Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 11:43 - 05 december 2011 door David Adriaen en Pieter Blomme
    Nieuwe taks bedrijfswagens treft gros werknemers

    Meer in Auto

    Bewaren E-mailen Corrigeren Afdrukken Linken

    Na enkele wijzigingen de afgelopen dagen worden de nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens duidelijk. De meerderheid van de werknemers met een bedrijfswagen zal er wat minder nettoloon door overhouden. Maar de belasting is wel flink verminderd tegenover de eerste plannen.

    Lees ook



    De onderhandelaars hebben woensdagavond een akkoord bereikt over een nieuwe belasting op bedrijfswagens. Een werknemer die zijn bedrijfsauto gratis mag gebruiken voor woon-werkverkeer en privédoeleinden, wordt belast op dat 'voordeel van alle aard'. Met de aanpassing van die belasting wil de regering jaarlijks 700 miljoen euro binnenhalen. De huidige regels voor bedrijfswagens leveren ruim 500 miljoen euro op.
    Hoe luiden de nieuwe regels?

    In plaats van een regeling die rekening houdt met de CO2- uitstoot en de afstand tussen de woonplaats en de werkplek, komt er een formule die uitgaat van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de auto (zie voorbeelden onderaan). Of iemand nu meer of minder dan 25 kilometer van het werk woont, speelt geen rol meer.
    Bekijk hier een uitgebreide lijst met de nieuwe bedragen voor 55 modellen(1) (pdf-bestand, 85 KB).

    Belangrijk om te weten is dat de belasting gebaseerd is op de cataloguswaarde inclusief btw en de kosten van alle opties. Met eventuele kortingen die verkregen zijn bij de aankoop wordt vreemd genoeg geen rekening gehouden. De exacte berekening van het nieuwe ‘voordeel van alle aard’ en de belasting wordt dan ook een monnikenwerk.
    Voor een zuinige auto die ook weinig CO2 uitstoot, zal men minder moeten betalen dan voor een auto van dezelfde prijs die meer CO2-uitstoot. Maar die CO2-bonus is beperkt. Zo zullen elektrische of hybride wagens met een erg lage uitstoot geen extra voordeel meer opleveren.
    Hoeveel meer zal de werknemer moeten betalen voor het gebruik van zijn bedrijfswagen?

    'Bij de overgrote meerderheid, ruim 77 procent van de werknemers, wordt de bedrijfswagen beschouwd als een voordeel in natura', zegt Geert Vermeir van SD Worx. Dat voordeel wordt dan belast zoals normale verloning. Afhankelijk van zijn loon zal de werknemer een belasting van 45 tot 52 procent op dat bedrag moeten neertellen.
    Bij 6 procent van de bedrijven betalen de werknemers een eigen bijdrage voor het gebruik van de bedrijfswagen aan de werkgever. Die eigen bijdrage gaat af van het nettoloon, maar daardoor moet de werknemer geen extra belasting op de bedrijfswagen betalen. Ook die eigen bijdrage zal voor heel wat werknemers omhoog gaan.
    LEES OOK: Kan ik mijn bedrijfswagen teruggeven?(2)

    Worden de grootste luxewagens het hardst getroffen?

    Ja, voor sommige luxewagens zal men een veelvoud van het huidige bedrag betalen. 'Dat geldt vooral voor SUV’s en modellen zoals de BMW 7-Reeks en de Mercedes S-Klasse', zegt Patrick Derthoo, taxexpert bij Deloitte België.
    De nieuwe regels kunnen voor werknemers die de voorbije jaren kozen voor een extra zuinige auto wel verrassende effecten hebben, waarschuwt Stéphane Verwilgen, voorzitter van Renta, de federatie van lesaebedrijven. Werknemers kregen vaak extra budget voor opties als ze een auto met een lage CO2-uitstoot kozen. Ze worden nu getroffen omdat die opties plots mee belast worden, legt Verwilghen uit.
    Wat is veranderd tegenover de oorspronkelijke voorstellen?

