Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
    En maar blijven zagen over dat begrip cataloguswaarde en het beter willen weten, jongens toch...
    Het is zoals 993s zegt de factuurwaarde in je boekhouding die telt, of het nu nieuw of 2dehands is. Sommigen zien dat hier precies met lede ogen aan en voelen zich tekort gedaan maar hey, t zal niet meer veranderen hoor
    Ik zit zelf in het geval van auto van vorig jaar dus heb er alle voordeel bij als die korting eraf gaat en de factuurwaarde geldt. Feit is, het was niet hun eerste intentie, en de aangepaste teksten van de kamer hebben we hier nog niet gezien.

    Als het effectief factuurwaarde wordt bij een nieuwe auto, dan kan elke zelfstandige zijn recente auto verkopen aan een leasingfirma op 1 jaar en terugleasen met aankoopoptie na 1 jaar en die dan uitoefenen, en zo het VAA met 84% reduceren.
    Logisch is het allerminst, maar als het zo is doe ik het direct. 1 jaar betalen en 2x BIV in ruil voor 84% VAA.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
      Maar dan moet men de maatregel ook niet proberen te verkopen als zijnde "voor het milieu" want dit heeft er hier helemaal niets mee te maken.

      Bovendien zou het VAA volgens die logica dan moeten degressief zijn want de economische waarde daalt ook. Maar dit gebeurt niet met het VAA...
      Toch nog iemand die mijn mening deelt dat het VAA degressief moet zijn, wat nog altijd niet wegneemt dat dergelijke belastingverhogingen leiden tot gefoefel al dan niet legaal.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
        Toch nog iemand die mijn mening deelt dat het VAA degressief moet zijn, wat nog altijd niet wegneemt dat dergelijke belastingverhogingen leiden tot gefoefel al dan niet legaal.
        Ik deel die mening ook.
        Maar er is een verschil tussen wat je wilt, hoopt, rechtvaardig vindt, en wat de fiscus van plan is.

        Gegeven de doelstelling van 200 miljoen euro extra is degressief systeem dom, zo haalt men nooit de beoogde meeropbrengst. Al was het maar omdat bijna iedereen een jonge 2de handswagen zal kiezen.

        De hele formule is idioot. De vorige met CO2 alleen was veel fairder, ze schaadde de ecologie niet, ze kon eender welk bedrag opbrengen door de co2 coefficient te tunen en de ecologie was er ook bij gebaat.
        Met deze formule zijn er op termijn 2 grote verliezers: verdelers van exclusieve wagens en de belgische staat.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
          Ik deel die mening ook.
          Maar er is een verschil tussen wat je wilt, hoopt, rechtvaardig vindt, en wat de fiscus van plan is.

          Gegeven de doelstelling van 200 miljoen euro extra is degressief systeem dom, zo haalt men nooit de beoogde meeropbrengst. Al was het maar omdat bijna iedereen een jonge 2de handswagen zal kiezen.
          Volgens nieuwe wet betaald men nu toch op een tweedehanswagen minder gezien factuurwaarde minder is. Maar iemand die eenzelfde wagen heeft maar hem indertijd nieuw heeft aangekocht betaald wel op de nieuwwaarde.

          Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
          De hele formule is idioot. De vorige met CO2 alleen was veel fairder, ze schaadde de ecologie niet, ze kon eender welk bedrag opbrengen door de co2 coefficient te tunen en de ecologie was er ook bij gebaat.
          Met deze formule zijn er op termijn 2 grote verliezers: verdelers van exclusieve wagens en de belgische staat.
          Ons volledige belastingstelsel is idioot met alle gevolgen van dien maar daar dat is een andere discussie.

          Comment


          • Nog eens een korte maar goede samenvatting van alle maatregelen door Jef Wellens van Kluwer:

            Content voor professionals uit de tax en finance sector. Verkrijg nieuwe inzichten met onze expertanalyses, video’s, en meer.

            Comment


            • Art. 36 WIB92
              Personenwagen, dubbel gebruik, minibus (bedoeld in art. 65 WIB92)
              Cataloguswaarde
              g
              = gefactureerde waarde incl. opties en btw, vóór korting
              — zowel voor nieuwe als tweedehandswagen:
              dus voor tweedehandswagen NIET ‘nieuwwaarde’, maar bedrag op
              nieuwwaarde
              factuur!
              De verwarring over die "korting" gaat duidelijk nog een hele tijd aanhouden.

