Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • VAA als kost

    Is er geen manier om het VAA als kost te boeken bij de vennootschap?

    Mijn VAA auto 2012 wordt 25000 zoals het er nu uitziet

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk Berichten
      Als ik een andere vennootschap wens op te richten en een bestaande op te doeken op een correcte manier, dan kan de fiscus daar niets tegen beginnen. Een vennootschap is geen bestaansreden op zich en in het geval van een enige aandeelhouder is fiscale optimalisatie van je patrimonium naar mijn weten nog steeds toegelaten.
      Ik heb er wisselende standpunten over gelezen.
      Deze link geeft jou gelijk, als je in google intikt:
      Eventjes stoppen en opnieuw beginnen: interessant?

      Wel enkel haalbaar voor zij die geen vastgoed in de zaak hebben zitten.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
        zie jij iemand die zijn wagen privé betaald heeft zijn wagen al meteen wegdoen(dacht het niet), en die persoon heeft niks aftrek gehad, niks 50% recuperatie, ook BIV, verkeersbelasting, brandstof enz. Dus wat boet jij nu nog meer eigenlijk?

        Denk dat velen realiteitszin verloren zijn.

        Overheid van geprofiteerd, en wat doen velen denk je tgv het opzetten van al deze weliswaar legale construkties, evengoed profiteren.
        Je snapt het punt duidelijk niet.
        Het gaat erom dat de lasten op het halen van geld of "voordelen" uit je vennootschap, in casu bedrijfswagens, zonder overgangsregeling (en dus geen tijd om zich aan te passen) exponentieel stijgen. Ik wacht nog steeds op een verantwoording hiervoor (en ik zal mogen blijven wachten want die komt er nooit).

        Laat me een ander voorbeeld geven. Stel dat ze zwaar snijden in de hypotheekaftrek. Janneke en Mieke kunnen dus minder aftrekken voor hun woning. Je gaat nogal eens iets zien en horen. Hier betreft het een kleine groep getroffenen.Het is heeeeeel makkelijk om alles kapot te relativeren als je zelf geen betrokken partij bent. Terwijl het in se over exact hetzelfde gaat. Een ordinaire belastingverhoging. Ga je hier dan ook komen roepen dat zij die hun huis (en andere leningen) niet meer kunnen afbetalen boven hun stand geleefd hebben? Dat ze het maar moesten zien aankomen en minder geleend of een kleiner huis gekocht hebben?




        Feit is vooral dat velen (waaronder mezelf) niet akkoord gaan met het geldverslindend karakter van de politici. We kunnen echter zoveel zaniken op een forum als we willen, waarom gaan we niet op straat van ons oren maken. Voor het parlement bv. Alle fora staan vol met klaagzangen, aktie echter. Nopes, we verdienen eigenlijk niet beter, want ongeacht wat ze doen, we slikken toch en we zeggen dat we hen straffen bij volgende verkiezingen
        Er bestaat daar een term voor, nl. democratisch deficit.
        2.0 JTDm

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
          I

          Wel enkel haalbaar voor zij die geen vastgoed in de zaak hebben zitten.
          Niet noodzakelijk, je kan dit met 1% registratierechten privé zetten in het liquidatieproces. Hoe minder afgeschreven hoe beter, want hoe kleiner je meerwaarde dan zal zijn op het vastgoed.
          2.0 JTDm

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten
            Is er geen manier om het VAA als kost te boeken bij de vennootschap?

            Mijn VAA auto 2012 wordt 25000 zoals het er nu uitziet
            Ik denk het wel. Volgens mij kan je dat VVA laten boeken op de R/C, maar dat is zelf ook een voordeel van alle aard. En ooit moet dat toch vereffend worden.

