Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
    Zo slecht nog niet? We staan op zo goed als alle vlakken bij de laatste 3?!
    Ik citeer uit de tekst tussen de vergelijking bedrijfsleiders vs bedienden: " Dit scenario is een pak gunstiger dan de bediende met hetzelfde bruto jaarloon en dezelfde gezinssituatie. Die hield namelijk maar 37% over, terwijl dat nu 49 procent is geworden. Wanneer de score wordt aangepast aan huisvesting, levensonderhoud en kindergeld, staat de Belgische bedrijfsleider in de top vijf. In geen enkel ander scenario staat België zo hoog."

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door swiebo Bekijk Berichten
      Ik citeer uit de tekst tussen de vergelijking bedrijfsleiders vs bedienden: " Dit scenario is een pak gunstiger dan de bediende met hetzelfde bruto jaarloon en dezelfde gezinssituatie. Die hield namelijk maar 37% over, terwijl dat nu 49 procent is geworden. Wanneer de score wordt aangepast aan huisvesting, levensonderhoud en kindergeld, staat de Belgische bedrijfsleider in de top vijf. In geen enkel ander scenario staat België zo hoog."
      Ja, maar niet iedere zelfstandige heeft een brutoloon van 125k€ hoor!
      Wat een voorbeeld is dat zeg, alsof elke zelfst min dat loon heeft, pfffff.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
        Ja, maar niet iedere zelfstandige heeft een brutoloon van 125k€ hoor!
        Wat een voorbeeld is dat zeg, alsof elke zelfst min dat loon heeft, pfffff.
        Dien blonde v/d Pfaffs heeft dat gezegd meneer

        Comment


        • nevermind, verkeerd voorbeeld =x
          Last edited by fblade; 29/12/2011, 00:03.
          Hier stond eens mijn auto vermeld.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Fonny Bekijk Berichten
            even een kleine opmerking sinds 2010 is mijn Ki verhoogd van 1900€ naar 2700€ gewoonweg omdat de gemeente virtueel failliet is, gelukkig zit mijn huis met magzijn niet in de vennootschap! Ik betaal huur van de vennootschap aan mezelf prive
            Aha, dus jij hebt ook de huurprijs kunne verhogen!
            Dat lijkt me trouwens de beste uitgangspositie, zeker voor de "kleine" zelfstandige..

            Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
            onderhoudsfacturen van de auto dus ook als VAA aanzien worden.
            Huh? VAA houdt toch geen berekening met onderhouds-, verzekerings- en andere kosten aan de wagen?
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
              Dien blonde v/d Pfaffs heeft dat gezegd meneer
              En terecht. Voor minder doe je het toch niet?

              mvg
              Nicolas

              Comment


              • Niet enkel hier is het kommer en kwel:

                2012 zwaar jaar voor zakelijke rijder

                Dat het in 2012 economisch wat minder wordt, is inmiddels wel duidelijk, maar volgens de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) wordt het voor de zakelijke rijder helemaal een zwaar jaar. Volgens de vereniging wordt de zakelijke rijder onder meer gedwongen dubbel te betalen.


                De Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) heeft becijferd wat de nieuwe belastingplannen voor volgend jaar gaan betekenen voor de zakelijke rijder. Wanneer per 1 juli de nieuwe belastingregels worden doorgevoerd, neemt het aantal auto’s met een lage bijtelling met 30 procent af, zo becijferde de vereniging. Per 1 januari 2013 zou zelfs meer dan 50 procent van de huidige auto’s met een gereduceerd leasetarief buiten de boot gaan vallen. De stichting erkent dat auto’s steeds zuiniger worden en dat er nieuwe modellen met een lage bijtelling bij kunnen komen, maar stelt dat dat aantal bij de volgende jaarwisseling nog erg beperkt zal zijn. Door de aangescherpte regels zullen veel zakelijke rijders in de praktijk weer 25% bijtelling gaan betalen.
                Daarnaast komt de vereniging na het onderzoeken van 100 autoregelingen tot de conclusie dat het steeds vaker voorkomt dat werkgevers een eigen bijdrage vragen voor het privé gebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. “Dit is dubbel betalen” aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. “Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever”.