              Comment


              • Dus als ik het goed begrijp, moet ik hetvolgende doen:

                * 1, 2 of 3 jaar nieuwe auto financieel renten op BVBA met hoog VAA
                * na deze periode de wagen overnemen aan min. 16% van de restwaarde
                * en dan wagen langer bijhouden aan lager VAA

                Ik ben niet thuis in renting en leasing daar wij vroeger altijd auto's gewoon kochten. Maar dan blijf je dus aan hoog VAA zitten.

                Comment


                • Alle, het zullen nog meer zaken komen blijkbaar als het van mr strikje afhangt

                  Laten we daar maar vlug een stokje voor proberen te steken.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
                    Toch nog iemand die mijn mening deelt dat het VAA degressief moet zijn, wat nog altijd niet wegneemt dat dergelijke belastingverhogingen leiden tot gefoefel al dan niet legaal.
                    Dat heb ik ook al langer geleden gezegd. Onze M3 is nu 3,5 jaar oud. Wij hebben deze wagen nieuw gekocht, dsu krijgen de volle pot VAA aan ons been. Iemand die vandaag een tweedehands M3 koopt van dezelfde leeftijd als die van ons, die betaalt 50% van de nieuwprijs, dus ook slechts 50% van de VAA.

                    Ik was van mening dat ze een deel VAA mogen vastleggen, dus niet degressief, afhankelijk van de CO2.
                    Een ander deel, dat wel afhankelijk is van de aankoopprijs, mag wel degressief zijn.

                    Moesten ze het zo aangepast hebben, dan zou het verschil tussen een tweedehands en een nieuwe minder groot zijn.

                    MAAR... wij spreken hier over de duurdere wagens. 90% van de wagens gaan slechts een lichte verhoging geven waarvan weinig mensen wakker zullen liggen. Ik heb eens de test gedaan. Je kan bijvoorbeeld beter een nieuwe diesel kopen dan eentje van 2 jaar oud, omdat de CO2-uitstoot van de nieuwe een stuk lager gaat zijn. Dat compenseert van een groot stuk de hogere factuurwaarde. Voordeel blijft steeds dat je met een nieuwe wagen kan rijden.

                    Ik ben er dus niet zo zeker van dat deze regel minder zal opbrengen voor de Belgische staat.
                    Zelf gaan wij onze M3 vervangen door wat anders. Maar voor wat we willen kopen, zullen we meer betalen...
                    OO 00 OO

                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                      De verwarring over die "korting" gaat duidelijk nog een hele tijd aanhouden.
                      Nogmaals, er is nergens verwarring volgens mij. Uw copy/paste daarentegen is verwarrend, daar staat plots een woord bij dat in de oorspronkelijke tekst niet voorkomt..
                      Bijgevoegde Bestanden

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                        Nogmaals, er is nergens verwarring volgens mij. Uw copy/paste daarentegen is verwarrend, daar staat plots een woord bij dat in de oorspronkelijke tekst niet voorkomt..
                        Lekker, ik heb factuur voor nieuwe wagen via firma carconnect (import) waar geen sprake is van korting...
                        Kan toch niet zijn, dat dit de regel is, dan zou iedere garage vanaf nu gewoon geen korting vermelden, maar bij het totaal de korting direct aftrekken en niet vermelden...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                          nieuwe wagen = catalogusprijs + opties inclusief btw exclusief elke vorm van korting. Renting of niet maakt niet uit.
                          Dus moet de fiscus toch de factuur opvragen bij de LM. Ik krijg huurfacturen en het basisbedrag is natuurlijk het bedrag inclusief korting.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door AudiCar Bekijk Berichten
                            Lekker, ik heb factuur voor nieuwe wagen via firma carconnect (import) waar geen sprake is van korting...
                            Kan toch niet zijn, dat dit de regel is, dan zou iedere garage vanaf nu gewoon geen korting vermelden, maar bij het totaal de korting direct aftrekken en niet vermelden...
                            Uw VAA wordt uitsluitend berekend op de factuur van carconnect.

