Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
    De oplossing die ik overal lees is =

- Auto verkopen aan lage prijs aan een andere vennootschap zodat er een lagere basis is voor het VAA
    - Auto zelf verkopen voor een lage prijs en een 2e hands kopen aan een lage prijs (je weet wel : beste garagist : als jij 5.000 € minder vraagt dan moet je 5.000 € minder geven voor de mijne)

Hoe zou dit fiscaal zitten ?

Als je een wagen verkoopt aan een veel lager prijs dan de marktwaarde dan begint misschien het spelletje van een goedgunstig voordeel bij de verkrijger.

Hoe zou dit passen in het verhaal ?
    Uiteraard kan je een wagen niet een de helft van de prijs verkopen he....
    Het voordeel zit em dat je VAA berekend wordt op de factuurprijs. Stel je Porsche heeft nieuw 100k gekost 2 jaar terug. Dan betaal je VAA op 100k. Echter is na 2 jaar de marktwaarde bvb 60k, en je zou een 2de handse kopen voor die prijs dan betaal je VAA op 60k.

Maak zelf maar de rekening wat je winst is in VAA in bovenstaand voorbeeld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
      Welke factuurwaarde? Bij aankoop nieuw of bij aankoop tweedehands?
      Tweedehands

Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
      De oplossing die ik overal lees is =

- Auto verkopen aan lage prijs aan een andere vennootschap zodat er een lagere basis is voor het VAA
      - Auto zelf verkopen voor een lage prijs en een 2e hands kopen aan een lage prijs (je weet wel : beste garagist : als jij 5.000 € minder vraagt dan moet je 5.000 € minder geven voor de mijne)

Hoe zou dit fiscaal zitten ?

Als je een wagen verkoopt aan een veel lager prijs dan de marktwaarde dan begint misschien het spelletje van een goedgunstig voordeel bij de verkrijger.

Hoe zou dit passen in het verhaal ?
      Fiscale bricolage wordt snel doorprikt. Marktwaarde is een relatief flexibel begrip maar je moet daar ook niet beginnen in overdrijven.
      Er zijn wettelijke uitwijkmogelijkheden maar allen hebben ze ook nadelen en niet voor iedereen toepasbaar.

Comment

• Beste mede-forumleden,
        Ik volg reeds een aantal dagen de gesprekken op dit forum aangezien het topic heel actueel is en ook de meeste van ons rechtstreeks aanbelangt!
        Ik ben zelf eigenaar van een gerenommeerde garage in tweedehandswagens in het hogere segment.
        Omwille van de vele vragen die ook wij van klanten ontvangen momenteel heb ik bij verschillende bronnen info ingewonnen waaronder Febiac en Federauto.
        De wettekst zoals deze in het ontwerp staat zal integraal overgenomen worden in de definitieve versie ondanks het lobbywerk van diverse organisaties zoals Febiac.
        Het enige waar op gehoopt kan worden is dat bij de begrotingscontrole van eind februari duidelijk zal worden dat de maatregelen niet het gewenste effect zullen hebben maar eerder het tegendeel dankzij de creatieve oplossingen waar iedereen nu koortsachtig achter zoekt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door hey69 Bekijk Berichten
          Bij ons op het bedrijf IBM belgium, gebruikt iedereen een Mercedes als bedrijfswagen.En velen betalen een surplus met hun brotoloon om dan een E classe of E coupé (zoals in mijn geval) te kunnen rijden. Ik verwacht een slachtveld binnekort bij ons VAA die van 125-135 euro naar rond de 300-370 gaat .. ik weet niet wat er gaat gebeuren maar t ziet er niet gezond uit om als gewone werknemer ineens nog eens 250euro netto EXTRA elke maand op te hoesten.. werk je bijna aan minimum loon maar wel een dikke bak onder je reet
          Minimumloon bij IBM?

Comment

• minimum netto loon ..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
              Beste mede-forumleden,
              Ik volg reeds een aantal dagen de gesprekken op dit forum aangezien het topic heel actueel is en ook de meeste van ons rechtstreeks aanbelangt!
              Ik ben zelf eigenaar van een gerenommeerde garage in tweedehandswagens in het hogere segment.
              Omwille van de vele vragen die ook wij van klanten ontvangen momenteel heb ik bij verschillende bronnen info ingewonnen waaronder Febiac en Federauto.
              De wettekst zoals deze in het ontwerp staat zal integraal overgenomen worden in de definitieve versie ondanks het lobbywerk van diverse organisaties zoals Febiac.
              Het enige waar op gehoopt kan worden is dat bij de begrotingscontrole van eind februari duidelijk zal worden dat de maatregelen niet het gewenste effect zullen hebben maar eerder het tegendeel dankzij de creatieve oplossingen waar iedereen nu koortsachtig achter zoekt.
              Dan weet jij of ze tweedehands wagens gaan belasten op factuurwaarde tweedehands of de originele factuurwaarde?
              OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Dan weet jij of ze tweedehands wagens gaan belasten op factuurwaarde tweedehands of de originele factuurwaarde?
                De exacte woorden staan een paar pagina's terug
                Waarom wil je ze niet geloven? Hehe

