Oorspronkelijk geplaatst door oxala
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door HansVDG Bekijk BerichtenEn daar gaan ze voor de tijd nemen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HansVDG Bekijk BerichtenEn daar gaan ze voor de tijd nemen.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
In Nederland zijn er hele bedrijven gespecialiseerd in het volledig legaal upgraden van kale autos met opties. Andere velgen, lederen zetels, GPS etc.. waarschijnlijk nog goedkoper dan de opties die je zou kopen rechtstreeks.
Uiteindelijk gaat de Belgische economie er weer slechter van worden, hopelijk beseft men dat nog op tijd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door oxala Bekijk Berichtengoed idee, maar wat als de fiscus even de wagen komt bekijken en je hebt leder, GPS, ...?
En garages hebben hier geen problemen mee. Heb dat vroeger nog gedaan met een leasewagen waar de werkgever het verrekte om opties toe te laten. Dan betalen we een paar opties toch gewoon zelf?
Comment
-
Die komen er snel ook in B, want in N zijn die gekomen omwille van hun BPM-regel. Dus kopen van lege auto, daarop BPM betalen en dan alle opties erin stampen die je wou.
Je denkt toch niet dat ze in B, gaan achterblijven met zulke dingen dan.
Trouwens ik het versta niet goed : nu wordt de auto in D gestampt met of zonder opties, dus de B-economie verdient er niet veel aan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk BerichtenDie komen er snel ook in B, want in N zijn die gekomen omwille van hun BPM-regel. Dus kopen van lege auto, daarop BPM betalen en dan alle opties erin stampen die je wou.
Je denkt toch niet dat ze in B, gaan achterblijven met zulke dingen dan.
Trouwens ik het versta niet goed : nu wordt de auto in D gestampt met of zonder opties, dus de B-economie verdient er niet veel aan
Belgische economie verdient wel degelijk aan nieuwe autos, dacht je dat die garagehouders gratis werken ? De verkoopcomissie daar is ook BTW op verschuldigd. En het is niet omdat 90% van de autokost naar Duitsland gaat dat de Duitsers 90% winst maken .. autos maken is ook niet gratis.
Comment
-
vers van de pers
net gelezen op standaard
Bedrijfswagens aangepakt
Uw geld en uw leven
- dinsdag 13 december 2011, 03u00
- Auteur: Frida Deceunynck
Lees ook
Het is al langer geweten: als er geld moet worden gevonden, zijn de bedrijfswagens kop van Jut. En die traditie werd tijdens het jongste begrotingsoverleg opnieuw in eer gehouden.
Deloitte Belastingconsulenten berekende op basis van de nieuwe formules dat voor bijna alle types van wagens het zogenaamde 'voordeel van alle aard' zal toenemen in vergelijking met de huidige situatie, zelfs voor de milieuvriendelijke modellen. Voor de allerduurste wagens kan het voordeel van alle aard zelfs drie- tot vijfmaal hoger liggen dan vroeger. Voor werknemers die meer dan 25km van hun werk wonen, ziet de situatie er echter iets beter uit. Hebben zij een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van minder dan 32.000 euro, dan zullen zij vanaf volgend jaar zelfs minder betalen. Bijstaande tabel geeft een overzicht van de impact van de nieuwe maatregelen op het belastbaar voordeel in natura voor een aantal populaire bedrijfswagens.
Zelf berekenen
We vroegen aan Patrick Derthoo, belastingexpert bij Deloitte België, hoe je zelf kan berekenen hoeveel je bedrijfswagen je vanaf volgend jaar extra zal kosten. 'In tegenstelling tot vroeger heb je hiervoor nog maar twee gegevens nodig', legt hij uit. 'Ten eerste is dat de cataloguswaarde van de wagen -in nieuwe staat, met alle opties inbegrepen en inclusief btw- en ten tweede is dat de CO2-uitstoot.'
'Voor wagens met een gemiddelde CO2-uitstoot -dat wil zeggen 95gram/km voor een dieselwagen en 115 gram/km voor een benzinewagen- is de berekening vrij eenvoudig. Om het belastbaar voordeel van deze wagens te berekenen, moet in eerste instantie de cataloguswaarde van de wagen vermenigvuldigd worden met 5,5 procent. Het belastbaar voordeel van de bedrijfswagen voor een volledig jaar is gelijk aan 6/7de van dat bedrag. Deel je dit bedrag door 12, dan bekom je het voordeel in natura dat per maand wordt aangerekend voor het gebruik van de wagen.'
'Voor wagens met een hogere of een lagere CO2-uitstoot wordt er een correctie toegepast op het percentage van 5,5 procent', vervolgt de belastingexpert. 'Per 10gram meer of minder, komt er 1procent bij of gaat er 1procent af. Rijd je bijvoorbeeld met een dieselwagen die 105 gram CO2 uitstoot per kilometer, dan moet je de cataloguswaarde van de auto vermenigvuldigen met 6,5 procent en daar vervolgens 6/7de van nemen. Bij een CO2-uitstoot van 85gram bedraagt dat percentage nog maar 4,5 procent. Aan deze correctie zijn wel grenzen: het effectief toegepaste percentage kan nooit lager liggen dan 4procent en mag maximaal18 bedragen. En in geen geval kan het voordeel van alle aard lager liggen dan 1.200 euro per jaar.'
