Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Over die appelen, ik vergelijk gewoon een standaard 320 met een standaard 520, jij niet.

    En verder, uiteraard zullen de verschillen oplopen verder op de assen en dat is allicht ook de bedoeling.
    De schaal is absoluut exponentieel, maar dat wil niet zeggen dat ze kwadratisch op de CO2-uitstoot berekend wordt.
    Je kan echt wel een peperdure 320 of 520 samenstellen die toch een geringe CO2-uitstoot heeft. Ook daar zal je serieus op belast worden.
    Omgekeerd zijn er ook wagens (ik denk bijvoorbeeld aan sommige muscle-cars) die een hoge uitstoot hebben en toch minder belast zullen worden door de relatief lagere prijs.
    Je moet een onderscheid maken tussen een statistische vereenvoudiging en individuele gevallen.
    Bedoeling was gewoon de vroegere PERFECT lineaire formule intuitief te vergelijken met de formule van vandaag. U doet alsof CO2 en prijs statistisch onafhankelijk zijn. Niks is minder waar. Of is het puur toeval dat een Q7 meer uitstoot dan een smart ?
    Exponentieel: ja, kwadratisch op CO2-uitstoot: nee.
    x^2=e^(2ln(x))
    Of anders gezegd, "exponentieel: ja" is exactly my point. De grootte van die exponent is waarschijnlijk nog meer dan hierboven, tonen voorbeelden aan.

    conclusie: totaal foute formule -> gigantische impact op 1 stuk van de markt -> minder autos in dat segment, minder inkomsten -> hernormering, even harde impact op middenklassse -> ook minder middenklasse wagens -> etc
    Zonder wijziging convergeert de functie op de lange termijn naar geen firmawagens meer.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Het model in Excel van Zeratul toont aan dat het vaak loont om de wagen uit de zaak te halen en privé in te schrijven.
      Privé heb je geen last van de verhoogde verworpen uitgaven en het verhoogde VAA.
      De aanstaande BIV-regeling is ook niet noodzakelijk slechter en vaak zelfs beter voor dat soort voertuigen dus er is nog hoop.
      Al zal een deel van de firmawagen-gebruikers effectief gewoon een goedkopere/lichtere kiezen.
      Weet er iemand wat er nu juist mogelijk is met dat op privé te zetten?
      Ik weet bv dat je die dan kan verhuren, maar dan ben je ook VAA verschuldigd -> geen oplossing in mijn ogen.
      Ofwel is er sprake van alleen km vergoeding, maar wordt je dan nergens op belast? Ook niet privé?

      Comment


      • Nee, niet belast want zijn echte kosten.
        Alleen volstaat de kilometervergoeding niet om de kost van duurdere wagens te dekken.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
          x^2=e^(2ln(x))
          Of anders gezegd, "exponentieel: ja" is exactly my point.
          OK, I stand corrected. Exponentieel was slecht gekozen.

          Ik blijf er echter bij, je kan niet zomaar kan zeggen dat enkel de CO2 bepalend wordt.
          Zie mijn eerder aangehaalde voorbeelden.
          Merk trouwens op dat de correctiefactor voor CO2-uitstoot gemaximaliseerd is en die van de catalogusprijs niet.

          Vergelijkbare regelingen gelden overigens in andere landen ook al.
          Misschien kan er iemand hier wat toelichten wat de gevolgen daarvan op de automarkt zijn geweest?
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
            Nee, niet belast want zijn echte kosten.
            Alleen volstaat de kilometervergoeding niet om de kost van duurdere wagens te dekken.

            Comment


            • Blijkbaar heeft mijn pa zijn leasingcontract al getekend en kan hij volgens hem dus nog genieten van de oude VAA.
              2012 E92 Bmw 335i DKG
              1991 E30 320i

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                Blijkbaar heeft mijn pa zijn leasingcontract al getekend en kan hij volgens hem dus nog genieten van de oude VAA.
                Hoewel dat "eerlijk" zou zijn, mag hij dat wel vergeten... Zo lief zijn ze wel bij de overheid ;-) zodra die wet erdoor komt, zal het allicht voor iedereen zijn...
                ----------------------------------------------------------------------------------
                2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                Pictures here: BMW 7 Series
                1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                Pictures here: Diablo

                --------------------------------------------------------------------------------------------
                It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                It might need half a starsystem to turn around,
                but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                Cylons have respect for it...