    Aanvankelijk wou Elio Di Rupo 500 miljoen euro extra inkomsten halen uit belastingen op bedrijfswagens. Dat is afgezwakt tot 200 miljoen euro, waarvan de helft te betalen door de werknemers en de helft door de werkgevers. Terwijl in de eerste voorstellen zowat iedereen meer zou betalen, wordt nu meer gedifferentieerd. Voor relatief kleine wagens zonder opties zijn de nieuwe regels voordelig. Sommige werknemers zullen zelfs minder betalen dan in het huidige systeem. Dat geldt vooral voor mensen die meer dan 25 kilometer van het werk wonen.
    Wat verandert voor de werkgevers?

    De werkgevers zullen een rekening van 100 miljoen gepresenteerd krijgen. Ze zouden te maken krijgen met extra niet-aftrekbare kosten (verworpen uitgaven) die ruwweg overeenkomen met een zesde van het voordeel van alle aard van de werknemer. Al zou dat bedrag nog iets verhogen. De onderhandelaars willen vermijden dat de beoogde 100 miljoen euro niet wordt gehaald omdat sommige verlieslatende bedrijven geen belastingen betalen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Tot ik zelfstandig werd had ik in de privé welgeteld 20 verlofdagen. Niet meer of niet minder, niks geen brugdagen.
      De enige brugdagen waren wettelijke feestdagen die in het weekend vallen en dus verplaatst werden, net zoals bij de overheid. Hou er ook rekening mee dat in de privé vaak een deel van het verlof niet vrij te kiezen is. Werknemers van bedrijven die tussen Kerst en Nieuwjaar moeten daar vaak 4 of 5 verlofdagen voor opofferen, dat zijn niet altijd extra dagen.
      En pensioensparen doen ze hier ook al niet...
      Op mijn vorige job ook geen brugdagen, en ook maar 21 dagen en ook niet tussen kerst en nieuwjaar, al was ik wel een uitzondering van al mijn werkende maten die zo weinig heeft.

      Maar als zelfstandige, dan heb je toch altijd vrij (zal ik eens vragen aan mijn vader en kijken hoe hard de mep aankomt)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
        Op mijn vorige job ook geen brugdagen, en ook maar 21 dagen en ook niet tussen kerst en nieuwjaar, al was ik wel een uitzondering van al mijn werkende maten die zo weinig heeft.

        Maar als zelfstandige, dan heb je toch altijd vrij (zal ik eens vragen aan mijn vader en kijken hoe hard de mep aankomt)
        Overheid is vaak gesloten , bij mijn overheidsklanten kan ik niet terecht op 2 november, Op 15 november, ... Als ik fulltime voor de overheid zou werken als contractor, zoals sommige van mijn collega's, dan zijn onze 20 dagen verlof al op als we steeds verlof nemen wanneer ze gesloten zijn Ik krijg ook geen vrije uren om naar de bibliotheek te gaan of te gaan bloedgeven Maar ze mogen het hebben, ik zou niet willen ruilen, ik ben in die 10 jaar dat ik werk nog geen enkele job bij de overheid tegengekomen waar ik mij zou kunnen in vinden.

        Een zelfstandige kiest vaak zelf hoe vrij hij is, maar vaak nemen ze minder vrij dan mensen in loondienst, omdat ze zien hoeveel geld ze verliezen met een dag verlof Als je dan nog een dure wagen in je zaak hebt steken zie je door deze maatregel een paar vrije dagen verdwijnen zou je kunnen zeggen
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • weet er iemand of ze ook verandering brengen in werfwagens; maw voertuigen die door de werknemers gebruikt worden voor de zaak maar niet privé?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
            Overheid is vaak gesloten , bij mijn overheidsklanten kan ik niet terecht op 2 november, Op 15 november, ... Als ik fulltime voor de overheid zou werken als contractor, zoals sommige van mijn collega's, dan zijn onze 20 dagen verlof al op als we steeds verlof nemen wanneer ze gesloten zijn Ik krijg ook geen vrije uren om naar de bibliotheek te gaan of te gaan bloedgeven Maar ze mogen het hebben, ik zou niet willen ruilen, ik ben in die 10 jaar dat ik werk nog geen enkele job bij de overheid tegengekomen waar ik mij zou kunnen in vinden.

