Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Gisteren heb ik hierover met meerdere ondernemers gesproken. De meesten lachten mij uit toen ik zei dat dit onbetaalbaar geworden is. Ze zeiden dat dit er zat aan te komen. Als je dat niet hebt gezien, dan ben je geen goede ondernemer. Uiteindelijk blijft het in B goedkoper dan in andere landen. In NL wordt het totaalbedrag incl. BPM als basis gebruikt om dit 25% privé te belasten. Hier is het maar max. 18%. Uiteindelijk kan je voor het bedrag dat we nu privé belastingen gaan betalen onmogelijk privé de totale kostprijs van je auto betalen. Het bedrag dat je fiscaal aftrekt door afschrijvingen, betaal je nu privé gewoon terug. Hiermee stopt de overheid dus met het 'subsidieren' van firmawagens. Als je het zo bekijkt is het idd wel juist. Voor € 380,- per maand kan ik idd nooit een 530d kopen, gebruiken en onderhouden.
    wacht tot die ondernemers de ene na de andere werknemer zien vertrekken naar de overheid, omdat ze geen sjieke wagen meer krijgen/willen krijgen en ze daardoor 20% meer kunnen verdienen bij de overheid

    daar zit het grootste probleem van heel dit verhaal !!

    Comment


    • Okee er staat weer een nieuwe versie.


      Verkeersbelasting is toegevoegd.
      Er zat nog de (grote) fout in dat het verschil in vennootschapsbelasting tengevolge van minder kosten niet meegerekend werd. Dat nuanceert wel wat.

      Conclusie lijkt nu eerder dit:

      Nieuwe BMW X3 kopen blijft iets interessanter op de zaak
      Huidige X3 uit de zaak halen kost evenveel als hem erin houden.
      Moest ik 30.000 km professioneel per jaar doen, doe ik winst door hem eruit te halen (de wereld op zijn kop).

      Reeds deels afgeschreven auto uit de zaak halen is het interessantste.
      Iemand al eens berekend voor zijn cijfers ?
      Last edited by ; 07/12/2011, 15:31.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
        wacht tot die ondernemers de ene na de andere werknemer zien vertrekken naar de overheid, omdat ze geen sjieke wagen meer krijgen/willen krijgen en ze daardoor 20% meer kunnen verdienen bij de overheid

        daar zit het grootste probleem van heel dit verhaal !!
        Ik ga akkoord, ik vind dat er in deze kwestie helemaal niets is om mee te lachen, laat staan uit te lachen. En zien aankomen of niet, het blijft een serieuze, plotse en totaal van de pot gerukte belastingsverhoging.

        Een 'echte' belasting op prive gebruik + een overgangsmaatregel : DAT is er nodig !

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
          Conclusie lijkt nu eerder dit:

          Nieuwe BMW X3 kopen blijft iets interessanter op de zaak
          Huidige X3 uit de zaak halen kost evenveel als hem erin houden.
          Moest ik 30.000 km professioneel per jaar doen, doe ik winst door hem eruit te halen (de wereld op zijn kop).

          Reeds deels afgeschreven auto uit de zaak halen is het interessantste.
          Iemand al eens berekend voor zijn cijfers ?
          Ik zit helaas met een renting.
          Die eruit halen gaat me gewoon geweldig veel poen kosten...
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
            wacht tot die ondernemers de ene na de andere werknemer zien vertrekken naar de overheid, omdat ze geen sjieke wagen meer krijgen/willen krijgen en ze daardoor 20% meer kunnen verdienen bij de overheid

            daar zit het grootste probleem van heel dit verhaal !!
            En er zijn momenteel vacatures te over bij de overheid NOT

            Comment


            • Ik zal het voorstel doen naar mijn baas:
              Weg met mijn audi, ik koop hem over.
              Dus besparing voor hem: Leasing: 800€ + brandstop: 280€ + omnium + onderhouds + banden = ergens 1500€/maand.
              Een kost die trouwens niet volledig aftrekbaar is.
              Dus ik vraag een bruto verhoging van 800€ bruto, dit kost hem ergens 1200€ / maand, maar is volledig aftrekbaar. + ik dien een onkosten / kmvergoeding nota in van 600€/maand. (à 0.32/km)
              Voor hem zal dit ongeveer op hetzelfde neer komen...

