Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door roter eristoff Bekijk Berichten
    Ik ben zeker geen specialist terzake, maar ik vrees ( zoals het met overheidsinstanties meestal het geval is) dat de bewijslast indeze wel eens bij u zou kunnen liggen.

    Maw zij zeggen dat het zo is, en het is aan u om het tegendeel te bewijzen, dit principe wordt toch door meerdere officiële instanties gebruikt...
    Neen, dat is toch niet zo. De omkering van bewijslast heb je in sommige gevallen als je te laat bent met je aangifte.

    Het probleem is dat het niet geloofwaardig is dat je privé met een krel rondbolt en zakelijk met een dikke wagen. Als je geen akkoord hebt ga je naar de rechtbank en dit zal wel kijken of wat je zegt redelijk is of niet en dan trek je aan het kortste eind.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
      over dat wachten op de wet ...

      wat als de wet, say 20 januari, erdoor komt en men gaan met terugwerkende kracht werken ? dus als de wagen dan nog op de vennootschap staat, heb je gans 2012 aan je broek ? of mag er een breuk op de VAA toegepast worden ?
      wet ten laatste op 31/12/2011 in het staatsblad. dit zal gelden vanaf 1/1/2012 want het gaat over de begroting van 2012.

      Comment


      • nog iets wat hier niet staat :

        Jaarlijks gaat men kijken wat de gemiddelde co2 uitstoot is van de nieuwe wagens welke ingeschreven werden. Die 95 co2 welke nu de norm is bij diesels wordt dan bijgestuurd. Als blijkt dat er de gemiddelde wagen 92 co2 heeft dat wordt deze gelijkgesteld met die 5,5% ipv die 95 co2.

        Als iedereen in België dus co2 vriendelijkere wagens gaat aankopen dan daalt dus de norm en zitten de bestaande wagens dus meer en meer boven die norm en stijgt dus jaar na jaar het voordeel wat aangerekend moet worden.


        en nu ga ik stoppen want ik heb bijna een hele pagina aan reacties gepost

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
          Als je de wagen aan restwaarde overneemt dan moet je hem meestal niet opnieuw inschrijven dus vermoed ik dat het de initiele waarde blijft. Het zou wel mooi zijn moest het de restwaarde zijn natuurlijk.
          De twee hebben niets met elkaar te maken.

          Wanneer een nieuwe wagen wordt gerent of geleased, dan krijgt de leasingmaatschappij de aankoopfactuur van de dealer.

          Bij een renting of leasing kan je kiezen om hem op eigen naam in te schrijven of op naam van de leasingmaatschappij. In dat laatste geval kan je ook de BIV en rijtaks spreiden over de maanden huur.

          Op het einde van het contract, kan je de aankoopoptie lichten en koop je de wagen net zoals iemand anders die zou kopen als tweedehandswagen. Je krijgt daarvoor een factuur. Afhankelijk van je initiële keuze dien je hem nog in te schrijven of niet. Die factuur vertegenwoordigt de waarde en dus de VAA bepaling (volgens de laatste 'geruchten').


          Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
          Voor het andere vroeg ik me af of extra diensten bij leasing (die de factuur verhogen) een invloed zouden hebben op wat ze verstaan als "gefactureerde waarde".
          Nee. Ten eerste gaat het hier om de factuur van de dealer aan de leasingmaatschappij, niet de facturen van de LM aan de klant. Die hebben niets met de waarde van het voordeel te maken, want zijn in functie van looptijd, termijn en legio andere parameters.

          Ten tweede betaal je bij een on-balance aankoop toch ook geen VAA op de verzekering die je afsluit of de nieuwe banden die je aankoopt voor je voertuig?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
            Nog even in de groep gooien, sommigen schijnen van plan te zijn hun auto (officieel) niet meer prive te gebruiken en denken zo te ontsnappen aan de VAA. Volgens mijn boekhouder kan dit niet. De fiscus aanvaard dat niet (meer) en zal je bovendien nog belasten aan 309% van het VAA als je geen spontane aangifte doet. Ik herhaal maar wat ik net aan de telefoon te horen kreeg. Een gewaarschuwd man is er 2 waard.
            Klopt niet, er zijn altijd uitzonderingen, wij zijn er zo ééntje van...zie hieronder

            Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
            Waarom zou je dat aangeven als je toch VAA betaalt?
            Of beter, waarom zou je VAA betalen als je kan aantonen dat je er enkel zakelijk mee rijdt?
            Klopt, wij kunnen dat, onze voertuigen zij onze enigste bron van inkomsten.

            PS: heb het topic al heel de tijd gevolgd maar mij onthouden van commentaar, voor bovenstaande reden.

            Note: voor de mensen die interesse hebben, je kan ons inhuren voor ten minste 3:00h per dag, halve dag, hele dag, week, enz...
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
              Klopt niet, er zijn altijd uitzonderingen, wij zijn er zo ééntje van...zie hieronder



              Klopt, wij kunnen dat, onze voertuigen zij onze enigste bron van inkomsten.

              PS: heb het topic al heel de tijd gevolgd maar mij onthouden van commentaar, voor bovenstaande reden.

