Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
    Je moet wel het HELE plaatje vergelijken eh... Van mij mogen ze hier gerust zo'n BPM verhaal invoeren hoor, maar dan allerlei andere belastingen ZWAAR omlaag...

    De miserie is dat je zelfs op 2e hands wagens afgerekend wordt op nieuwprijs. En dat is absurd. Moet ik nu echt een nieuwe auto gaan kopen, terwijl ik ook tevreden ben met een auto van 3-4j oud, maar die nieuw natuurlijk 2x zoveel gekost heeft...

    Het komt er gewoon op neer dat het niet meer is dan diefstal, geld halen bij de "rijken", en meer niet. Probleem is dat de gewone zelfstandige helemaal niet zo "rijk" is, nee de superrijken zitten al LANG in Monaco en soortgelijke

    Ik ben bedrijfsleider, dus ik zou wel gek zijn van privé een auto te kopen, dan heb ik helemaal geen aftrekposten meer, en betaal ik NOG meer belastingen...

    Alles is gewoon uit proportie, heeft geen bal met milieu te maken, da's het probleem...
    Dat van die 2dehands volg ik, maar ik denk dat we daar op de definitieve maatregel moeten wachten om te zien hoe ze dat gaan oplossen.

    Ik snap niet wat de link is tussen een statuut en al dan niet rijk zijn? De ene mens verdient gewoon meer dan de andere, dat je arbeider/bediende/zelfstandige/dopper/zwartwerker bent is daar toch niet rechtstreeks aan gelinkt?

    Waarom zou het zo gek zijn om als bedrijfsleider je wagen privé te kopen? Er zijn genoeg bedrijfsleiders die liever het kapitaal van hun zaak gebruiken om hun zaak te laten groeien. Ik zeg niet dat dat in jouw geval de beste keuze is, maar ik vind het precies zo een enge benadering voor een bedrijfsleider.

    Dat ze van milieu naar catalogus gegaan zijn is de rode saus vrees ik in deze regering.
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
      een zelfstandige 27% inkomensbelasting
      een loontrekkende 60% inkomensbelasting

      Sorry, maar die klaagzang geraak ik wat beu gehoord. Alles heeft zijn voor - en nadelen en iedereen moet voor zich afwegen wat hij doet Zelfstandigen hebben nogal snel de nijging om te doen alsof zij de enige zijn die belastingen betalen en de economie draaiende houden, maar ondertussen doen ze er wel alles aan om ze te ontwijken (creatieve boekhouders weet je wel ).
      Deze toch nog eens quoten. Zelfstandigen betalen gewoon evenveel belastingen hoor. De belastingschijven op je inkomen zijn identiek, dus ergens tussen 25-50%, of je dat bruto inkomen nu verkrijgt als loon als werknemer of als "winst" van je zelfstandige activiteit. Het enige voordeel van een zelfstandige is dat je wat creatief kan omspringen met "beroepskosten" (wie gaat bewijzen dat je dat rekenmachientje eigenlijk voor je zoontje hebt gekocht en niet voor je winkel?), maar dat is al bij al toch beperkt, én je zaak moet natuurlijk goed draaien, niet elke zelfstandige verdient 5000 euro per maand hoor! Ook een groot voordeel is dat vele zelfstandigen al eens iets in 't zwart en dus onbelast kunnen doen, maar ook dat is zeker geen constante. Denk maar aan winkeliers (je moet dan immers ook al in 't zwart gaan inkopen en dat wordt dan toch ingewikkeld), of vrije beroepen als dokters, apothekers, ...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
        Wat wordt vergeten is dat veel zelfstandigen er voor zorgen dat anderen een loon hebben. Dat wordt dikwijls vergeten. Zonder inventieve en gemotiveerde ondernemers zou het allemaal veel minder zijn. Een voorbeeld: Mijn overbuurman is in 1998 begonnen met een eigen bedrijfje na z'n ontslag in de mijn. Hij is van niks begonnen en stelt nu 900 mensen te werk in gans Europa. Ik ben er zeker van dat hij dit niet bereikt heeft met 'te dure' producten aan te bieden, maar wel door een product aan te beiden dat voor anderen een meerwaarde betekent, en dat telkens opnieuw door innovatie wordt verbeterd. Dat deze man met een dikke wagen rijdt, vind ik dubbel en dik verdiend.

        Maar ja, er zijn er altijd die kortzichtig zijn door afgunst.
        En is die mens begonnen met een dure auto te kopen om kosten te maken? Er zijn gewoon een hoop zelfstandige, die nooit de bedoeling hebben om hun bedrijf te laten groeien, dat zijn geen ondernemers en die hollen heel het verhaal van de echte ondernemers uit. Ik heb daar geen probleem mee, maar het blijken nu de grootste klagers te zijn, want een echte ondernemer die koopt pas die dure auto als dat geen of amper impact meer heeft op de groei van zijn bedrijf.