              Ik hou over: ongeveer: 400€ netto + 600€ onkosten + mijn VAA verdwijnt, nu ook al 100€ = dus ik hou meer over: 1100€. (Want mijn VAA gaat naar 200€ (50% van 400€)
              Daarmee kan ik financiële leasing overnemen, onderhouden, e.d. en ik kan wagen verkopen met winst na 4 jaar. (slechts 15% restwaarde, waarop ik snel 8000€ winst kan maken, wat ook een winst is van 200€/maand.

              Iemand opmerkingen?

              Comment


              • Zonet de berekening eens gedaan voor een nieuw golfje met weinig opties.
                Conclusie is dat het volledig prive financieren amper 400 euro per jaar verschil is als de kost van de wagen aan de werkgever en werknemer tesamen, met alles rekening gehouden. Reken daarbij alle administratieve kosten voor de werkgevers en het verschil is niks meer.

                Nog steeds in de veronderstelling dat mijn rekenblad correct is, laat maar weten!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                  Okee er staat weer een nieuwe versie.


                  Verkeersbelasting is toegevoegd.
                  Er zat nog de (grote) fout in dat het verschil in vennootschapsbelasting tengevolge van minder kosten niet meegerekend werd. Dat nuanceert wel wat.

                  Conclusie lijkt nu eerder dit:

                  Nieuwe BMW X3 kopen blijft iets interessanter op de zaak
                  Huidige X3 uit de zaak halen kost evenveel als hem erin houden.
                  Moest ik 30.000 km professioneel per jaar doen, doe ik winst door hem eruit te halen (de wereld op zijn kop).

                  Reeds deels afgeschreven auto uit de zaak halen is het interessantste.
                  Iemand al eens berekend voor zijn cijfers ?
                  Het blijft een complexe berekening natuurlijk, maar ik kom ook tot ongeveer dezelfde conclusie. Daardoor lijkt het nu zo te zijn dat deze maatregel voor de meesten net niet genoeg "pijn" doet opdat het "interessant" kan zijn hem te omzeilen (door bv de auto uit de zaak te halen). Maar er gaan in de toekomst wel veel minder dikke bakken op de zaak gekocht worden (hoewel de meeste BMW EfficientDynamics uitvoeringen toch ook nog doenbaar blijven). De doorsnee werknemer die bv een Golfke van de zaak krijgt, gaat er niet veel van voelen, en dat zou ik toch wel als vrij positief durven omschrijven.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Mario1975 Bekijk Berichten
                    Ik zal het voorstel doen naar mijn baas:
                    Weg met mijn audi, ik koop hem over.
                    Dus besparing voor hem: Leasing: 800€ + brandstop: 280€ + omnium + onderhouds + banden = ergens 1500€/maand.
                    Een kost die trouwens niet volledig aftrekbaar is.
                    Dus ik vraag een bruto verhoging van 800€ bruto, dit kost hem ergens 1200€ / maand, maar is volledig aftrekbaar. + ik dien een onkosten / kmvergoeding nota in van 600€/maand. (à 0.32/km)
                    Voor hem zal dit ongeveer op hetzelfde neer komen...

                    Ik hou over: ongeveer: 400€ netto + 600€ onkosten + mijn VAA verdwijnt, nu ook al 100€ = dus ik hou meer over: 1100€. (Want mijn VAA gaat naar 200€ (50% van 400€)
                    Daarmee kan ik financiële leasing overnemen, onderhouden, e.d. en ik kan wagen verkopen met winst na 4 jaar. (slechts 15% restwaarde, waarop ik snel 8000€ winst kan maken, wat ook een winst is van 200€/maand.

                    Iemand opmerkingen?
                    Je zet de kosten aan de wagen voor je werkgever op € 1500 per maand maar denkt er zelf vanaf te komen met € 1100?
                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                      Zonet de berekening eens gedaan voor een nieuw golfje met weinig opties.
                      Conclusie is dat het volledig prive financieren amper 400 euro per jaar verschil is als de kost van de wagen aan de werkgever en werknemer tesamen, met alles rekening gehouden. Reken daarbij alle administratieve kosten voor de werkgevers en het verschil is niks meer.

