Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    ²²²²²
    Ja, kon het niet laten, maar op het bedrijf waar ik nu werk zijn ze hier aan het zagen dat ze plots meer moeten betalen en zeggen dat ik alles gewoon kan aftrekken dat het niet fair is.
    Zal ze eens de rekening onder hun neus duwen denk ik.

    Oorspronkelijk geplaatst door Xaverius Bekijk Berichten
    Ik ben vooral de zgn 'Vlaamse' partijen en in het bijzonder de good old PVV dankbaar voor het toelaten van deze extra belastingen onder Waalse druk. Zal het ondernemersklimaat ongetwijfeld ten goede komen, quod non. Erg, zeer erg...
    In mijn ogen hebben ze een mes in de rug van nv-a gestoken en hun broek serieus laag laten zakken.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
      Nog enkele opmerkingen voor de sheet ...

      1/ Nu wordt er geen onderscheid gemaakt voor de CO² berekening tussen benzine en diesel. BIj Benzine wordt de coëfficient op 115g berekend ipv op 95g voor de diesels.
      Klopt. De sheet gaat uit van BTW plichtige zelfstandige bedrijfsleider van bvba die met een diesel wagen rijdt. Feel free to improve

      2/ In de berekening wordt geen rekening gehouden met de fiscale aftrekbaarheid van de wagen ifv de CO² (die is ook verschillend tss Benzine & Diesel). Dit kan nog een en ander veranderen in het kostenplaatje dacht ik nee ?
      Je moet de 0,7 zelf instellen. Ja dat zou automatisch kunnen met een IF-formule maar 'te lui'.

      Ok, intussen hoop ik dat jullie het allemaal aan het rechte eind hebben bij de interpretatie van 'gefactureerde waarde' als zijnde waarde van de wagen op factuur.. dus bij 2de handswagens lager dan bij nieuwe. Ik vraag mij wel af waarom de clausule 'exclusief enige vorm van kortingen' er dan in is gebleven, maar bon.

      Oorspronkelijk geplaatst door Gianni 997 Bekijk Berichten
      Ik blijf nog hopen op een achterdeurtje...
      Het achterdeurtje zou dan zijn uw auto verkopen aan iemand die dezelfde heeft en vice versa. Jammer van opties natuurlijk die zullen nooit 100% perfect zijn.

      We moeten misschien maar een topic starten "auto's te wissel aangeboden" dan kan iedereen de auto kiezen die het meeste op de zijne trekt. Alle details vermelden, type, nieuwprijs, opties, BTW plichtig of niet, ...

      Als je uitgaat van 20% waardevermindering per jaar dan kan je na 1 jaar 20% korting op je VAA krijgen, na 2 jaar 40%, na 3 jaar 60% en na 4 jaar 80%...
      Ja, je moet opnieuw BIV betalen .. maar bij sommige wagens (BMW X3 bvb) valt dat met de nieuwe regeling heel goed mee en anders afwegen tegen de meerkost van VAA per maand - tijd voor een nieuw rekenbladje

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
        Ok, intussen hoop ik dat jullie het allemaal aan het rechte eind hebben bij de interpretatie van 'gefactureerde waarde' als zijnde waarde van de wagen op factuur.. dus bij 2de handswagens lager dan bij nieuwe. Ik vraag mij wel af waarom de clausule 'exclusief enige vorm van kortingen' er dan in is gebleven, maar bon.
        Dat wik ik dan toch eerst nog eens zien want dat zou pure discriminatie zijn t.o.v. van degenen die 4 jaar met dezelfde (nieuw aangekochte) wagen blijven rijden.
        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
          Dat wik ik dan toch eerst nog eens zien want dat zou pure discriminatie zijn t.o.v. van degenen die 4 jaar met dezelfde (nieuw aangekochte) wagen blijven rijden.
          Tja, iedereen gaat moeten inboeten...
          Hoop op een eerlijke verdeling, maar zie ik die mannen in Brussel niet toe in staat om zoiets te formuleren...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
            Dat wik ik dan toch eerst nog eens zien want dat zou pure discriminatie zijn t.o.v. van degenen die 4 jaar met dezelfde (nieuw aangekochte) wagen blijven rijden.
            Dude, deze hele wet is pure discriminatie in alle geval
            - in originele vorm van zij die met een 2de handswagen rijden
            - in nieuwe interpretatie van zij die met een nieuwe wagen blijven rijden
            - in beide gevallen van zij die een grote dure auto hebben

            Een discriminerende socialistische maatregel ...

