Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
    bij ons is 't simpel: je neemt een wagen of je neemt er geen, brutoloon is in beide gevallen gelijk, valt niet over te discussieren. Dus de keuze is zoals gezegd voor mij zee snel gemaakt, en tot nader order blijft dit dus zo.
    Maar uiteraard moet iedereen zijn persoonlijke situatie bekijken, elke situatie, en elk bedrijf is anders!
    De meeste van mijn kms zijn trouwens privé.(toch zeker 2/3, zoals iedereen weet telt woon-werk als privé, dus ... zou voor mij enkel de prijs van een sociaal abonnement opbrengen als ik m'n firmawagen inlever)
    Woonwerkverkeer met je eigen wagen kan je inbrengen in je beroepskosten van de belastingen als je niet kiest voor de forfaitaire aftrek, en zeker als je > 25km van je werk woont, maakt dat verschil.

Misschien geeft de baas vandaag geen euro extra voor wie de firmawagen weigert, maar in de toekomst zal dat misschien veranderen, het is niet meer zo interessant ook niet voor hem (want de lasten voor de werkgevers zijn enorm gestegen de laatste jaren en Di rupo doet er nu nog 2 schepjes bij (Verworpen kosten en extra btw)).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
      ik rij met een golf 4 van de zaak
      dit is maar een 1.4 benzine met co² van 169
      zij hebben die aangekocht in de zaak voor 2500 euro
      Moet ik die 2500 gebruiken of de nieuwprijs van vroeger? Want die auto is al van 2003?
      Als ik 2500 mag gebruiken wordt die geodkoper voor mij met de nieuwe regeling
      Nee, de nieuwprijs van de golf4 destijds inclusief alle opties inclusief btw en exclusief kortingen.
      Althans, dat is het laatste officieel bekende standpunt. Gaat kostelijke grap worden als het er door komt (genre: belastingen elk jaar hoger dan aanschafwaarde).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
        Nog een paar wagens uitgerekend, vanuit het standpunt van de BTW plichtige werkende zelfstandige die de wagen inschrijft op de zaak en deels professioneel deels prive gebruikt.

De conclusie is dat zelfs piepkleine autootjes (polo) of middenklassewagens (renault megane) met hun beperkte catalogusprijzen in dit nieuwe systeem interessanter zijn om prive te houden zodra je meer dan 5000km meer professioneel op de baan bent dan prive.

Extreem geval: een VW polo bluemotion, 5000km prive per jaar en 30.000 km professioneel is 200 euro nettoloon per maand gewonnen door die prive te houden.

Daar zit in:
        volledig prive:
        -biv, omniumverzekering, verkeersbelasting, diesel, onderhoud
        -kilometervergoeding van de zaak voor professionele kms
        -extra vennootschapsbelasting wegens minder kosten in de zaak
        -restwaarde bij verkoop na 5 jaar
        -na 5 jaar dividend uitkering aan verhoogd Di Rupo tarief (15%->25%)

auto op de zaak:
        -biv, omniumverzekering, verkeersbelasting, diesel, onderhoud
        -beperkte aftrekbaarheid (90%) auto en brandstof (75%)
        -voordeel alle aard verhoogd Di Rupo
        -extra verworpen kosten van Di Rupo
        -extra BTW niet volledig aftrekbaar Di Rupo
        -vennootschapsbelasting op winst bij verkoop na 5 jaar vs afgeschreven waarde

De paradox is dat ze vooral wie met de firmawagen veel professionele kms doet raken. Die mensen kunnen de wagen beter prive overnemen.
        Ik ben/was van plan het volgende te doen. ben zaakvoerder, ik rij 55000km/jaar op zaak, 10000 privé. wil bmw 525d F11 kopen V6diesel uitstoot 162 gram. in duitsland jahreswagen : nieuw 81000€, staat te koop ex btw voor 46000, met 13800 km op de teller. ik importeer dan een tweedehands uit duitsland. het zou toch echt crazy zijn als die ook belast worden aan volle cataloguswaarde? ik denk dat ik best nog effe wacht tot het rode strikje een wet heeft.

