Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
    Zou me echt wel verwonderen dat ze dit achterpoortje open gelaten hebben maar ik zou het wel leuk vinden
    Dat is geen achterpoortje, dat is een mogelijkheid die altijd al voorhanden was, en nu gewoon extra interessant wordt voor het VAA geval.
    Het voordeel van de versnelde 'inkostenname' was er altijd, en pasten we toch altijd al toe? Waarom gaan we anders voor een hoge aanbetaling, en een renting op bvb 3 jaar, terwijl de economische levensduur toch veel langer is?

    Comment


    • Geen achterpoortje maar gewoon een verrechtvaardiging.

      Di Rupo doet mijn belasting netto x3 en nu kan ik dat verminderen tot x2.5 in jaar 1 en x2 in jaar 2 in ruil voor extra BIV. Verder dan 2 jaar kijken heeft geen zin.. nieuwe verkiezingen, nieuwe regering denk ik.

      De optie om de wagen gewoon weg te doen wordt er wel weer interessanter door - de verkoopprijs zal minder onder druk komen te staan want de koper zal minder belasting moeten betalen op die wagen dan jijzelf - vreemd maar goed.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
        Dat is geen achterpoortje, dat is een mogelijkheid die altijd al voorhanden was, en nu gewoon extra interessant wordt voor het VAA geval.
        Het voordeel van de versnelde 'inkostenname' was er altijd, en pasten we toch altijd al toe? Waarom gaan we anders voor een hoge aanbetaling, en een renting op bvb 3 jaar, terwijl de economische levensduur toch veel langer is?
        Niks bestaande mogelijkheid.
        Het VAA werd voorheen enkel en alleen bepaald door de CO2-uitstoot en de afstand woon-werk, niet door de prijs of het feit of en voertuig tweedehands is of niet.
        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
          Niks bestaande mogelijkheid.
          Het VAA werd voorheen enkel en alleen bepaald door de CO2-uitstoot en de afstand woon-werk, niet door de prijs of het feit of en voertuig tweedehands is of niet.
          Ik verwijs naar het systeem van renting. Korte termijn renting was al interessant (sneller in kosten nemen), en krijgt nu een voordeel bij in het kader van de nieuwe VAA wetgeving.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door zimzeema Bekijk Berichten
            Pff,

            Jonge werknemer hier met een stiekeme droom om ooit zelf iets uit te grond te stampen.. de Belgische staat is serieus zijn best aan het doen om die droom volledig aan diggelen te slaan. Ondernemerschap de kop induwen is zacht gezegd een interessante aanpak om de economische problemen aan te pakken.
            idd, 't grootste en imho ook enigste echte probleem v/d huidige besparingsronde
            ondernemen wordt ontmoedigd

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
              Is ook niet zo makkelijk, je moet dan een logboek bijhouden en als je veel naar dezelfde plaats rijdt valt dat onder woon-werkverkeer aan 0,15c ipv 0,33c
              Mijn huidige klant heeft kantoren in elke gemeente en stad in België + verschillende datacentra ... wie zegt dat ik in de hoofdzetel werk heel de tijd ...

              Daarenboven mag ik gerust prospectie doen om nieuwe klanten te vinden, af en toe eens naar een beurs links en rechts of een lezing etc ... kortom creatief zijn met je kilometers ...
              Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                Geen achterpoortje maar gewoon een verrechtvaardiging.
                En daar blijf ik het oneens mee.
                Ik heb een wagen van 9 maanden oud met nu een kleine 30.000km op de teller.
                Iemand de eenzelfde wagen (en dus een zelfde werkelijk voordeel in natura) krijgt maar die door de werkgever tweedehands wordt gekocht betaalt minder VAA dan ik.
                Dat is eerder onrechtvaardig.
                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  Ik verwijs naar het systeem van renting. Korte termijn renting was al interessant (sneller in kosten nemen), en krijgt nu een voordeel bij in het kader van de nieuwe VAA wetgeving.
                  OK, maar in het kader van het VAA is dat wel degelijk een achterpoort.
                  Ik vermoed ook dat die binnen een jaar gesloten wordt, met betrekking tot het VAA tenminste.
                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                    OK, maar in het kader van het VAA is dat wel degelijk een achterpoort.
                    Ik vermoed ook dat die binnen een jaar gesloten wordt, met betrekking tot het VAA tenminste.
                    Wat gesloten? Renting op 12 maand verbieden? Sale & lease back verbieden? Factuurwaarde, tenzij voor overnames van leasingmaatschappijen, waar het nieuwprijs blijft?

