Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
    Dus de waarde van de wagen heeft toch niks te zien met het voordeel, strict genomen ? Het zijn de prive kms die hij doet, die zijn voordeel bepalen.
    Ja en nee. Ja, omdat dat echt het voordeel is dat bewezen is.
    Nee, in die zin dat ik vind dat iemand met een duurdere auto toch ook meer luxe heeft en dus ook meer genot heeft van die auto.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
      Ik voorspel in elk geval dat we de eerste 6 maanden van 2012 al de kaap van de 10.000 faillissementen zullen overschrijden ...
      Door deze maatregel? De grote impact is toch op het privé gedeelte en niet op de vennootschap? En er is een eenvoudige oplossing die geen negatieve invloed heeft op de onderneming.
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
        En er is een eenvoudige oplossing die geen negatieve invloed heeft op de onderneming.
        Aja? Vertel

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
          Voor dat argument is iets te zeggen, maar dat is wat mij betreft een pleidooi TEGEN een factor kostprijs in de formule - je krijgt dat onmogelijk correct. Twee gelijke wagens even oud moeten hetzelfde waard zijn, maar 2 verschillende wagens met 10 jaar leeftijdsverschil en gelijke originele factuurwaarde NIET.
          Er zijn inderdaad grenzen aan die redenering: zelfde model maar 1O jaar ouder is meestal minder confort, minder airbags, meer verbruik voor de prive kilometers, minder gadgets, onbetrouwbaarder, afgeleefder interieur, minder binnenruimte en koffer, minder prestige enz.. alhoewel ze 1O jaar geleden probably dicht in elkaars buurt zaten qua prijs geindexeerd.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
            Aja? Vertel
            Goedkopere wagen.
            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Goedkopere wagen.
              idd, maar of de economie daar beter van gaat worden????

              Comment


              • Volgens mij kan je hier eeuwig over blijven discussieren. Maar waarom zou je eigenlijk een auto van 10 jaar oud in de vennootschap willen hebben staan?

                Ik zie als grote voordeel van een wagen op de zaak, dat de nieuwprijs door de zaak betaald wordt en de forse afschrijving gedurende de eerste 5 jaar ofzo door de zaak wordt "gedragen" als verlies, als prive persoon geniet je dan van een nieuwe wagen (niet versleten, moderne techniek) die je zelf waarschijnlijk niet zou kopen.

                Na 5 jaar is hij twee derde van zijn waarde kwijt en zal die wagen wel betaalbaar zijn prive, dus ofwel dan doorverkopen ofwel zelf prive overnemen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                  idd, maar of de economie daar beter van gaat worden????
                  Hoe deden die zelfstandigen dat dan die tot nu toe wel met een "eenvoudige" wagen reden? Waren die slecht bezig of dom? Om kosten te maken een dikke wagen kopen als zelfstandige is nu ook niet zo enorm goed voor de economie

                  Mijn vader heeft nog nooit met een wagen van zijn zaak gereden en die bolt toch ook al jaren met een ML, dus er moeten toch andere manieren zijn denk ik dan
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                    idd, maar of de economie daar beter van gaat worden????
                    Voor de auto industrie misschien geen goeie zaak, maar als niet-auto-bedrijf is een auto toch wat de slechtste investering die je kan maken.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      Goedkopere wagen.
                      Ja, joepie. Het is al erg dat ik wss volgend jaar geen nieuwe zal kunnen kopen door die regeling, en dus zal moeten overstappen naar een 2de hands ...

                      Iets anders: is een Ltd als type vennootschap mss een oplossing?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                        Ja, joepie. Het is al erg dat ik wss volgend jaar geen nieuwe zal kunnen kopen door die regeling, en dus zal moeten overstappen naar een 2de hands ...
                        Jammer voor jou, maar voor jouw zaak heeft dat geen negatief effect. Vandaar dat ik geen link zie met faillissementen
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                          Je interpreteert het ook maar zoals het u past. Je kan dat voordeel op veel manieren waarderen:

                          - gratis prive verplaatsing -> oude regime
                          - gratis CO2 uitstoot -> deels oude en deels nieuwe regime
                          - gratis "stoeferij" -> nieuwe regime
                          Lol, ik kan net hetzelfde zeggen over jouw interpretaties.
                          Voor alle duidelijkheid, ik ben niet noodzakelijk akkoord met de effectieve gevolgen van de nieuwe maatregel.
                          Ik vind echter wel heel duidelijk dat er geen onderscheid mag gemaakt worden tussen het feit dat een auto door de werkgever ooit als nieuw werd aangekocht of als occasie.
                          Het voordeel voor de genieter blijft identiek.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                          En dat is een mijns inziens sterk en correct pleidooi voor het oude systeem. Nu belasten we kostprijs lineair bij de werkgever en exponentieel bij de werknemer. Wie die wagen alleen gebruikt om 2x per maand naar de Colruyt te gaan betaalt evenveel dan wie ieder weekend 400km naar de kust pendelt.
                          De files gaan met deze verschuiving in belasting zeker niet verminderen.
                          Komaan, die forfaits van 5000 en 7500 km waren toch ook compleet irreëel? En zoveel verschil zat daar niet op.
                          En zelfs die 5000 is gebaseerd op een ander arbitrair getal, namelijk of je meer of minder dan 25km enkel woon-werk aflegt. Dat is de echte norm, die 5000 en 7500 zijn eigen louter correctiefactoren gebaseerd op de parameter afstand woon-werk.

                          Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten
                          Jawel, schussboelie bedoelt dat het voordeel hetzelfde is, wat ook waarde is van deze 2 wagens. De nieuwe 320d kost de werkgever meer, maar biedt de verkrijger toch hetzelfde voordeel ? Dus de waarde van de wagen heeft toch niks te zien met het voordeel, strict genomen ? Het zijn de prive kms die hij doet, die zijn voordeel bepalen.
                          Dat bedoel ik toch niet.
                          Ik vind het voordeel van het gebruik van een 320 best wel hoger dan dat van het gebruik van een Nissan Pixo. En kleiner dan het voordeel dat je geniet als je een A8 van de zaak krijgt.
                          Het voordeel van mijn vorige 318 van 2007 is dan weer niet groter dan dat van een E91 318 die vandaag geleverd wordt. En daarbij maakt het geen enkel verschil of die van 2007 nu nieuw of tweedehands aangekocht werd.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                          Ja en nee. Ja, omdat dat echt het voordeel is dat bewezen is.
                          Nee, in die zin dat ik vind dat iemand met een duurdere auto toch ook meer luxe heeft en dus ook meer genot heeft van die auto.
                          Dat dus.


                          Een juistere formule zou volgens mij gebaseerd zijn op de intrinsieke waarde van het voertuig (toch catalogusprijs dus), vervuiling (eerder euronorm dan louter CO2-uitstoot maar swat) en afgelegde privékilometers (maar dan in een realistischere vorm dan die 5000 en 7500 kmal is dat praktisch quasi onmogelijk). Uiteraard aangevuld met eventuele correctiefactoren om geen al te dwaze resultaten te krijgen en eventueel een correctiefactor gebaseerd op de leeftijd van het voertuig, bijvoorbeeld na 5 jaar of zo.

                          En Zeratul, voorlaleer je weer begint over de exponentialiteit die in die formule zou zitten, je kan een 320 van € 35K hebben en één van 50K met alles erop en eraan. Het voordeel dat de gebruikers aan die twee voertuigen ontlenen is wel degelijk verschillend, ondanks een gelijke CO2-uitstoot.
                          Last edited by Schussboelie; 20/12/2011, 12:56.
                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                          Comment


                          • edit: 'k geef mij over
                            lang leve 't communisme

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Jammer voor jou
                              idd

                              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              maar voor jouw zaak heeft dat geen negatief effect. Vandaar dat ik geen link zie met faillissementen
                              Voor mij niet, aangezien ik geen personeel heb, maar kan me voorstellen dat kleine kmo's toch mogen slikken.

                              En de werknemer zal het voelen door het feit dat ze niet meer zo dure auto's gaan mogen kiezen....

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                idd



                                Voor mij niet, aangezien ik geen personeel heb, maar kan me voorstellen dat kleine kmo's toch mogen slikken.

