Volgens mij was die 15% enkel voor particulieren... Dus auto van't werk, geen 15% korting en extra VAA...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenGij ziet die "voor korting" in uw image niet staan ofzo ?
Ik zie 'voor korting' zeker staan.
Laatste poging :
- Fiscus kijkt voor VAA naar de aankoopfactuur, naar NIETS anders, ze mag dat zelfs niet !
- De factuurwaarde is de basis voor VAA berekening (dus de waarde van de wagen op de factuur 'voor korting')
- De factuurwaarde van de wagen zakt niet door toekenning van een korting.
In deze is het belangrijk een verschil te maken tussen factuurwaarde (waarde van wagen) en factuurprijs (prijs die u betaalt met een eventuele korting).
Uit dit alles vloeit ontegensprekelijk voort dat indien een nieuwe wagen berekend wordt aan een netto prijs, deze netto prijs automatisch de 'factuurwaarde' of 'cataloguswaarde' wordt.
En nu geef ik het echt op.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk stel mij de vraag wat ze bedoelen met 'kortingen'. Ik kan mij niet voor de geest halen dat er kortingen op een factuur staan. Ok, wel in de prijsofferte, zodat er kan aangetoond worden welke commerciële tegemoetkoming er gegeven wordt. Maar eens een prijs is afgesproken wordt deze integraal gefactureerd. Bij een tweedehands zal dat nog meer zijn, aangezien er daar ook veel mondeling onderhandeld wordt.
basis prijs excl btw
opties xx euro
totaalprijs excl btw
korting y euro
totaal prijs excl btw incl korting
+21%
totaalprijs incl btw.
Althans bij BMW ziet elke factuur voor een nieuwe wagen er blijkbaar zo uit (heb er al 3 gezien van totaal verschillende concessiehouders).. Of dat wettelijk verplicht is weet ik niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk BerichtenSorry maar Ik geef het op, voor mij is alles klaar en duidelijk en binnen afzienbare tijd zal jij dat ook vinden.
En de laatste officiele kamertekst hier (niet de debatteksten) had exact dezelfde bewoording.
Dat we voortaan - indien wettelijk toegelaten - facturen zonder "korting" zullen krijgen, spreekt voor zich.
Comment
-
Ik wind me er helemaal niet in op Zeratul, het amuseert me eerder. Heb hier nog nooit zoveel gepost.
Ik weet dat emoties moeilijk van een scherm 'te lezen' zijn. No prob.
Kluwer is 100% correct hoor, teksten zijn klaar en duidelijk. Lees is rustig wat ik schrijf en het kan niet anders dan duidelijk worden (hoop ik )
(en nu hoop ik dat niet aanmatigend over kom want dat is zeker niet de bedoeling)
Comment
-
Nog eens alles herlezen. Ik had niks gemist.
Misschien is de term "korting" in de tekst door de overheid fout gekozen, als het klopt wat je zegt : iets buitengewoon (een bedongen gunst) waar geen rekening mee gehouden kan worden om het VAA te bepalen.
Maar het was wel degelijk hun bedoeling om te belasten exclusief factuurkorting - zie alle regeerverklaringen van de laatste maand.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk BerichtenSorry maar Ik geef het op, voor mij is alles klaar en duidelijk en binnen afzienbare tijd zal jij dat ook vinden.
Ik zie 'voor korting' zeker staan.
Laatste poging :
- Fiscus kijkt voor VAA naar de aankoopfactuur, naar NIETS anders, ze mag dat zelfs niet !
- De factuurwaarde is de basis voor VAA berekening (dus de waarde van de wagen op de factuur 'voor korting')
- De factuurwaarde van de wagen zakt niet door toekenning van een korting.
In deze is het belangrijk een verschil te maken tussen factuurwaarde (waarde van wagen) en factuurprijs (prijs die u betaalt met een eventuele korting).
Uit dit alles vloeit ontegensprekelijk voort dat indien een nieuwe wagen berekend wordt aan een netto prijs, deze netto prijs automatisch de 'factuurwaarde' of 'cataloguswaarde' wordt.
En nu geef ik het echt op.Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenDit jaar een auto gekocht factuur ziet er uit als volgt
basis prijs excl btw
opties xx euro
totaalprijs excl btw
korting y euro
totaal prijs excl btw incl korting
+21%
totaalprijs incl btw.
Althans bij BMW ziet elke factuur voor een nieuwe wagen er blijkbaar zo uit (heb er al 3 gezien van totaal verschillende concessiehouders).. Of dat wettelijk verplicht is weet ik niet.Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenWind je aub niet zo op. Dit is niet slecht bedoeld en ik hoop zeker dat je gelijk hebt, maar als Kluwer schrijft 'gefactureerde waarde incl. opties en btw, vóór korting' en op autofacturen van nieuwe wagens staat letterlijk "korting xxx euro" dan is op zijn minst hetgeen Kluwer schrijft niet wat wij allemaal hopen dat het is.