                    Yeah right.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      OK, maar in het kader van het VAA is dat wel degelijk een achterpoort.
                      Ik vermoed ook dat die binnen een jaar gesloten wordt, met betrekking tot het VAA tenminste.
                      Denk ik ook maar goed als het nu nog kan. Ik zal maar nog 2 weken wachten tot ze terug zijn uit verlof zeker

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                        En daar blijf ik het oneens mee.
                        Ik heb een wagen van 9 maanden oud met nu een kleine 30.000km op de teller.
                        Iemand de eenzelfde wagen (en dus een zelfde werkelijk voordeel in natura) krijgt maar die door de werkgever tweedehands wordt gekocht betaalt minder VAA dan ik.
                        Dat is eerder onrechtvaardig.
                        De ene onrechtvaardigheid is vervangen door de andere. We zijn het eens.
                        Ik zit zelf ook in die situatie van een wagen van 7.5 maand oud.

                        Toch ben ik blij dat ik in de toekomst de belasting zal kunnen verminderen door geen nieuwe wagens meer te kopen maar goede occasies.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                          Wat gesloten? Renting op 12 maand verbieden? Sale & lease back verbieden? Factuurwaarde, tenzij voor overnames van leasingmaatschappijen, waar het nieuwprijs blijft?

                          Yeah right.
                          De fiscus ziet wel dat jij heel de tijd met dezelfde wagen blijft rijden, en de originele factuur daarvan zal nog steeds voorhanden zijn. Voor het VAA zullen ze zich dus misschien toch wel kunnen beroepen op de originele factuurwaarde...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            De fiscus ziet wel dat jij heel de tijd met dezelfde wagen blijft rijden, en de originele factuur daarvan zal nog steeds voorhanden zijn. Voor het VAA zullen ze zich dus misschien toch wel kunnen beroepen op de originele factuurwaarde...
                            Dat kan maar als er op papier staat dat ze naar de laatste factuur kijken en die is marktconform (prijs) kunnen ze niets doen!

                            En als het echt moet koop ik een 2de hands wagen hé en verkoop ik de huidige. Voor een paar duizend euro privé geld wil ik wel veranderen als zij zo kinderachtig willen doen met hun jaloersheid.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                              idd, 't grootste en imho ook enigste echte probleem v/d huidige besparingsronde
                              ondernemen wordt ontmoedigd

                              ???
                              Wie zegt dat je niet kan ondernemen met een "normale" wagen?
                              Ik zie de link niet.

                              Als een "dikke wagen" de enige motivatie is om als ondernemer te starten, dan moet je er volgens mij niet aan beginnen. Stel je dan eerder de vraag of je wel ondernemer wil worden, of wil je eigenlijk gewoon schijnzelfstandige worden?

                              Het was een leuke extra, maar ook niet meer dan dat.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                De fiscus ziet wel dat jij heel de tijd met dezelfde wagen blijft rijden, en de originele factuur daarvan zal nog steeds voorhanden zijn. Voor het VAA zullen ze zich dus misschien toch wel kunnen beroepen op de originele factuurwaarde...
                                Juist ja. Giet dat in een regel.

                                Ik koop mijn kar na renting over en betaal de volle pot VAA.
                                Mijn buurman koopt diezelfde, mijn, kar na renting over met zijn venn. en betaalt lagere VAA.

                                ?

