Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    A4 en Touran, samen 1000 euro netto per jaar extra.

    Mijn redenering gaat uit van het feit dat de groep mensen die effectief actie gaat ondernemen enorm klein zal zijn. Dit forum is geen realistische weergave van de maatschappij denk ik
    Dat is zo maar bedenk ook dat de 3 belgische Bugatti Veyrons alleen al 0,6 miljoen euro VAA per jaar minder kosten.
    Zo kan je een mooie berekening maken van alle >200.000 euro supercars in Belgie - je zal rap in de tientallen miljoenen zitten lijkt mij.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
      Van werk veranderen voor nen auto lijkt mij niet de juiste reden om te veranderen.
      Dan moet je consequent zijn en ook nooit van werk veranderen voor meer geld...

      Want als je ineens 300 netto in je nek geramd krijgt voor een auto waar de baas niet vanaf wil, dan is veranderen gewoon een manier om 300euro netto opslag te krijgen.

      Niet in alle sectoren gaat dat zo vlot natuurlijk..

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
        Wat voor wagen heb je dan ?

        Toch een vreemde redenering..

        Ze hebben de formule zo gekozen op basis van de huidige bekende gegevens over leasingwagens. Zo gekozen dat het op 200 miljoen euro uitkomt... zodra er bij wijze van spreke 1 iemand in het duurdere segment zijn wagen prive zet, verkoopt of "crasht" wordt het al niet meer gehaald.
        Nieuwe dure wagens die normaal ingeschreven zouden worden zullen niet ingeschreven worden.. bestellingen worden geannuleerd, wagens worden prive ingeschreven of verkocht voor 1ste inschrijving... te oordelen aan de reacties ophet forum - vele wagens.

        Ook mensen die "niet kunnen wisselen" (ik denk dan omdat ze in loondienst werken) kunnen toch altijd van werk veranderen, of op zijn minst daarmee dreigen en de baas overtuigen die leasing stop te zetten, wagen te verkopen etc... Als er genoeg prive geld mee gemoeid is (en dat is zo, toch voor >50k wagens) dan heb je er wat voor over...
        - Denk je echt dat ze geen rekening gehouden zouden hebben met wat "belastingsvlucht" naar goedkopere wagens? Je kan het volgens mij in ieder geval niet weten tenzij je zelf kort bij de studiedienst van één van de betrokken partijen zit.
        - Op wagens die privé ingeschreven worden scoren ze 10,5% extra BTW-inkomsten, niet enkel op de aankoop maar ook op het onderhoud, brandstof...
        - Volgens mij onderschat je het aantal werknemers die over een firmawagen beschikken, voor velen van hen is de verhoging wel substantieel (50 à 100 euri of zo?) maar niet zo uitgesproken als bij degenen die met een Q7 of een Porsche op de zaak rondkarren. Vandaag de dag van job veranderen in een dreigend klimaat is ook niet zo voordehandliggend en velen zullen dat wel slikken, zij het met tegenzin, omdat we/ze weten dat iedereen een bijdrage moet leveren
        - Ik vermoed ook dat je de kost van het opzeggen van leasecontract schromelijk onderschat, doorgaans bedraagt die minstens 1/3 van de resterende duur. Dat verlies gaat een werkgever nooit kunnen compenseren met een kleiner bedrag aan extra verworpen kosten omwille van het lagere VAA.
        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
          Dat is zo maar bedenk ook dat de 3 belgische Bugatti Veyrons alleen al 0,6 miljoen euro VAA per jaar minder kosten.
          Zo kan je een mooie berekening maken van alle >200.000 euro supercars in Belgie - je zal rap in de tientallen miljoenen zitten lijkt mij.
          Ik kan je redenering volgen, maar anderzijds ben ik wel van mening dat er geen rekening gehouden wordt met deze 'supercars'. De logica zelve, zal men er toch vanuit gaan dat niemand zulke bedragen gaat cadeau doen aan vadertje staat. Ik denk dat men hier vooral naar de inkomsten/wagens van de middenklasse kijkt.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
            Dat is zo maar bedenk ook dat de 3 belgische Bugatti Veyrons alleen al 0,6 miljoen euro VAA per jaar minder kosten.
            Zo kan je een mooie berekening maken van alle >200.000 euro supercars in Belgie - je zal rap in de tientallen miljoenen zitten lijkt mij.
            Wat betalen die met hun Bugatti nu? Betalen die mensen nu wel vrolijk en met de glimlach belastingen? Of zouden die nu ook al geen creatieve boekhouder onder de arm hebben
            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Mijn redenering gaat uit van het feit dat de groep mensen die effectief actie gaat ondernemen enorm klein zal zijn. Dit forum is geen realistische weergave van de maatschappij denk ik

              ...