        Er is een blijkbaar een groot verschil tussen een zelfstandige en een ondernemer die met een 7-reeks rijdt Ik gun het iedereen maar die ondernemer misschien net iets meer
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Enneuh, neem het maar van me aan: elke zelfstandige die een werknemer aanneemt, is goed gek... De eerste werknemer brengt je als zelfstandige niks op, en als je de pech hebt zoals mijn motormechanieker dan kost zo een aap je nog eens flink wat duiten als je zo een lamzak op straat gooit.

          Ik ken nu al een paar zelfstandigen die jaren geleden dom zijn geweest om een werknemer aan te nemen om hen uit de nood te helpen, en het nooit meer doen... Allemaal flink verbrand geraakt aan loonkost en opzegvergoedingen...

          Bottom line is: dit is niet de schuld van zelfstandigen, noch van werknemers, maar van banken en politici.
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
          Ook wordt het hoe langer hoe moeilijker om in België arbeiders aan het werk te houden. Wij hebben een productiebedrijf en hebben jaren ons product zelf gebouwd, in onze werkplaatsen te België. Vandaag koop ik datzelfde product aan buiten België aan een prijs die tot 60% lager is dan onze kostprijs. Heel lang heb ik gestreden om onze mensen aan het werk te houden. Sinds kort begin ik daar anders over te denken... En ik kan u verzekeren dat ik niet de enige ben die zo denkt.
          Daarom is het zo jammer dat dit gewoon weer een lastenverhoging is ...
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
            MAAR als je aan 500 euro per dag bij een klant zit voor je baas of je zit aan 500 euro per dag bij een klant als zelfstandige. Wie houdt er aan het einde van de maand het meeste over?
            Ik kan u zeggen dat dat helemaal geen evidente berekening is en het antwoord bijlange niet zo rechtuit.
            Eerst moet je weten dat je rechtstreeks als zelfstandige NOOIT het tarief kan krijgen dat uw baas voor u kan krijgen in het kader van een project in team .. tarieven van 800 en meer voor de grotere bedrijven zijn echt niet van de pot gerukt.

            Als zelfstandige heb je rap 500 euro netto per maand minder wettelijk pensioen .. voor iemand die 90 jaar wordt en dus 25 jaar > 65 is dat 150.000 euro dat je aan de kant moet hebben staan. Dan nog de 2de pijler - ook sparen, derde pijler - ook sparen. Brugpensioen: als ge 't zelf moet bekostigen... amai.
            Ge moet dat echt wel opzij zetten, om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
            Ook niet vergeten al die aansprakelijkheidsverzekeringen, invaliditeits- en arbeidsongeschiktheidsverzekering, ... - die kosten ook bakken vol geld.

            Nee, het is zo simpel niet hoor!


            Maar de kern van de zaak in dit verhaal zijn 2 dingen
            1) Retroactief zware (een factor 5!) nettoloon belastingen invoeren (want die auto is nu eenmaal gekocht !)
            2) Totale belastingdruk in Belgie is niet meer te houden.

            Comment


            • Wat is een dure auto? Ik kocht me in de vennootschap een Z4M die goedkoper was dan een 3-reeks die ik reed toen ik nog werknemer was. Maar nu plots zou ik wel belast worden op een vermeend voordeel op basis van de catalogusprijs die ik nooit betaald heb omdat de wagen al 2 jaar oud was.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk Berichten
                Misschien toch nog een voordeel: het einde van het spel met allerhande kortingen bij de merken en direct de netto prijs voor iedereen?

                De auto-industrie gaat hier serieuze klappen krijgen. Deze maand nog goed en dan vrije val...
                Ik verwacht business uitvoeringen met een lage catalogusprijs. De 20% op onze A4 is nu al wat minder leuk
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                  Deze toch nog eens quoten. Zelfstandigen betalen gewoon evenveel belastingen hoor. De belastingschijven op je inkomen zijn identiek, dus ergens tussen 25-50%, of je dat bruto inkomen nu verkrijgt als loon als werknemer of als "winst" van je zelfstandige activiteit. Het enige voordeel van een zelfstandige is dat je wat creatief kan omspringen met "beroepskosten" (wie gaat bewijzen dat je dat rekenmachientje eigenlijk voor je zoontje hebt gekocht en niet voor je winkel?), maar dat is al bij al toch beperkt, én je zaak moet natuurlijk goed draaien, niet elke zelfstandige verdient 5000 euro per maand hoor! Ook een groot voordeel is dat vele zelfstandigen al eens iets in 't zwart en dus onbelast kunnen doen, maar ook dat is zeker geen constante. Denk maar aan winkeliers (je moet dan immers ook al in 't zwart gaan inkopen en dat wordt dan toch ingewikkeld), of vrije beroepen als dokters, apothekers, ...
                  Het was ook een antwoord op een in mijn ogen kort door de bocht reactie op ambtenaren en hun voordelen
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • Over 1 ding lees ik niets. De LV. Blijven deze (momenteel) buiten schot of zitten die mee in de hoop.