Wie betaalt?
Hoeveel belasting je op het aldus berekende voordeel moet betalen, hangt af van de 'car policy' die je werkgever voert. Moet je geen eigen bijdrage betalen voor het persoonlijk gebruik van de wagen, dan wordt het volledige voordeel in natura belast volgens de progressieve belastingschalen. Die lopen voor de meeste inkomens al snel op tot 53,5procent. Wordt er wel een eigen bijdrage ingehouden van je loon, dan wordt die afgetrokken van het toegekende belastbaar voordeel en ben je enkel op het saldo belasting verschuldigd.
Nieuw is dat voortaan ook de werkgevers belasting zullen moeten betalen op het voordeel van alle aard dat de bedrijfswagen oplevert. Het regeerakkoord bepaalt namelijk dat zij een deel daarvan vanaf volgend jaar moeten boeken als zogenaamde 'verworpen uitgave', waardoor het aan de belastbare bedrijfswinst wordt toegevoegd. Dat belastbare werkgeversdeel werd vastgeprikt op 17procent van het bedrag dat de werknemer als voordeel in natura krijgt toegekend. Het is niet uitgesloten dat sommige werkgevers die extra belasting zullen doorschuiven naar hun werknemers door de eigen bijdrage voor de bedrijfswagens op te trekken. Een gewaarschuwd werknemer is er twee waard.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenOp factuurprijs het VAA berekenen zou al deze interpretatieproblemen oplossen. Tenslotte brengt de vennootschap (werkgever) in kwestie de werkelijke kost in als aftrekbare kost (weliswaar beperkt naargelang de CO2 uitstoot), en niet de catalogusprijs zonder de nochtans genoten korting.
Maar het is DE oplossing om op een correcte manier het VAA te belasten voor een tweedehandswagen. Als je dergelijke wagen privé zou kopen heb je immers ook maar het voordeel van een tweedehandswagen, en niet van een nieuwe...
Met andere woorden, hoelang moet ik, als ik een nieuwe koop, VAA betalen op de factuurprijs?
Na een jaar heeft dat voertuig toch ook die waarde niet?
Dat is net wat ik ondertussen al een keer of drie heb aangegeven.
Je verwacht dan toch niet dat iemand die een nieuwe wagen op de firma koopt na twee jaar nog altijd VAA moet betalen op de factuurprijs van twee jaar eerder?
Waarom zou die persoon meer VAA moeten betalen dan iemand die na die twee jaar een occasie koopt?
Die twee voertuigen zijn op dat moment hetzelfde, en even oud.
Vandaar dat je volgens mij geen verschil kan maken tussen twee gelijk(w)aardige voertuigen op basis van het feit dat ze nieuw of tweedehands zijn maar enkel op basis van de leeftijd. Of helemaal niet.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenMaar hoelang wordt een wagen dan als een nieuwe beschouwd?
Met andere woorden, hoelang moet ik, als ik een nieuwe koop, VAA betalen op de factuurprijs?
Na een jaar heeft dat voertuig toch ook die waarde niet?
Dat is net wat ik ondertussen al een keer of drie heb aangegeven.
Je verwacht dan toch niet dat iemand die een nieuwe wagen op de firma koopt na twee jaar nog altijd VAA moet betalen op de factuurprijs van twee jaar eerder?
Waarom zou die persoon meer VAA moeten betalen dan iemand die na die twee jaar een occasie koopt?
Die twee voertuigen zijn op dat moment hetzelfde, en even oud.
Vandaar dat je volgens mij geen verschil kan maken tussen twee gelijk(w)aardige voertuigen op basis van het feit dat ze nieuw of tweedehands zijn maar enkel op basis van de leeftijd. Of helemaal niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door swiebo Bekijk BerichtenIk denk dat de redenering als volgt is: VAA is het voordeel dat voortvloeit uit het persoonlijk gebruik door een werknemer of bedrijfsleider van zijn firmawagen voor privé doeleinden. Het is een compensatie tov een 'gewone' werknemer zonder bedrijfswagen, die om van hetzelfde voordeel te kunnen genieten dezelfde wagen zou moet aankopen. Het is dus logisch dat de berekening het VAA gebaseerd is op de catalogusprijs incl opties om een correcte compensatie te bekomen, want de werknemer zonder firmawagen zou dat bedrag moeten uitgeven om van het zelfde voordeel te kunnen genieten. Kortingen en opties zijn immers tijdafhankelijk en kunnen niet gegarandeerd worden. In die redenering doet nieuw of tweedehands er dus ook niet toe.