            Comment


            • Draai of keer het hoe je wil maar deze maatregel gaat veel banen kosten. Onze economie valt al stil en dankzij o.a. deze extra belasting duwt Di Rupo en consoorten ons helemaal in de put. Buitenlandse investeerders laten België al langer links liggen en het wordt er niet beter op. Veel ondernemers gaan het ook voor bekeken houden en als ze geen fiscale vrijheid meer hebben zullen er veel verdwijnen. De huidige politiekers zijn enorm kortzichtig en weten niet wat voor gevolgen hun beslissingen gaan hebben.

              Uiteindelijk zal iedereen zwaar gaan mogen betalen. Er zijn ongetwijfeld nog tientallen extra belastingen in aankomst. Wat we nu van deze regering zien is nog maar het begin. Ik hoop echt dat ze zo snel mogelijk de stekker uit deze regering trekken. Maar het zal niet veel oplossen. De verliezers van de vorige verkiezingen zitten terug in de staatskas te graaien.

              Van mij mogen ondernemers gerust met dure wagens rondrijden en ze mogen die zelfs van mij allemaal voor de volle 100% inbrengen. Uiteindelijk zorgen zij voor werk. En wie daar niet mee akkoord is : neem dan zelf ook de nodige risico's en doe het dan zelf (ik ben werknemer en geen dikke zelfstandige maar heb wel respect voor alle ondernemers)

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten
                Is er geen manier om het VAA als kost te boeken bij de vennootschap?

                Mijn VAA auto 2012 wordt 25000 zoals het er nu uitziet
                Enkele bladzijden terug staat het antwoord. Het komt er op neer dat dat al gebeurt in de mate dat aan privepersoon doorgerekende kosten niet meer verworpen mogen worden... dus niet ook nog eens een verhoging vennootschapsbelasting geven.
                Bottom line 1: je vennootschap zal ca 9% van VAA automatisch recupereren
                Bottom line 2: in the end betaal je netto ca 72% van uw VAA per jaar (rekening houdend met bottom line 1, sociale bijdragen die stijgen en nieuwe verworpen kosten).
                In uw geval dus 18000 euro per jaar, of 1500 per maand

                Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                Ja, ik vind dat sommigen hier toch nogal hard van stapel lopen. Lees hier dat er al wagens holderdebolder verkocht zijn en zo, terwijl er eigenlijk nog niets echt vaststaat. Als ik de berekening maak voor mijn bedrijfswagen (Volvo V50), op basis van de nieuwwaarde, kom ik uit op +/- 500 euro extra per jaar (werkgever & werknemer samengeteld, want ik ben zelf mijn werkgever ). Doet pijn, maar een ramp is het ook niet. Als ik echter de factuurprijs neem (heb hem tweedehands gekocht, voor +/- 10.000 minder dan een nieuwe), kom ik uit op slechts +/- 85 euro extra te betalen. Dat is dus niks, en het lijkt me nu toch wel waarschijnlijker dat ze voor occasies níet de nieuwwaarde gaan nemen om van te starten, dat zou toch werkelijk op niets slaan . Ik wacht gewoon af.
                Het voorbeeld hierboven toont aan waarom sommigen hard van stapel lopen. Voor 85 euro extra zou ik dat ook niet doen. In sommige gevallen gaat het hier om meer dan 1000 euro nettoloonverlies per maand.

                Moeilijk in te schatten wat voor invloed dit allemaal gaat hebben op de Belgische 2dehands markt voor grote auto's. Maar ik kan begrijpen dat men probeert snel te zijn en te verkopen nu je de zekerheid nog hebt dat je er een deftige prijs voor krijgt. Je kan altijd in het buitenland verkopen, maar dat zal wel meer paperassenwerk opleveren.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                  Ik heb er wisselende standpunten over gelezen.
                  Deze link geeft jou gelijk, als je in google intikt:
                  Eventjes stoppen en opnieuw beginnen: interessant?

                  Wel enkel haalbaar voor zij die geen vastgoed in de zaak hebben zitten.
                  Niet echt; je vastgoed kan overgedragen worden als je enige aandeelhouder bent aan jezelf en dit voor de kost van 1% registratierechten (ik ben nog een ander spoor aan't bekijken waarbij de transfer slechts 250€ zou kosten ongeacht de waarde van het onroerend goed).