                      Nog steeds in de veronderstelling dat mijn rekenblad correct is, laat maar weten!
                      Als dat klopt van die golf (ik ga er vanuit dat je het over een 1.6TDI hebt?), dan was het verschil onder de huidige / oude regeling toch ook al miniem! Als ik op https://tasc.deloitte.be/WebClient/W...alculator.aspx de berekening doe voor een Golf catprijs 25000 en CO2 99g, dan is het verschil echt minimaal, bij 7500 prive kilometers wordt het zelfs goedkoper.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                        Je zet de kosten aan de wagen voor je werkgever op € 1500 per maand maar denkt er zelf vanaf te komen met € 1100?
                        In feite is het 1200€. (verhoging VAA vanaf 01/2012)
                        Maar je hebt gelijk, ik zal meer bruto-opslag moeten vragen / of nog hogere onkosten. (want ten slotte heeft mijn baas ook nog andere belastingen aan mijn wagen vanaf 2012) (ik ga dit eens verder na)
                        Natuurlijk zal ik controle aan mijn been hebben bij een onkostennota van + 600€.

                        Comment


                        • Weet iemand hoeveel voordeel men als zaakvoerder zal moeten rekenen voor een "lichte vracht"? Dit in het geval er verder geen enkele personenwagen meer op de bvba staat.

                          Wij willen namelijk een Renault Megane RS lichte vracht kopen:
                          • Geen BIV
                          • Rijtaks belachelijk laag
                          • BTW 100% recupereerbaar
                          • Afschrijving en alle kosten 100%
                          • Brandstof 100%
                          • Alle kosten bij aankoop (ombouw LV, extra velgen, enz) direct 100% aftrekbaar in het eerste boekjaar.
                          Catalogusprijs is 35k en uitstoot is 190g CO².
                          My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Als dat klopt van die golf (ik ga er vanuit dat je het over een 1.6TDI hebt?), dan was het verschil onder de huidige / oude regeling toch ook al miniem! Als ik op https://tasc.deloitte.be/WebClient/W...alculator.aspx de berekening doe voor een Golf catprijs 25000 en CO2 99g, dan is het verschil echt minimaal, bij 7500 prive kilometers wordt het zelfs goedkoper.
                            Ik ging uit van ca 4000 euro opties want wie wil een kale auto. Het stuk voor de werknemer wordt inderdaad iets goedkoper, maar er is een nieuw stuk verworpen uitgaven en dus vennootschapsbelasting voor de werkgever. Ik heb het over de totale belastingsdruk op firmawagens (werkgever+werknemer) die stijgt.

                            Voor werknemers in loondienst zal het nog iets voordeliger blijven een firmawagen te hebben (althans voor zij die vroeger > 25km van het werk woonden) omdat de kost van extra nettoloon zo hoog is. Voor zelfstandige bedrijfsleiders die op een dag hun winstgevende zaak stopzetten met liquidatiebonus niet meer, zelfs al was een golfje.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                              Weet iemand hoeveel voordeel men als zaakvoerder zal moeten rekenen voor een "lichte vracht"? Dit in het geval er verder geen enkele personenwagen meer op de bvba staat.

                              Wij willen namelijk een Renault Megane RS lichte vracht kopen:
                              • Geen BIV
                              • Rijtaks belachelijk laag
                              • BTW 100% recupereerbaar
                              • Afschrijving en alle kosten 100%
                              • Brandstof 100%
                              • Alle kosten bij aankoop (ombouw LV, extra velgen, enz) direct 100% aftrekbaar in het eerste boekjaar.

                              Catalogusprijs is 35k en uitstoot is 190g CO².
                              Ook op lichte vracht is het VAA verschuldigd. Zelfde berekening in het verleden... dus waarschijnlijk nu ook.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                Ik ging uit van ca 4000 euro opties want wie wil een kale auto. Het stuk voor de werknemer wordt inderdaad iets goedkoper, maar er is een nieuw stuk verworpen uitgaven en dus vennootschapsbelasting voor de werkgever. Ik heb het over de totale belastingsdruk op firmawagens (werkgever+werknemer) die stijgt.

                                Voor werknemers in loondienst zal het nog iets voordeliger blijven een firmawagen te hebben (althans voor zij die vroeger > 25km van het werk woonden) omdat de kost van extra nettoloon zo hoog is. Voor zelfstandige bedrijfsleiders die op een dag hun winstgevende zaak stopzetten met liquidatiebonus niet meer, zelfs al was een golfje.
                                En met het risico dat de werkgever zijn totaal budget voor de wagen gelijk houdt waardoor er voor een nieuwe, door de hogere verworpen kosten, een kleiner te besteden budget voor de werknemer overblijft.
                                Dus kleinere auto, minder opties of minder potente motor.

