Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    Dat zou ik niet te snel concluderen, zie de VAA.xls sheet van Zeratul... na 3-4 afgeschreven jaren , wordt het goedkoper om de auto prive te hebben staan en met kilometervergoedingen te werken. Je kan met een VAA van 300 misschien inderdaad geen auto kopen, maar wel onderhouden en verzekeren.
    Met die renting over 2 jaar, kan dan die periode dat hij op de zaak staat nog verkorten, en dat lijkt mij misschien wel niet slecht? Je gaat er dan prive al zeker niet veel meer op afschrijven, als je hem aan een restwaarde van 20% overneemt.
    Probeer dat maar aans aan de fiscus uit te leggen: een wagen van 2 jaar oud overkopen aan 20% van de nieuwprijs. Ik wens je alvast veel succes.
    OO 00 OO

    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

    Comment


    • klopt, maar 'k heb hier al zottere constructies zien passeren in deze thread... waar de fiscus ook zo doorheen kijkt

      ik ben trouwens zelf niet van plan om zo ver te gaan, heb gewoon m'n huidige wagen verkocht en binnenkort komt er iets in de plaats met een vrij laag VAA ... zonder gefoefel met facturen oid.

      Comment


      • Effe een gewaagde constructie toetsen.

        Je gaat op zoek naar een wrak... ik bedoel een powercar van 1-2 jaar oud die pertotal verklaard is.
        Koopt die op voor een appel en een ei.
        Factuurwaarde ligt laag... heel laag in vergelijking met een nieuwe.

        Die wagen laat je (op kosten van je bedrijf) terug in nieuwstaat brengen.

        Je rijdt met een super car tegen laag VAA

        Of is dit "not done"? ;-)

        Comment


        • ik zie niet hoe ze zoiets kunnen tegenhouden... dat idee schoot mij een pagina of 20 geleden ook al te binnen .

          zaken als herstellingen kunnen ook onmiddelijk afgetrokken te worden, je hoeft deze niet af te schrijven... ken iemand die op die manier ne nieuwe moteur in zijne porsche heeft gestoken (oude was kapot)... gewoon 10.000 euro direct in kosten.

          misschien binnenkort: handel in auto's zonder moteur

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
            Effe een gewaagde constructie toetsen.

            Je gaat op zoek naar een wrak... ik bedoel een powercar van 1-2 jaar oud die pertotal verklaard is.
            Koopt die op voor een appel en een ei.
            Factuurwaarde ligt laag... heel laag in vergelijking met een nieuwe.

            Die wagen laat je (op kosten van je bedrijf) terug in nieuwstaat brengen.

            Je rijdt met een super car tegen laag VAA

            Of is dit "not done"? ;-)
            Er zijn al geen tientallen power cars per jaar die total loss zijn dus er zullen maar weinig "gelukkigen" zijn.

            Waarom zou een onderneming zo'n powercar volledig laten oplappen? De fiscus gaat daar een serieus probleem mee hebben.

            Comment


            • Denken jullie nu werkelijk dat de fiscus al deze doorzichtige constructies niet zal doorzien?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
                Alle merken zullen hun prijzenpolitiek moeten herzien. "Deze wagen kost 25.000 maar je krijgt hem voor 20.000" --> dit wordt binnenkort verleden tijd.

                Ze zullen dus inderdaad best 1 prijs vermelden en al dat gegoochel met die kortingen achterwegen laten.

                Het niet vermelden op de factuur lijkt me te gemakkelijk omdat iedere wagen nu eenmaal een basisprijs is die overal in de boekjes staat. Daar zijn tabellen van maar als de fiscus genoegen neemt bij controle met die factuur dan zal er geen haan naar kraaien.
                Toen ik 10 jaar geleden een Golf Variant IV kocht was er zoiets als een B2B versie (basisversie met basic airco en metaalkleur). De prijs hiervoor was merkwaardigerwijs lager dan de prijs voor de basisversie.
                De uitleg was dat deze versie voor de professionele markt bestemd was.
                Ik vermoed dat men zoiets terug gaat invoeren, en geen korting meer op de factuur gaat zetten.
                2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                Comment


