Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik zou dit ook wel graag weten.

    Ik heb horen zeggen (boekhouder van collega) dat nu de catalogusprijs zonder de korting en zonder de opties op tafel ligt. Dat scheelt toch al wel een slok op de borrel. Hopelijk meer duidelijkheid in de loop van de dag!

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      Ik zou dit ook wel graag weten.

      Ik heb horen zeggen (boekhouder van collega) dat nu de catalogusprijs zonder de korting en zonder de opties op tafel ligt. Dat scheelt toch al wel een slok op de borrel. Hopelijk meer duidelijkheid in de loop van de dag!
      Dus de basisprijs zonder opties?
      Zou inderdaad al wat eerlijker zijn!! Daar gaan de uitvoeringen van VW enzo.

      Ik wil een Audi R8 met een 1.2tfsi in aub en dan nadien graag een V10 inplaatsen

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Ik zou dit ook wel graag weten.

        Ik heb horen zeggen (boekhouder van collega) dat nu de catalogusprijs zonder de korting en zonder de opties op tafel ligt. Dat scheelt toch al wel een slok op de borrel. Hopelijk meer duidelijkheid in de loop van de dag!
        Quid 2e handswagens?
        ----------------------------------------------------------------------------------
        2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
        2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
        Pictures here: BMW 7 Series
        1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
        Pictures here: Diablo

        --------------------------------------------------------------------------------------------
        It's like being in command of the Battlestar Galactica:
        It might need half a starsystem to turn around,
        but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
        Cylons have respect for it...

        --------------------------------------------------------------------------------------------

        Comment


        • betaal nu nu 167euro VAA
          basisprijs: 353euro + werkgeversbijdrage van 60euro
          met opties: 525euro + werkgeversbijdrage van 89euro

          scheelt dus wel wat maar nog altijd een verdubbeling

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
            betaal nu nu 167euro VAA
            basisprijs: 353euro + werkgeversbijdrage van 60euro
            met opties: 525euro + werkgeversbijdrage van 89euro

            scheelt dus wel wat maar nog altijd een verdubbeling
            Voor eerlijk te zijn... als het maar een verdubbeling is zou ik zeer tevreden zijn....

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Wabe Bekijk Berichten
              Voor eerlijk te zijn... als het maar een verdubbeling is zou ik zeer tevreden zijn....
              same here !

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                Nog serieuze fout gefixt in mijn documentje in verband met verworpen kosten. Ook nog fout ivm BIV en BTW aftrekbaarheid eruit.


                De beslissing is heel simpel geworden voor zelfstandige bedrijfsleiders van een bvba die een grote auto hebben:

                BMW X5: prive is op 5jaar
                14k goedkoper dan op de zaak bij 0km professioneel per jaar
                21k goedkoper dan op de zaak bij 15000km professioneel per jaar
                36k goedkoper dan op de zaak bij 50000km professioneel per jaar
                ...

                BMW X3: vanaf 10.000km professioneel per jaar beter prive

                Renault Espace: altijd prive zetten ook bij 0km professioneel.

                Belasting is duidelijk buiten alle proportie. Wie de keuze heeft zal kiezen voor de minst belaste weg en dat is hier duidelijk. Alle eigenaars van grotere duurdere wagens die een beetje gaan rekenen (of hun boekhouders) zullen ze rap uit de zaak gaan halen. Verkopen of prive houden, je kan tienduizenden euros besparen.

                Maar ook bij polootjes is het niet langer de moeite als zelfstandige.
                De 200 miljoen meeropbrengst zou nog wel eens een x miljoen MINopbrengst kunnen worden.
                Nog twee vragen ivm je spreadsheet. Waarom reken je BTW op autoverzekering en waarom vermenigvuldig je je aantal kilometer met 0,32 om je kilometervergoeding te bepalen? Ik zie dat er ook nog geen max van 220g CO2 zit ingebouwd.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
                  Nog twee vragen ivm je spreadsheet. Waarom reken je BTW op autoverzekering en waarom vermenigvuldig je je aantal kilometer met 0,32 om je kilometervergoeding te bepalen? Ik zie dat er ook nog geen max van 220g CO2 zit ingebouwd.
                  Drie valabele opmerkingen en feel free to improve, dat was de bedoeling
                  1) Kan zijn dat verzekeringen geen BTW hebben dus de deling door 1,21 daar weg dan
                  2) Ik google dat het tegenwoordig 33,52 cent is dus nog iets hoger
                  3) nee, maar dat was puur uit luiheid, geen minimum ook trouwens. Spreadsheet diende in eerste instantie voor mijzelf en de klasse van wagens buiten de limieten daar heb ik geen plannen mee.

                  Blij dat er eindelijk iemand naar de berekening kijkt !