Nieuw of tweedehands is gewoon ook niet relevant voor het voordeel in natura.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door swiebo Bekijk BerichtenIk denk dat de redenering als volgt is: VAA is het voordeel dat voortvloeit uit het persoonlijk gebruik door een werknemer of bedrijfsleider van zijn firmawagen voor privé doeleinden. Het is een compensatie tov een 'gewone' werknemer zonder bedrijfswagen, die om van hetzelfde voordeel te kunnen genieten dezelfde wagen zou moet aankopen. Het is dus logisch dat de berekening het VAA gebaseerd is op de catalogusprijs incl opties om een correcte compensatie te bekomen, want de werknemer zonder firmawagen zou dat bedrag moeten uitgeven om van het zelfde voordeel te kunnen genieten. Kortingen en opties zijn immers tijdafhankelijk en kunnen niet gegarandeerd worden. In die redenering doet nieuw of tweedehands er dus ook niet toe.
Nu worden wagens ineens belast volgens catalogusprijs. In veel bedrijven is er een keuze in budget, je kan altijd een kleinere wagen nemen en de uitgespaarde autokost als extra loon opnemen. De grootte van de auto is gewoon een vorm van loon. En die keuzevrijheid was ook prima: grotere gezinnen hebben grotere wagens nodig dan alleenstaanden en die zijn nu eenmaal duurder, of vertegenwoordigers die 60.000 km per jaar doen tegenover mensen die enkel een klein stadsautootje willen omdat ze bijna alles met het openbaar vervoer kunnen doen. Keuzevrijheid in grootte en type auto is goed. Je betaalt er ten slotte voor. Maar nu wordt dat twee keer betalen. Dermate extreem dat auto's gewisseld moeten worden, een gigantische kost voor bedrijven (ofwel gaan hun werknemers weg, ofwel moeten ze leasecontracten verbreken)
Die principewijziging tesamen met het gebrek aan overgangsmaatregelen en totale ommekeer in het beleid is heel slecht voor de Belgische economie. Ze zijn het hier serieus naar de ... aan 't helpen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenIn het vorige systeen werd het voordeel van iemand met een bedrijfswagen tegenover iemand zonder bedrijfswagen gezien als een voordeel in natura voor gratis verplaatsing, onafhankelijk van het soort auto. Enkel CO2 werd later in rekening gebracht om groene wagens aan te moedigen.
Nu worden wagens ineens belast volgens catalogusprijs. In veel bedrijven is er een keuze in budget, je kan altijd een kleinere wagen nemen en de uitgespaarde autokost als extra loon opnemen. De grootte van de auto is gewoon een vorm van loon. En die keuzevrijheid was ook prima: grotere gezinnen hebben grotere wagens nodig dan alleenstaanden en die zijn nu eenmaal duurder, of vertegenwoordigers die 60.000 km per jaar doen tegenover mensen die enkel een klein stadsautootje willen omdat ze bijna alles met het openbaar vervoer kunnen doen. Keuzevrijheid in grootte en type auto is goed. Je betaalt er ten slotte voor. Maar nu wordt dat twee keer betalen. Dermate extreem dat auto's gewisseld moeten worden, een gigantische kost voor bedrijven (ofwel gaan hun werknemers weg, ofwel moeten ze leasecontracten verbreken)
Die principewijziging tesamen met het gebrek aan overgangsmaatregelen en totale ommekeer in het beleid is heel slecht voor de Belgische economie. Ze zijn het hier serieus naar de ... aan 't helpen.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door swiebo Bekijk BerichtenIk denk dat de redenering als volgt is: VAA is het voordeel dat voortvloeit uit het persoonlijk gebruik door een werknemer of bedrijfsleider van zijn firmawagen voor privé doeleinden. Het is een compensatie tov een 'gewone' werknemer zonder bedrijfswagen, die om van hetzelfde voordeel te kunnen genieten dezelfde wagen zou moet aankopen. Het is dus logisch dat de berekening het VAA gebaseerd is op de catalogusprijs incl opties om een correcte compensatie te bekomen, want de werknemer zonder firmawagen zou dat bedrag moeten uitgeven om van het zelfde voordeel te kunnen genieten. Kortingen en opties zijn immers tijdafhankelijk en kunnen niet gegarandeerd worden. In die redenering doet nieuw of tweedehands er dus ook niet toe.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenHet is gewoon ordinaire diefstal zeg ik u!Porsche 996 GT3 RS
Porsche 964 RS
BMW ///M3 e30
Mercedes c250 CDI AMG
www.flamebox.be
Comment
-
Kreun...
Ik heb mijn Audi A6 Avant Multitronic 2.0TDI facelift (eind 2008 ) indertijd 42.5K betaald, maar de prijs zonder korting op de factuur is 52.5K (was een soort stockwagen).
Dus mijn VAA wordt jammer genoeg berekend op 52,5K.
NB: misschien komt er een evolutie dat er geen korting gegeven wordt, maar dat de cataloguswaarden zakken, net om het VAA te beperken ?2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
Comment