Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
    Denk dat jullie die tekst verkeerd lezen.

Het is niet van vrijdag 16/12 waarop de discussie zou zijn gevoerd met de experten over de wijzigingen aan de formule.
    Het zegt gewoon het laatst officiele voorstel .. dus geen aftopping, geen 2de handsprijzen maar enkel de originele factuurwaarden.
    Ik zie nergens in de tekst staan "oorspronkelijke / eerste" factuurprijs.

De wagen van mijn madam is 2de hands in DE gekocht. Buiten mijn eigen factuur zou ik niet weten waarop ik vaa moet rekenen. Weet ik veel voor hoeveel deze gefactureerd is naar wie dan ook oorspronkelijk.

Dus wat gaan ze pakken als prijs?

Anyways het blijft toch afwachten tot het definitief is he.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
      Ja.
      Financiële renting op 12 maand, ingeschreven op eigen vennootschap. Aanbetaling & grote huurbedragen in kosten rammen, kar overnemen. VAA gefixed.
      Ik vrees dat deze vlieger niet zal opgaan. Bij financiële renting heb je altijd een voor jou bestelde auto met een duidelijke beginwaarde en een link naar de wedersamenstelling van het kapitaal. Dit is eigenlijk maar een financieringsvorm.

Een renting op firma A en daarna de optie lichten op firma B lijkt me zinniger; al heb je een probleem als het gelieerde firma's zijn. Firma B kan immers in een normale marktconforme situatie nooit aan identieke voorwaarden een wagen overnemen.

Een wagen (duur) huren van een verhuurbedrijf en deze na een jaar of 2 overnemen lijkt me wel zinnig. Dan is er enkel sprake van huur; geen sprake van een restwaarde of overnamewaarde ofzo.

Comment

• Dit is de "verduidelijking" in het wetsvoorstel :

Onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde
        waarde inclusief opties en belasting over de toegevoegde
        waarde, zonder rekening te houden met enige korting,
        vermindering, rabat of restorno. Deze definitie is zowel van
        toepassing op nieuwe wagens, als op tweedehands wagens

of wagens in leasing.

- nieuwe wagens : dat is duidelijk de nieuwprijs die op de factuur staat.
        - 2e hands : gefactureerde waarde (er staat niet "van toen hij nieuw was" of "de oorspronkelijke nieuwwaarde")
        - leasing : heel onduidelijk :
        1) de gefactureerde waarde = de huurprijs (maandbedrag x 12 als basis)
        2) de gefactureerde waarde = de prijs die wordt wedersamengesteld inclusief restwaarde
        3) de gefactureerde waarde = de prijs die wordt wedersamengesteld zonder restwaarde
        4) wat diensten bij leasing (BIV en wegenbelasting ; inclusief onderhoud en banden, ...) Verhoogt deze leasingformule het uiteindelijke voordeel ?

Wat als je een wagen gaat huren bij Dockx voor een lagere termijn ?

--> de verduidelijking is dus helemaal niet duidelijk.

Comment

Kort antwoord: ja
          geld prive is meer waard, vergoeding van werknemer aan werkgever moet van andere autokosten afgetrokken worden, VAA is zelf nog aftrekbaar in de zaak, etc
          complex.
          Het systeem bestaat, het wordt gedaan, door sommige bedrijven, het is voor het een tikje interessanter, voor de werknemer kost de auto ca het dubbel.
          - voordeel alle aard : belasting in de personenbelasting als loon in natura. Dit verhoogt bedrijfsvoorheffing en rsz. Een voordeel alle aard zou voor 17% ook opgenomen moeten worden bij de verworpen uitgaven zodat er op 17% van het voordeel een belastingdruk komt binnen de vennootschap. Een voordeel alle aard mag echter in mindering gebracht worden van de verworpen uitgaven (70% van het voordeel volgens de aftrekbaarheid volgens co2 ; 30% van het voordeel wordt voor 25% verworpen omdat dit het gedeelte van de brandstofkosten betreft) Daarboven wordt er nog een gedeelte van de BTW berekend en dit moet de werkgever herzien.

- facturatie van het voordeel : vereist dat je mensen gewoon meer loon moeten krijgen om zo een factuur te kunnen betalen met daarop het voordeel. Je betaalt 21% btw op het volledige voordeel en de vennootschap kan dit NIET in mindering nemen van zijn verworpen uitgaven. Aangezien er geen voordeel wordt gerekend vervalt ook de verplichting om 17% op te nemen bij de verworpen uitgaven.

DIt is dus telwerk maar dit is meestal de conclusie : sinds de facturatie niet meer in mindering kan genomen worden van de verworpen uitgaven is een voordeel aanrekenen interessanter.

