Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Alles bij elkaar, het blijft een smerige affaire die piste via de VAA.

Waarom moet de betere werknemer en zelfstandige hier een paar duizend euro per jaar extra ophoesten en blijft de gewone autobezitter buiten schot???

Een lineaire tax via de autobelasting lijkt me veel correcter, wie kan rijden kan meebetalen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door newlook Bekijk Berichten
      Alles bij elkaar, het blijft een smerige affaire die piste via de VAA.

Waarom moet de betere werknemer en zelfstandige hier een paar duizend euro per jaar extra ophoesten en blijft de gewone autobezitter buiten schot???

Een lineaire tax via de autobelasting lijkt me veel correcter, wie kan rijden kan meebetalen...
      Omdat een gewone autobezitter zijn wagen koopt, onderhoud en van brandstof voorziet NA belastingen ipv ervoor.

Los daarvan, ze hebben geld nodig.

Comment

• Ten dele akkoord, m.i. waren daar al meer correcties op dan ik kan tellen, maar ik zal het maar best on topic houden...

Comment

• Weet er iemand welke leasing bedrijven een recente wagen willen overkopen en terugleasen met koopoptie op 1 jaar ?

Comment

• Geen enkele.

Minimum termijn voor leasing is 24 maanden (is blijkbaar wettelijk zo vastgelegd).
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

Comment

• vragen forfaire onkostenverrekening

Pfff ... Kan iemand me helpen ?
              Ik heb enkele praktische vragen in de veronderstelling dat we onze wagen terug naar de prive brengen om die torenhoge VAA te ontlopen (of althans de pijn proberen te verzachten) .... Kwestie van te weten waar we aan toe zouden zijn.

1) Wat is het forfait per km dat we kunnen vragen ? Ik dacht ergens gelezen te hebben 0,34 eurocent (soms lees ik 0,15 ?).
              2) Hoe ga je effectief kunnen bewijzen hoeveel km je voor de prive hebt afgelegd. Forfait van 5000 km nemen ? Ik bedoel daarmee dat ik heb geen zin om elke dag een dagboek aan te leggen van waar ik precies die dag geweest ben.
              3) Wat is de aftrekbaarheid van deze forfaire kost ? 100% 75 % In functie van CO2 ? Dit bepaalt tamelijk veel.

THX

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                Geen enkele.

Minimum termijn voor leasing is 24 maanden (is blijkbaar wettelijk zo vastgelegd).
                Ok.
                Dus dan is de keuze leasing in 24 maanden met op het eind VAA dat naar 16% gaat (aankoopoptie uitgeoefend)
                Of, gewoon aan iemand verkopen en terughuren voor 1 jaar, met na 1 jaar een VAA dat 20%+20%xaantal reeds afgeschreven jaren naar beneden gaat.

Ik hou niet zo van leasing, je zit dan vast en hebt rottige afkoopclausules. 2 Jaar is lang, als Di Rupo nog eens geld nodig heeft en nog eens gaat belasten op kofferinhoud, velggrootte, spoorbreedte of bodemvrijheid wil ik wel kunnen reageren.

Eens alles uitrekenen. 2x BIV op de vennootschap is peanuts tegen netto VAA 72%, zoveel is zeker.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SkidRow Bekijk Berichten
                  Pfff ... Kan iemand me helpen ?
                  Ik heb enkele praktische vragen in de veronderstelling dat we onze wagen terug naar de prive brengen om die torenhoge VAA te ontlopen (of althans de pijn proberen te verzachten) .... Kwestie van te weten waar we aan toe zouden zijn.

1) Wat is het forfait per km dat we kunnen vragen ? Ik dacht ergens gelezen te hebben 0,34 eurocent (soms lees ik 0,15 ?).
                  Ja maar blijkt niet correct volgens mij boekhouder kan je tot 1,5x 35ct gaan (1.5 keer het maximum bij de overheid) mits je kan bewijzen dat uw effectieve kost zo hoog is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                    Ok.
                    Dus dan is de keuze leasing in 24 maanden met op het eind VAA dat naar 16% gaat (aankoopoptie uitgeoefend)
                    Of, gewoon aan iemand verkopen en terughuren voor 1 jaar, met na 1 jaar een VAA dat 20%+20%xaantal reeds afgeschreven jaren naar beneden gaat.