              Note: voor de mensen die interesse hebben, je kan ons inhuren voor ten minste 3:00h per dag, halve dag, hele dag, week, enz...

              aha, welke branche dan ?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
                aha, welke branche dan ?
                Verhuring van wagen(s) met chauffeur.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • Waar er nu nog over gediscussieerd wordt zijn punten en komma's.
                  Feit is dat de nieuwe VAA regeling er wel degelijk komt en dat vooral wie een kar heeft van > 50000 nieuwprijs en/of hoge co in vgl. met de referentiewaardes (95 en 115) zwaar geschoren wordt door de firma Strik&Co
                  2.0 JTDm

                  Comment


                  • Correct, gisterenavond nog met tal van collegas gesproken, ook met de boekhouder. De consensus is dat het deze week nog gestemd wordt. Er zou wel wat druk zijn van febiac ook, omdat men klaarheid wil voor het salon start, maar aan de essentie van de zaak zal niets meer worden gewijzigd.

                    De onvrede is echter enorm groot : mijn boekhouder krijgt de ene telefoon na de andere van klanten die niet meer weten wat gedaan. Het is niet zomaar een kleine belastingsverhoging ook, de meesten gaan maal 10 tot maal 20 !

                    Ik vind het raar dat er niet meer reactie op komt ....

                    Comment


                    • Ik vind op de site van de kamer een nieuw amendement maar dat gaat enkel over de pensioenen en niets over de bedrijfswagens. Vrees dus ook dat er donderdag "duidelijkheid" gaat zijn.

                      Comment


                      • Ok, veel zal er dus niet meer veranderen.
                        Heb wel nog een vraag: die VAA doet uw loon stijgen, maar telt dit mee voor de soc bijdrage?
                        Want de ene zegt van wel, de andere van niet. Iemand een idee?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                          Ok, veel zal er dus niet meer veranderen.
                          Heb wel nog een vraag: die VAA doet uw loon stijgen, maar telt dit mee voor de soc bijdrage?
                          Want de ene zegt van wel, de andere van niet. Iemand een idee?
                          yep, dat stijgt uiteraard ook, 3j later krijg je daar ook nog eens een schoon rekeningske van ...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                            yep, dat stijgt uiteraard ook, 3j later krijg je daar ook nog eens een schoon rekeningske van ...
                            Dus dat wil zeggen dat wij, naast het VAA EN de 17% van VAA + 34% vennootschapsbelasting op die VAA OOK nog eens 22% op die VAA mogen gaan betalen voor de soc bijdrage. Man man man toch.

                            Mss beter weer bediende gaan worden, en dan nog liefst bij de staat , want daar zit ge goed.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                              Mss beter weer bediende gaan worden
                              ²²²²²
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                Dus dat wil zeggen dat wij, naast het VAA EN de 17% van VAA + 34% vennootschapsbelasting op die VAA OOK nog eens 22% op die VAA mogen gaan betalen voor de soc bijdrage. Man man man toch.

                                Mss beter weer bediende gaan worden, en dan nog liefst bij de staat , want daar zit ge goed.
                                Ook al aan gedacht maar heb teveel investeringen lopen of er nu uit te stappen ... anders had ik ook een stap in die richting gedaan ..Ik voorspel in elk geval dat we de eerste 6 maanden van 2012 al de kaap van de 10.000 faillissementen zullen overschrijden ...
                                Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                  Dus dat wil zeggen dat wij, naast het VAA EN de 17% van VAA + 34% vennootschapsbelasting op die VAA OOK nog eens 22% op die VAA mogen gaan betalen voor de soc bijdrage. Man man man toch.
                                  dat klopt. Elke wagen die je koopt, ga je vanaf nu eigenlijk 2 keer betalen.

                                  Comment


                                  • Ik blijf nog hopen op een achterdeurtje... verhuren aan de privé? kilometervergoeding?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Gianni 997 Bekijk Berichten
                                      Ik blijf nog hopen op een achterdeurtje... verhuren aan de privé? kilometervergoeding?

                                      Als je zo ne wagen vanuit prive moet financieren, moet je ofwel dat bedrag liggen hebben, ofwel een lening aangaan. De vraag is maar of de bank dat geeft, puur gebaseerd op de 'belofte' om een km vergoeding te gaan uitkeren.... Want op basis van een loonuitreksel van de voorgaande jaren ga je dat niet te pakken krijgen vrees ik ....

                                      Comment


                                      • Ik ben vooral de zgn 'Vlaamse' partijen en in het bijzonder de good old PVV dankbaar voor het toelaten van deze extra belastingen onder Waalse druk. Zal het ondernemersklimaat ongetwijfeld ten goede komen, quod non. Erg, zeer erg...

                                        Comment


                                        • voor zelfstandigen die minder dan 100.000 euro per jaar winst voor belastingen hebben denk ik dat het beter zal zijn om een éénmanszaak te hebben en het beroepsgedeelte van de (dikke) bedrijfswagen voor 75% af te trekken en geen VAA te betalen.

                                          Als je rekent wat je soms bruto meer moet uitkeren als loon om die VAA op te vangen (met als resultaat dat je op dat extra loon én op de VAA nog es in de RSZ gepakt wordt...)

                                          het zal dat zijn of een kleinere wagen rijden
                                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X