Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
    Dit slaat toch helemaal nergens op?

    Stel nu een KMO-bedrijfsleider die een VW Phaeton met een nieuwprijs (catalogus) van 100000 euro na enkele jaren 2de hands heeft gekocht voor een derde van die prijs (een volstrekt realistische situatie)

    Die wordt dan 18% belast op die 100000 catalogusprijs ofte jaarlijks 18000 euro ofte maandelijks 1500 euro? Dit kan toch niet ernstig zijn?
    My point exactly.
    Als bedrijfsleider wordt je dan verplicht om een nieuwe auto te kopen, als het geheel "betaalbaar" moet blijven.

    Ik ga alvast mijn privé verplaatsingen doen met de Lambo, komt mij goedkoper uit. (hoezo wereld op zijn kop?)
    ----------------------------------------------------------------------------------
    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
    Pictures here: BMW 7 Series
    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
    Pictures here: Diablo

    --------------------------------------------------------------------------------------------
    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
    It might need half a starsystem to turn around,
    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
    Cylons have respect for it...

    --------------------------------------------------------------------------------------------

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten

      trouwens, als je verder redeneert : dan moet je bij aankoop van een 2de hands wagen die je op de firma zet, ook het originele aankoopfactuur van de eerste eigenaar vragen ? want hierop wordt de belasting berekend ? (factuur is specifiek per voertuig want de opties zitten bij in de berekeningsgrondslag)

      Dit is toch echt te zot voor woorden ....
      Vraag ik mij ook af...
      Wat met oudere wagens dan, of wagens die 2 de hands in het buitenland werden aangekocht?
      Veel succes om daar de originele factuur van te bemachtigen!
      Hoe gaan ze dat allemaal organiseren, wordt een puur Kafka verhaal.

      Men zou stilaan beginnen denken dat de ambtenarij met dergelijke maatregelen vooral zichzelf in stand probeert te houden

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
        Dat is het helemaal niet. Het zou dat zijn als de belasting op arbeidsinkomen flink verminderd zou worden, in het kader van een algemene verschuiving van de belasting van werk naar consumptie. Nu is het gewoon stroperij, georganiseerd door een regering die niet eens een meerderheid heeft in Vlaanderen en waarvan het hele beleidsplan dan ook gekenmerkt wordt door het letterlijk fiscaal doodknijpen van Vlaanderen, om het geld aan de leeglopers van het PS-paradijs te geven.
        Ja, want deze maatregel geldt enkel voor Vlaanderen!

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Uiteindelijk vind ik het wel raar dat er hier zo een reacties komen. Dit is toch iets dat er al langer zat aan te komen. Het is toch niet de eerste keer dat men aan de fiscaliteit van bedrijfswagens sleutelt. De snelheid van invoeren is voor mij ook een tegenvaller, maar dat het kwam was overduidelijk.

          De helft van mijn collega's zijn zelfstandigen, de andere helft loontrekkenden zoals ik. Als ik dan kijk wat voor mij de impact zou zijn als ik van statuut zou veranderen, dan is die wagen daar toch een groot stuk van. In die zin dat een duurdere wagen op dit moment "interessant" is als verloning door de gunstige fiscaliteit.

          Uiteindelijk is dit een beetje een rechtzetting van wat in het verleden misschien minder goed was aangepakt door de overheid ...
          Komaan man, aanpassing ok, maar toch niet in die mate.
          Dit is totaal buiten proportie.

          Comment


          • #65
            Het enige juiste voordeel in natura is dat gebaseerd op het aantal prive kms (maar inderdaad moeilijker om te traceren/te loggen en de co2 (of een andere verbruiks'ratio')

            al de rest erbij sleuren (en zeker de nieuwwaarde) is puur gebaseerd op geldhonger !

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
              Komaan man, aanpassing ok, maar toch niet in die mate.
              Dit is totaal buiten proportie.
              Ja, en akkoord het zat er aan te komen, maar ze veranderen de methode compleet !
              Daar waar iedereen een verdere verhoging verwachtte van de CO2 coefficient die nog niet zo heel oud is, lineair dus volgens vervuiling, is het nu een verhoging volgens hoe hard een wagen sommige mensen hun ogen uitsteekt.