                --------------------------------------------------------------------------------------------

                Comment


                • Ja, want VAA werkt per aanslagjaar en heeft niets met je contract-start of -periode te maken.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                    Blijkbaar heeft mijn pa zijn leasingcontract al getekend en kan hij volgens hem dus nog genieten van de oude VAA.
                    Als dat zo was, was deze topic al geen 30 paginas lang denk ik

                    Betalen zal hij ....

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      Misschien kan er iemand hier wat toelichten wat de gevolgen daarvan op de automarkt zijn geweest?
                      Kale autos die nadien opties krijgen.

                      Ik zie dat het in Nederland niet exponentieel maar lineair is in prijs (vast 25%) voor autos van >=125g CO2
                      die jonger zijn dan 15jaar. 2 lagere tarieven in % bestaan ook (14% en 20%) voor lagere CO2 klassen

                      Alleszins een correcter en eerlijker systeem. 25% van de prijs eenmalig kan veel lijken, maar hier in Belgie gaan er zijn die 20% van de catalogusprijs per jaar gaan betalen.

                      Comment


                      • Dus in Nederland bereikt het VAA de afschrijvingswaarde al op 4 jaar.

                        Maar wat zijn de verdere gevolgen geweest?
                        Zijn er minder firmawagens?
                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                          Blijkbaar heeft mijn pa zijn leasingcontract al getekend en kan hij volgens hem dus nog genieten van de oude VAA.
                          Hij kan nog genieten van de oude BIV, maar niet van de oude VAA...
                          My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                            Hij kan nog genieten van de oude BIV, maar niet van de oude VAA...
                            Oude BIV sowieso nu die naar maart verschoven is, maar dat is net in het nadeel want 5000 inplaats van 1500.
                            Achja het zit niet mee, kut he...
                            2012 E92 Bmw 335i DKG
                            1991 E30 320i

                            Comment


                            • Nog serieuze fout gefixt in mijn documentje in verband met verworpen kosten. Ook nog fout ivm BIV en BTW aftrekbaarheid eruit.


                              De beslissing is heel simpel geworden voor zelfstandige bedrijfsleiders van een bvba die een grote auto hebben:

                              BMW X5: prive is op 5jaar
                              14k goedkoper dan op de zaak bij 0km professioneel per jaar
                              21k goedkoper dan op de zaak bij 15000km professioneel per jaar
                              36k goedkoper dan op de zaak bij 50000km professioneel per jaar
                              ...

                              BMW X3: vanaf 10.000km professioneel per jaar beter prive

                              Renault Espace: altijd prive zetten ook bij 0km professioneel.

                              Belasting is duidelijk buiten alle proportie. Wie de keuze heeft zal kiezen voor de minst belaste weg en dat is hier duidelijk. Alle eigenaars van grotere duurdere wagens die een beetje gaan rekenen (of hun boekhouders) zullen ze rap uit de zaak gaan halen. Verkopen of prive houden, je kan tienduizenden euros besparen.

                              Maar ook bij polootjes is het niet langer de moeite als zelfstandige.
                              De 200 miljoen meeropbrengst zou nog wel eens een x miljoen MINopbrengst kunnen worden.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                Dus in Nederland bereikt het VAA de afschrijvingswaarde al op 4 jaar.

                                Maar wat zijn de verdere gevolgen geweest?
                                Zijn er minder firmawagens?
                                weinig leasewagens, en veel mensen rijden enkel zakelijk met hun leasewagen

                                en veel priussen: 14% bijtelling

                                Comment


                                • en nog 1 voorbeeldje van het andere einde:

                                  Renault Megane Grandtour 104g co2 (90% aftrekbaar!)
                                  vanaf 10.000km professioneel per jaar ben je beter af met hem prive te houden

                                  Hetzelfde zal dus gebeuren als in Nederland: veel minder lease wagens.

                                  Comment


                                  • @zeratul:

                                    waarom zouden ze enorm veel minder hebben.
                                    Indien de wagen niet ingebracht wordt, dan stijgt het belastbaar gedeelte van de onderneming.