                                Je VAA wordt dan berekend niet alleen op basis van van wie, maar ook van hoelang je al met die kar reed? if term > 0 then VAA++ else if term = 0 then VAA--

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                  Grmbl, na dit kleine luchtpuntje ver in de horizon is er weer een punt waar ze ons extra mee pakken.
                                  http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=SK3JVF2E
                                  Je neemt me de woorden uit de mond Zeratul.

                                  Ik vraag mij eigenlijk af waarom we hier nog 18600 of 62000€ in een vennootschap zouden pompen, om achteraf toch maar even duur uit te komen als wanneer we via de PB zouden belast zijn.

                                  Als je dividend uitkeer val je onder 34% vennootschapsbelasting, er blijft dus nog 66% over (na afgeven van BTW uiteraard) die nu nog eens aan 22,5% belast worden tot 20.000€ en daarboven aan 25%. Aangezien je door het uitkeren van dividend in het verhoogde belastingstarief valt op de eerste 25.000€ (lees 9% meer VB betaal op die schijft, oftewel 2250€) ga je dat niet doen om je 5.000€ uit te keren, maw je zal zo goed als altijd boven die 25.000€ zitten. Dat wilt dus zeggen dat er vanaf de 21.000€ een beslag van 50.5% geldt, BTW afgave van 21% niet meegeteld!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door SPeeDo Bekijk Berichten
                                    Ik vraag mij eigenlijk af waarom we hier nog 18600 of 62000€ in een vennootschap zouden pompen, om achteraf toch maar even duur uit te komen als wanneer we via de PB zouden belast zijn.
                                    Wel, exact dit is het opzet van de nieuwe maatregelen hé. Oneigenlijk gebruik van vennootschapsvormen eruit halen.

                                    De kersverse staatssecretaris voor Fraudebestrijding, John Crombez, heeft deze week de jacht geopend op het onrechtmatig gebruik van managementvennootschappen. Maar wat is het voordeel van zo'n vennootschap en is het wel zo eenvoudig om een rem op dat soort vennootschappen te zetten?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                      Wel, exact dit is het opzet van de nieuwe maatregelen hé. Oneigenlijk gebruik van vennootschapsvormen eruit halen.

                                      http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=M63JNO1U
                                      Blijft een feit dat de hoofdbedoeling van een vennootschap de beperking van de aansprakelijkheid is, niet een verminderde aanslagvoet genieten.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                        Wat gesloten? Renting op 12 maand verbieden? Sale & lease back verbieden? Factuurwaarde, tenzij voor overnames van leasingmaatschappijen, waar het nieuwprijs blijft?

                                        Yeah right.
                                        Nope, gewoon catalogusprijs voor iedereen.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                          Juist ja. Giet dat in een regel.

                                          Ik koop mijn kar na renting over en betaal de volle pot VAA.
                                          Mijn buurman koopt diezelfde, mijn, kar na renting over met zijn venn. en betaalt lagere VAA.

                                          ?

                                          Je VAA wordt dan berekend niet alleen op basis van van wie, maar ook van hoelang je al met die kar reed? if term > 0 then VAA++ else if term = 0 then VAA--
                                          Ik denk dat het juist typisch belgisch is, om geen exacte ondubbelzinnige regels te hebben, m.a.w. bij controle zal er wel een soort willekeur zijn of zal 't er vanaf hangen hoe goed ge 't kunt uitleggen.

                                          Het klopt dat het, zoals het nu voorligt, een serieuze achterpoort is, maar ik denk ook wel dat ze dat snel kunnen sluiten als er te veel van geprofiteerd wordt...

                                          En of de wagen nu eigendom is van een leasemaatschappij, of van uw eigen vennootschap, het blijft jij als natuurlijk persoon die er mee rijdt, en dus het VAA geniet, en dat is toch wel een wezenlijk verschil tov een auto die je echt 2de hands koopt (en waar dus voordien echt iemand anders mee heeft gereden).

                                          Hetzelfde geldt, voor als je 2 vennootschappen hebt, en de wagen verkoopt van de ene aan de andere. Lijkt slim maar dat achterpoortje lijkt mij toch niet onmogelijk om te sluiten.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X