            Comment


            • De waarde van de wagen mag mijns inziens nooit een variabele zijn. Want hoe jet draait of keert, er zijn altijd oneerlijke bijwerkingen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                Tja, iedereen gaat moeten inboeten...
                Hoop op een eerlijke verdeling, maar zie ik die mannen in Brussel niet toe in staat om zoiets te formuleren...
                Iedereen, behalve de politiekers zelf. Die blijven buiten schot. Van arrogantie gesproken.
                OO 00 OO

                Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                Comment


                • Uurtje geleden was er op Q-music het afsluitend interview met Johan Vandelanotte (celeb cab met een mevrouw van leaseplan ). Mijnheer vermelde dat ministers/parlementairen enkele jaren geleden de afspraak met de fiscus maakte om het voordeel in natura voor hun bedrijfswagens te beperken (dus niet hoger dan) tot 10.000euro/jaar. Ik vraag me serieus af of die regel nu ook vervalt met de nieuwe VAA regeling

                  Comment


                  • In principe is het "voordeel" dat je als gebruiker hebt toch hetzelfde, of de wagen nu 1 maand of 3 jaar oud is. Of die nu nieuw aangekocht werd of tweedehands.
                    Vergeet niet dat het hier gaat om een belasting die opgelegd wordt aan de "werknemer", de genieter van het voordeel, niet aan degene die het voertuig aankoopt. Die laatste heeft nog steeds het voordeel dat een tweedehands voertuig goedkoper is.
                    Velen van ons zijn de twee partijen tegelijkertijd, vandaar de vele opmerkingen over tweedehandswagens.
                    Ik blijf er echter erbij dat factuurwaarde "van de laatste factuur", zoals velen het hier interpreteren, fundamenteel onrechtvaardig is als maatstaf voor de berekening van het VAA. Die twee hebben op zich geen enkel verband.
                    De nieuw aangekochte 320 van 9 maanden oud die mijn bedrijf mezelf ter beschikking stelt betekent voor mij als genieter van het voordeel alle aard geen groter voordeel als de 9 maanden oude occasie 320 die mijn bvba me eventueel op 1 januari ter beschikking zou stellen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                      Dude, deze hele wet is pure discriminatie in alle geval
                      - in originele vorm van zij die met een 2de handswagen rijden
                      Sorry, maar dat is BS.
                      Het betreft hier het voordeel voor iemand die een voertuig ter beschikking gesteld krijgt door zijn werkgever/firma. Dat voordeel wordt op geen enkele manier beïnvloedt door het al dan niet nieuw aangekocht zijn van dat voertuig. Hooguit door de leeftijd en zelfs dat is discutabel.
                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                        In principe is het "voordeel" dat je als gebruiker hebt toch hetzelfde, of de wagen nu 1 maand of 3 jaar oud is. Of die nu nieuw aangekocht werd of tweedehands.
                        Vergeet niet dat het hier gaat om een belasting die opgelegd wordt aan de "werknemer", de genieter van het voordeel, niet aan degene die het voertuig aankoopt. Die laatste heeft nog steeds het voordeel dat een tweedehands voertuig goedkoper is.
                        Velen van ons zijn de twee partijen tegelijkertijd, vandaar de vele opmerkingen over tweedehandswagens.
                        Ik blijf er echter erbij dat factuurwaarde "van de laatste factuur", zoals velen het hier interpreteren, fundamenteel onrechtvaardig is als maatstaf voor de berekening van het VAA. Die twee hebben op zich geen enkel verband.
                        De nieuw aangekochte 320 van 9 maanden oud die mijn bedrijf mezelf ter beschikking stelt betekent voor mij als genieter van het voordeel alle aard geen groter voordeel als de 9 maanden oude occasie 320 die mijn bvba me eventueel op 1 januari ter beschikking zou stellen.

