Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
    Nog iets : er was hier iets van belastingen in Nd (ik weet niet meer wie) : ja die zijn lager, maar van het soort wagens dat hier opgesomd wordt mag je blij zijn dat je de Belgische wegentaksen en BIV mag betalen : die zijn daar compleet gek te noemen! Vergeet de BPM niet : lederen zetels, radio, alu velgen, ... allemaal extra bovenop taksen dokken. Hier gaven ze kortingen bovenop de totaalprijs, daar belastingen bovenop
    Dat was ik waarschijnlijk

    Ja, op dat vlak is België beter, maar in NL heb je dan weer geen gedoe met verworpen uitgaven. (die hier al rap oplopen als je enkele - doorsnee - wagens hebt bollen, ten slotte kun je uw personeel niet met een fietsje de baan op sturen als ze effectief veel op de baan moeten)
    Daarnaast is de eerste schijf van 20% op 200.000 euro sowieso al een gans verschil met onze schijven. Niet iedereen zal/zou er voordeel mee doen, dat is wat afwegen en goed uitrekenen maar ondanks die BPM kun je in totaal beter af zijn in Nl lijkt me.

    Iedereen zag wel aankomen dat bedrijfswagens gingen aangepakt worden, moest men tegelijk hiermee de lasten op arbeid verlagen zou het al veel rechtvaardiger zijn vind ik.
    Ja, bedrijfswagens zijn populair en zijn nu misschien iets te goedkoop, maar waarom hebben die zo'n succes: net door die hoge lasten op arbeid.

    We zullen overigens maar zwijgen over Di Rupo die rondbolt in een A8 met chauffeur, wat is het nut daarvan?
    Dat mag je doortrekken naar de rest van die politici en ministers ook, moeten die allemaal met een grotere/duurdere wagen rijden (+ eventuele chauffeur) die dan nog eens regelmatig vernieuwd worden ook?
    Naar mijn mening zouden belastingsverhogingen het laatste redmiddel moeten zijn, wat vandaag zeker niet zo is.
    Last edited by SilentSpring; 05/12/2011, 23:25.
    2018 BMW X1 18d

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
      Enneuh, neem het maar van me aan: elke zelfstandige die een werknemer aanneemt, is goed gek... De eerste werknemer brengt je als zelfstandige niks op, en als je de pech hebt zoals mijn motormechanieker dan kost zo een aap je nog eens flink wat duiten als je zo een lamzak op straat gooit.

      Ik ken nu al een paar zelfstandigen die jaren geleden dom zijn geweest om een werknemer aan te nemen om hen uit de nood te helpen, en het nooit meer doen... Allemaal flink verbrand geraakt aan loonkost en opzegvergoedingen...

      Bottom line is: dit is niet de schuld van zelfstandigen, noch van werknemers, maar van banken en politici.

      Er is toch niemand verplicht om een lamzak in dienst te nemen .

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door SilentSpring Bekijk Berichten
        Iedereen zag wel aankomen dat bedrijfswagens gingen aangepakt worden, moest men tegelijk hiermee de lasten op arbeid verlagen zou het al veel rechtvaardiger zijn vind ik.
        niet alleen rechtvaardig maar op lange termijn geniaal.
        alsof de failliete sociale zekerheid al een halve eeuw armoede uit het land heeft gebannen ... not
        Even uit de opgekuiste wijken komen en je ziet er het dagelijkse falen van in. De armoewijken zien er hier exact hetzelfde uit als in ... australië bv

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Ik hoor er hier een paar klagen over het feit dat er dure auto's worden gekocht...

          Mij geen probleem dat je tegen dure auto's bent, maar denk eraan dat er achter elke fabriek van luxegoederen een leger arbeiders staat die die dingen ineen moeten vijzen. En een middenklasser wordt nog in Europa gebouwd, maar de goedkope brol met vier wielen komt echt uit Azië. Weet dus wat je wenst als arbeider...
          Tja, en uit Duitsland komt dan duurbetaalde brol met vier wielen, wat is het verschil?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten

            En dan zie je zo'n dopperke, die zich een oude (ik noem maar wat) range rover gekocht heeft uit 1990, voor 500EU, die betaalt dan 62EU BIV en 550EU wegentaks, en mag wel 0,32EU per KM aftrekken van zijn belastingen... Maar dat krel stoot dan wel 300+ gr CO2 uit, en bakken NOx

            pffff ik word daar niet goed van, al wie succes heeft wordt afgestraft, al wie profiteert mag voort doen... Knap hoor, dat socialisme...