              Komt dan nog is een klets indexaanpassing bij, die de stijging al voor een stuk gaat uitvlakken ...
              Spijkers met koppen!!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
              Want als je ineens 300 netto in je nek geramd krijgt voor een auto waar de baas niet vanaf wil, dan is veranderen gewoon een manier om 300euro netto opslag te krijgen.
              Als je € 300 netto in je nek gedraaid krijgt heb je toch al nen fermen bak zenne. En allicht een ferm pree ook.
              Ik durf te stellen dat het merendeel van die chauffeurs niet in loondienst werken.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Aan die 200 miljoen zullen ze wel geraken, maar eenieder die nu een constructie op zet om zijn duurdere wagen te behouden, gaat niet meer terugkomen. Dat geld ben je dus als overheid definitief kwijt, met als kans dat de creatievelingen nog creatiever worden.

                Ik bedoel maar... Toen collega's vorig jaar met Ltd's aan het cijferen waren haalde ik de schouders op, dat interesseerde me niet. Maar met de huidige grap ben ook ik aan het tellen geslagen en is het gewoon gekkenwerk om in België te blijven.

                Voor de werknemers... Je zou je werkgever op je blote knieën moeten bedanken dat ie niet al vroeger het zaakje heeft gesloten en vertrokken is. Werkgever zijn = bloeden.
                Zijn dat soort zelfstandige "ondernemers" voor de overheid wel het grote lot in de loterij? Als de overheid zou zitten springen om dit soort ondernemingen zou men de managementvennootschappen dan gaan aanpakken?

                Voor de werknemers is het eerder kleine ondernemer zijn of KMO is bloeden, voor de grote jongens zijn er veel gunstmaatregelen Kijk maar naar Arcelor Mittal, die roven gewoon van de staat in ruil voor werkzekerheid en dan sluiten ze de boel toch
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                  - Denk je echt dat ze geen rekening gehouden zouden hebben met wat "belastingsvlucht" naar goedkopere wagens? Je kan het volgens mij in ieder geval niet weten tenzij je zelf kort bij de studiedienst van één van de betrokken partijen zit.
                  Ja dat denk ik echt want het stond in de krant dat Deloitte (dacht ik) onafhankelijk van de regering de berekening had gedaan op basis van het huidige wagenpark en dat mooi uitkwam op 200mio.

                  - Op wagens die privé ingeschreven worden scoren ze 10,5% extra BTW-inkomsten, niet enkel op de aankoop maar ook op het onderhoud, brandstof...
                  Die wagens werden ook vroeger op een dag verkocht dus dat is geen extra inkomst, enkel het feit dat ze nu iets hoger verkocht worden. Maar ook minder belasting op winst na afhschrijving.
                  onderhoud en brandstof maakt niks uit - kilometervergoeding is ook aftrekbaar

                  - Volgens mij onderschat je het aantal werknemers die over een firmawagen beschikken, voor velen van hen is de verhoging wel substantieel (50 à 100 euri of zo?) maar niet zo uitgesproken als bij degenen die met een Q7 of een Porsche op de zaak rondkarren. Vandaag de dag van job veranderen in een dreigend klimaat is ook niet zo voordehandliggend en velen zullen dat wel slikken, zij het met tegenzin, omdat we/ze weten dat iedereen een bijdrage moet leveren
                  Klopt.. alleen, als ik de curve bekijk zal er volgens mij maar ca 100 miljoen bij de "normale" firmawagens zitten (vooral dan bij zij die <25km van hun werk wonen vandaag) en de overige 100miljoen in de 20% duurste wagens. En ik denk dat net de eigenaars van die 20% wel vaker beslissingsrecht hebben...

                  - Ik vermoed ook dat je de kost van het opzeggen van leasecontract schromelijk onderschat, doorgaans bedraagt die minstens 1/3 van de resterende duur. Dat verlies gaat een werkgever nooit kunnen compenseren met een kleiner bedrag aan extra verworpen kosten omwille van het lagere VAA.
                  Het is eenmalig vennootschapsgeld tegen netto prive cash jaar na jaar.
                  Geval per geval bekijken...
                  je kan ook een leasecontract doorverkopen. En velen betalen de auto gewoon met de zaak precies omwille van de flexibiliteit.

                  Comment


                  • Je moet het ook onrechtstreeks bekijken hé : wie zijn dure wagen uit de vennootschap haalt is meteen een pak aftrekbare bedrijfskosten kwijt, wat resulteert in een hogere winst en dus... meer belastingen.

                    En in de toekomst is een dikke wagen op de zaak dus geen middel meer om minder belastingen te betalen, dus volgens mij creëert deze maatregel wel degelijk een budgettaire winstoperatie voor de fiscus.

                    Comment


                    • De berekening in VAA.xls toont duidelijk aan dat dure wagens prive goedkoper worden (duizenden euros per wagen. Alle X5's, Q7's, BMW7's, Jaguars, Porsches..).. best wel een pak wagens.
                      Waar gaat het verschil naartoe denk je ? ... Minder geld naar de fiscus. Berekening is heel complex, maar dat is wel de realiteit
                      En afgezien daarvan zal een deel hem ook verkopen (en richting buitenlandse markt als de prijzen hier door dumping onder vuur komen). Die mensen kopen een kleinere of goedkopere auto terug hier. Minder inkomsten...