                Eigen auto
                Zouden de kosten nog verder doorstijgen, dan zou het volgens de VAVDZ in theorie lonend moeten zijn om een eigen auto te gaan rijden, maar ook dit blijkt in de praktijk niet te kloppen. Dit heeft te maken met de te lage kilometervergoeding van 19 cent per kilometer. Hiermee zou de bezitter volgens de stichting niet eens de belastingen kunnen betalen die op de auto rusten.
                Als het aan VAVDZ ligt, komt er een verhoging van de belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. Tegelijkertijd moet er volgens de vereniging door alle belanghebbende partijen samengewerkt worden om de mobiliteits-budgetten van werkgevers flexibeler in te vullen.
                bron: http://www.autoweek.nl/autonieuws/18...kelijke-rijder

                Comment


                • ben hier een "andere" afweging aan het maken

                  als ik ipv een "kleine niks kostende" (lees Prius e.d.) op de zaak neem,
                  dan draag ik alle kosten van het dus PRIVé-"speeltje"

                  dus zorgen dat ik privé alleen de VAA moet betalen
                  en dan op iets heel leuks

                  als ik zie wat de vaste kosten alleen al van een "leuk speeltje" zijn
                  dan liever VAA en verdomme zoveel KM's maken met die bedrijfswagen
                  dat'm letterlijk is afgeschreven om de 3 jaar

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                    ben hier een "andere" afweging aan het maken

                    als ik ipv een "kleine niks kostende" (lees Prius e.d.) op de zaak neem,
                    dan draag ik alle kosten van het dus PRIVé-"speeltje"

                    dus zorgen dat ik privé alleen de VAA moet betalen
                    en dan op iets heel leuks

                    als ik zie wat de vaste kosten alleen al van een "leuk speeltje" zijn
                    dan liever VAA en verdomme zoveel KM's maken met die bedrijfswagen
                    dat'm letterlijk is afgeschreven om de 3 jaar
                    Als ik hier zie wat een set banden, afschrijving, verbruik en een onderhoud op die wagens kosten die nu meer dan 10000 euro privé gaan kosten, dan ben je toch nog steeds "goedkoop" af als je die wagen werkelijk gaat gebruiken?

                    Ok, niet zo goedkoop als vroeger, maar je doet toch nog altijd 'voordeel' met die wagen op de zaak te hebben lijkt mij.

                    Natuurlijk is de vraag of je met die GT3 of andere opvallende wagen, bij je klanten gaat scoren ...
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

                    Comment


                    • In het ontwerp van de wettekst staat:

                      Code:
                      [FONT=HelveticaLTStd-Roman][SIZE=2]
                      [LEFT][SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]Wanneer het voordeel niet kosteloos wordt toegestaan,[/FONT][/SIZE]
                      [SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]is het in aanmerking te nemen voordeel datgene[/FONT][/SIZE]
                      [SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]wat overeenkomstig de vorige leden is vastgesteld,[/FONT][/SIZE]
                      [SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]verminderd met de bijdrage van de verkrijger van dat[/FONT][/SIZE][/LEFT]
                      [SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]voordeel.”[/FONT][/SIZE]
                      [/SIZE][/FONT]
                      Dus als je als werknemer een 'kost' betaald die gelijk is aan wat in de vorige leden (algemene formule) gespecifieerd wordt, dan kan je het VAA aan je eigen vennootschap betalen ipv aan Mr. Di Rupo.

                      De werknemer heeft er echter geen kosteloos voordeel meer bij.

                      Of interpreteer ik dit verkeerd?

                      ontwerp: http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/1952/53K1952012.pdf (pagina 19)

                      Comment


                      • komt dit niet op hetzelfde neer?
                        Als je het VAA volledig wil betalen aan je vennootschap (of werkgever), moet je dit eerst zogezegd ook weer als nettoloon uitbetalen als je uiteindelijk netto niks wilt verliezen, en zit je ook weer met die aanslagvoet van 53%.

                        Comment


                        • Je kan dat ook als dividend uitkeren en dan is de aanslagvoet slechts 25%.
                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            Natuurlijk is de vraag of je met die GT3 of andere opvallende wagen, bij je klanten gaat scoren ...
                            goede vraag, maar ik rij dan ook met een 1reeks van BMW

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                              Je kan dat ook als dividend uitkeren en dan is de aanslagvoet slechts 25%.
                              ah nee, want je zit dan ook weer met een vennootschapsbelasting van 25 of 34%...