            Ik denk dat zo een dopperke wel slimmer is en zo een Range inschrijft als lichte vracht, geen BIV te betalen en amper 100 Euro wegentaks!
            Ik schreef mijn zware jeeps vroeger ook in als lichte vracht, ik hield die als 2de of 3de voertuig, puur voor de hobby en het kost geen zak

            Comment


            • Concrete vraag:

              als ik mijn nieuwe leasewagen online configureer dan kom ik op pakweg 40000euro uit (incl btw en opties enz). Via de leasing heb ik hem bv besteld voor 33000euro (incl btw en opties, maar krijgen serieus kortingen omdat we veel af nemen)

              Welk van die 2 bedragen moet ik nu gebruiken voor mijn berekening?

              Comment


              • Voordeel alle aard (VAA) - Samenvattend Artikel op basis van alles wat nu bekend is
                U hoeft dit niet te lezen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door fromalk Bekijk Berichten
                  Concrete vraag:

                  als ik mijn nieuwe leasewagen online configureer dan kom ik op pakweg 40000euro uit (incl btw en opties enz). Via de leasing heb ik hem bv besteld voor 33000euro (incl btw en opties, maar krijgen serieus kortingen omdat we veel af nemen)

                  Welk van die 2 bedragen moet ik nu gebruiken voor mijn berekening?
                  40 000 euro

                  Check het Artikel!
                  U hoeft dit niet te lezen.

                  Comment


                  • ik herhaal mijn eerdere post: dit betekent het einde van heel wat ondernemerschap in Belgie. Niet omwille van de baas die nu niet meer met een dikke kar kan rondrijden (ik rij als zaakvoerder met een 116d), maar omwille van het feit dat we de goeie mensen niet meer zullen kunnen betalen. Die gaan voor de overheid werken.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
                      ik herhaal mijn eerdere post: dit betekent het einde van heel wat ondernemerschap in Belgie. Niet omwille van de baas die nu niet meer met een dikke kar kan rondrijden (ik rij als zaakvoerder met een 116d), maar omwille van het feit dat we de goeie mensen niet meer zullen kunnen betalen. Die gaan voor de overheid werken.
                      +1 die maatregel alleen al (maar er zijn er nog spijtig genoeg) is voor vele kmo's een ramp. Het is veel interessanter om voor de overheid en een multinational te gaan werken. Het kunnen spelen met een wagen was juist een van de voordelen in verloning want tegen de bruto lonen van overheid en multinationals vechten is niet eenvoudig, als KMO.

                      Comment


                      • Misschien toch nog een voordeel: het einde van het spel met allerhande kortingen bij de merken en direct de netto prijs voor iedereen?

                        De auto-industrie gaat hier serieuze klappen krijgen. Deze maand nog goed en dan vrije val...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk Berichten
                          Misschien toch nog een voordeel: het einde van het spel met allerhande kortingen bij de merken en direct de netto prijs voor iedereen?

                          De auto-industrie gaat hier serieuze klappen krijgen. Deze maand nog goed en dan vrije val...
                          het enige voordeel dat ik op dit moment zie, is dat ik nu makkelijker de knoop kan doorhakken waar ik al een tijdje mee zit: bedrijf stopzetten in Belgie, ik verhuis met personeel en al net over de grens in Nederland. Daar zien ze ondernemers wel nog graag komen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk Berichten
                            Misschien toch nog een voordeel: het einde van het spel met allerhande kortingen bij de merken en direct de netto prijs voor iedereen?

                            De auto-industrie gaat hier serieuze klappen krijgen. Deze maand nog goed en dan vrije val...
                            Veel wagens in de E, 5, en A6 reeks gaan ze volgens mij op dit moment niet meer verkopen.
                            Zullen meer renault clios zijn, het leasebudget gaan ze bij veel bedrijven serieus terugschroeven, dat lijkt me evident.

                            Een goede hervorming, minder loonlasten, had hier goed geweest, firmawagens duurder maken en op die manier loonsverhoging of meer personeel aannemen zou dan compenseren naar rsz en belastingsinkomsten.

                            Comment


                            • resultaat: minder bedrijfswagens, minder autoverkopen, minder btw opbrengsten op die nieuwe auto's, particulieren zullen een goedkopere 2dehands met btwmargeregeling moeten kopen..