                • Waar blijft dien peet uit 't goddelijk monster
                  Die zou nogal tekeergaan tegen dat rood gespuis

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                    Toen ik 10 jaar geleden een Golf Variant IV kocht was er zoiets als een B2B versie (basisversie met basic airco en metaalkleur). De prijs hiervoor was merkwaardigerwijs lager dan de prijs voor de basisversie.
                    De uitleg was dat deze versie voor de professionele markt bestemd was.
                    Ik vermoed dat men zoiets terug gaat invoeren, en geen korting meer op de factuur gaat zetten.
                    Ik denk dat dat bij de noorderburen al het geval is...
                    bv bij audi heb je de pro line en de pro line business.

                    Comment


                    • Vraag mij toch af of iet of wat advocaat die gespecialiseerd is in het fiscaalrecht geen brandhout maakt van die cataloguswaarde vs factuurwaarde/bedrag. Wat je als korting krijgt bij je dealer heeft niemand zaken mee, ook de fiscus niet en kan zeker geen maatstaf zijn om de VAA op te laten berekeken, iets waar je niet voor betaald hebt kan je moeilijk rechtstreeks of onrechtstreeks belasten, of zie ik dat verkeerd. Vette kluif!!!
                      Last edited by Metaxa; 28/12/2011, 13:26.
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Dat zie je volgens mij verkeerd.
                        De belasting op VAA is geen belasting opgelegd aan degene die het voertuig aankoopt/leaset.
                        Integendeel zelfs, het is een belasting opgelegd aan degeen die het genot van het privé gebruik van dat voertuig heeft zonder er zelf privé voor te moeten betalen.
                        Het VAA is geen belasting op wat je betaalt. Het is een privé belasting en privé betaal je niks.
                        Het is een belasting op het voordeel dat je als privé persoon hebt op iets dat je werkgever/je bedrijf ter beschikking stelt.
                        Het is dus een belasting op de intrinsieke waarde van dat voordeel dat je als privé persoon geniet, het is geen vorm van VenB of iets dergelijks.

                        Dat wordt hier, met de vele zelfstandigen en zaakvoerders van kleine vennootschappen (waar ik zelf overigens ook toe hoor) gemakkelijkheidshalve nogal eens vergeten.
                        Last edited by Schussboelie; 26/12/2011, 23:17.
                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                          Dat zie je volgens mij verkeerd.
                          De belasting op VAA is geen belasting opgelegd aan degene die het voertuig aankoopt/leaset.
                          Integendeel zelfs, het is een belasting opgelegd aan degeen die het genot van het privé gebruik van dat voertuig heeft zonder er zelf privé voor te moeten betalen.
                          Het VAA is geen belasting op wat je betaalt. Het is een privé belasting en privé betaal je niks.
                          Het is een belasting op het voordeel dat je als privé persoon hebt op iets dat je werkgever/je bedrijf ter beschikking stelt.
                          Het is dus een belasting op de intrinsieke waarde van dat voordeel dat je als privé persoon geniet, het is geen vorm van VenB of iets dergelijks.

                          Dat wordt hier, met de vele zelfstandigen en zaakvoerders van kleine vennootschappen (waar ik zelf overigens ook toe hoor) gemakkelijkheidshalve nogal eens vergeten.
                          Nee, hoor begrijp het volkomen waar het moet voor dienen, heb er ook geen probleem mee. Heb er wel een probleem mee dat dit op de cataloguswaarde wordt getaxeerd, kan volgens mij NIET.
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                            Nee, hoor begrijp het volkomen waar het moet voor dienen, heb er ook geen probleem mee. Heb er wel een probleem mee dat dit op de cataloguswaarde wordt getaxeerd, kan volgens mij NIET.
                            Kan goed zijn maar met dit argument:
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                            iets waar je niet voor betaald hebt kan je moeilijk rechtstreeks of onrechtstreeks belasten
                            zal je 't niet redden.
                            Iedere werknemer met een firmawagen wordt belast op iets waar hij/zij niet voor betaald heeft.
                            Je zal dus met betere argumenten moeten afkomen om de cataloguswaarde af te schrijven.