                  Comment


                  • Bij mijn wagen vliegen alle wijzers in 't rood

                    Maar eerst eens de definitieve regeling afwachten. Daarna kunnen we zoeken naar een oplossing, al lijkt 'm uit de bvba halen de beste oplossing momenteel.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                      Bij mijn wagen vliegen alle wijzers in 't rood

                      Maar eerst eens de definitieve regeling afwachten. Daarna kunnen we zoeken naar een oplossing, al lijkt 'm uit de bvba halen de beste oplossing momenteel.
                      Het zal van jou nog iets zwaarder aantikken dan van mij. Ik vrees dat enkel uit vennootschap halen een oplossing zal bieden. Gelukkig houdt men de oude BIV nog aan tot 01/03/'12 zodat ik hem niet in zeven haasten voor 31/12/11 moet verkopen.

                      Comment


                      • Calculator van SD Worx -> http://www.sdworx.be/secure3/co2calc...t.aspx?lang=nl
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • Het verbaast me dat iedereen er zich blijkbaar bij neerlegt dat de berekeningsmethode in eerste instantie met de aankoopprijs rekening zal houden. Dit maakt het dus in feite een vorm van vermogensbelasting. Met of zonder opties, dit wijzigt op zich niets aan het principe. Blijkbaar is er ook nog steeds geen sprake van een regeling voor wagens die 2dehands werden aangekocht?
                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                            Quid 2e handswagens?
                            Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                            Blijkbaar is er ook nog steeds geen sprake van een regeling voor wagens die 2dehands werden aangekocht?
                            Ik stel mijn vraag nogmaals: waarom zou er een verschil moeten zijn tussen twee dezelfde auto's, enkel en alleen omdat de ene nieuw werd aangekocht en de andere tweedehands? Als het om hetzelfde voertuig gaat, ze alletwee 1 jaar oud zijn en 40.000km hebben zie ik niet in welk onderscheid in voordeel in natura daartussen zou zitten.
                            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                            Comment


                            • Is het voordeel van een nieuwe wagen niet groter dan dat van een oudere wagen?

                              Bottom line is dat het te gek wordt dat je na 6 jaren volgens de fiscus meer hebt verdient en daarop werd belast, dan wat de cataloguswaarde + opties van de auto was. En dan had je daar nog een goeie korting op.

                              Je wordt dus belast op geld dat je nooit hebt verdient, noch gekregen.

                              Comment


                              • hierbij nog een opmerking ivm de berekening, mijn boekhouder heeft we ook verteld dat de auto-onkosten die uitbetaald worden door de vennootschap beperkt aftrekbaar zijn volgens de formule:
                                30% van het bedrag 100% aftrekbaar (verbruikskosten)
                                70% van het bedrag verworpen volgens de aftrekbaarheid van de wagen waarvoor de kosten betaald worden (in mijn geval 50% verworpen).

                                in mijn geval ofwel wagen prive overnemen ofwel verkopen en prive een goedkoper model kopen en dat allemaal om die enorme meerkosten te verminderen!

                                Comment


                                • Op 1 jaar misschien niet. Dus ga je moeten grenzen trekken. Maar als je een wagen aankoopt van 4 jaar oud aan 40000 euro die nieuw 80000 kostte, dan moet je toch geen voordeel gaan berekenen op die nieuwprijs?
                                  Leg me daar anders eens de logica van uit. Je kunt maar 40000 inbrengen als kost en afschrijven maar je moet wel op 80000 lasten betalen. Dit gaat toch niet op.
                                  Daarom dat het VAA degressief zou moeten zijn: 0-2jr, 3-4 jr, 5-6 jr.,...
                                  Dit is nu toch de logica zelve dat rijden met een (bijna) nieuwe wagen je een groter voordeel (of "genot") verschaft dan ene van 5-6 jaar oud.
                                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                    Ik stel mijn vraag nogmaals: waarom zou er een verschil moeten zijn tussen twee dezelfde auto's, enkel en alleen omdat de ene nieuw werd aangekocht en de andere tweedehands? Als het om hetzelfde voertuig gaat, ze alletwee 1 jaar oud zijn en 40.000km hebben zie ik niet in welk onderscheid in voordeel in natura daartussen zou zitten.
                                    In principe die :

                                    Men wil het privé-voordeel berekenen. Dit wil zeggen de werkelijke kost die je zou hebben als je privé zou hebben als je met dezelfde wagen zou rijden.
                                    Case 1) nieuw aangekocht : de partikulier die een nieuwe wagen aankocht rijdt 6 jaar dus aankoopprijs / 6
                                    Case 2) 2e hands : de partikulier die een nieuwe wagen aankocht rijdt 5 jaar dus 2e hands aankoopprijs /5

                                    De aankoopprijs is de belangrijkste kost dus in case 2 kost minder dan case 1.