                              en dan gaat de staat weer klagen en de taksen moeten optrekken om dit te compenseren
                              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                              Comment


                              • ik heb geen zin om alle interessante dingen waarop ik wil reageren terug op te zoeken om te kunnen gaan quoten, dus mijn excuses hiervoor.

                                Scooby : mijn pa is zelfstandige en ik weet wat het is. Hij rijdt echter wel nog altijd rond met een auto van 11 jaar oud, die hij toen nieuw heeft gekocht en zijn volgende auto wordt zeker niet groter (alhoewel hij nu spreekt van een vito en dat is toch wel groter ).
                                Hij vind het trouwens een stomme redenering die wat collega's-concurrenten van hem de das hebben omgedaan : kosten maken om geen belastingen te moeten belaten. (belastingen optimaliseren is iets anders! maar daarvoor dient de boekhouder )

                                Ik denk wel niet dat ze zo stom gaan zijn om de nieuwe catalogusprijs te gaan gebruiken voor tweedehandswagens, anders kan je net zo goed je tweedehandswagen gaan verkopen aan de catalogusprijs. Wat is anders het nut van tweedehands?

                                Ik lees hier onheilspellende berichten over vertrekkende bedrijven : doe maar jongens, doe maar. Als een grote auto het enige is wat telt : dan behoor je tot de groep die de Griek zo mooi beschrijft...

                                Ik zie nu nog net dat Tradie zinnige dingen vertelt. Ze halen geld waar ze nu direct aan wat zullen verdienen, maar dat na 1 jaar in hun gezicht terugkeert.
                                (let wel : ik ben tegen al die "bedrijfs"wagens die eigenlijk nooit voor het bedrijf in kwestie gebruikt worden, maar enkel om patatten en melk te gaan kopen bij de winkel op 500m en ventje met de auto voor de rest van 9 tot 5 werkt op kantoortje, met de trein gaat en afgeeft op overheid en ondernemers wegens minderwaardig/stoefers)

                                Comment


                                • "kosten maken" is alleen maar zinvol als ge "te veel" inkomsten hebt ivm bestaande kosten. Maar die kosten moeten liefst zinvol zijn, maw echte investeringen.
                                  Of overstappen naar vennootschap uiteraard.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten

                                    Ik lees hier onheilspellende berichten over vertrekkende bedrijven : doe maar jongens, doe maar. Als een grote auto het enige is wat telt : dan behoor je tot de groep die de Griek zo mooi beschrijft...
                                    lees nog eens wat ik schrijf: ik rij met een (tweedehands gekochte) 116d. Het grote probleem is dat ik de concurrentie met de overheid niet meer kan aangaan. Het enige waarmee ik nu nog personeel kan lokken, is extralegale voordelen. Als een extralegaal voordeel nu een extralegaal nadeel wordt, leg mij dan eens uit hoe ik nog goeie werknemers ga kunnen vinden? Ben benieuwd...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
                                      lees nog eens wat ik schrijf: ik rij met een (tweedehands gekochte) 116d. Het grote probleem is dat ik de concurrentie met de overheid niet meer kan aangaan. Het enige waarmee ik nu nog personeel kan lokken, is extralegale voordelen. Als een extralegaal voordeel nu een extralegaal nadeel wordt, leg mij dan eens uit hoe ik nog goeie werknemers ga kunnen vinden? Ben benieuwd...
                                      in t zwart betalen
                                      tiens!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk Berichten
                                        Bon, ge gaat echt wel altijd redelijk kort door de bocht hé.

                                        'Een zelfstandige moet meer verdienen dan een werknemer'...

                                        gelijk zo velen ben je appelen met peren aan het vergelijken...

                                        'Wat een zelfstandige verdient is voor zijn firma ( in het geval van een bvba, waar de goederen gescheiden zijn tussen wat van de firma is en wat van de privé is), daar moet hij zijn kosten mee betalen:

                                        1. loon / bedrijfsvoorheffing
                                        2. aankopen
                                        3. auto / benzine / verzekering
                                        4. pensioensparen
                                        5. verzekeringen
                                        6. etc.

                                        wat hij zichzelf uitkeert als loon is ook evengoed onderhevig aan de loonlasten als een werknemer die in een bedrijf werkt.
                                        Vanaf het moment dat je jezelf een bepaald bedrag begint uit te keren dat boven een bedrag ligt (1500€), dan begin je echt met het spekken van de staatskas, want dan betaal je je blauw aan RSZ (die trouwens privé te betalen valt of indien met de firma geherkwalificeerd wordt als loon bij je persoonsbelasting) en bedrijfsvoorheffing.