            Een zelfstandige kiest vaak zelf hoe vrij hij is, maar vaak nemen ze minder vrij dan mensen in loondienst, omdat ze zien hoeveel geld ze verliezen met een dag verlof Als je dan nog een dure wagen in je zaak hebt steken zie je door deze maatregel een paar vrije dagen verdwijnen zou je kunnen zeggen
            Ik heb al die voordelen niet : niveau A, kaderlid, geen overuren, geen liflafjes. Ik heb vaak al gebeld naar privé-bedrijven en die waren ook al allemaal toe of nog niet open (ik werk meestal van 8u tot 17u als het goed gaat). Nu het feit dat ik onder een DAB (dienst afzonderlijk beheer) val, zal er ook veel mee te maken hebben.
            Hier klagen ze over de urenstampers in Brussel

            Ik zit hier puur voor de jobinhoud. In de privé was er geen jobopening vrij

            Is elk groot bedrijf niet een beetje overheid, met weinig soepelheden? Of is dat ook weer een vooroordeel? Maar dat is helaas mijn ervaring met die grotere bedrijven, stugheden en meer papier dan wij. (stel je voor zeg )

            Jos en Jef (ik ben je echte naam vergeten )., iedereen moet doen wat hij graag doet. Ik denk niet dat ik graag jou job zou doen (ICT-wereld dacht ik) en omgekeerd denk ik niet dat je graag de mijne zou doen.

            Comment


            • Nog een paar wagens uitgerekend, vanuit het standpunt van de BTW plichtige werkende zelfstandige die de wagen inschrijft op de zaak en deels professioneel deels prive gebruikt.

              De conclusie is dat zelfs piepkleine autootjes (polo) of middenklassewagens (renault megane) met hun beperkte catalogusprijzen in dit nieuwe systeem interessanter zijn om prive te houden zodra je meer dan 5000km meer professioneel op de baan bent dan prive.

              Extreem geval: een VW polo bluemotion, 5000km prive per jaar en 30.000 km professioneel is 200 euro nettoloon per maand gewonnen door die prive te houden.

              Daar zit in:
              volledig prive:
              -biv, omniumverzekering, verkeersbelasting, diesel, onderhoud
              -kilometervergoeding van de zaak voor professionele kms
              -extra vennootschapsbelasting wegens minder kosten in de zaak
              -restwaarde bij verkoop na 5 jaar
              -na 5 jaar dividend uitkering aan verhoogd Di Rupo tarief (15%->25%)

              auto op de zaak:
              -biv, omniumverzekering, verkeersbelasting, diesel, onderhoud
              -beperkte aftrekbaarheid (90%) auto en brandstof (75%)
              -voordeel alle aard verhoogd Di Rupo
              -extra verworpen kosten van Di Rupo
              -extra BTW niet volledig aftrekbaar Di Rupo
              -vennootschapsbelasting op winst bij verkoop na 5 jaar vs afgeschreven waarde

              De paradox is dat ze vooral wie met de firmawagen veel professionele kms doet raken. Die mensen kunnen de wagen beter prive overnemen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                Nog een paar wagens uitgerekend, vanuit het standpunt van de BTW plichtige werkende zelfstandige die de wagen inschrijft op de zaak en deels professioneel deels prive gebruikt.

                De conclusie is dat zelfs piepkleine autootjes (polo) of middenklassewagens (renault megane) met hun beperkte catalogusprijzen in dit nieuwe systeem interessanter zijn om prive te houden zodra je meer dan 5000km meer professioneel op de baan bent dan prive.

