Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • over dat wachten op de wet ...

    wat als de wet, say 20 januari, erdoor komt en men gaan met terugwerkende kracht werken ? dus als de wagen dan nog op de vennootschap staat, heb je gans 2012 aan je broek ? of mag er een breuk op de VAA toegepast worden ?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten

      Ik denk dat je dan nog beter af bent als je alles met de privéwagen doet en dan een km-vergoeding uitkeert.

      dat is volgens mij ook de enige aangewezen bovendien veilige oplossing.
      Een gedeelte van de wagenkosten terug betalen via km vergoeding en een gedeelte via loonsverhoging, dan blijf je prive tenminste relatief buiten schot (er komt natuurlijk acheraf een hogere rsz)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
        Waarom zou je dat aangeven als je toch VAA betaalt?
        Of beter, waarom zou je VAA betalen als je kan aantonen dat je er enkel zakelijk mee rijdt?
        Aangeven? Wie, wat waar? Ah, dan heb ik wat misgeschreven en door elkaar gehaald.

        *kuch* Ik bedoel dat de privé karren je argumentatie zijn om om de vennootschapskar GEEN VAA te betalen. Die DIKKE vennootschaps kar dus.

        Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
        over dat wachten op de wet ...

        wat als de wet, say 20 januari, erdoor komt en men gaan met terugwerkende kracht werken ? dus als de wagen dan nog op de vennootschap staat, heb je gans 2012 aan je broek ? of mag er een breuk op de VAA toegepast worden ?
        Ja. VAA -> privé belasting -> aanslagjaren -> pas bij aangifte relevant

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten

          Nog even in de groep gooien, sommigen schijnen van plan te zijn hun auto (officieel) niet meer prive te gebruiken en denken zo te ontsnappen aan de VAA. Volgens mijn boekhouder kan dit niet. De fiscus aanvaard dat niet (meer) en zal je bovendien nog belasten aan 309% van het VAA als je geen spontane aangifte doet. Ik herhaal maar wat ik net aan de telefoon te horen kreeg. Een gewaarschuwd man is er 2 waard.
          het volstaat om ofwel privé ofwel op de zaak nog een andere kleine wagen te hebben dan kan je zeggen dat je de zwaardere wagens niet privé gebruikt

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
            Aangeven? Wie, wat waar? Ah, dan heb ik wat misgeschreven en door elkaar gehaald.

            *kuch* Ik bedoel dat de privé karren je argumentatie zijn om om de vennootschapskar GEEN VAA te betalen. Die DIKKE vennootschaps kar dus.



            Ja. VAA -> privé belasting -> aanslagjaren -> pas bij aangifte relevant
            dus haal je hem er het best dit jaar nog uit ?
            wat de prive karren betreft : ik heb 2 prive karren, maar volgens mijn boekhouder is dat niet (meer) aan te raden om daarmee nog te argumenteren na deze wetswijziging ....

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
              dus haal je hem er het best dit jaar nog uit ?
              wat de prive karren betreft : ik heb 2 prive karren, maar volgens mijn boekhouder is dat niet (meer) aan te raden om daarmee nog te argumenteren na deze wetswijziging ....
              Ik haal hem er zelfs meerdere keren per week uit, maar bon.

              Dat wil ik toch wel eens (laten) betwisten op het moment dat daar vodden van komen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                Ik haal hem er zelfs meerdere keren per week uit, maar bon.
                too much detail, but thanks for the inside info

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                  too much detail, but thanks for the inside info



                  a1234

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                    dus haal je hem er het best dit jaar nog uit ?
                    wat de prive karren betreft : ik heb 2 prive karren, maar volgens mijn boekhouder is dat niet (meer) aan te raden om daarmee nog te argumenteren na deze wetswijziging ....
                    Denk da je je daar ook mee op glad ijs begeeft, bij controle hoeven ze maar naar je kilometriek te zien hoeveel je met elke wagen gereden hebt.

                    Is het niet beter om gewoon ne wagen op de zaak te zetten met niet te veel CO2, bv. een BMW 3 of 5 EfficientDymanics... er wordt vooral naar het verschil met die 95g co2 gekeken, dus als je daar niet te veel boven zit valt het nog wel mee...

