11:43 - 05 december 2011 door David Adriaen en Pieter Blomme
Nieuwe taks bedrijfswagens treft gros werknemers
Bewaren E-mailen Corrigeren Afdrukken Linken
Na enkele wijzigingen de afgelopen dagen worden de nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens duidelijk. De meerderheid van de werknemers met een bedrijfswagen zal er wat minder nettoloon door overhouden. Maar de belasting is wel flink verminderd tegenover de eerste plannen.
Lees ook
De onderhandelaars hebben woensdagavond een akkoord bereikt over een nieuwe belasting op bedrijfswagens. Een werknemer die zijn bedrijfsauto gratis mag gebruiken voor woon-werkverkeer en privédoeleinden, wordt belast op dat 'voordeel van alle aard'. Met de aanpassing van die belasting wil de regering jaarlijks 700 miljoen euro binnenhalen. De huidige regels voor bedrijfswagens leveren ruim 500 miljoen euro op.
Hoe luiden de nieuwe regels?
In plaats van een regeling die rekening houdt met de CO2- uitstoot en de afstand tussen de woonplaats en de werkplek, komt er een formule die uitgaat van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de auto (zie voorbeelden onderaan). Of iemand nu meer of minder dan 25 kilometer van het werk woont, speelt geen rol meer.
Bekijk hier een uitgebreide lijst met de nieuwe bedragen voor 55 modellen(1) (pdf-bestand, 85 KB).
Belangrijk om te weten is dat de belasting gebaseerd is op de cataloguswaarde inclusief btw en de kosten van alle opties. Met eventuele kortingen die verkregen zijn bij de aankoop wordt vreemd genoeg geen rekening gehouden. De exacte berekening van het nieuwe ‘voordeel van alle aard’ en de belasting wordt dan ook een monnikenwerk.
Voor een zuinige auto die ook weinig CO2 uitstoot, zal men minder moeten betalen dan voor een auto van dezelfde prijs die meer CO2-uitstoot. Maar die CO2-bonus is beperkt. Zo zullen elektrische of hybride wagens met een erg lage uitstoot geen extra voordeel meer opleveren.
Hoeveel meer zal de werknemer moeten betalen voor het gebruik van zijn bedrijfswagen?
'Bij de overgrote meerderheid, ruim 77 procent van de werknemers, wordt de bedrijfswagen beschouwd als een voordeel in natura', zegt Geert Vermeir van SD Worx. Dat voordeel wordt dan belast zoals normale verloning. Afhankelijk van zijn loon zal de werknemer een belasting van 45 tot 52 procent op dat bedrag moeten neertellen.
Bij 6 procent van de bedrijven betalen de werknemers een eigen bijdrage voor het gebruik van de bedrijfswagen aan de werkgever. Die eigen bijdrage gaat af van het nettoloon, maar daardoor moet de werknemer geen extra belasting op de bedrijfswagen betalen. Ook die eigen bijdrage zal voor heel wat werknemers omhoog gaan.
LEES OOK: Kan ik mijn bedrijfswagen teruggeven?(2)
Worden de grootste luxewagens het hardst getroffen?
Ja, voor sommige luxewagens zal men een veelvoud van het huidige bedrag betalen. 'Dat geldt vooral voor SUV’s en modellen zoals de BMW 7-Reeks en de Mercedes S-Klasse', zegt Patrick Derthoo, taxexpert bij Deloitte België.
De nieuwe regels kunnen voor werknemers die de voorbije jaren kozen voor een extra zuinige auto wel verrassende effecten hebben, waarschuwt Stéphane Verwilgen, voorzitter van Renta, de federatie van lesaebedrijven. Werknemers kregen vaak extra budget voor opties als ze een auto met een lage CO2-uitstoot kozen. Ze worden nu getroffen omdat die opties plots mee belast worden, legt Verwilghen uit.
Wat is veranderd tegenover de oorspronkelijke voorstellen?
Aanvankelijk wou Elio Di Rupo 500 miljoen euro extra inkomsten halen uit belastingen op bedrijfswagens. Dat is afgezwakt tot 200 miljoen euro, waarvan de helft te betalen door de werknemers en de helft door de werkgevers. Terwijl in de eerste voorstellen zowat iedereen meer zou betalen, wordt nu meer gedifferentieerd. Voor relatief kleine wagens zonder opties zijn de nieuwe regels voordelig. Sommige werknemers zullen zelfs minder betalen dan in het huidige systeem. Dat geldt vooral voor mensen die meer dan 25 kilometer van het werk wonen.
Wat verandert voor de werkgevers?
De werkgevers zullen een rekening van 100 miljoen gepresenteerd krijgen. Ze zouden te maken krijgen met extra niet-aftrekbare kosten (verworpen uitgaven) die ruwweg overeenkomen met een zesde van het voordeel van alle aard van de werknemer. Al zou dat bedrag nog iets verhogen. De onderhandelaars willen vermijden dat de beoogde 100 miljoen euro niet wordt gehaald omdat sommige verlieslatende bedrijven geen belastingen betalen.
Nieuwe taks bedrijfswagens treft gros werknemers
- Artikel
- Reacties (87)
Bewaren E-mailen Corrigeren Afdrukken Linken
Na enkele wijzigingen de afgelopen dagen worden de nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens duidelijk. De meerderheid van de werknemers met een bedrijfswagen zal er wat minder nettoloon door overhouden. Maar de belasting is wel flink verminderd tegenover de eerste plannen.
