Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door rolelael Bekijk Berichtenikv loonbrief en bijdrage zijn er 2 verschillende manieren van berekening :
a)Bij de overgrote meerderheid, ruim 77 procent van de werknemers, wordt de bedrijfswagen beschouwd als een voordeel in natura', zegt Geert Vermeir van SD Worx. Dat voordeel wordt dan belast zoals normale verloning. Afhankelijk van zijn loon zal de werknemer een belasting van 45 tot 52 procent op dat bedrag moeten neertellen.
b)Bij 6 procent van de bedrijven betalen de werknemers een eigen bijdrage voor het gebruik van de bedrijfswagen aan de werkgever. Die eigen bijdrage gaat af van het nettoloon, maar daardoor moet de werknemer geen extra belasting op de bedrijfswagen betalen. Ook die eigen bijdrage zal voor heel wat werknemers omhoog gaan.
In mijn geval zit ik bij b) . Wij hebben een bedrijf van om en bij de 1000 firmawagens en betalen dus gewoon een netto bijdrage . In mijn geval dus voor de A6 , +- 140 euro afgerond ( gebaseerd op 25 km oude manier )
Oude regeling : 0,00237 euro/g CO2 per km
A6 : 139g x 0.00237 * 5000 km = 137,2 euro netto
Er wordt dus bij mij nergens niets eerst bijgeteld, enkel het netto bedrag gaat eraf
Dus geen idee hoe mijn werkgever de nieuwe regeling gaat toepassen en berekenen
Anyway sinds ze met CO2's zijn beginnen spelen (2009?) hebben ze het systeem naar wijze B omgezet.
(in praktijk, had ik een RAV4 met 2.2tdi 13fiscale pk en <5000km) ik betaalde toen op manier A ongeveer 87euro of zoiets.
daarna hebben ze het op wijze B gezet en moest ik ineens veel meer betalen
huidige Mercedes E coupé is 133gram co2. ik betaal nu zo een 135euro netto.
Als alles door gaat komen zoals hier vermeld dan zou ik aan catalogusprijs 55.000euro aan 375euro per maand uitkomen NETTO ELKE maand
als werkgever hier niets kan onderhandelen met de fiscus en als ze geen geste gaan doen tov personeel, dan zullen er veel van job gaan veranderen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hey69 Bekijk Berichten
als werkgever hier niets kan onderhandelen met de fiscus en als ze geen geste gaan doen tov personeel, dan zullen er veel van job gaan veranderen
blijkbaar heb je niet door dat de kost v/e bedrijfswagens voor de bedrijven eveneens stijgt??????
mijn 1M: 4800 extra voor de firma en 4800euro extra belastbaar loon voor mij
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichtenyeah right,
blijkbaar heb je niet door dat de kost v/e bedrijfswagens voor de bedrijven eveneens stijgt??????
mijn 1M: 4800 extra voor de firma en 4800euro extra belastbaar loon voor mij
Nieuw is dat het hier niet gaat om een paar perceeltjes, maar bedragen in de honderden euro's aan beide kanten per maand. Dingen die mensen onmiddellijk zullen voelen op het einde van de maand, werknemers én werkgevers.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk BerichtenDat begrijp ik niet goed, argumenteer eens
Het zou toch niet logisch dat ik vandaag meer VAA zou moeten betalen voor een bepaalde wagen van bijvoorbeeld twee jaar oud dan jij voor dezelfde wagen, enkel en alleen omdat mijn werkgever dat voertuig nieuw gekocht heeft en de jouwe die na een jaar als occasie?Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenVanaf een bep. leeftijd moeten ze wel "korting" gaan geven.
Anders slaat het helemaal nergens op toch.
Hoeveel bedrijven uit industriële sectoren zitten er niet (bewust) met oude karren in hun wagenpark. Als die allemaal op nieuwwaarde belast zouden worden... Gevolgen zijn niet te overzien.
Als je tweedehands een stuk goedkoper kan kopen, dan is dat enkel voor de firma een voordeel.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenIk heb het hier al ergens eerder gezet.
Het zou toch niet logisch dat ik vandaag meer VAA zou moeten betalen voor een bepaalde wagen van bijvoorbeeld twee jaar oud dan jij voor dezelfde wagen, enkel en alleen omdat mijn werkgever dat voertuig nieuw gekocht heeft en de jouwe die na een jaar als occasie?OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenIk heb het hier al ergens eerder gezet.
