Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Het ziet er blijkbaar nog slechter uit dan verwacht: http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G1G3JHK9R
    Artikel zegt alleen dat ze initieel voor een 50/50 verdeling gingen maar dat het in de praktijk eerder 95/5 geworden is. Afhankelijk van het type auto klopt dat inderdaad.

    Ik heb nog van geen wijzigingen gezien.
    Wie is de bevoegde minister eigenlijk ? Iemand al een online petitie hiertegen gevonden of gestart ?
    Last edited by ; 13/12/2011, 10:48.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
      16 netto dan?
      Ja, VAA van 30800 €/jaar, dus +/- 16500 € netto zekers.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
        yeah right,
        blijkbaar heb je niet door dat de kost v/e bedrijfswagens voor de bedrijven eveneens stijgt??????
        mijn 1M: 4800 extra voor de firma en 4800euro extra belastbaar loon voor mij
        Die 4800 als extra belastbaar loon snap ik maar 4800 extra voor de firma, bedoel je dan dat de firma eenzelfde bedrag als extra loon zal moeten uitkeren?

        Ook even berekening gemaakt voor mijn CSL:
        7321,55 euro belastingen dat ik op mijn VAA mag betalen wtf

        De touring staat ingeschreven op mijn éénmanszaak en mijn boekhouder wist mij te vertellen dat mijn VAA niet zou stijgen omdat ik reeds 1/7 aangeef als privégebruik en ik dit volgend jaar ook zal doen. Kan iemand dit bevestigen?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
          Die 4800 als extra belastbaar loon snap ik maar 4800 extra voor de firma, bedoel je dan dat de firma eenzelfde bedrag als extra loon zal moeten uitkeren?

          Ook even berekening gemaakt voor mijn CSL:
          7321,55 euro belastingen dat ik op mijn VAA mag betalen wtf

          De touring staat ingeschreven op mijn éénmanszaak en mijn boekhouder wist mij te vertellen dat mijn VAA niet zou stijgen omdat ik reeds 1/7 aangeef als privégebruik en ik dit volgend jaar ook zal doen. Kan iemand dit bevestigen?
          Eenmanszaak is anders dan bvba. Je bent geen werkgever en werknemer tegelijk maar gewoon zelfstandige. Hoe het zit voor eenmanszaken weet ik niet. Lijkt mij wel straf dat je in een eenmanszaak een breuk mag "aangeven" als prive gebruik. Doorstaat zoiets de controle ?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door RangeLove Bekijk Berichten
            Ja, VAA van 30800 €/jaar, dus +/- 16500 € netto zekers.
            Ik zit aan 14800 netto als ze op nieuwwaarde factureren... 6800 netto als ze op factuur tellen...
            ----------------------------------------------------------------------------------
            2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
            2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
            Pictures here: BMW 7 Series
            1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
            Pictures here: Diablo

            --------------------------------------------------------------------------------------------
            It's like being in command of the Battlestar Galactica:
            It might need half a starsystem to turn around,
            but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
            Cylons have respect for it...

            --------------------------------------------------------------------------------------------

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
              Die 4800 als extra belastbaar loon snap ik maar 4800 extra voor de firma, bedoel je dan dat de firma eenzelfde bedrag als extra loon zal moeten uitkeren?

              Ook even berekening gemaakt voor mijn CSL:
              7321,55 euro belastingen dat ik op mijn VAA mag betalen wtf

              De touring staat ingeschreven op mijn éénmanszaak en mijn boekhouder wist mij te vertellen dat mijn VAA niet zou stijgen omdat ik reeds 1/7 aangeef als privégebruik en ik dit volgend jaar ook zal doen. Kan iemand dit bevestigen?
              formule in 't regeerakkoord komt voor de 1M op +/- 9800
              daarvan is de helft ten laste van de werkgever/bedrijf en de andere helft voor de bestuurder
              dus belastbaar loon verhoogd met 9800/2=4900

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                formule in 't regeerakkoord komt voor de 1M op +/- 9800
                daarvan is de helft ten laste van de werkgever/bedrijf en de andere helft voor de bestuurder
                dus belastbaar loon verhoogd met 9800/2=4900
                Uh nee. Daarvan is alles tenlaste van de werknemer, en afhankelijk van uw inkomen zal je daar meestal 53% netto van betalen (kan meer zijn, kan minder zijn). Sommige werkgevers belasten volledig uit je nettoloon en dan betaal je daar 100% van.

                En dan totaal los daarvan, is er ook nog een nieuwe verworpen kost voor de werkgever die er voor zal zorgen dat voor elke auto zijn vennootschapsbelasting zal stijgen.