Comment

• Reële casus.

Man komt in bestaande bvba in jan 2012 als 2de zaakvoerder.
          Hij heeft een VW Sharan van enkele maanden oud die 39K gekost heeft, die hij privé gekocht heeft en waarvan hij alles (aankoop, BIV, verzekeringen, brandstof...) privé betaalt.

Van de boekhouder mag hij de auto voor 800€/maand verhuren aan de bvba, dit is echt 800€ netto die hij ontvangt van de bvba.

Da's volgens mij toch de moeite voor zaakvoerders om privéaankoop te overwegen.
          Last edited by charlesvdw; 10/12/2011, 23:11. Reden: Aanvulling
          2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
          2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
          2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janjanjan Bekijk Berichten
            Ik ben/was van plan het volgende te doen. ben zaakvoerder, ik rij 55000km/jaar op zaak, 10000 privé. wil bmw 525d F11 kopen V6diesel uitstoot 162 gram. in duitsland jahreswagen : nieuw 81000€, staat te koop ex btw voor 46000, met 13800 km op de teller. ik importeer dan een tweedehands uit duitsland. het zou toch echt crazy zijn als die ook belast worden aan volle cataloguswaarde? ik denk dat ik best nog effe wacht tot het rode strikje een wet heeft.
            Zal volgens mij nog een paar maanden duren eer we echt weten waar we aan toe zijn. Maakt het moeilijk om iets te beslissen...
            Ik geloof het ook niet dat ze de nieuwwaarde zullen gebruiken maar in België weet je nooit en zeker niet met de PS aan het roer.

Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
            Reële casus.

Hij heeft een VW Sharan van enkele maanden oud die 39K gekost heeft, die hij privé gekocht heeft en waarvan hij alles (aankoop, BIV, verzekeringen, brandstof...) privé betaalt.

Van de boekhouder mag hij de auto voor 800€/maand verhuren aan de bvba, dit is echt 800€ netto die hij ontvangt van de bvba.

Kopen of leasen of renten of huren maakt allemaal geen verschil voor het VAA. En privé zal je die 800/maand ook moeten aangeven he. Als je geluk hebt als diverse inkomsten (33%), anders marginaal tarief >50%
            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• verhuur aan vennootschap is 15% roerende voorheffing. Binnenkort 21% dus. maar je krijgt wel je VAA

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                Reële casus.

Lost niks op VAA betaalt hij nog steeds. Door het huren is de wagen bekostigd door de zaak, als die prive gebruikt wordt is er VAA verschuldigd en anders een sluitend bewijs.

Comment

Nee, de nieuwprijs van de golf4 destijds inclusief alle opties inclusief btw en exclusief kortingen.
                  Althans, dat is het laatste officieel bekende standpunt. Gaat kostelijke grap worden als het er door komt (genre: belastingen elk jaar hoger dan aanschafwaarde).
                  das toch van de pot gerukt?

voor een auto van 9 jaar oud meer gaan betalen
                  Dan mag de baas hem terug hebben en iets anders in de plaats geven.

Comment

Lost niks op VAA betaalt hij nog steeds. Door het huren is de wagen bekostigd door de zaak, als die prive gebruikt wordt is er VAA verschuldigd en anders een sluitend bewijs.
                    Ik zal het hem nog eens vragen, maar volgens mij betaalt hij alles privé, zowel aankoop als alle andere kosten, en verhuurt hij hem aan de vennootschap omdat hij als zaakvoerder van de vennootschap er uiteraard veel beroepshalve mee rijdt.

VAA betalen is sowieso niet aan de orde aangezien het een privéwagen is.