Het zou toch niet logisch dat ik vandaag meer VAA zou moeten betalen voor een bepaalde wagen van bijvoorbeeld twee jaar oud dan jij voor dezelfde wagen, enkel en alleen omdat mijn werkgever dat voertuig nieuw gekocht heeft en de jouwe die na een jaar als occasie?
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk weet dat zo nog wel niet. De oudere wagens gaan sowieso een hogere CO2-uitstoot hebben. Als men wil dat die oude wagens uit het verkeer geraken en omgewisseld zullen worden voor milieuvriendelijkere wagens, dan zullen ze die 'korting' niet geven. Wie gaat anders nog een nieuwe auto kopen?
Als je tweedehands een stuk goedkoper kan kopen, dan is dat enkel voor de firma een voordeel.
Om een extreem voorbeeld te geven, stel nu een auto van bouwjaar 2001, nieuwprijs 100000 euro. Je koopt die in 2011 voor 10000 euro. Jij vindt het dus normaal dat er VAA moet betaald worden op die nieuwprijs van 10 jaar geleden? Ik niet...2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Zoals je dus zelf zegt. Nu wordt er ook geen rekening gehouden met de prijs. Of een bepaalde auto nieuw is, of 10 jr oud is. Je wordt over hetzelfde bedrag belast.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Waar ik mij vooral vragen bij stel is de definitie van de 'catalogusprijs'. Hoe gaan ze die te weten gaan komen. Dat gaat voor heel wat opzoekwerk zorgen. Dat gaat toch bijna onmogelijk zijn. De gefactureerde waarde zal veel eenvoudiger zijn.
En voor tweedehands wagens zal dat nog veel moeilijker worden. Veel mensen zullen niet weten wat hun vorige eigenaar voor de wagen betaald heeft, en al zeker niet als de wagen al meermaals van eigenaar is veranderd.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Je draait de zaken nu om.
Nu wordt er totaal geen rekening mee gehouden maar straks wordt die nieuwprijs allesbepalend voor het uiteindelijke VAA, onafhankelijk van de leeftijd.
Door de (relatief) geringe hoogte van de bedragen was er tot nog toe geen nood aan een regulerend mechanisme op basis van leeftijd, nu is die nood er wel.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenIk heb het hier al ergens eerder gezet.
Het zou toch niet logisch dat ik vandaag meer VAA zou moeten betalen voor een bepaalde wagen van bijvoorbeeld twee jaar oud dan jij voor dezelfde wagen, enkel en alleen omdat mijn werkgever dat voertuig nieuw gekocht heeft en de jouwe die na een jaar als occasie?
Ik vind dat die goedkoper moet zijn gewoon omdat het een jaar ouder is, daardoor heeft die toch in waarde verloren ook al is er mee gereden of niet.2012 E92 Bmw 335i DKG
1991 E30 320i
Comment
-
Vandaar mijn bedenking die ik hier eerder vandaag postte.
Er is sprake van de catalogusprijs. Omdat er excl korting en incl BTW staat, neemt iedereen aan dat dit de nieuwprijs is.
Maar er is ook een catalogusprijs voor tweedehandswagens, toch?
Bron: http://www.sdworx.be/secure3/co2calc...n/Default.aspx
Cataloguswaarde
Onder cataloguswaarde verstaat men de gefactureerde waarde, met inbegrip van de BTW en opties. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele kortingen e.d.
Ik heb bvb maar 1 factuur en da's de factuur van mijn tweedehandswagen...
Comment
-
Het ziet er blijkbaar nog slechter uit dan verwacht: http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G1G3JHK9R
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenLost niks op VAA betaalt hij nog steeds. Door het huren is de wagen bekostigd door de zaak, als die prive gebruikt wordt is er VAA verschuldigd en anders een sluitend bewijs.2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk BerichtenIk denk dat jullie dit verkeerd zien. Zo verhuur ik zelf een deel van mijn privéwoning aan mijn BVBA , en ik betaal geen VAA voor de woning.
Maar EEN DEEL van je auto verhuren, is niet controleerbaar, en precies daarom kan je hem alleen volledig verhuren en dus VAA dokken. Daar is rechtspraak over.
Zie eerste link
Comment
Comment