                Volgens artikel op de standaard is de beoogde 50/50% verdeling van de 200 miljoen euro die de belastingen op firmawagens moet opbrengen in realiteit iets anders, en kan het zelfs 95/5% verdeling zijn.

                Comment


                • Wat mij vooral stoort is dat het vooropgestelde bedrag van 200 milj euro te vinden, z’n doel exponentieel voorbijschiet met dit voorstel…

                  We gaan ervan uit dat er 600.000 bedrijfswagens zijn in Belgie… naar verluidt zouden er ongeveer 100.000 hiervan aangekocht zijn door vennootschappen, dus ik veronderstel dat het hier gaat over de wagens van de bedrijfsleiders, omzeggens het “duurdere” segment.

                  Laat deze 100.000 eigenaren van “dure” wagens per maand 100 eur ophoesten (60 privé/40 zaak) en je raapt al 100 * 12 * 100.000 = 120 milj
                  Voor de overige 500.000 bedrijfswagens haal je nog es 15 eur/maand op (10 privé/5 bedrijf) => 15*12*500.000 = 90 milj

                  ð 210 milj euro opgehaald in alle stilte en geen haan die zou kraaien over deze extra bedragen in crisistijd.

                  => Is er geen enkel consultancy boite die eens kan berekenen wat de huidige formule zou opleveren voor de staat?? Ik denk dat ons staatsschuld binnen de paar jaar dichtgereden wordt hiermee
                  Porsche 996 GT3 RS
                  Porsche 964 RS
                  BMW ///M3 e30
                  Mercedes c250 CDI AMG
                  www.flamebox.be

                  Comment


                  • Ze gaan hier 1 keer zwaar mee scoren en daarna niet meer als bedrijfsleiders hun dure wagens uit de firma gaan zwieren en dan zullen ze het weer elders gaan zoeken. Zo werkt dit hier in dit "land".
                    2.0 JTDm

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                      Wat mij vooral stoort is dat het vooropgestelde bedrag van 200 milj euro te vinden, z’n doel exponentieel voorbijschiet met dit voorstel…

                      We gaan ervan uit dat er 600.000 bedrijfswagens zijn in Belgie… naar verluidt zouden er ongeveer 100.000 hiervan aangekocht zijn door vennootschappen, dus ik veronderstel dat het hier gaat over de wagens van de bedrijfsleiders, omzeggens het “duurdere” segment.

                      Laat deze 100.000 eigenaren van “dure” wagens per maand 100 eur ophoesten (60 privé/40 zaak) en je raapt al 100 * 12 * 100.000 = 120 milj
                      Voor de overige 500.000 bedrijfswagens haal je nog es 15 eur/maand op (10 privé/5 bedrijf) => 15*12*500.000 = 90 milj

                      ð 210 milj euro opgehaald in alle stilte en geen haan die zou kraaien over deze extra bedragen in crisistijd.

                      => Is er geen enkel consultancy boite die eens kan berekenen wat de huidige formule zou opleveren voor de staat?? Ik denk dat ons staatsschuld binnen de paar jaar dichtgereden wordt hiermee
                      Ik heb al cijfers gehoord van 2 miljard, waardoor men er initiëel van uit ging dat het huidig voorstel zou worden bijgesteld. Net omdat het -zoals je aangeeft- de vooropgestelde 200 mil ruim overtreft en dat de overheid 'slechts' daar op mikt.

                      Comment


                      • Maar intussen hebben ze "ontdekt" dat de groei volgend jaar toch geen 0,8% zou bedragen hoewel de oppositie dat al lang wist.. Nee, het was tijd om postjes te pakken en zelf te beginnen cashen !
                        En nu gaan ze die 1,8miljard die ze teveel ophalen bij de bedrijfswagens plots goed kunnen gebruiken.

                        Dat rekenen we nog wel af met Alexander "il y un parfum de taxation".
                        Recessie ? Groei creeeren ? Niet op deze manier!!!!

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                          Uh nee. Daarvan is alles tenlaste van de werknemer, en afhankelijk van uw inkomen zal je daar meestal 53% netto van betalen (kan meer zijn, kan minder zijn). Sommige werkgevers belasten volledig uit je nettoloon en dan betaal je daar 100% van.

                          En dan totaal los daarvan, is er ook nog een nieuwe verworpen kost voor de werkgever die er voor zal zorgen dat voor elke auto zijn vennootschapsbelasting zal stijgen.