Ik hou niet zo van leasing, je zit dan vast en hebt rottige afkoopclausules. 2 Jaar is lang, als Di Rupo nog eens geld nodig heeft en nog eens gaat belasten op kofferinhoud, velggrootte, spoorbreedte of bodemvrijheid wil ik wel kunnen reageren.

Eens alles uitrekenen. 2x BIV op de vennootschap is peanuts tegen netto VAA 72%, zoveel is zeker.
                    Helaas denk ik dat fiscus bij controle niet akkoord gaat zijn. Het blijft dezelfde wagen en dezelfde persoon voor VAA dus ook al koop deze over met aankoopoptie gaan ze het VAA op het oude hoge bedrag houden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten
                      Helaas denk ik dat fiscus bij controle niet akkoord gaat zijn. Het blijft dezelfde wagen en dezelfde persoon voor VAA dus ook al koop deze over met aankoopoptie gaan ze het VAA op het oude hoge bedrag houden
                      Zou kloppen ... ook mijn boekhouder denkt er spijtig genoeg ook zo over. Ik heb een renting met aankoopoptie van 15% die toeval of niet afloopt eind maart 2012. Nochtans denk ik dat je juridisch wel een sterk punt hebt in geval van renting. De wagen is immers nooit je volle eigendom geweest. Je bent huurder gewest en de wagen is nooit op de balans verschenen. Zo ben je theoretisch gezien wel eerste gebruiker, maar juridisch wel tweede eigenaar. Dit wordt een mooie case voor de fiscus. Maar bon ... wie wil het risico lopen als je achteraf de kans hebt om toch belast te worden met mogelijke penalisaties als gevolg ; als je dan in mijn geval een VAA van 12000 hebt wordt dat maal 3 wanneer de fiscus hier niet mee akkoord gaat 36000 !! et dat dan per jaar

Comment

Zou kloppen ... ook mijn boekhouder denkt er spijtig genoeg ook zo over. Ik heb een renting met aankoopoptie van 15% die toeval of niet afloopt eind maart 2012. Nochtans denk ik dat je juridisch wel een sterk punt hebt in geval van renting. De wagen is immers nooit je volle eigendom geweest. Je bent huurder gewest en de wagen is nooit op de balans verschenen. Zo ben je theoretisch gezien wel eerste gebruiker, maar juridisch wel tweede eigenaar. Dit wordt een mooie case voor de fiscus. Maar bon ... wie wil het risico lopen als je achteraf de kans hebt om toch belast te worden met mogelijke penalisaties als gevolg ; als je dan in mijn geval een VAA van 12000 hebt wordt dat maal 3 wanneer de fiscus hier niet mee akkoord gaat 36000 !! et dat dan per jaar
                        Als uw leasing afloopt in maart 2012 en je laat de optie lichten door bvb uw schoonvader, die schrijft de wagen in en verkoopt 1 maand later aan u ...

Of wissel gewoon gelijkaardige wagen met iemand anders op het eind van de renting.. vandaar het idee: carswap website.

Comment

• Voor het VAA van de woning, welke oplossingen hebben we daarvoor al bedacht?

- Domiciliëring ergens anders plaatsen
                          - huis verhuren en zelf een groter huis kopen/huren

wat kan ik/we nog doen?
                          Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Heb mij een beetje ingelezen in dit topic maar er is toch iets dat ik niet begrijp.

In de voorlopige tekst wordt toch de 'catalogusprijs+alle opties' in rekening genomen en niet het bedrag dat op het factuur vermeld staat? Heel letterlijk geïnterpreteerd volgt hieruit dat de VAA van een wagen die tweedehands (aan bvb 30 000 euro) werd aangekocht toch op de initiele catalogusprijs (bvb 50 000 euro) wordt berekend?