                    Comment


                    • Ik weiger voorlopig te geloven dat dit er door komt in de huidige vorm. Er MOET gewoon een aanpassing komen voor 2dehandswagens, anders zijn de cascade gevolgen van deze maatregel gewoon niet te overzien.
                      2021 Taycan 4S
                      2021 Lexus UX250h

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                        Ik kan u zeggen dat dat helemaal geen evidente berekening is en het antwoord bijlange niet zo rechtuit.
                        Eerst moet je weten dat je rechtstreeks als zelfstandige NOOIT het tarief kan krijgen dat uw baas voor u kan krijgen in het kader van een project in team .. tarieven van 800 en meer voor de grotere bedrijven zijn echt niet van de pot gerukt.

                        Als zelfstandige heb je rap 500 euro netto per maand minder wettelijk pensioen .. voor iemand die 90 jaar wordt en dus 25 jaar > 65 is dat 150.000 euro dat je aan de kant moet hebben staan. Dan nog de 2de pijler - ook sparen, derde pijler - ook sparen. Brugpensioen: als ge 't zelf moet bekostigen... amai.
                        Ge moet dat echt wel opzij zetten, om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
                        Ook niet vergeten al die aansprakelijkheidsverzekeringen, invaliditeits- en arbeidsongeschiktheidsverzekering, ... - die kosten ook bakken vol geld.

                        Nee, het is zo simpel niet hoor!


                        Maar de kern van de zaak in dit verhaal zijn 2 dingen
                        1) Retroactief zware (een factor 5!) nettoloon belastingen invoeren (want die auto is nu eenmaal gekocht !)
                        2) Totale belastingdruk in Belgie is niet meer te houden.

                        Mocht ik overtuigd zijn dat het zo een grote voordelen heeft was ik al lang zelfstandig consultant geworden hoor Net omdat ik dezelfde dekking wil qua verzekeringen en dergelijke om een eerlijke vergelijking te hebben is het een pak minder interessant Zeker omdat de dure wagen voor mij niet belangrijk is.

                        Pensioen is nu wel iets waar ik niet op reken als dertigjarige. Tegen dat 65 ben is dat hooguit nog wat zakgeld, ook voor werknemers.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • Waar ik ook niks meer over terug hoor zijn de nieuwe Vlaamse BIV-regels. Een Cayenne wordt dan plots onbetaalbaar als je 10k aan BIV + maandelijks voordeel van +2000€ moet tellen. Nog voor die auto dan afgeschreven is heb je meer taksen betaalt dan wat de wagen ooit waard was.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                            Over 1 ding lees ik niets. De LV. Blijven deze (momenteel) buiten schot of zitten die mee in de hoop.
                            Voor de grote hoop heeft LV zijn fiscale relevantie 5 jaar geleden al verloren.
                            Daarom dat je er (nog) niets over leest.
                            2021 Taycan 4S
                            2021 Lexus UX250h

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Wat is een dure auto? Ik kocht me in de vennootschap een Z4M die goedkoper was dan een 3-reeks die ik reed toen ik nog werknemer was. Maar nu plots zou ik wel belast worden op een vermeend voordeel op basis van de catalogusprijs die ik nooit betaald heb omdat de wagen al 2 jaar oud was.
                              Dat is volgens mij onmogelijk om te werken met de nieuwwaarde van die wagen, want die is toch niet meer te achterhalen? Of gaan ze bij BMW gaan kijken wat de eerste eigenaar uiteindelijk betaald heeft?
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Mocht ik overtuigd zijn dat het zo een grote voordelen heeft was ik al lang zelfstandig consultant geworden hoor Net omdat ik dezelfde dekking wil qua verzekeringen en dergelijke om een eerlijke vergelijking te hebben is het een pak minder interessant Zeker omdat de dure wagen voor mij niet belangrijk is.
                                Net om bovenstaande ben ik net zelfstandige geworden... De dekking van verzekeringen hangt af van HR als werknemer en dat duft wel eens wisselen naargelang de economische situatie van de werkgever...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Waar ik ook niks meer over terug hoor zijn de nieuwe Vlaamse BIV-regels.
                                  Die gaan gewoon in op 1/1/2012 zoals voorzien.
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                    Voor de grote hoop heeft LV zijn fiscale relevantie 5 jaar geleden al verloren.
                                    Daarom dat je er (nog) niets over leest.
                                    voor een loontrekkende niet

                                    Comment


                                    • Maar goed, de BIV tesamen met VAA doet mij neigen om eerst een vennootschap buiten België op te richten alvorens nog eens te investeren. En dan ben ik nog een kleine garnaal.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        voor een loontrekkende niet
                                        En dat is dus ook grappig: waarom zou een loontrekkende een LV nodig moeten hebben, behalve voor zwartwerk, een bijberoep of hobby? En waarom moet ie dan fiscaal geholpen worden in zijn zwartwerk of hobby, als ie geen bijberoep heeft?

                                        Comment


                                        • Volgens mijn boekhouder is het VAA op een LV te verwaarlozen...
                                          We zullen zien wat het geeft als het erdoor is.
                                          2008 Mercedes Viano
                                          2012 Citroen DS3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X