Die roerende voorheffing zal ik eens navragen.
                    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                      VAA betalen is sowieso niet aan de orde aangezien het een privéwagen is.
                      ... Maar een privé wagen die verhuurd wordt aan de vennootschap, waarna de vennootschap beslist dat de zaakvoerder met die wagen ook privé-ritten mag doen, is ook een VAA...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                        das toch van de pot gerukt?

voor een auto van 9 jaar oud meer gaan betalen
                        Dan mag de baas hem terug hebben en iets anders in de plaats geven.
                        Juist, volledig van de pot gerukt.
                        Daarom dat ik nooit geloof dat dit op die manier ingevoerd zal worden.
                        Er zal vrijwel zeker een soort leeftijdscorrectie komen net als bij de nieuwe BIV anders is het te gek om los te lopen.

Ik heb alvast al mails verstuurd naar de kabinetten van de Vlaamse partijen en belangengroepen als Unizo . Mocht iedereen dit nu eens doen. Baat het niet...
                        2021 Taycan 4S
                        2021 Lexus UX250h

Comment

• Moest deze hier nog niet staan, handige tool om uw humeur nog wat bij te schaven.

2014 Bmw 118d Estorill //M
                          2000 Bmw 320d
                          2008 Bmw 335i touring Alpinweiss //M Sport 361pk 541 Nm by BR Performance
                          2011 Bmw 1M Coupé (Verkocht, dank u wel Di Rupo.)
                          https://www.facebook.com/Food-Factory-486630784806254/

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
                          Gelieve volgende link eens te lezen,het kost je maar een minuutje...
                          http://www.autoforum.be/showthread.p...-met-de-wereld
                          Rekening nummer: Lieve Van Hove BE26 3770 7528 0929

Comment

• @Zeratul : nog altijd geen tijd gehad om je sheet te bekijken (vooral omdat ik er geen last van heb, het is meer uit interesse).
                            Maar je gaat er dus vanuit dat je met je bedrijfsauto meer werkkilomters doet dan privékilometers.

Telt dat ook voor het omgekeerde? Want er zijn er een paar die veel kilomters voor hun werk doen (consultants, vertegenwoordigers, verkopers, ... de buitenmensen dus), maar een groot deel van de wagens doet vooral woon-werk verkeer (de binnenmensen logisch gezien dan).

Je had daar in je voorbeeld dacht ik : 5000km privé, 30 000kms werk, neem nu het omgekeerde : 30 000kms privé, 5000km werk (woon-werk met auto werk kan je niet inbrengen dacht ik)

Comment

• Zijn die bedragen voor die VAA per maand of per jaar?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RangeLove Bekijk Berichten
                                Zijn die bedragen voor die VAA per maand of per jaar?
                                Vul die tool van Dragon maar es in, dan zie je effectief per maand en per jaar, VAA en effectief netto te betalen...
                                ----------------------------------------------------------------------------------
                                2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                Pictures here: BMW 7 Series
                                1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                                It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                It might need half a starsystem to turn around,
                                but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

• Focus jullie niet teveel op de berekeningstool die verschijnen ( sdworx etc )

Hier nog een recente link ( sorry c'est en Français ) :

Rob
                                  Audi A6 Avant 2.0 tdie - Avonturienblauw - 2010

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door RangeLove Bekijk Berichten
                                    Zijn die bedragen voor die VAA per maand of per jaar?
                                    Gaat ge uwe rooie uittellen? :-)
                                    ----------------------------------------------------------------------------------
                                    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                    Pictures here: BMW 7 Series
                                    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                    Pictures here: Diablo

It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                    It might need half a starsystem to turn around,
                                    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                    Cylons have respect for it...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door rolelael Bekijk Berichten
                                      Focus jullie niet teveel op de berekeningstool die verschijnen ( sdworx etc )

Hier nog een recente link ( sorry c'est en Français ) :

Rob
                                      En waarom niet? Denk je dat er nog veranderingen aan komen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                        Vul die tool van Dragon maar es in, dan zie je effectief per maand en per jaar, VAA en effectief netto te betalen...
                                        Voor m'n Bimmers valt dat nog mee, maar m'n paard begint al te steigeren!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                          Gaat ge uwe rooie uittellen? :-)
                                          16.508/jaar.

Comment

Working...
                                          X