                    Ik ben zelf maar een kleine garnaal, en heb gewoon voor mezelf de rekening gemaakt: ik rij graag benzine, maar kwam met m'n Honda Accord 2.0 benzine aan ne CO2 van 171, die gaat er nu gewoon uit (is al verkocht), bmw F20 in de plaats, 130g CO2 en nog steeds benzine, zal zeker niet minder goed rijden en ruim genoeg naar mijn behoeften. Twee auto's gaan hebben om die VAA te omzeilen, dat vind ik toch maar van de zotte eigenlijk (just my 2 cents).

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten

                      Ik denk dat je dan nog beter af bent als je alles met de privéwagen doet en dan een km-vergoeding uitkeert.
                      Als je genoeg professionele kilometers doet natuurlijk.
                      Als je dat niet doet, gewoon betalen of andere auto zoeken die voordeliger is zou ik zeggen.
                      Nen moto is ook altijd een mogelijkheid

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                        over dat wachten op de wet ...

                        wat als de wet, say 20 januari, erdoor komt en men gaan met terugwerkende kracht werken ? dus als de wagen dan nog op de vennootschap staat, heb je gans 2012 aan je broek ? of mag er een breuk op de VAA toegepast worden ?
                        Volgens mij wel. Je kan toch je loon ook maandelijks laten aanpassen. Als je verhuist naar een ander huurpand, dan moet je ook onmiddellijk een 'nieuw' VAA aanrekenen op basis van de nieuwe voorwaarden.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                        Denk dat jullie die tekst verkeerd lezen.

                        Het is niet van vrijdag 16/12 waarop de discussie zou zijn gevoerd met de experten over de wijzigingen aan de formule.
                        Het zegt gewoon het laatst officiele voorstel .. dus geen aftopping, geen 2de handsprijzen maar enkel de originele factuurwaarden.
                        Ik lees nergens 'originele' factuurwaarden. Dus bij een tweedehands telt volgens mij de factuurprijs van die tweedehands en niet de nieuwprijs ervan. Is ook maar logisch he.

                        Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                        het volstaat om ofwel privé ofwel op de zaak nog een andere kleine wagen te hebben dan kan je zeggen dat je de zwaardere wagens niet privé gebruikt
                        He he ja zo simpel zal het ongetwijfeld wel zijn ja
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                          Als je genoeg professionele kilometers doet natuurlijk.
                          Als je dat niet doet, gewoon betalen of andere auto zoeken die voordeliger is zou ik zeggen.
                          Nen moto is ook altijd een mogelijkheid
                          Je gaat ver komen met die 0,335 euro/km...
                          Privé zetten allemaal goed en wel maar dan heb je in de vennootshap ook geen afschrijvingskost meer en moet je prive ook alle kosten (verzekering, onderhoud, banden, brandstof, etc. etc. ) uit eigen zak betalen.
                          Met dat wettelijk forfait kom je bijlange niet toe hoor.
                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                            Je gaat ver komen met die 0,335 euro/km...
                            Privé zetten allemaal goed en wel maar dan heb je in de vennootshap ook geen afschrijvingskost meer en moet je prive ook alle kosten (verzekering, onderhoud, banden, brandstof, etc. etc. ) uit eigen zak betalen.
                            Met dat wettelijk forfait kom je bijlange niet toe hoor.
                            Vandaar de opmerking, als je genoeg km professioneel doet.
                            Je moet hier maar eens zien, naar de excel die is aangemaakt om dat aan te tonen.

                            Ken iemand, die heeft ook nen moto ter beschikking en gebruikt de wagen eigenlijk alleen in de winter, gelijk nu.
                            Die komt aan geen 10k km met de wagen, want doet er wel genoeg op de moto. Voor hem zou de wagen in vennootschap wel interessant zijn.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
                              het volstaat om ofwel privé ofwel op de zaak nog een andere kleine wagen te hebben dan kan je zeggen dat je de zwaardere wagens niet privé gebruikt
                              Volgens mijn boekhouder (hij is ook bedrijfrevisor, dit terzijde) zal het echt niet meer aanvaard worden en heb je de 309% aan je broek. Is het je dat risico waard ?