                                    Case 1 : die heeft waarschijnlijk de kleur en de exacte opties kunnen uitkiezen en heeft een jaar met een splinternieuwe wagen kunnen uitpakken voor de familie en de buren : "jaja een nieuwe hé en geen "directiewagen" van een jaar oud ;-)

                                    Comment


                                    • Als 2de handswagens goedkoper belast worden .. dan gaat op termijn toch iedereen met een (grotere/ooit duurdere) occasie rijden ? En dan zijn er weer te weinig firmawagens waardoor alles weer duurder zal worden omdat de opbrengst niet gehaald wordt. De jaarlijkse hernormering.

                                      Het hele systeem gebaseerd op de prijs van een voertuig kan gewoon niet werken, zo simpel is het. Op termijn zal het convergeren naar minder firmawagens en te weing inkomsten voor de staat.

                                      Het systeem dat er was , puur op CO2 was zo slecht nog niet. Het brengt ook mensen naar zuinigere wagens en dan trokken ze mooi de coefficient omhoog. In alle geval een eerlijk en voorspelbaar systeem waarin je de keuze hield (omwille van een lineaire verband tussen CO2 en VAA).
                                      Door dat exponentieel te maken ..

                                      Bij neergelegd, neen, maar wat kunnen we doen ?
                                      Afwachten. En dan kiezen: auto verkopen, prive overnemen, in het buitenland beginnen, of het gewoon "slikken".

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        Is het voordeel van een nieuwe wagen niet groter dan dat van een oudere wagen?
                                        Het gaat niet over nieuw vs oud, het gaat over even oud maar de ene is nieuw aangekocht en de andere als tweedehands.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                        Op 1 jaar misschien niet. Dus ga je moeten grenzen trekken. Maar als je een wagen aankoopt van 4 jaar oud aan 40000 euro die nieuw 80000 kostte, dan moet je toch geen voordeel gaan berekenen op die nieuwprijs?
                                        Exactly my point. Zoals hierboven, het verschil mag niet bepaald worden door het al dan niet nieuw zijn op het moment van aankoop. Als iemand een nieuwe auto koopt wordt dat voertuig ook ouder en wordt die na 4 jaar ook nog altijd belast op de aankoopprijs.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                        Daarom dat het VAA degressief zou moeten zijn: 0-2jr, 3-4 jr, 5-6 jr.,...
                                        Dit is nu toch de logica zelve dat rijden met een (bijna) nieuwe wagen je een groter voordeel (of "genot") verschaft dan ene van 5-6 jaar oud.
                                        Volledig akkoord. De formule zou op basis van leeftijd moeten zijn op het moment van belasting, niet op basis van de leeftijd van aankoop.


                                        Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
                                        In principe die :

                                        Men wil het privé-voordeel berekenen. Dit wil zeggen de werkelijke kost die je zou hebben als je privé zou hebben als je met dezelfde wagen zou rijden.
                                        Case 1) nieuw aangekocht : de partikulier die een nieuwe wagen aankocht rijdt 6 jaar dus aankoopprijs / 6
                                        Case 2) 2e hands : de partikulier die een nieuwe wagen aankocht rijdt 5 jaar dus 2e hands aankoopprijs /5

                                        De aankoopprijs is de belangrijkste kost dus in case 2 kost minder dan case 1.

                                        Case 1 : die heeft waarschijnlijk de kleur en de exacte opties kunnen uitkiezen en heeft een jaar met een splinternieuwe wagen kunnen uitpakken voor de familie en de buren : "jaja een nieuwe hé en geen "directiewagen" van een jaar oud ;-)
                                        Het is niet gezegd dat diegene die het voordeel in natura geniet ook de wagen aankoopt/kiest.
                                        Het zijn alleen bedrijfsleiders en consultants met een vennootschap die getroffen worden.
                                        Je laatste paragraaf klasseer ik in ieder geval niet als een economisch voordeel in natura.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                          Als 2de handswagens goedkoper belast worden .. dan gaat op termijn toch iedereen met een (grotere/ooit duurdere) occasie rijden ? En dan zijn er weer te weinig firmawagens waardoor alles weer duurder zal worden omdat de opbrengst niet gehaald wordt. De jaarlijkse hernormering.

                                          Het hele systeem gebaseerd op de prijs van een voertuig kan gewoon niet werken, zo simpel is het. Op termijn zal het convergeren naar minder firmawagens en te weing inkomsten voor de staat.

                                          Het systeem dat er was , puur op CO2 was zo slecht nog niet. Het brengt ook mensen naar zuinigere wagens en dan trokken ze mooi de coefficient omhoog. In alle geval een eerlijk en voorspelbaar systeem waarin je de keuze hield (omwille van een lineaire verband tussen CO2 en VAA).
                                          Door dat exponentieel te maken ..
                                          Zoals je zelf aangeeft, die hernormering zou er ook wel komen indien er enkel met de CO2-uitstoot rekening gehouden zou worden.
                                          Als ze het geld nodig hebben gaan ze het toch ergens zoeken.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X