                      Eruit halen is niet voor iedereen goedkoper. Voor wie het niet goedkoper is zijn er 2 opties: slikken of verkopen en goedkopere kopen. Ik ken al zeker 5 collegas die dat laatste gaan doen (geen forumleden).
                      Last edited by ; 22/12/2011, 16:02.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                        De berekening in VAA.xls toont duidelijk aan dat dure wagens prive goedkoper worden (duizenden euros per wagen. Alle X5's, Q7's, BMW7's, Jaguars, Porsches..).. best wel een pak wagens.
                        Waar gaat het verschil naartoe denk je ? ... Minder geld naar de fiscus. Berekening is heel complex, maar dat is wel de realiteit
                        En afgezien daarvan zal een deel hem ook verkopen (en richting buitenlandse markt als de prijzen hier door dumping onder vuur komen). Die mensen kopen een kleinere of goedkopere auto terug hier. Minder inkomsten...
                        En extra kosten maken op de vennootschap is nooit geen probleem ....
                        Dank zij de geweldige VAA.xls (waarvoor dank Zeratul) overweeg ik zelfs om me relatief goedkope en heel zuinige wagen privé te nemen .... en de extra opbrengesten in de vennootschap via dividenden of kosten elders aan te wenden ... ik win want meer kilometervergoeding dan de privékosten van de wagen, vennootschap wint want meer liquide middelen .... de enige verliezer zal de staat zijn, believe me .. ik ben op oorlogspad

                        En daar heb ik echt wel het comfort van mijn X5 voor over om op een Golf of een Mégane terug te vallen.
                        Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten

                          En daar heb ik echt wel het comfort van mijn X5 voor over om op een Golf of een Mégane terug te vallen.
                          pics or it didn't happen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            Kijk maar naar Arcelor Mittal, die roven gewoon van de staat in ruil voor werkzekerheid en dan sluiten ze de boel toch
                            Zonder die voordelige maatregelen waren de meeste multinationals al lang uit België getrokken. Ik ben daar ook niet blij mee dat door boekhoudkundige truken en afspraken zo een multinationals quasi geen belasting lijken te betalen, maar anderzijds betalen ze wel via elke werknemer sociale bijdragen, bedrijfsvoorheffing en andere taksen. Als morgen elke multinational het licht uit doet omdat men een normaal takstarief krijgt, krijg je het niet meer getrokken op enkel de sociale bijdragen en heffingen bij KMO's...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              pics or it didn't happen
                              Idd gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een 1.5dci... , ik zou daar meer van afzien dan van een bijkomende belasting.

                              Comment


                              • als ik de berekening van mijn buur goed gezien heb dan wordt een "corsa ecoflex" net goedkoper ipv duurder.

                                Comment


                                • er zijn wel echt nog leuke bakken die qua VAA veel interessanter zijn dan een X5 hoor...

                                  Als je alles in een excel giet en optelt, val je van je stoel en denk je "ik ga zo goedkoop mogelijk rijden", maar uiteindelijk doet ge dat niet, maakt ge terug een kosten-baten analyse met de nieuwe regels in acht en gaat ge voor een compromis.

                                  Comment


                                  • Volgens mijn boekhouder wordt het hier 1600 à 2000 € bijbetalen per jaar, voordeel in natura.

                                    Ik ben nog bij de "gelukkigen", zeggen ze.

                                    Comment


                                    • Ben nu wel curieus wat ze met de tweedehands waarde gaan doen.

                                      Ik heb mijn wagen nieuw gekocht met 25 % korting tov catalogusprijs... Op zich ook al unfaire behandeling.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                        Het is eenmalig vennootschapsgeld tegen netto prive cash jaar na jaar.
                                        Geval per geval bekijken...
                                        je kan ook een leasecontract doorverkopen. En velen betalen de auto gewoon met de zaak precies omwille van de flexibiliteit.
                                        Je gaat er echter weer van uit dat vennootschap en genieter één en dezelfde zijn.
                                        Mijn opmerking ging over jouw advies dat je als loontrekkende je werknemer dan maar onder druk moet zetten om het leasecontract stop te zetten.
                                        Het vennootschapsgeld is een kost voor de werkgever terwijl de werknemer met de opbrengst gaat lopen, ik ben eens benieuwd hoeveel werkgevers/bedrijfsleiders dat voor hun personeel gaan doen.

                                        De vennootschapskost is inderdaad eenmalig maar loopt binnen de kortste keren in de duizenden euro's terwijl het netto-voordeel voor de werknemer misschien nog geen € 1000 per jaar is. Eens de lease afgelopen (max 4 jaar of zo?) lost het probleem zichzelf op.
                                        Zelfs al zijn werkgever en begunstigde dezelfde maak ik me sterk dat het niet loont om een lease op te zeggen voor een kleinere wagen.

                                        En wie zal er happig zijn om een leasecontract waar je van af wilt omdat het te duur is in VAA over te nemen? Ik vermoed dat de kandidaat overnemers niet in drommen zullen staan aan te schuiven.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment


                                        • zie er naar uit dat volgende jaar de 2de handsmarkt gaat overspoeld worden mat zware wagens alla x5 enz
                                          voor de particulier vallen er waarschijnlijk koopjes te doen nu de BIV een stuk goedkoper zal worden voor bepaalde wagens

                                          Comment

                                          Working...
                                          X