Behalve iemand met een hoge rekening courant (tegoed van zijn firma) die hij van zijn leven niet meer opkrijgt kan de factuur makkelijk compenseren met deze rekening courant wat voordeliger is dan loon toe te kennen.

Als je een factuur opmaakt voor 200 en het voordeel moest 300 zijn dan staat er in het wetsontwerp dat je toch een voordeel moet aanrekenen van 100. Als je dat niet doet weten we al dat er gesabeld zal worden met geheim commissieloon van 309 % zodat het niet aangeven van 100 € een belasting geeft van 309 €.

oef, wat een tekst maar ik denk wel dat het dit zowat is.

Ik weet alleen niet of de solidariteitsbijdrage wegvalt (enkel bij personeelsleden) bij het factureren van een voordeel. Weet iemand dat ?

Comment

• Dan wordt een UK wagen nog interessanter de factuurwaarde is 20% lager dan hier + er staat geen BTW op. Dus als de VAA wordt berekent op de nieuwwaarde factuur UK dan ligt de waarde 30% lager en moet je dus een stuk minder VAA op dezelfde nieuwe wagen betalen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door IceBlue Bekijk Berichten
              Dan wordt een UK wagen nog interessanter de factuurwaarde is 20% lager dan hier + er staat geen BTW op. Dus als de VAA wordt berekent op de nieuwwaarde factuur UK dan ligt de waarde 30% lager en moet je dus een stuk minder VAA op dezelfde nieuwe wagen betalen.
              Als de factuurwaarde EX BTW is, zal vadertje staat snel genoeg daar zijn om te zeggen dat de factuurwaarde dus INCL BTW moet
              ----------------------------------------------------------------------------------
              2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
              2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
              Pictures here: BMW 7 Series
              1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
              Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
              It's like being in command of the Battlestar Galactica:
              It might need half a starsystem to turn around,
              but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
              Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                Als de factuurwaarde EX BTW is, zal vadertje staat snel genoeg daar zijn om te zeggen dat de factuurwaarde dus INCL BTW moet
                Inderdaad. Wanneer je een wagen aankoopt uit de UK dan of uit een ander land van Europa dan wordt er wel BTW aangerekend : "verlegging van BTW" noemen ze dat. Deze is aftrekbaar en verschuldigd tegelijkertijd zodat het een nuloperatie lijkt maar dat is dus niet zo.

Wanneer je een 2e handswagen koopt onder de margeregeling is er zowel in België als in de meeste landen van de rest van Europa geen (zichtbare) BTW want die zit in de totaalprijs.

Comment

• Ben benieuwd, want ook ik heb voor mijn tweedehands gekochte voertuig geen enkele factuur van toen ie nieuw was. En als ik mijn volgende voertuig uit bv DE koop, zal dat van hetzelfde zijn.

Comment

Denk dat jullie die tekst verkeerd lezen.

Het is niet van vrijdag 16/12 waarop de discussie zou zijn gevoerd met de experten over de wijzigingen aan de formule.
                    Het zegt gewoon het laatst officiele voorstel .. dus geen aftopping, geen 2de handsprijzen maar enkel de originele factuurwaarden.
                    De "gefactureerde waarde" van een tweedehandswagen is imho de tweedehands prijs.
                    2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                    2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                    2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

• Stel ik koop de wagen met de firma, 1 jaarke afschrijven. ( natuurlijk VAA betalen voor 1 jaar )
                      Dan verkoopt de firma de wagen aan iemand anders.
                      Maar koopt dan de wagen terug op , zogezegd als 2de hand . Maar dan wel aan de prijs zoals in de autogids , maar dan wel zonder de opties door te rekenen.

Dit dan met factuur.

Probleem blijft dan wel de verzekering.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door HansVDG Bekijk Berichten
                        Stel ik koop de wagen met de firma, 1 jaarke afschrijven. ( natuurlijk VAA betalen voor 1 jaar )
                        Dan verkoopt de firma de wagen aan iemand anders.
                        Maar koopt dan de wagen terug op , zogezegd als 2de hand . Maar dan wel aan de prijs zoals in de autogids , maar dan wel zonder de opties door te rekenen.

Dit dan met factuur.

Probleem blijft dan wel de verzekering.
                        zie hierboven :
                        Volgens mij niet. Een opeenvolging van handelingen die enkel tot doel hebben om belastingen te ontduiken mogen door de fiscus worden aanzien als onbestaand.
                        Voor en na deze reeks handelingen is de situatie dezelfde : wagen met chassisnummer xyz stond ingeschreven in de vennootschap en wanneer het cirkeltje rond is dan staat dezelfde wagen met hetzelfde chassisnummer xyz terug ingeschreven.