En de laatste officiele kamertekst hier (niet de debatteksten) had exact dezelfde bewoording.
Dat we voortaan - indien wettelijk toegelaten - facturen zonder "korting" zullen krijgen, spreekt voor zich.
Met deze regel denk ik wel dat garagisten verplicht gaan zijn om de korting op de factuur te vermelden. Bij een nieuwe wagen kan je hiermee niet sjoemelen, bij een tweedehands daaretegen wel.
Voor nieuwe luxewagens gaat de UK zaken doen in België.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenVoila, deze vraag zal vanaf nu een andere dimensie krijgen. Wat 'kan', maar ook wat 'wil' je betalen voor een wagen.truth is in the eye of the beholder
Comment
-
Ik begrijp wel het nut van deze regel. Stel dat je een nieuwe wagen koopt, waarbij je je oude wagen aan de garage overlaat. In dat geval kan je vragen aan de garagist om de overnameprijs zo laag mogelijk te houden en de korting zo hoog mogelijk. In dat geval heb je 2x voordeel: 1. Minder vennootschapsbelasting omdat de meerwaarde bij de verkoop van de oude wagen minder hoog is. 2. Minder VAA door het lagere factuurbedrag.
Punt 2. gaat met deze nieuwe regel dus niets opbrengen. Regel 1. nog wel, maar de overheid heeft met de VAA sowieso gewonnen.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk BerichtenMaar het was wel degelijk hun bedoeling om te belasten exclusief factuurkorting - zie alle regeerverklaringen van de laatste maand.
Maar met dat in gedachte is het toch eenvoudig te begrijpen dat, indien er geen korting gegeven wordt op je factuur, je belast wordt aan de nettoprijs ? Of niet ?
Jij hebt blijkbaar bang dat de overheid kan verplichten om een (hoge) prijs te factureren met een korting om alsnog zoveel mogelijk VAA te berekenen, ben ik daar juist ?
Indien dat je bezorgdheid is dan geef ik je het volgende mee:
We zijn het allemaal eens dat een 2dehands wagen altijd een nettorprijs heeft. We zijn het ondertussen ook eens dat de 2de hands nettoprijs de basis is voor VAA. Dus daar is 'voor korting' niet meer aan de orde, akkoord ?
Stel nu dat de overheid aan dealers verplicht (het is niet maar even doen we alsof) aan officiele cataloguswaarde te factureren en met kortingen te werken om tot de netto verkoopprijs te komen.
Wel dan zou er per onmiddellijk een nieuwe handel onstaan. Bedrijven (autohandelaars) kopen voor jou de wagen en voor een kleine bijdrage zullen zij je een netto factuur maken. Die handelaars bestaan al, die kopen nu ergens in EU stockwagens en verkopen die aan nettorprijzen. Allemaal perfect legaal.
Comment
-
Ik was aan het overwegen om een nieuwe 1 cabrio te kopen en mijn M3 aan de verdeler over te laten. Met dat kortingverhaal is zo'n nieuwe 1 cabrio veel te duur. Nu ga ik eens in Duitsland snuffelen voor een Premium Selection. Die wagens zijn snel 10k euro goedkoper.
Sorry Elio...OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Is het met financiële renting mogelijk om enigzins aan de VAA te ontkomen als ik auto een jaar of 8 wil bijhouden:
1/ 2 jaar financiële renting op BVBA (inschrijven op LM of eigen BVBA??) met een zo laag mogelijke restwaarde naar de mogelijkheden van de BVBA, hier betaal ik dan wel 2 jaar hoge VAA
2/ wagen na 2 jaar aankopen met BVBA aan restwaarde renting
3/ 6 jaar bijhouden en een lage VAA in personenbelasting
Is dit fiscaal correct?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk BerichtenKlopt en dat gaan ze ook doen !
Maar met dat in gedachte is het toch eenvoudig te begrijpen dat, indien er geen korting gegeven wordt op je factuur, je belast wordt aan de nettoprijs ? Of niet ?
Jij hebt blijkbaar bang dat de overheid kan verplichten om een (hoge) prijs te factureren met een korting om alsnog zoveel mogelijk VAA te berekenen, ben ik daar juist ?
Indien dat je bezorgdheid is dan geef ik je het volgende mee:
We zijn het allemaal eens dat een 2dehands wagen altijd een nettorprijs heeft. We zijn het ondertussen ook eens dat de 2de hands nettoprijs de basis is voor VAA. Dus daar is 'voor korting' niet meer aan de orde, akkoord ?
