die ?
              Dus, ga ik er van uit dat elke euro in de vennootschap op een dag , via een dividenduitkering, ergens prive terecht zal komen. Daar betaal je sinds di rupo 25% RV op. Dus kan je zeggen dat in situatie X het totale prive bezit gelijk is aan B = 75% van A. Dus B+0.75A vergelijken met C+0.75D.

Anders vergelijk je echt appelen met peren.
              Klopt volledig.

Jouw vorige formule trouwens ook, het VAA wordt privé belast als inkomen, my bad...

Comment

• Is er eigenlijk al een concreet voorstel/akkoord?
                Gezien de kakafonie dat dit topic is, moet ik niet eens zoeken want ik zal het toch nooit vinden.
                Iemand?

Comment

• ZeroNul zegt dat je de zoekfunctie moet gebruiken.
                  Tenzij je iets vraagt over zijn excelletje, dan word je wél op je wenken bediend...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                    ZeroNul zegt dat je de zoekfunctie moet gebruiken.
                    Tenzij je iets vraagt over zijn excelletje, dan word je wél op je wenken bediend...
                    Een beetje gefrustreerd ofzo ?

De zoekfunctie gebruiken is een regel op zowat elk internet forum
                    Misschien eens beginnen bij het reglement

Oorspronkelijk geplaatst door Netetiquette, regel 5
                    Gebruik de Search functie.

Comment

http://www.autoforum.be/showthread.php?t=26177
                      't Is niet dat ik dat niet weet, maar er is al zo veel voorbij gekomen dat ik uiteindelijk niet weet wat de definitieve versie is en begin al maar is te zoeken.
                      Welke zoektermen moet ik volgens jou gebruiken? Elke relevante term of combinatie ervan komt hier al 200 keer voor.

Comment

http://www.autoforum.be/showthread.php?t=26177
                        klopt allemaal wel van die zoekfunctie, maar geef toe: er staat hier 78 pagina's aan meningen, interpretaties, onzekerheden, juiste of (onbewust) verkeerde gegevens, .. Als je nu gewoon wilt weten wat op dag vandaag de enige echte waarheid is, 100% zeker, dan begrijp ik 'tuut' volledig als hij zegt dat in deze 78pagina's gaan zoeken niet veel zin heeft ....
                        Zou voor iedereen niet slecht zijn om eens een tussenstand op te maken: "Wat zijn we nu zeker?"

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
                          klopt allemaal wel van die zoekfunctie, maar geef toe: er staat hier 78 pagina's aan meningen, interpretaties, onzekerheden, juiste of (onbewust) verkeerde gegevens, .. Als je nu gewoon wilt weten wat op dag vandaag de enige echte waarheid is, 100% zeker, dan begrijp ik 'tuut' volledig als hij zegt dat in deze 78pagina's gaan zoeken niet veel zin heeft ....
                          Zou voor iedereen niet slecht zijn om eens een tussenstand op te maken: "Wat zijn we nu zeker?"
                          Akkoord voor wat tuut betreft, formule is de kern van de zaak.

FvDm daarentegen wou bepaalde fiscale truken die niet de kern van de zaak zijn en die al 2 keer uitgelegd waren een 3de keer zien zonder te moeten zoeken. En is nu precies een beetje gefrustreerd.

Google "nieuwe formule bedrijfswagens" geeft trouwens alle info.
                          Meer dan de officiele formule en het feit dat voor 2dehands wagens de factuurwaarde zal gelden weten we niet; al de rest is giswerk voorlopig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                            @Zeratul: akkoord met je opmerking ivm het KI van vele woningen. Als je dat nog allemaal moet geloven dan zijn er hier nog hopen huizen zonder verwarming en dergelijke.

Is het echter niet zo dat wanneer je bepaalde zaken wijzigt aan een huis je het Kadaster in principe op de hoogte moet brengen (bij verkrijgen bouwvergunning heb je het sowieso aan je rekker). Belgen zijn gewoon belastingsontduikers in het algemeen, niet voor niets is dat hier nationale sport
                            even een kleine opmerking sinds 2010 is mijn Ki verhoogd van 1900€ naar 2700€ gewoonweg omdat de gemeente virtueel failliet is, gelukkig zit mijn huis met magzijn niet in de vennootschap! Ik betaal huur van de vennootschap aan mezelf prive

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                              Met gemeubileerd/ongemeubileerd neem ik aan dat men bedoelt als de meubels ook op naam vd vennootschap staan?
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                              Ja, de meubels van het privé-gedeelte dan toch.
                              De bureaus en de zetels in je inkomhal bijv. mogen perfect op je vennootschap staan.
                              niks van..

gemeubileerd = "een gemeubileerde woning"
                              ongemeubileerd = "andere onroerende goederen"
                              My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

• VAA Auto 2.539,08 euro
                                VAA Woning 3800,08 euro

Dus een klein totaal van 6 339.16 VAA. Daar komt nog mijn internet dat op de zaak is bij en onderhoudsfacturen van de auto dus ook als VAA aanzien worden. Volgens jullie berekeningen moet ik daar 80% van afgeven ... 5K per jaar, damn zeg.