                            Eigenlijk kan je de cataloguswaarde in dit geval vergelijken met het kadastraal inkomen.
                            Het gaat niet zozeer om wat je (of je werkgever/firma) er voor betaald heeft, maar wel om wat het intrinsiek waard is waar je op belast wordt.
                            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                              Eigenlijk kan je de cataloguswaarde in dit geval vergelijken met het kadastraal inkomen.
                              Het gaat niet zozeer om wat je (of je werkgever/firma) er voor betaald heeft, maar wel om wat het intrinsiek waard is waar je op belast wordt.
                              Dan zou de vaa moeten zakken na verloop van tijd, en hoeft er geen onderscheid gemaakt te worden met 2ehandswagens ...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                Ik weet ook niet of de fiscus dit allemaal gaat goedkeuren. Uiteindelijk gaat het over dezelfde wagen die je na 2 jaar overkoopt. Op deze wagen werd 2 jaar lang de maximale VAA verrekend. Met deze actie ga je de VAA verlagen. Ik weet echt niet of de fiscus dit zomaar gaat goedkeuren. De kans is groot dat je de VAA zal moeten blijven betalen aan de originele factuurwaarde aangezien het dezelfde wagen betreft die gewoon door een ander financieringssysteem in de firma wordt gebracht.

                                Eigenlijk is het allemaal schele zever. Ik heb destijds mijn M3 aangekocht met een leasing over 5 jaar. Wel werd de wagen door ons aangekocht en werd er door ons BIV betaald. De nummerplaat staat dus op naam van onze firma. Ik kan wel de leasing afbetalen, maar de eigendom van de wagen verandert niets. Wil toch van een lagere VAA genieten, dan moet ik mijn M3 verkopen en gewoon proberen voor dezelfde prijs een tweedehands M3 aan te kopen. Dan heb ik wel de lagere VAA.
                                2 opmerkingen:
                                - als in de wettekst factuurprijs staat heeft de fiscus hier in mijn ogen niets op aan te merken. Je hebt immers gwoon de wet gevolgd. Uiteraard als je wagen een waarde heeft van 50k en je verkoopt voor 30k dan verkoop je onder marktwaarde. Maar als je verkoopt aan lease maatschappij voor de marktwaarde doe je in mijn ogen niets verkeerd. Gaan ze alle lease + sale en leaseback contracten nietig verklaren?
                                - ik ben eens benieuwd wat een rechter zou oordelen als je kan aantonen dat je voor dat budget een gelijkaardige wagen kan kopen. Again je volgt de wet, fiscus kan hier niets tegen inbrengen.

                                Je hebt een factuur conform de marktwaarde...

                                Wat er gebeurd na einde contract en je koopt aan lage prijs af? Speel het zeker, koop prive en verkoop met winst en koop een nieuwe zuinige wagen

                                Enigste zekerheid is dat wagens meer en meer geld gaan kosten. Ik denk aan hervorming jaarlijkse taks, rekening rijden, accijnzen op brandstof, traject controles etc...

                                Enjoy while you still can

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door darkiedm4 Bekijk Berichten
                                  2 opmerkingen:
                                  - als in de wettekst factuurprijs staat heeft de fiscus hier in mijn ogen niets op aan te merken. Je hebt immers gwoon de wet gevolgd. Uiteraard als je wagen een waarde heeft van 50k en je verkoopt voor 30k dan verkoop je onder marktwaarde. Maar als je verkoopt aan lease maatschappij voor de marktwaarde doe je in mijn ogen niets verkeerd. Gaan ze alle lease + sale en leaseback contracten nietig verklaren?
                                  - ik ben eens benieuwd wat een rechter zou oordelen als je kan aantonen dat je voor dat budget een gelijkaardige wagen kan kopen. Again je volgt de wet, fiscus kan hier niets tegen inbrengen.

                                  Je hebt een factuur conform de marktwaarde...

                                  Wat er gebeurd na einde contract en je koopt aan lage prijs af? Speel het zeker, koop prive en verkoop met winst en koop een nieuwe zuinige wagen

                                  Enigste zekerheid is dat wagens meer en meer geld gaan kosten. Ik denk aan hervorming jaarlijkse taks, rekening rijden, accijnzen op brandstof, traject controles etc...