Anyways het is niet 100% zeker tot het gestemd is he...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door darkiedm4 Bekijk Berichten
                  De exacte woorden staan een paar pagina's terug
                  Waarom wil je ze niet geloven? Hehe
                  Ik vind deze tekst dubbelzinnig. Er staat niet bij over welk factuurbedrag het juist gaat...
                  OO 00 OO

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door darkiedm4 Bekijk Berichten
                    Blijkbaar zijn er vandaag nog een paar amendementen ingediend ivm wettekst diverse bepalingen (vaa bedrijfswagens valt hieronder). Vallen ook nog andere zakes onder dus nog geen definitieve wet voorlopig

Leuk dat je alles mee kan volgen op site van de kamer... Ook leuke discussies te lezen in de verslagen...
                    Waar lees je de inhoud van deze amendementen? Kan je deze hier posten? Dank je.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten
                      Waar lees je de inhoud van deze amendementen? Kan je deze hier posten? Dank je.
                      De nieuwe amendementen staan nog niet op de site. Heb enkel in het verslag van vandaag gelezen dat er zijn ingediend en dat ze morgen besproken worden.

Zodra ik ze vind zal ik ze posten.

Comment

• Voor tweedehandse voertuigen word wel degelijk de factuurprijs gehanteerd, de oorspronkelijke nieuwwaarde kan in de meeste gevallen toch niet achterhaald worden.
                        Dit bied in sommige gevallen aldus perspectieven.

Comment

Ik vind deze tekst dubbelzinnig. Er staat niet bij over welk factuurbedrag het juist gaat...

Wat is er precies niet duidelijk in mijn antwoord van 30 minuten geleden...?

Comment

Wat vind je er dubbelzinnig aan?

Mij lijkt het vrij duidelijk... Hoe kan ik ooit de originele factuur van de scirocco van mijn madam voorleggen? Wagen komt uit Duitsland.... Zelfs met 2de hands uit belgie zal dat enorm moeilijk zijn.

Hieruit concludeer ik dat het de 2de hands factuur is die telt... De originele is immers niet te achterhalen dus what else can you do....

Anders hadden ze geschreven de catalogusprijs is de oorspronkelijke waarde van de wagen gelijk vermeld in een of andere database die ze nog moeten aanleggen.

Ze hadden beter nu gestart met het aanleggen van zo een database voor alle wagens vanaf 1/1/2012 en de huidige wagens laten zitten in het huidige systeem zoals de dag van vandaag.

Dit geeft tenminste zekerheid voor de bedrijven en mensen worden niet voor een muur geplaatst. Intussen werk je dan naar een eerlijk systeem voor iedereen voor alle nieuwe inschrijvingen en de kous is af.

Nu doen ze weer iets rap rap en laten ze poortjes open... De creatieve mensen komen er weer vanaf en de gewone man heeft geen keus...

Comment

• ls je kar die nu voorwerp uitmaakt van een hoge VAA 2dehands gekocht op de vennootschap, dan heb je geluk, anders heb je pech. Zo is het en niet anders.

Comment

• Volgens mijn accountant zijn er een aantal mogelijkheden om aan de 'jaloeziebelasting' te ontsnappen:
                                Auto privé uit de vennootschap halen en opnieuw BIV betalen (in sommige gevallen) interessanter dan het VAA.
                                Een andere wagen privé inschrijven en een soort 'dagboekje' bijhouden van de bedrijfswagen waarin je de strikt zakelijke verplaatsingen noteert , eventueel ondersteunt van tankbonnen of dergelijke.
                                De fiscus gaat er van uit dat ieder voertuig dat op een vennootschap ingeschreven is ook daadwerkelijk door iemand bestuurt word, dus ook privé . Door dit dagboek kan je dit weerleggen en onderbouwen zodat het al moeilijker wordt om te bewijzen dat je er privé ook mee rijd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                  http://www.autoforum.be/showpost.php...postcount=1163

Wat is er precies niet duidelijk in mijn antwoord van 30 minuten geleden...?
                                  Dat antwoord was zeker duidelijk. Ik twijfel nog steeds omdat mijn boekhouder heeft verteld dat er nog steeds de mogelijkheid bestaat dat het de originele factuurprijs wordt.
                                  OO 00 OO

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                    ls je kar die nu voorwerp uitmaakt van een hoge VAA 2dehands gekocht op de vennootschap, dan heb je geluk, anders heb je pech. Zo is het en niet anders.
                                    Ik heb dus pech...
                                    OO 00 OO

Comment

Ik heb dus pech...
                                      Sale en leaseback bij u geen mogelijkheid?

Comment

• Onze wagens zijn geleased maar toch ingeschreven op onze firma.
                                        OO 00 OO

Comment

Onze wagens zijn geleased maar toch ingeschreven op onze firma.
                                          Dan zal het idd niet lukken

Comment

Working...
                                          X