                              Jostevoet, wet wordt zo goed als zeker retroactief. En dat de wet er komt is ook zo goed als zeker, het gaat hem alleen nog over de cataloguswaarde nieuw en factuurwaarde. Hoe dan ook ben ik geflest met mijn huidige wagens. Dus uitschrijven doe ik ze zeker voor einde jaar. Als de regeling voor 2dehands er komt dan ga ik shoppen, anders wordt het een nieuwe met zo laag mogelijke CO2. (Een 335i met 169 co is nog te doen)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                Volgens mijn boekhouder (hij is ook bedrijfrevisor, dit terzijde) zal het echt niet meer aanvaard worden en heb je de 309% aan je broek. Is het je dat risico waard ?

                                Jostevoet, wet wordt zo goed als zeker retroactief. En dat de wet er komt is ook zo goed als zeker, het gaat hem alleen nog over de cataloguswaarde nieuw en factuurwaarde. Hoe dan ook ben ik geflest met mijn huidige wagens. Dus uitschrijven doe ik ze zeker voor einde jaar. Als de regeling voor 2dehands er komt dan ga ik shoppen, anders wordt het een nieuwe met zo laag mogelijke CO2. (Een 335i met 169 co is nog te doen)
                                Fiscus moet het dan eerst wel bewijzen hè!
                                ----------------------------------------------------------------------------------
                                2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                Pictures here: BMW 7 Series
                                1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                Pictures here: Diablo

                                --------------------------------------------------------------------------------------------
                                It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                It might need half a starsystem to turn around,
                                but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                Cylons have respect for it...

                                --------------------------------------------------------------------------------------------

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                  Ik lees nergens 'originele' factuurwaarden. Dus bij een tweedehands telt volgens mij de factuurprijs van die tweedehands en niet de nieuwprijs ervan. Is ook maar logisch he.
                                  Niet zo logisch als je wel denkt. Lees mijn eerder opmerkingen hieromtrent maar eens na.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • Er wordt op dit eigenste moment in de Kamercommissie vergaderd over het wetsontwerp en de amendementen terzake...

                                    Comment


                                    • Ik ben zeker geen specialist terzake, maar ik vrees ( zoals het met overheidsinstanties meestal het geval is) dat de bewijslast indeze wel eens bij u zou kunnen liggen.

                                      Maw zij zeggen dat het zo is, en het is aan u om het tegendeel te bewijzen, dit principe wordt toch door meerdere officiële instanties gebruikt...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                        Drie valabele opmerkingen en feel free to improve, dat was de bedoeling
                                        1) Kan zijn dat verzekeringen geen BTW hebben dus de deling door 1,21 daar weg dan
                                        2) Ik google dat het tegenwoordig 33,52 cent is dus nog iets hoger
                                        3) nee, maar dat was puur uit luiheid, geen minimum ook trouwens. Spreadsheet diende in eerste instantie voor mijzelf en de klasse van wagens buiten de limieten daar heb ik geen plannen mee.

                                        Blij dat er eindelijk iemand naar de berekening kijkt !
                                        Nog enkele opmerkingen voor de sheet ...

                                        1/ Nu wordt er geen onderscheid gemaakt voor de CO² berekening tussen benzine en diesel. BIj Benzine wordt de coëfficient op 115g berekend ipv op 95g voor de diesels.

                                        2/ In de berekening wordt geen rekening gehouden met de fiscale aftrekbaarheid van de wagen ifv de CO² (die is ook verschillend tss Benzine & Diesel). Dit kan nog een en ander veranderen in het kostenplaatje dacht ik nee ?
                                        Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                                        Comment


                                        • toen ik de sheet bekeek, leek het mij zo te zijn dat met afschrijvingspercentage de fiscale aftrekbaarheid bedoeld wordt... maw afschrijvingspercentage 0,7 -> 70% fiscaal aftrekbaar. Moet je dus gewoon ook zelf aanpassen daar in functie van jouw wagen...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X