Dit zal dus zeker niet lukken !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
                          Ik vrees dat deze vlieger niet zal opgaan. Bij financiële renting heb je altijd een voor jou bestelde auto met een duidelijke beginwaarde en een link naar de wedersamenstelling van het kapitaal. Dit is eigenlijk maar een financieringsvorm.

Een renting op firma A en daarna de optie lichten op firma B lijkt me zinniger; al heb je een probleem als het gelieerde firma's zijn. Firma B kan immers in een normale marktconforme situatie nooit aan identieke voorwaarden een wagen overnemen.

Een wagen (duur) huren van een verhuurbedrijf en deze na een jaar of 2 overnemen lijkt me wel zinnig. Dan is er enkel sprake van huur; geen sprake van een restwaarde of overnamewaarde ofzo.
                          Ik werk al meer dan 10 jaar in de leasingsector en begrijp niet welk probleem je formuleert (ivm die wedersamenstelling).

Als ik einde contract een wagen, of mijn wagen, overneem, dan krijg ik een factuur voor een bedrag van de restwaarde. Dat is voor mij op dat ogenblik een tweedehands wagen, net zoals dat voor een andere koper zou zijn.

Als je verwijst naar een afwijking tussen die restwaarde en de economische waarde op dat moment, en verwacht dat ze die gaan verwerken in hun berekening VAA, dan heeft dit nog niets te maken met wedersamenstelling van kapitaal.

Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
                          Dit is de "verduidelijking" in het wetsvoorstel :

Onder cataloguswaarde wordt verstaan de gefactureerde
                          waarde inclusief opties en belasting over de toegevoegde
                          waarde, zonder rekening te houden met enige korting,
                          vermindering, rabat of restorno. Deze definitie is zowel van
                          toepassing op nieuwe wagens, als op tweedehands wagens

of wagens in leasing.

- nieuwe wagens : dat is duidelijk de nieuwprijs die op de factuur staat.
                          - 2e hands : gefactureerde waarde (er staat niet "van toen hij nieuw was" of "de oorspronkelijke nieuwwaarde")
                          - leasing : heel onduidelijk :
                          1) de gefactureerde waarde = de huurprijs (maandbedrag x 12 als basis)
                          2) de gefactureerde waarde = de prijs die wordt wedersamengesteld inclusief restwaarde
                          3) de gefactureerde waarde = de prijs die wordt wedersamengesteld zonder restwaarde
                          4) wat diensten bij leasing (BIV en wegenbelasting ; inclusief onderhoud en banden, ...) Verhoogt deze leasingformule het uiteindelijke voordeel ?

Wat als je een wagen gaat huren bij Dockx voor een lagere termijn ?

--> de verduidelijking is dus helemaal niet duidelijk.
                          Leasing: gefactureerde waarde: bedrag van de factuur die de leasingmaatschappij betaalt aan de dealer.

Comment

Inderdaad. Wanneer je een wagen aankoopt uit de UK dan of uit een ander land van Europa dan wordt er wel BTW aangerekend : "verlegging van BTW" noemen ze dat. Deze is aftrekbaar en verschuldigd tegelijkertijd zodat het een nuloperatie lijkt maar dat is dus niet zo.
                            Nee. Ofwel kies je er voor om BTW te betalen in het buitenland, en kan je die recupereren via de Belgische BTW, ofwel betaal je gewoon geen BTW en enkel de Belgische.

Comment

Ik werk al meer dan 10 jaar in de leasingsector en begrijp niet welk probleem je formuleert (ivm die wedersamenstelling).

Als ik einde contract een wagen, of mijn wagen, overneem, dan krijg ik een factuur voor een bedrag van de restwaarde. Dat is voor mij op dat ogenblik een tweedehands wagen, net zoals dat voor een andere koper zou zijn.

Als je verwijst naar een afwijking tussen die restwaarde en de economische waarde op dat moment, en verwacht dat ze die gaan verwerken in hun berekening VAA, dan heeft dit nog niets te maken met wedersamenstelling van kapitaal.

Leasing: gefactureerde waarde: bedrag van de factuur die de leasingmaatschappij betaalt aan de dealer.
                              Stel, je koopt een wagen van € 50.000,- incl. BTW. Deze wagen wordt door de leasingmaatschappij aangekocht. Je neemt een leasing over 4 jaar met een overkoopsom van 20%, zijnde € 10.000,-

De eerste 4 jaren zal VAA berekend worden over die € 50.000,-.
                              Na 4 jaren wordt beslist om de wagen over te kopen. Op die moment wordt er dus een tweedehands wagen aangekocht ter waarde van € 10.000,- incl. BTW. Wordt er vanaf dan VAA berekend over die € 10.000,-?
                              Last edited by BMWMB; 19/12/2011, 13:24.
                              OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

zie hierboven :
                                Volgens mij niet. Een opeenvolging van handelingen die enkel tot doel hebben om belastingen te ontduiken mogen door de fiscus worden aanzien als onbestaand.
                                Voor en na deze reeks handelingen is de situatie dezelfde : wagen met chassisnummer xyz stond ingeschreven in de vennootschap en wanneer het cirkeltje rond is dan staat dezelfde wagen met hetzelfde chassisnummer xyz terug ingeschreven.