                          Volgens artikel op de standaard is de beoogde 50/50% verdeling van de 200 miljoen euro die de belastingen op firmawagens moet opbrengen in realiteit iets anders, en kan het zelfs 95/5% verdeling zijn.
                          Dan heb ik het toch bij het rechte eind.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                            Ik vind dat dus wel logisch. Hoe nieuwer, hoe hoger het VAA.
                            ...
                            Om een extreem voorbeeld te geven, stel nu een auto van bouwjaar 2001, nieuwprijs 100000 euro. Je koopt die in 2011 voor 10000 euro. Jij vindt het dus normaal dat er VAA moet betaald worden op die nieuwprijs van 10 jaar geleden? Ik niet...
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                            Dat is misschien niet eerlijk, maar heel het systeem is hypocriet hé.
                            Ik vind dat die goedkoper moet zijn gewoon omdat het een jaar ouder is, daardoor heeft die toch in waarde verloren ook al is er mee gereden of niet.
                            Ik denk dat ik me niet duidelijk uitegdrukt heb (of jullie me niet goed gelezen/verstaan hebben )

                            Hoe nieuwer hoe meer VAA, daar heb ik op zich nog niet zo'n probleem mee.
                            Waar het mij om gaat is dat het VAA van een nieuw aangekochte wagen dan ook moet zakken.
                            Maar denk even aan het volgende:
                            - er worden twee identieke nieuwe wagens (A en B) verkocht als bedrijfswagen
                            - na een jaar hebben ze evenveel kilometers maar verandert wagen van B van eigenaar en wordt het dus een tweedehandsvoertuig
                            Het kan toch niet zo zijn dat de werknemer die wagen A als bedrijfswagen krijgt meer VAA moet betalen dan de werknemer die na een jaar in het "tweedehandse" maar volledig evenwaardige voertuig B achter het stuur mag kruipen.

                            Of andersom:
                            - Ik krijg een jaar geleden een bedrijfswagen die nieuw aangekocht wordt
                            -vandaag komt er een nieuwe collega bij en per toeval vind mijn baas een tweedehandswagen, even oud als de mijne met dezelfde kilometerstand en opties
                            Dan kan het toch niet dat mijn collega minder VAA aangerekend wordt enkel en alleen omdat dat voertuig tweedehands aangekocht werd?

                            Met andere woorden, als er een degressiviteit ingebouwd wordt, moet die voor mijn part voor iedereen gelden, ongeacht of je een voertuig nieuw of tweedehands aankoopt. Een beetje naar analogie met de huidige BIV regeling.
                            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                            Comment


                            • Vandaar die catalogus waarde.

                              Maar ze herrekenen toch niet de cataloguswaarde naar huidige waarde? Koop dus een oude porsche met een cataloguswaarde van toen in de tijd 100 000 frank en voila daarmee reken je verder. (100 000 frank dat is voor mensen zoals ik ongeveer 2500 euro), dus dat valt dan toch goed mee? Of zal het niet zo simpel zijn zoals ik nu voorstel?

                              Comment


                              • De Porsches uit de tijd dat ze 100.000 frank kostten .. hoe oud zijn die wel niet.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                  De Porsches uit de tijd dat ze 100.000 frank kostten .. hoe oud zijn die wel niet.
                                  Misschien slecht voorbeeld, maar wel duidelijk waar ik naar toe wil, nee?

                                  Comment


                                  • Als het op factuur prijs is ( zonder korting ). => dan vragen we aan de garage een dubbel factuur.
                                    1 voor de basis + 1 voor de opties ( betaald privé ) .

                                    Comment


                                    • catalogus waarde ?? :
                                      Die kan toch veranderen , gaan ze dan een databank bijhouden met alle opties , en basis prijzen.

                                      Dit is toch nog steeds erg onduidelijk

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door HansVDG Bekijk Berichten
                                        Als het op factuur prijs is ( zonder korting ). => dan vragen we aan de garage een dubbel factuur.
                                        1 voor de basis + 1 voor de opties ( betaald privé ) .

                                        goed idee, maar wat als de fiscus even de wagen komt bekijken en je hebt leder, GPS, ...?

                                        Comment


                                        • Op factuurprijs het VAA berekenen zou al deze interpretatieproblemen oplossen. Tenslotte brengt de vennootschap (werkgever) in kwestie de werkelijke kost in als aftrekbare kost (weliswaar beperkt naargelang de CO2 uitstoot), en niet de catalogusprijs zonder de nochtans genoten korting.

                                          Gevolg zou dan wel zijn dat men zijn dure wagen verkoopt, en direct opnieuw aankoopt voor een vriendenprijsje (door de fiscus wel gemakkelijk te counteren door in de wet een regeltje extra te schrijven hieromtrent, bvb dat factuurwaarde niet geldt voor voertuigen die eerder al waren ingeschreven op de vennootschap).

                                          Maar het is DE oplossing om op een correcte manier het VAA te belasten voor een tweedehandswagen. Als je dergelijke wagen privé zou kopen heb je immers ook maar het voordeel van een tweedehandswagen, en niet van een nieuwe...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X