Op zich zeer onlogisch maar niemand heeft mij met zekerheid een antwoord kunnen geven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                              Als uw leasing afloopt in maart 2012 en je laat de optie lichten door bvb uw schoonvader, die schrijft de wagen in en verkoopt 1 maand later aan u ...

Of wissel gewoon gelijkaardige wagen met iemand anders op het eind van de renting.. vandaar het idee: carswap website.
                              Kan ... maar dan betaal je

1) tweemaal inschrijvingstaks
                              2) waarschijnlijk vennootschapsbelasting wanneer de uitoefening gebeurt door iemand uit uw directe omgeving (althans volgende de boekhouder). Zolang je zelf als zaakvoerder de optie niet uitoefent kan je niet belast worden op het voordeel alle aard. Maar je vennootschap betaald dan wel vennootschapsbelasting op een abnormaal of goedgunstig voordeel.
                              Bovendien denk ik dat elke controleur op dat moment gewoon zegt dat dit een fiscale constructie is om belasting te vermijden en dan ben je terug naar af.

Inderdaad ... swappen met iemand lijkt het interessants te zijn. Misschien een idee om alle wagens van op het forum in kaart te brengen ? Zo kunnen we Elio toch al een beetje een hak zetten Ik begin alvast ...Wie wil zijn wagen switchen met een mooi uitgebouwde X5 van 2009 ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                Voor het VAA van de woning, welke oplossingen hebben we daarvoor al bedacht?

- Domiciliëring ergens anders plaatsen
                                - huis verhuren en zelf een groter huis kopen/huren

wat kan ik/we nog doen?

marktconformehuur betalen van je privé aan je vennootschap en veel burelen maken zodat het bewoonbare deel kleiner is..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                                  marktconformehuur betalen van je privé aan je vennootschap en veel burelen maken zodat het bewoonbare deel kleiner is..
                                  is de zolder nog niet afgewerkt --> afwerken en leeg laten of als archief gebruiken!

je voordeel is het % dat je gebruikt
                                  je voordeel is niet het % dat je firma niet gebruikt

Comment

Inderdaad ... swappen met iemand lijkt het interessants te zijn. Misschien een idee om alle wagens van op het forum in kaart te brengen ? Zo kunnen we Elio toch al een beetje een hak zetten Ik begin alvast ...Wie wil zijn wagen switchen met een mooi uitgebouwde X5 van 2009 ?
                                    Eh voila de daad bij het woord:
                                    Free forum : Belgian forum to avoid ridiculous car taxes. Find a car similar to yours, swap it, and you both pay 20-80% less taxes.

Registreren, kar te wissel zetten klaar is kees. Link doorsturen naar alle zelfstandigen die op zoek zijn naar een oplossing, of zij die nog niet weten dat er oplossingen bestaan !!!

Comment

• laat maar; antwoord al gegeven hierboven
                                      Last edited by ; 31/12/2011, 00:01.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                        Laat me een ander voorbeeld geven. Stel dat ze zwaar snijden in de hypotheekaftrek. Janneke en Mieke kunnen dus minder aftrekken voor hun woning. Je gaat nogal eens iets zien en horen. Hier betreft het een kleine groep getroffenen.Het is heeeeeel makkelijk om alles kapot te relativeren als je zelf geen betrokken partij bent. Terwijl het in se over exact hetzelfde gaat. Een ordinaire belastingverhoging. Ga je hier dan ook komen roepen dat zij die hun huis (en andere leningen) niet meer kunnen afbetalen boven hun stand geleefd hebben? Dat ze het maar moesten zien aankomen en minder geleend of een kleiner huis gekocht hebben?

Haha ! touchééé ! DIt is goed verwoord, je zal het waarschijnlijk niet erg vinden als ik dat eens siteer hé.

Comment

• Startdatum?

Is het nu al 100% bevestigd dat deze VAA aanpassing vanaf 1.1.12 is? Ik dacht dat dit hiervoor voor 31.12.11 in het BS moest komen?

Comment

Working...
                                          X