                                En de werknemer zal het voelen door het feit dat ze niet meer zo dure auto's gaan mogen kiezen....
                                Yep en dat was voor de meeste werknemers al langer aan de gang met de invoering van CO2 regels en dergelijke
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                  Jammer voor jou, maar voor jouw zaak heeft dat geen negatief effect. Vandaar dat ik geen link zie met faillissementen
                                  Ook al een aan de autoindustrie gedacht ?

                                  Alle dealers van luxemerken, tweedehands dealer en bedrijven die randdiensten leveren ?

                                  Ik ga letterlijk 80% van mijn klanten verliezen bij onze diensten ...
                                  Hoe moet ik dat nu opvangen ?

                                  We zijn ons wel al wat aan het voorbereiden, maar ik kan u zeggen het gaat lastig worden

                                  Comment


                                  • Zo erg zal het niet worden. Nu schreeuwt iedereen moord en brand. Ik ben eens benieuwd eens deze regel er is hoeveel mensen effectief hun heilige koe gaan wegdoen of inruilen voor iets goedkoper. Mensen zijn nu éénmaal gehecht aan hun wagen, en boeten niet graag in wat dat betreft.
                                    OO 00 OO

                                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                      Zo erg zal het niet worden. Nu schreeuwt iedereen moord en brand. Ik ben eens benieuwd eens deze regel er is hoeveel mensen effectief hun heilige koe gaan wegdoen of inruilen voor iets goedkoper. Mensen zijn nu éénmaal gehecht aan hun wagen, en boeten niet graag in wat dat betreft.
                                      De mijne is al zo goed als weg in alle geval, en ik zal niet de enige zijn ... vergeet niet dat je de mensen rechtstreeks raakt waar het het meeste zeer doet ...
                                      Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                                      Comment


                                      • Als ik eerlijk mag zijn, vind ik dat een bediende niet veel mag klagen (opletten wat ik zeg).
                                        Bedoel, ok, ze moeten meer betalen, maar dat zat er aan te komen. En de meeste die ik hoor vinden het ergens wel fair.

                                        Alleen, heb ik de indruk dat vennootschappen wel serieus meer getroffen worden dan wordt gecommuniceerd.
                                        En dat is wel serieus jammer.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                          Zo erg zal het niet worden. Nu schreeuwt iedereen moord en brand. Ik ben eens benieuwd eens deze regel er is hoeveel mensen effectief hun heilige koe gaan wegdoen of inruilen voor iets goedkoper. Mensen zijn nu éénmaal gehecht aan hun wagen, en boeten niet graag in wat dat betreft.
                                          Denkt ge ? Ik ga in elk geval niet opeens bijna 1000 euro PER MAAND extra aan de fiscus betalen hoor...



                                          Trouwens, over de tweedehandswagens gsproken : de tekst van het amendement (van 15.12.2011) heeft het over de cataloguswaarde die bestaat uit de gefactureerde waarde incl taksen en ZONDER kortingen.

                                          In de verantwoording (dus niet in de wettekst zelf) wordt gesteld dat dit ook geldt voor tweedehandswagens.

                                          Maar, hoe zou een korting nu van toepassing kunnen zijn op een factuur van een tweedehandswagen ??

                                          Anders gezegd, volgens mij betekent de wettekst + verantwoording dat OOK voor tweedehandswagen de NIEUW factuurwaarde moet gehanteerd worden. Schussboelie springt een gat in de lucht



                                          Schussboelie vergeet trouwens dat er toch aardig wat vennootschappen zijn die pakweg vandaag een Porsche 996 turbo kopen uit 2005 en die dan afschrijven op 5 jaar. Koop je die privé, dan betaal je ook maar de huidige waarde, en niet die uit 2005. Waarom zou het VAA dan moeten berekend worden op de waarde uit 2005 ?

                                          Anderzijds begrijp ik zijn redenering wel als het gaat om de klassieke bedrijfswagen van werknemers...

                                          MAAR de wet beoogt nu eenmaal om alle types gebruikers op dezelfde wijze te belasten. Voer voor fiscalisten, men zou kunnen onderzoeken of het gelijkheidsbeginsel niet wordt geschonden door personen in verschillende omstandigheden toch op dezelfde wijze te belasten...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X