                                    Vergeet niet dat vele consultants een dure auto hebben omdat dit vaak de enige echte kost was die ze nog enigzins konden inbrengen. Als je aan dienstverlening doet, heb je vaak niet echt hele dure investeringen moeten doen (qua produktiemiddelen en dergelijke), je persoon is immers de geldgenererende machine.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                                      @zeratul:

                                      waarom zouden ze enorm veel minder hebben.
                                      Indien de wagen niet ingebracht wordt, dan stijgt het belastbaar gedeelte van de onderneming.

                                      Vergeet niet dat vele consultants een dure auto hebben omdat dit vaak de enige echte kost was die ze nog enigzins konden inbrengen. Als je aan dienstverlening doet, heb je vaak niet echt hele dure investeringen moeten doen (qua produktiemiddelen en dergelijke), je persoon is immers de geldgenererende machine.
                                      Die extra vennootschapsbelastingen zitten erin verrekend.

                                      Die extra belastingen zijn ca 34% van de niet gedane autokosten. Maar die autokosten waren al maar beperkt aftrekbaar (40% tot 75% voor grote wagens en hun onderhoud en 75% voor brandstof). Het overige stuk daar betaalde je al vennootschapsbelasting op.

                                      Een 75% aftrekbare wagen die geen professionele kilometers doet prive nemen zal maar 0.75*0.34 dus 25.5% van de prijs van die wagen extra vennootschapsbelasting opleveren (de overige 25% daar betaalde je al op)

                                      Het VAA van een 140g CO2 rond de 10*6/7=8.5% PER JAAR ligt aan 53% personenbelasting en 22% sociale bijdragen is dat 5.5% per jaar over 5 jaar = 27.5%

                                      Dus je gaat ongeveer vanaf die grens al meer betalen wat betreft afschrijving. Brandstof, onderhoud, verkeersbelasting en biv zou je normaal wel moeten kunnen dekken (zonder afschrijving) met 0,32ct/km: de kilometervergoeding die ook aftrekbaar is in de vennootschap.

                                      Dus het is intuitief duidelijk dat een 40% aftrekbare Q7 waar de vennootschap altijd al 20% van de catalogusprijs aan belastingen voor dokte (60% verworpen kost aan 34% tarief) bij het eruit halen van die wagen amper 6,8%van de catalgousprijs van die wagen meer vennootschapsbelasting zal betalen maar in ruil daarvoor wel tot 50% uitspaart over de 5 jaren in prive belasting. Duidelijke deal toch ?

                                      Een dure wagen is inderdaad een mooie manier om geld uit de vennootschap te halen. Maar het blijft wel jouw geld als het jouw vennootschap is. En er zijn andere manieren (dividend, stopzetting, kapitaalvermindering) die nu interessanter worden.

                                      Comment


                                      • Newsflash - sorry enkel Frans voorlopig



                                        "Il ne reste plus qu'à se mettre d'accord sur la définition de la valeur catalogue."

                                        Valeur catalogue
                                        Le dossier n’est toutefois pas encore intégralement bouclé, en dépit d’une très longue réunion (13 heures !) ce mardi entre les experts des différents cabinets ministériels. Ils butent toujours sur la définition du prix catalogue d’un véhicule.
                                        L’idée de départ est de prendre le prix officiel, TVA et options incluses, sans tenir compte des éventuelles ristournes obtenues par l’entreprise.
                                        Tous les partis ne sont cependant pas d’accord sur cette formule. Or, celle-ci peut faire varier le prix de plusieurs milliers d’euros, ce qui n’est pas négligeable.
                                        Un accord devra être trouvé pour ce vendredi. Le conseil des ministres entend en effet approuver demain les mesures à impact budgétaire prévues dans l’accord de gouvernement et qui devraient entrer en vigueur l’an prochain.

                                        Comment


                                        • Toch wel de wereld op z'n kop: hoe meer professionele km, hoe interessanter het wordt hem prive te zetten.

                                          Ik doe zelf niet veel professionele km maar wel wat meer prive km, ik ga dus waarschijnlijk een nieuwe wagen (met lage co2) op de zaak zetten

                                          Comment

                                          Working...
                                          X