              Totale omkering van het beleid, retroactief. Gedaan met CO2 doelstellingen of ecologisch belasten, voortaan is geld pakken pakken waar het te krijgen valt.
              Ze zijn totaal vergeten dat wie nu een maal 3 of maal 5 krijgt, misschien niet meer zal willen betalen en een oplossing zoeken.

              Ik weet in alle geval al 1 wettelijke oplossing: de wagen 100% beroepsmatig gebruiken en er geen enkele prive kilometer meer mee rijden. De bewijslast ligt volledig bij u (alle kilometers noteren, tankkaart vs verbruik vs kilometerstand noteren etc). Maar je betaalt dan 0 euro voordeel alle aard. Het uitgespaarde geld is in sommige gevallen zelfs genoeg om een tweede auto prive te kopen en onderhouden (kleiner dan wel, maar bon).

              Bron: ondernemingsdatabank

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                Ge ziet nu al komen dat er in de 6 maand na de invoering van zo'n stunts het aantal ongevallen of diefstallen met totaal verlies met 300% gaat stijgen, verzekeringen hun polisprijzen verdubbelen, en er honderden zelfstandige autoverkopers op de fles gaan. Daarnaast nog honderden kleine zelfstandigen die gewoon de boeken toe doen, omdat er niks meer overblijft.

                Voor grote firma's is zo'n extra belasting nog op te vangen, voor de kleine zelfstandige is dat gewoon moord.
                Sociaal bloedbad, heel rood gekleurd... Schoon zenne...
                Omtrent de berekening, is het nu de gefactureerde waarde of de marktprijs zonder korting?
                Weet iemand dit?

                Comment


                • #68
                  300 % is underrated (toename ongevallen met omnium dekking)
                  Gaat een autokerkhof worden de komende maanden op onze wegen als dat doorgaat.

                  Dat voorstel zal nooit standhouden in de finale versie. Indien wel ga je zien gaat dewever nogmaals 5 % omhoog gaan en met 45 procent van de stemmen zitten en de vld en cvp worden onder de 9 procent partijen want de volgende verkiezingen zijn niet veraf en ik zal mijn steentje bijdragen.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                    Ja, want deze maatregel geldt enkel voor Vlaanderen!
                    Ik neem aan dat u nu met zichzelf lacht.

                    Neen, deze maatregel geldt voor het hele land, maar in dit land is alles communautair, omdat Vlaanderen en Wallonië zo'n compleet verschillende socio-culturele en economische situatie kennen. Bedrijfswagens worden in overweldigende meerderheid door Vlamingen gereden, dus is een stijging van de belasting op bedrijfswagens disproportioneel in het nadeel van Vlaanderen.

                    Dat geldt voor ongeveer iedere belastingmaatregel, terwijl ongeveer iedere besparingsmaatregel disproportioneel meer impact heeft in Wallonië.

                    Comment


                    • #70
                      Onze M3 zal duiten gaan kosten.
                      OO 00 OO

                      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                        Ik neem aan dat u nu met zichzelf lacht.
                        Zeker niet. Was met uw uitspraak aan het lachen.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                          Komaan man, aanpassing ok, maar toch niet in die mate.
                          Dit is totaal buiten proportie.
                          De wagens die sommige mensen hebben naargelang hun inkomen zijn ook volledig buiten proportie en het zijn net die die het hardst geraakt worden nu.

                          Ik gun iedereen dat, maar het is gewoon een beetje de logica die nu volgt. Een bedrijfswagen is een stuk loon dat veel minder belast wordt dan gewoon loon, ergens klopt dat niet.

                          Dat de overheid dit zelf eerst in de hand heeft gewerkt is natuurlijk wel heel pijnlijk ...

                          Wij hebben 2 bedrijfswagens, en ook al zijn het geen M5's of Porsches, ook wij gaan dit voelen in ons gezinsbudget. Maar omdat we de verdeling in ons loonpakket steeds zoveel mogelijk in evenwicht gehouden hebben is het niet dramatisch.
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • #73
                            Heb vrijdag naar mijn boekhouder gebeld.

                            hij wist me te vertellen (is groot kantoor in Kontich, dus te vertrouwen) dat het totaal nog niet geweten wat het allemaal gaan worden.