                Extreem geval: een VW polo bluemotion, 5000km prive per jaar en 30.000 km professioneel is 200 euro nettoloon per maand gewonnen door die prive te houden.

                Daar zit in:
                volledig prive:
                -biv, omniumverzekering, verkeersbelasting, diesel, onderhoud
                -kilometervergoeding van de zaak voor professionele kms
                -extra vennootschapsbelasting wegens minder kosten in de zaak
                -restwaarde bij verkoop na 5 jaar
                -na 5 jaar dividend uitkering aan verhoogd Di Rupo tarief (15%->25%)

                auto op de zaak:
                -biv, omniumverzekering, verkeersbelasting, diesel, onderhoud
                -beperkte aftrekbaarheid (90%) auto en brandstof (75%)
                -voordeel alle aard verhoogd Di Rupo
                -extra verworpen kosten van Di Rupo
                -extra BTW niet volledig aftrekbaar Di Rupo
                -vennootschapsbelasting op winst bij verkoop na 5 jaar vs afgeschreven waarde

                De paradox is dat ze vooral wie met de firmawagen veel professionele kms doet raken. Die mensen kunnen de wagen beter prive overnemen.
                Aankoop ook in rekening gebracht?
                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                Comment


                • natuurlijk

                  en eigenlijk is het nog erger, zoals hier eerder al geschreven, want het VAA verhoogt uw belastbaar inkomen waardoor je 3 jaar later ook nog eens meer sociale bijdragen mag dokken.

                  Comment


                  • Zelfde resultaten als waar mijn boekhouder achter kwam bij een KMO met een vloot kale Polo's.

                    Comment


                    • Wanneer weten we meer van een officiële bron?
                      Tot nog toe is het allemaal onduidelijkheid troef en veel speculatie of er nu wel of niet een aanpassing komt voor 2de handswagens
                      2021 Taycan 4S
                      2021 Lexus UX250h

                      Comment


                      • En waarom moet iemand met een 520d of een A6 meer dan het dubbel afdragen tov iemand met een Passat ?

                        Als dit voorstel er zo doorkomt snap ik het toch niet meer goed ze...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tourer E91 Bekijk Berichten
                          En waarom moet iemand met een 520d of een A6 meer dan het dubbel afdragen tov iemand met een Passat ?

                          Als dit voorstel er zo doorkomt snap ik het toch niet meer goed ze...
                          Mijne garagist heeft naar kabinet Muyters gebeld, en er zou mogelijk oplossing komen voor 2e hands (factuurwaarde), maar hoogstwaarschijnlijk is't allemaal nog niet voor 1 januari :-)
                          ----------------------------------------------------------------------------------
                          2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                          2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                          Pictures here: BMW 7 Series
                          1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                          Pictures here: Diablo

                          --------------------------------------------------------------------------------------------
                          It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                          It might need half a starsystem to turn around,
                          but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                          Cylons have respect for it...

                          --------------------------------------------------------------------------------------------

                          Comment


                          • Als 't zo zit voor 2de hands, ne nieuwe maakt ge rap 2de hands ...

                            Comment


                            • 2de gedachte.. Muyters is bevoegd voor de Vlaamse regering, die heeft hier niks mee te maken.

                              Ja, er is een overgangsregeling voor de nieuwe vlaams hervormde belasting op inverkeersstelling voor 2de handswagens (in 2012 een derde nieuwe belasting, 2derde oude principe).

                              Maar dat heeft niks te maken met de 2 nieuwe Di Rupo taxen op firmawagens (werkgever, werknemer)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                er zou mogelijk oplossing komen voor 2e hands (factuurwaarde)
                                Idd rap tweedehands gemaakt.
                                En dan blijft de kwestie, waarom moet persoon A voor een bepaald voertuig van een jaar oud meer betalen dan persoon B, enkel en alleen omdat A het voertuig nieuw gekocht heeft en B niet?
                                Wie koopt er dan nog een nieuwe? Van waar gaan die occasies dan blijven komen?
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door herman dailybits Bekijk Berichten
                                  Dit topic zien passeren in mijn stats en zo nog een foutje uit de code kunnen halen.