                              Comment


                              • Die GT3's dienen ook helemaal niet om naar klanten te gaan. Slijten hun meeste km op circuits en de wegen daar naartoe. Moet dan dan op kosten van de firma? Als het kan, waarom niet. Vraag is hoeveel men bereid is om daarvoor privé af te dokken. Moet elke eigenaar voor zich uitmaken. Verhaal gaat ook op voor andere speeltjes dan GT3's...
                                2021 Taycan 4S
                                2021 Lexus UX250h

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  komt dit niet op hetzelfde neer?
                                  Als je het VAA volledig wil betalen aan je vennootschap (of werkgever), moet je dit eerst zogezegd ook weer als nettoloon uitbetalen als je uiteindelijk netto niks wilt verliezen, en zit je ook weer met die aanslagvoet van 53%.
                                  Akkoord. Die loonkost moet je zowiezo betalen, maar op die manier kan je tenminste nog een deeltje recupereren.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                                    goede vraag, maar ik rij dan ook met een 1reeks van BMW
                                    Een 1-reeks met dikke billen, ze kunnen eigenlijk hooguit maar denken dat je een tuner met slechte smaak bent
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

                                    Comment


                                    • terug naar lichte vracht ?

                                      Voor mij is het alvast duidelijk.
                                      Mijn wagen (X5) gaat weg begin volgend jaar.
                                      De oplossing ... ik denk naar lichte vracht te gaan.
                                      Probleem ... welke wagen kan je nu nog in godsnaam als lichte vracht inschrijven zonder het gevoel te hebben met een "camionet" te rijden .
                                      Een tip van een collega die zopas zijn wagen verving door een Landrover Evoque.
                                      Raar maar waar, vanaf 2012 kan deze wagen met lichte vracht ingeschreven worden.
                                      Ik kan dan wel niet meer met 4 man in de wagen, maar in tegenstelling tot vroeger betaal ik dan wel geen VAA, geen BIV, geen rijtaks meer en wordt alles voor 100% aftrekbaar.
                                      Vroeger betaalde ik met veel plezier een bijdrage, maar de onredelijkheid en de snelheid waarmee deze regels worden ingevoerd dwingen mij ertoe snel in te grijpen ... en kijk ... nu betaal ik minder dan voorheen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door macroni Bekijk Berichten
                                        In het ontwerp van de wettekst staat:

                                        Code:
                                        [FONT=HelveticaLTStd-Roman][SIZE=2]
                                        [LEFT][SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]Wanneer het voordeel niet kosteloos wordt toegestaan,[/FONT][/SIZE]
                                        [SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]is het in aanmerking te nemen voordeel datgene[/FONT][/SIZE]
                                        [SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]wat overeenkomstig de vorige leden is vastgesteld,[/FONT][/SIZE]
                                        [SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]verminderd met de bijdrage van de verkrijger van dat[/FONT][/SIZE][/LEFT]
                                        [SIZE=2][FONT=HelveticaLTStd-Roman]voordeel.”[/FONT][/SIZE]
                                        [/SIZE][/FONT]
                                        Dus als je als werknemer een 'kost' betaald die gelijk is aan wat in de vorige leden (algemene formule) gespecifieerd wordt, dan kan je het VAA aan je eigen vennootschap betalen ipv aan Mr. Di Rupo.

                                        De werknemer heeft er echter geen kosteloos voordeel meer bij.

                                        Of interpreteer ik dit verkeerd?

                                        ontwerp: http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/1952/53K1952012.pdf (pagina 19)
                                        Neen, maar met welk geld betaal je dit? Privégeld, waar belastingen op geheven zijn. Stel: het voordeel bedraagt €200 per maand en je betaalt 50% belastingen. Als je het laat belasten, betaal je dus €100 belastingen. Betaal je het aan je vennootschap, moet je jezelf een loon uitkeren van €400, waar je dan €200 belastingen op betaalt.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door SkidRow Bekijk Berichten
                                          Voor mij is het alvast duidelijk.
                                          Mijn wagen (X5) gaat weg begin volgend jaar.
                                          De oplossing ... ik denk naar lichte vracht te gaan.
                                          Oppassen!

                                          In principe geldt hier ook een gelijkaardige berekening als met een gewone personenwagen. Maar strikt genomen is het zo dat een controleur je kan belasten op het REEEL voordeel van alle aard, dus niet forfaitair. En dat is niet zo leuk. In de praktijk gebeurt het zo niet, maar een eenvoudige circulaire kan de controleurs aanmoedigen het toch zo te doen.

                                          Ze hebben geld nodig. Veel geld.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X