                            Der is nog niets in wetten gegoten, nog geen regels enkel een regeerakkoord...

                            dus laat ons even wachten wat er allemaal gaat komen en laten we vertrouwen op onze boekhouders om hier met een 'creative' oplossing te komen.

                            Ten slotte zou de overheid beter al het zwarte geld dat in den bouw/horeca/dienstverlening etc wordt gegenereerd aanpakken, maar ja dat ligt niet voor het grijpen en kost moeite en tijd...

                            Zelfstandigen en werknemers het nog moeilijker te maken door extra te belasten ipv te besparen op overheidsdiensten waar 1/4 (we zullen nuanceren) personeel eigenlijk thuis horen in een beschutte werkplaats. Al die vastbenoemden die te lui zijn om nog meer te doen dan de vage taakomschrijving die ze hebben gekregen in 1979 en die sindsdien niet is aangepast.
                            Mensen waar enkel het inplannen van de 60 verlofdagen op een jaar belangrijk is en het verorberen van koffie, terwijl de nodige VTM programma's aan bod komen.

                            Maar owé als je aan die groep raakt. in 2008 nog een mooi voorbeeld gekregen. Verlofdagen bij Stad Antwerpen 56 per jaar. dezelfde week raakt bekend dat de middagpauze van 30 minuten niet meer betaald zal worden. Resultaat --> dezelfde week staking van het personeel???

                            maar als zelfstandige hebt ge geen vakantiegeld/eindejaarspremie/14de maand, betaald verlof etc...
                            hey, het is owkéy, we zullen wel nog wat meer betalen op die enkele aftrekpostjes die er zijn...
                            Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                              Zeker niet. Was met uw uitspraak aan het lachen.

                              Zeer knappe argumenten die u daar heeft.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Ik gun iedereen dat, maar het is gewoon een beetje de logica die nu volgt. Een bedrijfswagen is een stuk loon dat veel minder belast wordt dan gewoon loon, ergens klopt dat niet.

                                Dat de overheid dit zelf eerst in de hand heeft gewerkt is natuurlijk wel heel pijnlijk ...
                                De overheid was net zo relax wat betreft firmawagens omdat het een middel was om mensen te belonen zonder stevig belast te worden. Het werd in die zin zelfs aangemoedigd.

                                Nu gaan stellen dat een firmawagen maar even hard belast moet worden als gewoon loon, is oneerlijk, want de lasten op arbeid zijn niet naar beneden gegaan.

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk Berichten
                                  Heb vrijdag naar mijn boekhouder gebeld.

                                  hij wist me te vertellen (is groot kantoor in Kontich, dus te vertrouwen) dat het totaal nog niet geweten wat het allemaal gaan worden.

                                  Der is nog niets in wetten gegoten, nog geen regels enkel een regeerakkoord...

                                  dus laat ons even wachten wat er allemaal gaat komen en laten we vertrouwen op onze boekhouders om hier met een 'creative' oplossing te komen.

                                  Ten slotte zou de overheid beter al het zwarte geld dat in den bouw/horeca/dienstverlening etc wordt gegenereerd aanpakken, maar ja dat ligt niet voor het grijpen en kost moeite en tijd...

                                  Zelfstandigen en werknemers het nog moeilijker te maken door extra te belasten ipv te besparen op overheidsdiensten waar 1/4 (we zullen nuanceren) personeel eigenlijk thuis horen in een beschutte werkplaats. Al die vastbenoemden die te lui zijn om nog meer te doen dan de vage taakomschrijving die ze hebben gekregen in 1979 en die sindsdien niet is aangepast.
                                  Mensen waar enkel het inplannen van de 60 verlofdagen op een jaar belangrijk is en het verorberen van koffie, terwijl de nodige VTM programma's aan bod komen.

                                  Maar owé als je aan die groep raakt. in 2008 nog een mooi voorbeeld gekregen. Verlofdagen bij Stad Antwerpen 56 per jaar. dezelfde week raakt bekend dat de middagpauze van 30 minuten niet meer betaald zal worden. Resultaat --> dezelfde week staking van het personeel???