                        wel voila, net daarom dat ik zeg dat de waarde van de wagen geen variabele is. Wat is puur gesproken het echte voordeel dat je hebt al verkrijger ? Je kan prive kms doen met een wagen die je niet zelf hebt betaald (want de firma heeft hem betaald). Tel daarbij een milieu belastende factor (ik laat nog even in het midden dat co2 maatstaf hiervoor geschikt is) en je kan een voordeel bepalen. Dat die wagen 5 keer meer kost als een andere, maar evenveel 'vervuilt', doet volgens mij niet terzake mbt het voordeel. Dat die wagen meer heeft gekost is in zekere zin het 'probleem' van het bedrijf (want zij hebben hem betaald) en/of een gevolg van je functie in het bedrijf (topkader krijgt meestal duurdere wagen dan middenkader). Maar het voordeel blijft hetzelfde : je krijgt de gunst om prive kms te doen met iets dat niet van u is.
                        Daarop moet belast worden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                          Sorry, maar dat is BS.
                          Het betreft hier het voordeel voor iemand die een voertuig ter beschikking gesteld krijgt door zijn werkgever/firma. Dat voordeel wordt op geen enkele manier beïnvloedt door het al dan niet nieuw aangekocht zijn van dat voertuig. Hooguit door de leeftijd en zelfs dat is discutabel.
                          Je interpreteert het ook maar zoals het u past. Je kan dat voordeel op veel manieren waarderen:

                          - gratis prive verplaatsing -> oude regime
                          - gratis CO2 uitstoot -> deels oude en deels nieuwe regime
                          - gratis "stoeferij" -> nieuwe regime

                          Het is een afgunstbelasting .. niet mijn woorden maar gelezen in een Vlaamse krant.

                          We gaan mensen belasten voor dingen waar ze niet makkelijk van af kunnen. Het is alsof drinkwater ineens 1000 keer duurder wordt en al wie geen regenwater gebruikt is plots gesch****.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                            Dat die wagen 5 keer meer kost als een andere, maar evenveel 'vervuilt', doet volgens mij niet terzake mbt het voordeel. Dat die wagen meer heeft gekost is in zekere zin het 'probleem' van het bedrijf (want zij hebben hem betaald) en/of een gevolg van je functie in het bedrijf (topkader krijgt meestal duurdere wagen dan middenkader). Maar het voordeel blijft hetzelfde : je krijgt de gunst om prive kms te doen met iets dat niet van u is.
                            Daarop moet belast worden.
                            Dat is niet wat Scussboelie bedoelt. Hij heeft het over het veschil tussen 2 identieke wagens, waarbij de ene nieuw werd gekocht, en de andere tweedehands. Wat jij bedoelt is dat er er geen rekening mag gehouden worden met de aankoopprijs bij eender wemlke nieuwe wagen in deze berekening. Dus iemand die bijvoorbeeld een Panamera diesel koopt van 120k hetzelfde belast moet worden dan iemand met een 335d van slechrts 50K, maar wel met dezelfde CO2.
                            OO 00 OO

                            Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                              wel voila, net daarom dat ik zeg dat de waarde van de wagen geen variabele is. Wat is puur gesproken het echte voordeel dat je hebt al verkrijger ? Je kan prive kms doen met een wagen die je niet zelf hebt betaald (want de firma heeft hem betaald). Tel daarbij een milieu belastende factor (ik laat nog even in het midden dat co2 maatstaf hiervoor geschikt is) en je kan een voordeel bepalen. Dat die wagen 5 keer meer kost als een andere, maar evenveel 'vervuilt', doet volgens mij niet terzake mbt het voordeel. Dat die wagen meer heeft gekost is in zekere zin het 'probleem' van het bedrijf (want zij hebben hem betaald) en/of een gevolg van je functie in het bedrijf (topkader krijgt meestal duurdere wagen dan middenkader). Maar het voordeel blijft hetzelfde : je krijgt de gunst om prive kms te doen met iets dat niet van u is.
                              Daarop moet belast worden.
                              En dat is een mijns inziens sterk en correct pleidooi voor het oude systeem. Nu belasten we kostprijs lineair bij de werkgever en exponentieel bij de werknemer. Wie die wagen alleen gebruikt om 2x per maand naar de Colruyt te gaan betaalt evenveel dan wie ieder weekend 400km naar de kust pendelt.
                              De files gaan met deze verschuiving in belasting zeker niet verminderen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                Je interpreteert het ook maar zoals het u past. Je kan dat voordeel op veel manieren waarderen:

                                - gratis prive verplaatsing -> oude regime
                                - gratis CO2 uitstoot -> deels oude en deels nieuwe regime
                                - gratis "stoeferij" -> nieuwe regime

                                Het is een afgunstbelasting .. niet mijn woorden maar gelezen in een Vlaamse krant.