Lees ook
- <LI HyphenatorExpando_0.41217569996833847="8">Di Rupo brengt vermogens in kaart <LI HyphenatorExpando_0.41217569996833847="10">Betaal minder belastingen nu het no… <LI HyphenatorExpando_0.41217569996833847="12">Nationale Bank registreert uw bankr… <LI HyphenatorExpando_0.41217569996833847="14">Waar raakt Di Rupo uw portemonnee?
- Kan ik mijn bedrijfswagen teruggeve…
De onderhandelaars hebben woensdagavond een akkoord bereikt over een nieuwe belasting op bedrijfswagens. Een werknemer die zijn bedrijfsauto gratis mag gebruiken voor woon-werkverkeer en privédoeleinden, wordt belast op dat 'voordeel van alle aard'. Met de aanpassing van die belasting wil de regering jaarlijks 700 miljoen euro binnenhalen. De huidige regels voor bedrijfswagens leveren ruim 500 miljoen euro op.
Hoe luiden de nieuwe regels?
In plaats van een regeling die rekening houdt met de CO2- uitstoot en de afstand tussen de woonplaats en de werkplek, komt er een formule die uitgaat van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de auto (zie voorbeelden onderaan). Of iemand nu meer of minder dan 25 kilometer van het werk woont, speelt geen rol meer.
Bekijk hier een uitgebreide lijst met de nieuwe bedragen voor 55 modellen(1) (pdf-bestand, 85 KB).
Belangrijk om te weten is dat de belasting gebaseerd is op de cataloguswaarde inclusief btw en de kosten van alle opties. Met eventuele kortingen die verkregen zijn bij de aankoop wordt vreemd genoeg geen rekening gehouden. De exacte berekening van het nieuwe ‘voordeel van alle aard’ en de belasting wordt dan ook een monnikenwerk.
Voor een zuinige auto die ook weinig CO2 uitstoot, zal men minder moeten betalen dan voor een auto van dezelfde prijs die meer CO2-uitstoot. Maar die CO2-bonus is beperkt. Zo zullen elektrische of hybride wagens met een erg lage uitstoot geen extra voordeel meer opleveren.
Hoeveel meer zal de werknemer moeten betalen voor het gebruik van zijn bedrijfswagen?
'Bij de overgrote meerderheid, ruim 77 procent van de werknemers, wordt de bedrijfswagen beschouwd als een voordeel in natura', zegt Geert Vermeir van SD Worx. Dat voordeel wordt dan belast zoals normale verloning. Afhankelijk van zijn loon zal de werknemer een belasting van 45 tot 52 procent op dat bedrag moeten neertellen.
Bij 6 procent van de bedrijven betalen de werknemers een eigen bijdrage voor het gebruik van de bedrijfswagen aan de werkgever. Die eigen bijdrage gaat af van het nettoloon, maar daardoor moet de werknemer geen extra belasting op de bedrijfswagen betalen. Ook die eigen bijdrage zal voor heel wat werknemers omhoog gaan.
LEES OOK: Kan ik mijn bedrijfswagen teruggeven?(2)
Worden de grootste luxewagens het hardst getroffen?
Ja, voor sommige luxewagens zal men een veelvoud van het huidige bedrag betalen. 'Dat geldt vooral voor SUV’s en modellen zoals de BMW 7-Reeks en de Mercedes S-Klasse', zegt Patrick Derthoo, taxexpert bij Deloitte België.
De nieuwe regels kunnen voor werknemers die de voorbije jaren kozen voor een extra zuinige auto wel verrassende effecten hebben, waarschuwt Stéphane Verwilgen, voorzitter van Renta, de federatie van lesaebedrijven. Werknemers kregen vaak extra budget voor opties als ze een auto met een lage CO2-uitstoot kozen. Ze worden nu getroffen omdat die opties plots mee belast worden, legt Verwilghen uit.
Wat is veranderd tegenover de oorspronkelijke voorstellen?
Aanvankelijk wou Elio Di Rupo 500 miljoen euro extra inkomsten halen uit belastingen op bedrijfswagens. Dat is afgezwakt tot 200 miljoen euro, waarvan de helft te betalen door de werknemers en de helft door de werkgevers. Terwijl in de eerste voorstellen zowat iedereen meer zou betalen, wordt nu meer gedifferentieerd. Voor relatief kleine wagens zonder opties zijn de nieuwe regels voordelig. Sommige werknemers zullen zelfs minder betalen dan in het huidige systeem. Dat geldt vooral voor mensen die meer dan 25 kilometer van het werk wonen.
Wat verandert voor de werkgevers?
De werkgevers zullen een rekening van 100 miljoen gepresenteerd krijgen. Ze zouden te maken krijgen met extra niet-aftrekbare kosten (verworpen uitgaven) die ruwweg overeenkomen met een zesde van het voordeel van alle aard van de werknemer. Al zou dat bedrag nog iets verhogen. De onderhandelaars willen vermijden dat de beoogde 100 miljoen euro niet wordt gehaald omdat sommige verlieslatende bedrijven geen belastingen betalen.
Comment