                            Trouwens, iemand die zijn wagen in het buitenland gekocht heeft (bv UK) zal op die buitenlandse factuur VAA betalen.
                            Met dat verschil dat op een buitenlandse factuur 21% btw zal bijgeteld worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door AudiCar Bekijk Berichten
                              Lekker, ik heb factuur voor nieuwe wagen via firma carconnect (import) waar geen sprake is van korting...
                              Kan toch niet zijn, dat dit de regel is, dan zou iedere garage vanaf nu gewoon geen korting vermelden, maar bij het totaal de korting direct aftrekken en niet vermelden...
                              Alle merken zullen hun prijzenpolitiek moeten herzien. "Deze wagen kost 25.000 maar je krijgt hem voor 20.000" --> dit wordt binnenkort verleden tijd.

                              Ze zullen dus inderdaad best 1 prijs vermelden en al dat gegoochel met die kortingen achterwegen laten.

                              Het niet vermelden op de factuur lijkt me te gemakkelijk omdat iedere wagen nu eenmaal een basisprijs is die overal in de boekjes staat. Daar zijn tabellen van maar als de fiscus genoegen neemt bij controle met die factuur dan zal er geen haan naar kraaien.

                              Comment


                              • Volgens mij gaan veel Land Rover garages overkop gaan.
                                Het merk heeft enkel SUV's met zowel hoge cataloguswaarde als heel hoge CO2's, de Evoque niet te na gesproken.
                                2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                  Nogmaals, er is nergens verwarring volgens mij. Uw copy/paste daarentegen is verwarrend, daar staat plots een woord bij dat in de oorspronkelijke tekst niet voorkomt..
                                  Gij ziet die "voor korting" in uw image niet staan ofzo ?

                                  Comment


                                  • Ik kijk echt uit naar de verkoopsresultaten van het Autosalon 2012, opgesplitst per merk en liefst ook nog per 'klasse' wagen.
                                    En daarnaast ook naar de algemene verkoopsresultaten van gans 2012 aan het einde van volgend jaar....

                                    Het is helaas zoals BMWMB zegt : 90% gaat er niet van wakker liggen, van de overige 10% zitten er een aantal hier op t forum en die lachen groen natuurlijk... het blijft 1 van de meest absurde en vooral plots en bruuske gestemde wetten waar je bijna niks tegen kan doen, zeker niet op korte termijn ...

                                    we're fucked

                                    Comment


                                    • Misschien dat gedoe met die korting toch niet te veel overroepen.

                                      Stel je koopt een wagen, catprijs 30000 euro, korting 10%, co2 coefficient 8% (=diesel 120g co2),
                                      die korting gaat dan een invloed hebben van 205 euro op uw jaarlijks VAA, of 9 euro nettoloon per maand. Denk dat dit een vrij realistisch voorbeeld is?

                                      Ok dat is niet niks, maar of dat verschil groot genoeg is opdat de dealerkorting plots mee in de catalogusprijs verrekend zal worden, en opdat een hoog VAA plots een niet-zo-hoog VAA wordt?

                                      Comment


                                      • Ik stel mij de vraag wat ze bedoelen met 'kortingen'. Ik kan mij niet voor de geest halen dat er kortingen op een factuur staan. Ok, wel in de prijsofferte, zodat er kan aangetoond worden welke commerciële tegemoetkoming er gegeven wordt. Maar eens een prijs is afgesproken wordt deze integraal gefactureerd. Bij een tweedehands zal dat nog meer zijn, aangezien er daar ook veel mondeling onderhandeld wordt.

                                        Zouden ze met die kortingen niet bepaalde premies of bonussen bedoelen die vanuit de overheid kunnen komen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan die 15% die je kreeg bij aankoop van een wagen met weinig CO2. Die 15% krijg je dan wek cadeau, maar als gebruiker krijg je er wel de VAA van aangesmeerd.

                                        Allee, 't is maar een gedachte hé.
                                        OO 00 OO

                                        Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                        Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door jostevoet Bekijk Berichten

                                          we're fucked
                                          err, imho moet 't ergste nog komen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X