Dit zal dus zeker niet lukken !
                                OK, als ik mijn eigen wagen terug aankoop klopt dit verhaal. Als ik echter een andere tweedehands wagen koop, echter wel dezelfde qua specs, dan mag het eigenlijk wel. Of zie ik dit verkeerd?
                                OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                  OK, als ik mijn eigen wagen terug aankoop klopt dit verhaal. Als ik echter een andere tweedehands wagen koop, echter wel dezelfde qua specs, dan mag het eigenlijk wel. Of zie ik dit verkeerd?
                                  Kunnen we voormekaar ene bestellen en dan ruilen!
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                    Stel, je koopt een wagen van € 50.000,- incl. BTW. Deze wagen wordt door de leasingmaatschappij aangekocht. Je neemt een leasing over 4 jaar met een overkoopsom van 20%, zijnde € 10.000,-

De eerste 4 jaren zal VAA berekend worden over die € 50.000,-.
                                    Na 4 jaren wordt beslist om de wagen over te kopen. Op die moment wordt er dus een tweedehands wagen aangekocht ter waarde van € 10.000,- incl. BTW. Wordt er vanaf dan VAA berekend over die € 10.000,-?
                                    Dat klopt. Daarom zeg ik, neem een renting op 1 jaar. Je kan versneld de boel in kosten draaien, en je bent versneld van de hoge VAA af.

Cash flow kan voor sommigen natuurlijk een probleem gaan vormen.

Comment

• BMWMB, volgens mij zie je dit juist.

Heb het net besproken met mijn boekhouder en ik ga dus mijn huidige (nieuw aangekochte) wagen te koop aanbieden en hetzefde type (jonger en minder km) 2de hands aankopen (In D waar ze goedkoper zijn).
                                      Het nieuwer model heeft ook nog is een lagere CO2 wat ook mooi meegenomen is.

Misschien koop ik hem wel uit de bvba voor iets meer dan boekwaarde en verkoop hem dan prive met hopelijk een kleine winst.

Uiteraard zal ik wachten tot alles definitief wet wordt.

Nog even in de groep gooien, sommigen schijnen van plan te zijn hun auto (officieel) niet meer prive te gebruiken en denken zo te ontsnappen aan de VAA. Volgens mijn boekhouder kan dit niet. De fiscus aanvaard dat niet (meer) en zal je bovendien nog belasten aan 309% van het VAA als je geen spontane aangifte doet. Ik herhaal maar wat ik net aan de telefoon te horen kreeg. Een gewaarschuwd man is er 2 waard.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                        Nog even in de groep gooien, sommigen schijnen van plan te zijn hun auto (officieel) niet meer prive te gebruiken en denken zo te ontsnappen aan de VAA. Volgens mijn boekhouder kan dit niet. De fiscus aanvaard dat niet (meer) en zal je bovendien nog belasten aan 309% van het VAA als je geen spontane aangifte doet. Ik herhaal maar wat ik net aan de telefoon te horen kreeg. Een gewaarschuwd man is er 2 waard.

Is inderdaad ook nieuw, VAA aangiftes die onvolledig of incorrect zijn, worden aangepast en beschouwd als geheime commissielonen à 309%.

Uiteraard, wanneer je 3 karren privé hebt, kan je IMO nog steeds aangeven dat je enkel zakelijk met de (kleine) vennootschapskar rijdt (waar je wel VAA voor betaalt).

Comment

Is inderdaad ook nieuw, VAA aangiftes die onvolledig of incorrect zijn, worden aangepast en beschouwd als geheime commissielonen à 309%.

Uiteraard, wanneer je 3 karren privé hebt, kan je IMO nog steeds aangeven dat je enkel zakelijk met de (kleine) vennootschapskar rijdt (waar je wel VAA voor betaalt).
                                          Waarom zou je dat aangeven als je toch VAA betaalt?
                                          Of beter, waarom zou je VAA betalen als je kan aantonen dat je er enkel zakelijk mee rijdt?

Ik denk dat je dan nog beter af bent als je alles met de privéwagen doet en dan een km-vergoeding uitkeert.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Working...
                                          X