                                Ik snap toch niet echt hoe MR/OpenVLD en zelfs CDH/CD&V hierin mee kunnen gaan zijn.
                                Een verhoging van het VAA tot daar aan toe. Dat suckt maar daar tref je telkens individuen mee (al valt ook dat voor bv. BMWMB serieus tegen) maar die extra 17% verworpen kosten zijn echt wel een ramp.
                                Een KMO met 25 mensen en 10 bedrijfswagens ziet zijn kosten plotseling wel serieus oplopen! Dat is bijna twee wagens extra te onderhouden...
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
                                  wacht tot die ondernemers de ene na de andere werknemer zien vertrekken naar de overheid, omdat ze geen sjieke wagen meer krijgen/willen krijgen en ze daardoor 20% meer kunnen verdienen bij de overheid

                                  daar zit het grootste probleem van heel dit verhaal !!
                                  Onze overheid moet volgend jaar 20000 ambtenaren buitensmijten. Dus er gaat instroom zijn

                                  Comment


                                  • ook ik zit met een probleem. Ik zou een x1 1.8 xdrive van ongeveer 38 000 euro BTWi alle kortingen eraf, nemen via een renting (zelfstandige). Ik zou toch zeker een 30 000 km/jaar doen. Ben niet BTW plichtig. Wat is het interessantste? Prive of op vennootschap zetten?

                                    HEt voordeel natura zou rond de 300 euro/maand zijn door CO uitstoot v 150g en catalogusprijs. Dan neem je een renting omdat het schappelijk is in prijs....

                                    Wat zouden jullie doen? Auto wordt in januari geleverd, heb nog de keuze..

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
                                      wacht tot die ondernemers de ene na de andere werknemer zien vertrekken naar de overheid, omdat ze geen sjieke wagen meer krijgen/willen krijgen en ze daardoor 20% meer kunnen verdienen bij de overheid

                                      daar zit het grootste probleem van heel dit verhaal !!
                                      Bij de overheid meer kunnen verdienen? Excuseer maar graag wat meer uitleg. Een " deftig pensioen " is al wat ik verwacht van mijn overheidsloopbaan, uitgesteld loon dus.
                                      truth is in the eye of the beholder

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ro80 Bekijk Berichten
                                        uitgesteld loon dus.
                                        BS.
                                        De fabel van de slechtere primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden bij de overheid is al lang voorbij gestreefd hoor.
                                        Ik vrees dat je de lonen in de privé overschat, om nog maar te zwijgen van andere voordelen zoals extra verlof- en feestdagen en allerlei toelagen...

                                        Je zal mij niet horen beweren dat aan de overheid alles rozengeur en manenschijn is en dat je daar veel beter af bent maar veel slechter in ieder geval ook niet.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door oxala Bekijk Berichten
                                          ook ik zit met een probleem. Ik zou een x1 1.8 xdrive van ongeveer 38 000 euro BTWi alle kortingen eraf, nemen via een renting (zelfstandige). Ik zou toch zeker een 30 000 km/jaar doen. Ben niet BTW plichtig. Wat is het interessantste? Prive of op vennootschap zetten?

                                          HEt voordeel natura zou rond de 300 euro/maand zijn door CO uitstoot v 150g en catalogusprijs. Dan neem je een renting omdat het schappelijk is in prijs....

                                          Wat zouden jullie doen? Auto wordt in januari geleverd, heb nog de keuze..
                                          Snel berekend en uitgaande van 10.000prive kms ben je beter af die niet op de zaak in te schrijven en km vergoeding aan te rekenen ... als de wet er door komt dus.
                                          7000 euro netto verschil over 5 jaar tijd. Maar bespreek ook maar met boekohouder van 5x30.000 km bewijzen...
                                          Mijn xls bestand is voor btw plichtigen. BTW onplichtige versie heb ik intussen ook, verandert niet veel. Je trekt geen btw af op alle kosten maar moet er ook geen opnieuw rekenen bij verkoop

                                          Comment

                                          Working...
                                          X