                                  De formule uit de begroting heeft gelukkig ingebouwde aftoppingsgrenzen van 85-220gr uitstoot, dus het bovenstaande geval komt dan op 1118€/maand. Ik heb de code hieraan aangepast.
                                  Knap gedaan herman. Voor mijn q7 komt het dan voor mij op 4600 euro netto privekosten. Toch wat beter dan die 6800 euro.
                                  AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten

                                    Voor werknemers in loondienst zal het nog iets voordeliger blijven een firmawagen te hebben (althans voor zij die vroeger > 25km van het werk woonden) omdat de kost van extra nettoloon zo hoog is. Voor zelfstandige bedrijfsleiders die op een dag hun winstgevende zaak stopzetten met liquidatiebonus niet meer, zelfs al was een golfje.
                                    ik wil dit toch even nuanceren, begrijp me niet verkeerd: de verhogingen die op komst zijn, vind ik ook te bruut, maar: ik zal in de nieuwe regeling (S-max) ongeveer 285€ bruto betalen, pak nog 150€ netto.
                                    Dat is bij mij 1.5 week tanken ... Los van aankoop, verzekering, taks, onderhoud, ...
                                    Dus 't is althans voor mij nog steeds wel meer dan "iets" voordeliger.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
                                      ik wil dit toch even nuanceren, begrijp me niet verkeerd: de verhogingen die op komst zijn, vind ik ook te bruut, maar: ik zal in de nieuwe regeling (S-max) ongeveer 285€ bruto betalen, pak nog 150€ netto.
                                      Dat is bij mij 1.5 week tanken ... Los van aankoop, verzekering, taks, onderhoud, ...
                                      Dus 't is althans voor mij nog steeds wel meer dan "iets" voordeliger.
                                      Als je werkgever de brutokost van die S-Max als brutoloon en km-vergoeding uitkeert zal het al niet zo veel meer schelen.
                                      Je moet alles in rekening brengen, niet enkel jouw kost/opbrengst maar ook die van je werkgever.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                        Als je werkgever de brutokost van die S-Max als brutoloon en km-vergoeding uitkeert zal het al niet zo veel meer schelen.
                                        Je moet alles in rekening brengen, niet enkel jouw kost/opbrengst maar ook die van je werkgever.
                                        bij ons is 't simpel: je neemt een wagen of je neemt er geen, brutoloon is in beide gevallen gelijk, valt niet over te discussieren. Dus de keuze is zoals gezegd voor mij zee snel gemaakt, en tot nader order blijft dit dus zo.
                                        Maar uiteraard moet iedereen zijn persoonlijke situatie bekijken, elke situatie, en elk bedrijf is anders!
                                        De meeste van mijn kms zijn trouwens privé.(toch zeker 2/3, zoals iedereen weet telt woon-werk als privé, dus ... zou voor mij enkel de prijs van een sociaal abonnement opbrengen als ik m'n firmawagen inlever)
                                        Last edited by ; 10/12/2011, 15:17.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                          Hier kan je alles berekenen, inclusief de nieuwe belasting langs de werkgeverskant.
                                          Want zelfstandige zaakvoerders mogen 2 keer betalen.

                                          Dat is 1800 euro. Dan nog de RV op dividend verhoging uit uw bvba, en al de rest. Totale jaarlijkse belastingsverhoging ca 6000 netto.

                                          Dat zal niet gebeuren... we vinden er wel iets op.
                                          ik rij met een golf 4 van de zaak
                                          dit is maar een 1.4 benzine met co² van 169
                                          zij hebben die aangekocht in de zaak voor 2500 euro
                                          Moet ik die 2500 gebruiken of de nieuwprijs van vroeger? Want die auto is al van 2003?
                                          Als ik 2500 mag gebruiken wordt die geodkoper voor mij met de nieuwe regeling

                                          Comment

                                          Working...
                                          X