IK ga mij even uitschrijven en bij mijn ouders inschrijven, dat scheelt toch al 3K belastingen...

Dus gemakkelijk 7500 VAA.

Ik wil niet weten wat de rest zal betalen met grotere en duurdere wagens :s
                                Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                  ZeroNul zegt dat je de zoekfunctie moet gebruiken.
                                  Vindt uw reactie nogal onterecht. Ten eerste vindt ik Zeratul een meerwaarde voor deze topic en ten tweede is uw vraag duidelijk beantwoord. Dat het antwoord u niet bevalt hoeft u daarom toch niet op iemand anders uit te werken.
                                  We zitten als zelfstandigen allemaal in dezelfde boot. Niemand wil u iets te kort doen.

Voor tuut , alles is nu in een wettekst gegoten die kluwer in een paar woorden verduidelijkt, dus nergens nog giswerk nodig. Ook niet voor nieuwe wagens , hier voor jou de sammenvating :
                                  Bijgevoegde Bestanden

Comment

Klopt volledig.

Jouw vorige formule trouwens ook, het VAA wordt privé belast als inkomen, my bad...
                                    Je kan ook je VAA op RC laten boeken not?

Comment

• Voor alle zelfstandigen die zitten te roepen dat ze hun vennootschap gaan verhuizen naar het buitenland:

Laatste tabblad, zelfstandig/bedrijfsleider. Blijkbaar is het hier zo slecht nog niet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door swiebo Bekijk Berichten
                                        Laatste tabblad, zelfstandig/bedrijfsleider. Blijkbaar is het hier zo slecht nog niet.
                                        Zo slecht nog niet? We staan op zo goed als alle vlakken bij de laatste 3?!

Comment

VAA heeft geen invloed op de VennB, je betaalt die volledig van het privé kapitaal.
                                          Dat laatste wordt samengesteld uit loon en dividenden uitkeringen.
                                          Wel, ik heb nieuws hierover van mijn boekhouder. Blijkbaar is er toch wel impact (en dit keer in (zeer beperkt) positieve zin)
                                          Elk VAA wordt gezien als doorrekenen van kosten die het bedrijf maakt aan je prive. Daarom mag er geen "verworpen stuk" meer op zijn of je betaalt 2 keer belastingen op 1 kost.
                                          Het gevolg is dat een stuk verwerping van de ECHTE autokosten (bij een 70% aftrekbare auto is dat 30% van die kosten) mag afgetrokken worden volgens dezelfde verhouding van het VAA.
                                          Het is nogal complex als je 't mij vraagt maar in berekening komt het hier op neer.
                                          Je verworpen kosten van de echte autokosten dalen door VAA
                                          Je verworpen kosten van de brandstof dalen door VAA
                                          In the end zal je daardoor dus minder vennootschapsbelasting betalen.

Cijfervoorbeeld om te verduidelijken:
                                          VAA is 5000 euro
                                          aftrekbaarheid is 70%
                                          echte autokosten zonder brandstof plus afschrijvingen 10.000 euro
                                          brandstof 2000 euro. (brandstof altijd 75% aftrekbaar)

Zonder VAA (wagen 100% op de zaak) zijn de verworpen kosten 3000 (30% van 10.000 euro) en 500 euro (25% van 2000 euro), totaal 3500 euro
                                          Met VAA moeten er aanpassingen doorgevoerd worden.

Je verdeelt VAA volgens hetzelfde percentage. De 70% ervan is een doorgerekende kost die niet langer een verworpen stuk mag hebben -> dus het verworpen stuk (30% ervan) van 70% van VAA mag je van verw.kosten aftrekken=21% VAA aftrekken van 3000 = 1950 overblijvende verworpen kost
                                          De 30% overblijvend van VAA mag je dan gebruiken om het verworpen stuk van brandstof te compenseren = 25% Dus verworpen kost brandstof = 500 - 0,25*0,30*5000=125

Totale verworpen kost nu = 1950+125 = 2075 euro.
                                          Verworpen kosten zijn dus gedaald met 1425 euro, hetgeen aanleiding zal geven tot een vennootschapsbelastingsbesparing van 484 euro. In dit cijfervoorbeeld van 70% aftrekbaar komt dat op 9,7% van VAA dat de vennootschap recupereert aan uitgespaarde belasting.

Het lijkt misschien een (complex) detail, maar het mildert toch lichtjes.
                                          Ik denk intuitief zeker voor wagen met lage aftrekbaarheid en VAA.
                                          Ik moet VAA.xls nog updaten hiervoor.
                                          Maar het zou fijn zijn als iemand het kan bevestigen.

Voor 50% aftrekbare wagens kom ik berekend met dezelfde regels op een besparing van 12.7% in vennootschapsbelasting.

Dat is nog atlijd peanuts bij de 80% van VAA die je prive moet dokken en als je weer uitgaat van dividenduitkering met 25% RV dan brengt dat de totale netto prive te dokken kost op 70-73% van het VAA.

Comment

Working...
                                          X