Stel nu dat de overheid aan dealers verplicht (het is niet maar even doen we alsof) aan officiele cataloguswaarde te factureren en met kortingen te werken om tot de netto verkoopprijs te komen.
Wel dan zou er per onmiddellijk een nieuwe handel onstaan. Bedrijven (autohandelaars) kopen voor jou de wagen en voor een kleine bijdrage zullen zij je een netto factuur maken. Die handelaars bestaan al, die kopen nu ergens in EU stockwagens en verkopen die aan nettorprijzen. Allemaal perfect legaal.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pi Bekijk BerichtenIs het met financiële renting mogelijk om enigzins aan de VAA te ontkomen als ik auto een jaar of 8 wil bijhouden:
1/ 2 jaar financiële renting op BVBA (inschrijven op LM of eigen BVBA??) met een zo laag mogelijke restwaarde naar de mogelijkheden van de BVBA, hier betaal ik dan wel 2 jaar hoge VAA
2/ wagen na 2 jaar aankopen met BVBA aan restwaarde renting
3/ 6 jaar bijhouden en een lage VAA in personenbelasting
Is dit fiscaal correct?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pi Bekijk BerichtenIs het met financiële renting mogelijk om enigzins aan de VAA te ontkomen als ik auto een jaar of 8 wil bijhouden:
1/ 2 jaar financiële renting op BVBA (inschrijven op LM of eigen BVBA??) met een zo laag mogelijke restwaarde naar de mogelijkheden van de BVBA, hier betaal ik dan wel 2 jaar hoge VAA
2/ wagen na 2 jaar aankopen met BVBA aan restwaarde renting
3/ 6 jaar bijhouden en een lage VAA in personenbelasting
Is dit fiscaal correct?
Eigenlijk is het allemaal schele zever. Ik heb destijds mijn M3 aangekocht met een leasing over 5 jaar. Wel werd de wagen door ons aangekocht en werd er door ons BIV betaald. De nummerplaat staat dus op naam van onze firma. Ik kan wel de leasing afbetalen, maar de eigendom van de wagen verandert niets. Wil toch van een lagere VAA genieten, dan moet ik mijn M3 verkopen en gewoon proberen voor dezelfde prijs een tweedehands M3 aan te kopen. Dan heb ik wel de lagere VAA.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenAls je zoiets overweegt, kan je hem even goed na die 2 jaar prive overnemen, dan ben je helemaal van het VAA vanaf.. niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenAls je zoiets overweegt, kan je hem even goed na die 2 jaar prive overnemen, dan ben je helemaal van het VAA vanaf.. niet?OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Dat zou ik niet te snel concluderen, zie de VAA.xls sheet van Zeratul... na 3-4 afgeschreven jaren , wordt het goedkoper om de auto prive te hebben staan en met kilometervergoedingen te werken. Je kan met een VAA van 300 misschien inderdaad geen auto kopen, maar wel onderhouden en verzekeren.
Met die renting over 2 jaar, kan dan die periode dat hij op de zaak staat nog verkorten, en dat lijkt mij misschien wel niet slecht? Je gaat er dan prive al zeker niet veel meer op afschrijven, als je hem aan een restwaarde van 20% overneemt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichtenok we zijn het eens. Jammer voor zij die dit jaar kochten met een factuur met "korting" op.
Maar idd, ik zit in dezelfde situatie, ik heb op mijn wagen een reuze korting gekregen en zal VAA betalen op de catalogus prijs + opties.
Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat deze maatregelen een onrechtstreeks gunstig effect gaan hebben op de economie.
Mijn wagen gaat in de verkoop en zal waarschijnlijk de deur uitvliegen wegens laag VAA op zo een 2dehands.
En mijn bvba koopt een nieuwe lage Co2 wagen. Een MB E break is bv 2000 euro 'goedkoper' netto VAA tov mijn huidige.
En als ik die in de UK koop wordt het helemaal interessant.
Een nette wagen vandaag kan best nog met de nieuwe VAA, het is zaak uit te kijken naar een zo laag mogelijk Co2 getal. En gelukkig hebben de topmerken relatief krachtige motoren met die begeerde lage Co2.
Het is 'shopping time' voor mij.
Comment
-
misschien toch nog niet zo'n slecht uiteindelijk voor de economie: nieuwe wagens met lage co2 gaan goed verkopen, en de 2de hands markt gaat ook goed draaien... ?
Vroeger was het niet zo interessant om een 2e hands op de zaak te zetten, want deze had meestal al een vrij hoge co2 en veel kon je ook niet meer op afschrijven.
Comment
Comment