                                        Dan gaat nu de staat nog eens die auto extra in de privé belasten zodat je extra loon moet gaan opnemen om die 100'n €'s per maand extra te kunnen betalen. Als zelfstandige kost je dat veel meer dan als werknemer, omdat je als zelfstandige hier ook nog eens bedrijfsvoorheffing + RSZ moet op betalen.
                                        Een werknemer moet van zijn huidige loon gaan afstaan. Ik ken weinigen die een schramel loon hebben, maar wel een grote auto. als dat zo is, dan heeft hij bij zijn interview slecht onderhandeld of hecht hij veel belang aan een grote wagen ipv een loon waar de boterhammen mee betaald worden.

                                        Als zelfstandige ga je 'optimaliseren' zodat je niet onnodige kosten aan de staat moet betalen.

                                        Maar bon, I rest my case, want zolang je niet in de situatie zit en de dingen klaar en duidelijk ziet, kan je hier geen uitspraken over doen.
                                        Kijk het is niet omdat ik er nog niet voor gekozen heb om zelfstandige te worden, dat ik het nooit in detail bekeken heb en niet opvolg om de juiste keuze te kunnen maken.

                                        Maar als ik de zoveelste collega consultant tegen kom die een klaagzang afsteekt over hoe de staat hem wil flikken en hoe ondernemers, die toch de economie draaiende houden, worden in het vizier genomen.

                                        MAAR als je aan 500 euro per dag bij een klant zit voor je baas of je zit aan 500 euro per dag bij een klant als zelfstandige. Wie houdt er aan het einde van de maand het meeste over? Logisch dat dat de zelfstandige is die toch een risico neemt. Wat is het grote verschil? Dat je als zelfstandige een veel duidelijker beeld hebt van hoeveel centen er binnenkomen en hoe weinig er maar overblijven als je alles netjes betaald. En dan doet dat plots pijn

                                        Maar wat doet de meerderheid dan? Een dure auto kopen. Is dat een investering die de economie vooruit helpt of je bedrijf vooruit helpt? Nee. Ben je dan een ondernemer? Nee. Pas op, geen probleem hoor ik snap die keuze, maar zie jezelf dan niet als wereldverbeteraar

                                        Mijn vader is al meer dan 25 jaar zelfstandige in de financiële sector en hij heeft de laatste 15 jaar steeds een aantal mensen in dienst gehad. Ik heb dus van dichtbij een goed beeld gekregen van hoe ons fiscaal systeem werkt en waar de grote lasten zitten. Wat auto's betreft is een Hyundai Getz de duurste auto die hij ooit in een vennootschap gekocht heeft, andere investeringen zijn steeds gericht op opbrengst.
                                        Is dat de enige manier om goede zaken te doen? Nee. Maar het is wel een heel ander plaatje dan wat kosten te gaan maken door een dure auto te kopen


                                        ZOWEL zelfstandigen als werknemers/werkgevers optimaliseren. Het is alleen de kunst van daar een evenwicht in te houden en dat met een duidelijke visie te doen, in mijn ogen.
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
                                          het enige voordeel dat ik op dit moment zie, is dat ik nu makkelijker de knoop kan doorhakken waar ik al een tijdje mee zit: bedrijf stopzetten in Belgie, ik verhuis met personeel en al net over de grens in Nederland. Daar zien ze ondernemers wel nog graag komen.
                                          Ik ga deze optie zeker ook tot in alle details bekijken.

                                          Ik was gerust bereid een stukje meer belastingen te betalen omwille van de crisis, op voorwaarde dat er meer bespaard zou worden en vooral in de overheid en dat de belastingen mooi verdeeld zouden worden over iedereen. Wat zien we nu ? De PS heeft de crisis misbruikt om een verdere verdeling door te voeren (kijk naar de aftrekken die voor lage inkomens van 13% naar 45%, of pensioensparen dat ineens aftrekbaar wordt voor wie quasi geen belastingen betaalt). OpenVLD en CD&V gaan zwaar incasseren bij de volgende verkiezingen.

                                          Voor mij is er nu alles tesamen een belastingsverhoging van 11% bijgekomen en volgende jaren als dienstencheques duurder worden nog meer. Totale belastingdruk zit in Belgie nu echt niet meer competitief. Laat ons gebruik maken van ons democratisch recht op fiscale concurrentie tussen de lidstaten.

                                          Nederland is zo ver niet, Duitsland evenmin.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X