                                We gaan mensen belasten voor dingen waar ze niet makkelijk van af kunnen. Het is alsof drinkwater ineens 1000 keer duurder wordt en al wie geen regenwater gebruikt is plots gesch****.

                                ook dit klopt. Ik kan me vinden in de kritiek op de gevolgen voor 2de handswagens, daarom dat ik vind dat waarde geen variabele mag zijn. Wat er zeker ontbreekt is een overgangsregeling. Men beslist als koper op de markt tot een aankoop over te gaan en tijdje later sta je met de rug tegen de muur en kan je bijna geen kanten uit.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                  Dat is niet wat Scussboelie bedoelt. Hij heeft het over het veschil tussen 2 identieke wagens, waarbij de ene nieuw werd gekocht, en de andere tweedehands. Wat jij bedoelt is dat er er geen rekening mag gehouden worden met de aankoopprijs bij eender wemlke nieuwe wagen in deze berekening. Dus iemand die bijvoorbeeld een Panamera diesel koopt van 120k hetzelfde belast moet worden dan iemand met een 335d van slechrts 50K, maar wel met dezelfde CO2.
                                  Voor dat argument is iets te zeggen, maar dat is wat mij betreft een pleidooi TEGEN een factor kostprijs in de formule - je krijgt dat onmogelijk correct. Twee gelijke wagens even oud moeten hetzelfde waard zijn, maar 2 verschillende wagens met 10 jaar leeftijdsverschil en gelijke originele factuurwaarde NIET.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                    Dat is niet wat Scussboelie bedoelt. Hij heeft het over het veschil tussen 2 identieke wagens, waarbij de ene nieuw werd gekocht, en de andere tweedehands. Wat jij bedoelt is dat er er geen rekening mag gehouden worden met de aankoopprijs bij eender wemlke nieuwe wagen in deze berekening. Dus iemand die bijvoorbeeld een Panamera diesel koopt van 120k hetzelfde belast moet worden dan iemand met een 335d van slechrts 50K, maar wel met dezelfde CO2.
                                    Jawel, schussboelie bedoelt dat het voordeel hetzelfde is, wat ook waarde is van deze 2 wagens. De nieuwe 320d kost de werkgever meer, maar biedt de verkrijger toch hetzelfde voordeel ? Dus de waarde van de wagen heeft toch niks te zien met het voordeel, strict genomen ? Het zijn de prive kms die hij doet, die zijn voordeel bepalen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                      Voor dat argument is iets te zeggen, maar dat is wat mij betreft een pleidooi TEGEN een factor kostprijs in de formule - je krijgt dat onmogelijk correct. Twee gelijke wagens even oud moeten hetzelfde waard zijn, maar 2 verschillende wagens met 10 jaar leeftijdsverschil en gelijke originele factuurwaarde NIET.
                                      de waarde opnemen geeft dus altijd problemen mbt het bepalen van het voordeel, slaat in beide richtingen negatief uit. Je treft altijd een bepaalde groep op een oneerlijke wijze.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                                        Dus de waarde van de wagen heeft toch niks te zien met het voordeel, strict genomen ? Het zijn de prive kms die hij doet, die zijn voordeel bepalen.
                                        Helemaal mee eens

                                        Comment



                                        • Le ministre des Finances Steven Vanackere (CD&V) a annoncé une légère modification par rapport aux mesures annoncées dans la déclaration gouvernementale : le texte final tiendra compte des cas de covoiturage en voiture de société sur le trajet domicile-travail.
                                          Ik voel na de grote 'carswap'-website, ook een groot idee voor 'carpool'-website aankomen...
                                          Een gemotiveerde ondernemer ziet zijn kansen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X