Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten
    Welke prijs wordt er genomen als je nieuw aangekochte auto via renting is? De LM gebruikt het bedrag zonder kortingen en voordelen packs etc natuurlijk?
    nieuwe wagen = catalogusprijs + opties inclusief btw exclusief elke vorm van korting. Renting of niet maakt niet uit.

Comment

• De wetgever heeft het de fiscus gemakkelijker gemaakt. Nu hoeft de fiscus maar één ding te doen. Te kijken naar de aankoopfactuur in jouw boekhouding om het VAA te bepalen/controleren.

Het eerste ontwerp, waar de oorspronkelijke cataloguswaarde als maatstaf goldt, zou een adminstratieve rompslomp teweeg gebracht hebben.
      Echter hebben ze daardoor het begrip 'cataloguswaarde' uitgehold. De wet stelt namelijk dat de 'cataloguswaarde' de 'factuurwaarde' is.

Anders gesteld, het bedrag dat op jouw factuur staat is de basis. Is die 'basis' een nettobedrag, wat altijd het geval is bij 2de hands aankoop, dan zal daarop de VAA betaalt worden.

Echter heeft dat als gevolg dat ook een nieuwe wagen die zonder korting wordt verkocht aan dat nettobedrag zal berekend worden.

Comment

• daarnet dit op Twitter zien passeren:

Een grote Porsche dealer België had 40% annulaties na de plannen Dirupo hoorde ik gisteren...

iemand die weet of het waar of vals is ?
        Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
          De wetgever heeft het de fiscus gemakkelijker gemaakt. Nu hoeft de fiscus maar één ding te doen. Te kijken naar de aankoopfactuur in jouw boekhouding om het VAA te bepalen/controleren.

Het eerste ontwerp, waar de oorspronkelijke cataloguswaarde als maatstaf goldt, zou een adminstratieve rompslomp teweeg gebracht hebben.
          Echter hebben ze daardoor het begrip 'cataloguswaarde' uitgehold. De wet stelt namelijk dat de 'cataloguswaarde' de 'factuurwaarde' is.

Anders gesteld, het bedrag dat op jouw factuur staat is de basis. Is die 'basis' een nettobedrag, wat altijd het geval is bij 2de hands aankoop, dan zal daarop de VAA betaalt worden.

Echter heeft dat als gevolg dat ook een nieuwe wagen die zonder korting wordt verkocht aan dat nettobedrag zal berekend worden.
          Hetgeen je daar zegt is volledig in tegenspraak met hetgeen Zeratul net boven jou zegt.
          2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
          2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
          2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
            daarnet dit op Twitter zien passeren:

Een grote Porsche dealer België had 40% annulaties na de plannen Dirupo hoorde ik gisteren...

Ik vrees dat dit de waarheid zal zijn voor heel wat dealers van exclusieve wagens...

Comment

Daar er mensen een bestelling van een dure Porsche annuleren vind ik begrijpelijk.
              Misschien is het hierdoor net de moment om nu een nieuwe 991 te kopen. Kortingen...
              OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                Hetgeen je daar zegt is volledig in tegenspraak met hetgeen Zeratul net boven jou zegt.
                Huidige tekst is totaal onlogisch. Wie een nieuwe wagen koopt zou die beter laten kopen door een andere bevriende zaakvoerder, en zonder inschrijven direct doorverkopen aan dezelfde nettoprijs inclusief kortingen. Op die manier het korting probleem omzeilen. Tenminste als dat van die 50% btw bij herverkoop blijkt waarheid te worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tourer E91 Bekijk Berichten
                  Ik vrees dat dit de waarheid zal zijn voor heel wat dealers van exclusieve wagens...
                  Ik geloof dat ook. Die wagens zijn nieuw nu verdubbeld of meer in prive kost. Ik hoop dat er bij overheid nog ogen open gaan maar vrees dat het te laat is. Ze hadden minimaal overgangsmaatregelen moeten voorzien.
                  Zoals al enkele keren gezegd: 200 miljoen ... denk het niet!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                    Huidige tekst is totaal onlogisch. Wie een nieuwe wagen koopt zou die beter laten kopen door een andere bevriende zaakvoerder, en zonder inschrijven direct doorverkopen aan dezelfde nettoprijs inclusief kortingen. Op die manier het korting probleem omzeilen. Tenminste als dat van die 50% btw bij herverkoop blijkt waarheid te worden.
                    Niet nodig, ik ben ervan overtuigd dat de garagehouders vanaf nu aan vennootschappen netto prijzen zullen berekenen.
                    Deze zullen omschreven worden als 'business' uitvoering. Gebeurde soms al, vanaf nu altijd.

En met alle respect, de wettekst is alleen onlogisch indien je blijft aannemen dat 'cataloguswaarde' een gegeven is uit een externe bron. Echter is de 'cataloguswaarde' voor de fiscus te vinden op de aankoopfactuur. Nergens anders !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                      Niet nodig, ik ben ervan overtuigd dat de garagehouders vanaf nu aan vennootschappen netto prijzen zullen berekenen.
                      Deze zullen omschreven worden als 'business' uitvoering. Gebeurde soms al, vanaf nu altijd.