                                  maar als zelfstandige hebt ge geen vakantiegeld/eindejaarspremie/14de maand, betaald verlof etc...
                                  hey, het is owkéy, we zullen wel nog wat meer betalen op die enkele aftrekpostjes die er zijn...
                                  een zelfstandige 27% inkomensbelasting
                                  een loontrekkende 60% inkomensbelasting

                                  Sorry, maar die klaagzang geraak ik wat beu gehoord. Alles heeft zijn voor - en nadelen en iedereen moet voor zich afwegen wat hij doet Zelfstandigen hebben nogal snel de nijging om te doen alsof zij de enige zijn die belastingen betalen en de economie draaiende houden, maar ondertussen doen ze er wel alles aan om ze te ontwijken (creatieve boekhouders weet je wel ).
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                                    Zeer knappe argumenten die u daar heeft.
                                    Ik ben niet aan het argumenteren met U.
                                    Jij begint er opeens weer een communautaire kwestie van te maken.

                                    HLN-lezer zeker? Daar doen ze dat ook altijd.

                                    Als Sabineke straks voorspelt dat het morgen gaat regenen in Vlaanderen en ze zon geeft aan Wallonië, dan is dat ook niet eerlijk zeker?

                                    Toptip:
                                    http://republiekmoscou.wordpress.com...onie-het-boek/

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      De overheid was net zo relax wat betreft firmawagens omdat het een middel was om mensen te belonen zonder stevig belast te worden. Het werd in die zin zelfs aangemoedigd.

                                      Nu gaan stellen dat een firmawagen maar even hard belast moet worden als gewoon loon, is oneerlijk, want de lasten op arbeid zijn niet naar beneden gegaan.
                                      Vandaar dat ik ook zeg dat het pijnlijk is, maar onlogisch is het niet. Elke vorm van inkomen gelijk belasten is niks mis mee in mijn ogen.

                                      Dat daarmee de facto de lasten verhogen is inderdaad niet goed, er zou dan ook gerust een compensatie moeten volgen. Maar een deftige verlaging en niet weer een achterpoortje dat ze achteraf weer kunnen dichtgooien
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Zelfstandigen hebben nogal snel de nijging om te doen alsof zij de enige zijn die belastingen betalen en de economie draaiende houden, maar ondertussen doen ze er wel alles aan om ze te ontwijken (creatieve boekhouders weet je wel ).
                                        Een werknemer creëert geen werkgelegenheid. Een zelfstandige heeft daar wel de kans toe. Niet alle zelfstandigen hier hebben personeel, maar diegenen met personeel willen graag met u babbelen.

                                        Overigens, creatieve boekhouders en een vermeend lager belastingstarief ten spijt: de gemiddelde zelfstandige krijgt ook maar een mager afroomsel van alle voordelen waar werknemers op kunnen rekenen. En nul de botten werkzekerheid.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                          De wagens die sommige mensen hebben naargelang hun inkomen zijn ook volledig buiten proportie en het zijn net die die het hardst geraakt worden nu.

                                          Ik gun iedereen dat, maar het is gewoon een beetje de logica die nu volgt. Een bedrijfswagen is een stuk loon dat veel minder belast wordt dan gewoon loon, ergens klopt dat niet.

                                          Dat de overheid dit zelf eerst in de hand heeft gewerkt is natuurlijk wel heel pijnlijk ...

                                          Wij hebben 2 bedrijfswagens, en ook al zijn het geen M5's of Porsches, ook wij gaan dit voelen in ons gezinsbudget. Maar omdat we de verdeling in ons loonpakket steeds zoveel mogelijk in evenwicht gehouden hebben is het niet dramatisch.
                                          Ik heb het niet zozeer over die Eco-gebakjes van de doorsnee bedienden, daar zijn de aanpassingen marginaal en de meesten zullen die enkele tientallen euro per maand amper merken.

                                          Zie mijn rekenvoorbeeld hierboven van de Phaeton die na 3 jaar werd gekocht voor minder dan een derde van de nieuwwaarde. Vind jij dat een proportionele aanpassing als ze dan plots op de nieuwwaarde gaan belasten?

                                          Als een bedrijfsleider al niet meer met een Phaeton, A8, 7-serie of Porsche "mag" rijden (jawel, hij "mag" het na de aanpassing theoretisch nog steeds, alleen wordt het praktisch onmogelijk), wie dan wel nog?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X