                                  Enjoy while you still can
                                  Hoewel de nummerplaat op onze naam staat, is de wagen niet onze eigendom. Als we willen dat de wagen onze eigendom is, dan moeten we deze inderdaad van de leasingmaatschappij overkopen. De afkoopwaarde zal iets minder zijn dan de helft van de originele factuurwaarde. Ik ga aan onze boekhouder navragen of dit een fiscaal risicoloze actie is. Zo ja, dan kan het misschien toch zijn dat we de M3 behouden.

                                  Een voordeel is dan zelfs dat we geen BIV meer dienen te betalen.
                                  Last edited by BMWMB; 27/12/2011, 00:50.
                                  OO 00 OO

                                  Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                  Comment


                                  • Als ik het goed begrijp en je dus krachtige benzine wagen op de zaak wil kopen met hoge CO-uitstoot dan koop je deze best voor de invoering van nieuwe BIV (dus voor Maart 2012) en koop je deze best 2dehands om de VAA te beperken ?

                                    Als je krachtige diesel wil, koop je deze best in Duitsland waar ze bijna allen een roetfilter hebben ... Je wacht tot Maart 2012 omdat de BIV dan lager zal zijn en je koopt er dus best eentje tweedehands van een jaar of 2-3 oud ?

                                    Hopelijk ben ik correct ?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                      Hoewel de nummerplaat op onze naam staat, is de wagen niet onze eigendom. Als we willen dat de wagen onze eigendom is, dan moeten we deze inderdaad van de leasingmaatschappij overkopen. De afkoopwaarde zal iets minder zijn dan de helft van de originele factuurwaarde. Ik ga aan onze boekhouder navragen of dit een fiscaal risicoloze actie is. Zo ja, dan kan het misschien toch zijn dat we de M3 behouden.

                                      Een voordeel is dan zelfs dat we geen BIV meer dienen te betalen.
                                      Ik ben overtuigd dat dit zal lukken en zou dit in jou geval zeker zo doen. Mijn renting contact van de touring is al twee jaar ten einde en volgens advocaat en boekhouder zal VAA berekend worden adhv bedrag die op mijn aankoopfactuur naar leasingsmaatschappij staat.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door purepleasureseeker Bekijk Berichten
                                        Dan zou de vaa moeten zakken na verloop van tijd, en hoeft er geen onderscheid gemaakt te worden met 2ehandswagens ...
                                        Het tweede sowieso, dat zeg ik hier al van in het begin.
                                        Het eerste niet noodzakelijk aangezien je het eerder moet vergelijken met het huren/operationeel leasen van de wagen dan met het kopen aangezien alle andere kosten zoals onderhoud, taksen, verzekeringen en dergelijke ook door de werkgever/vennootschap gedragen worden en niet door de werknemer/privé gebruiker.
                                        In de berekening van een lease- of huurprijs wordt ook rekening gehouden met de afschrijving.
                                        Enkel voor zeer oude voertuigen zou die dan eventueel moeten zakken. In NL is dat pas vanaf 15 jaar maar iets als 5 of 10 jaar zou logischer zijn.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                          Het tweede sowieso, dat zeg ik hier al van in het begin.
                                          Het eerste niet noodzakelijk aangezien je het eerder moet vergelijken met het huren/operationeel leasen van de wagen dan met het kopen aangezien alle andere kosten zoals onderhoud, taksen, verzekeringen en dergelijke ook door de werkgever/vennootschap gedragen worden en niet door de werknemer/privé gebruiker.
                                          In de berekening van een lease- of huurprijs wordt ook rekening gehouden met de afschrijving.
                                          Enkel voor zeer oude voertuigen zou die dan eventueel moeten zakken. In NL is dat pas vanaf 15 jaar maar iets als 5 of 10 jaar zou logischer zijn.
                                          Een wagen van twee jaar oud blijft een wagen van twee jaar oud en het zou geen verschil mogen maken om VAA te berekenen of je hem nu nieuw kocht of als tweedehands en dit ongeacht of je nu werknemer of zaakvoerder bent.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X