En met alle respect, de wettekst is alleen onlogisch indien je blijft aannemen dat 'cataloguswaarde' een gegeven is uit een externe bron. Echter is de 'cataloguswaarde' voor de fiscus te vinden op de aankoopfactuur. Nergens anders !
                      Auto's dit jaar gekocht met een factuur met korting erop vermeld vallen ook onder de nieuwe regeling en voor die wagens is de bestaande tekst inconsistent.
                      Er staat voorlopig nog altijd letterlijk "cataloguswaarde exclusief enige korting" waarbij ze "cataloguswaarde "definieren als "factuurprijs" ... dus : factuurprijs exclusief enige korting .. verwarrend !

Comment

• Ik geloof ook wel dat er veel porsches geannuleerd worden.
                        Toen ik vorige week bij de BMW dealer was, vertelde die mij dat er voordien nog iemand stond die zijn porsche wou komen inruilen voor een nieuwe bmw. Ne 535d is vele interessanter dan ne porsche, volgens de nieuwe VAA.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                          Auto's dit jaar gekocht met een factuur met korting erop vermeld vallen ook onder de nieuwe regeling en voor die wagens is de bestaande tekst inconsistent.
                          Er staat voorlopig nog altijd letterlijk "cataloguswaarde exclusief enige korting" waarbij ze "cataloguswaarde "definieren als "factuurprijs" ... dus : factuurprijs exclusief enige korting .. verwarrend !
                          En toch is dat geen tegenspraak, een korting wordt door de wetgever aanzien als iets buitengewoon (een bedongen gunst) waar geen rekening mee gehouden kan worden om het VAA te bepalen.
                          De factuurwaarde (dus niet factuurprijs) kan en wordt geinterpreteerd als de prijs van de wagen zonder enige vorm van tegmoetkoming (korting) naar de klant (u) toe.

Comment

• dat maakt het nadeel van een nieuwe wagen enkel groter, en eerlijk is het al helemaal niet ... maar daar zal gelukkig wel snel iets op gevonden worden.

Comment

• aflopend renting contract

Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                              nieuwe wagen = catalogusprijs + opties inclusief btw exclusief elke vorm van korting. Renting of niet maakt niet uit.
                              Maar wat als je renting contract afloopt en je oefent je aankooptie uit.
                              Doordat de wagen pas dan pas voor de eerste keer officieel in je boeken komt denk ik ervan uit te mogen gaan dat je slechts belast zal worden op de waarde waartegen je dan gefactureerd wordt. Zijnde 15% ?
                              Zie ik dit verkeerd ?

Comment

• En maar blijven zagen over dat begrip cataloguswaarde en het beter willen weten, jongens toch...
                                Het is zoals 993s zegt de factuurwaarde in je boekhouding die telt, of het nu nieuw of 2dehands is. Sommigen zien dat hier precies met lede ogen aan en voelen zich tekort gedaan maar hey, t zal niet meer veranderen hoor
                                2.0 JTDm

Comment

Wat fundamenteel oneerlijk is aan deze nieuwe berekening is het feit dat de aankoopwaarde (nieuw/tweedehands) erbij betrokken wordt. Dit maakt het niet meer of minder dan een verkapte vorm van vermogensbelasting. Jij koopt een dure wagen, jij zal betalen.

Porsche maakt een nieuwe 911 met een uitstoot van een Golf GTI. Moest het écht om milieu te doen zijn (which it isn't), dan zouden beide evenveel VAA moeten betalen. De Porsche betaalt nu ongeveer 4 keer meer...
                                  Klopt niet he
                                  2.0 JTDm

Comment

• Ik ben er ook niet blij mee maar eigenlijk is dat niet meer dan normaal.
                                    Het is een belasting op een VOORDEEL in natura. De beste manier om zo'n voordele te bepalen is toch op basis van de economische waarde, niet?
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Maar dan moet men de maatregel ook niet proberen te verkopen als zijnde "voor het milieu" want dit heeft er hier helemaal niets mee te maken.

Bovendien zou het VAA volgens die logica dan moeten degressief zijn want de economische waarde daalt ook. Maar dit gebeurt niet met het VAA...
                                      2.0 JTDm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                        Ik ben er ook niet blij mee maar eigenlijk is dat niet meer dan normaal.
                                        Het is een belasting op een VOORDEEL in natura. De beste manier om zo'n voordele te bepalen is toch op basis van de economische waarde, niet?
                                        Klopt. Maar je kan niet ontkennen dat de belasting op zich dan wel een beetje buiten proportie is niet waar.

Ahja, betalen zullen we.
                                        U hoeft dit niet te lezen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                          Wat fundamenteel oneerlijk is aan deze nieuwe berekening is het feit dat de aankoopwaarde (nieuw/tweedehands) erbij betrokken wordt. Dit maakt het niet meer of minder dan een verkapte vorm van vermogensbelasting. Jij koopt een dure wagen, jij zal betalen.

Porsche maakt een nieuwe 911 met een uitstoot van een Golf GTI. Moest het écht om milieu te doen zijn (which it isn't), dan zouden beide evenveel VAA moeten betalen. De Porsche betaalt nu ongeveer 4 keer meer...
                                          Klopt niet he
                                          Volledig akkoord. Dat leasing goedkoop was en dat dit duurder gemaakt werd, tot daar aan toe.
                                          Maakt het dan zakelijk duurder en niet prive.
                                          Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

Working...
                                          X