                  Die basis van 1% is gegarandeerd OK. Heb dit reeds afgetoetst met notaris en fiscus. Enige conditie: 1 aandeelhouder in de vennootschap wanneer ze ontbonden wordt (opgelet, dit kan je niet eventjes 2 dagen voor ontbinding doen want dan is er andere rechtspraak maar als je vennootschap reeds lang bestaat met 1 aandeelhouder, no palm)

                  Comment


                  • Misschien een stomme vraag : firma X heeft vier jaar geleden een pokkedure en heel exclusieve tweedehands sportwagen aangekocht. De wagen was toen al drie jaar oud. Dus nu is de wagen zeven jaar oud en 2011 is het laatste jaar waarin de wagen werd afgeschreven. Dus die heeft een nulwaarde? De wagen doet amper 5000 km op jaarbasis maar dan wel echt privégebruik (kan eventueel gezegd worden dat de wagen naar evenementen en beurzen is gereden). Dan moet er toch niets van VVA of andere toestanden nog betaald worden? Wagen blijft gewoon op die firma staan en de firma betaalt ook de jaarlijkse rijbelasting, verzekering, onderhouden enzovoort. Op papier staat die wagen stil als eyecatcher van de firma.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                      Het voorbeeld hierboven toont aan waarom sommigen hard van stapel lopen. Voor 85 euro extra zou ik dat ook niet doen. In sommige gevallen gaat het hier om meer dan 1000 euro nettoloonverlies per maand.

                      Moeilijk in te schatten wat voor invloed dit allemaal gaat hebben op de Belgische 2dehands markt voor grote auto's. Maar ik kan begrijpen dat men probeert snel te zijn en te verkopen nu je de zekerheid nog hebt dat je er een deftige prijs voor krijgt. Je kan altijd in het buitenland verkopen, maar dat zal wel meer paperassenwerk opleveren.
                      Ja, ok, maar mijn V50 zal toch dichter bij de gemiddelde bedrijfswagen zitten dan die waarvoor je jaarlijks + 10.000 euro extra moet ophoesten. Sja, alleen achteraf zullen we kunnen zeggen wat het beste was geweest...
                      Ik zou hoe dan ook nu absoluut niet graag in de schoenen staan van een gemiddelde Audi- of BMW-dealer of zo .

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                        Draai of keer het hoe je wil maar deze maatregel gaat veel banen kosten. Onze economie valt al stil en dankzij o.a. deze extra belasting duwt Di Rupo en consoorten ons helemaal in de put. Buitenlandse investeerders laten België al langer links liggen en het wordt er niet beter op. Veel ondernemers gaan het ook voor bekeken houden en als ze geen fiscale vrijheid meer hebben zullen er veel verdwijnen. De huidige politiekers zijn enorm kortzichtig en weten niet wat voor gevolgen hun beslissingen gaan hebben.

                        Uiteindelijk zal iedereen zwaar gaan mogen betalen. Er zijn ongetwijfeld nog tientallen extra belastingen in aankomst. Wat we nu van deze regering zien is nog maar het begin. Ik hoop echt dat ze zo snel mogelijk de stekker uit deze regering trekken. Maar het zal niet veel oplossen. De verliezers van de vorige verkiezingen zitten terug in de staatskas te graaien.

                        Van mij mogen ondernemers gerust met dure wagens rondrijden en ze mogen die zelfs van mij allemaal voor de volle 100% inbrengen. Uiteindelijk zorgen zij voor werk. En wie daar niet mee akkoord is : neem dan zelf ook de nodige risico's en doe het dan zelf (ik ben werknemer en geen dikke zelfstandige maar heb wel respect voor alle ondernemers)
                        Van mij mogen ze dat ook, maar begin toch niet zo te janken.
                        Trouwens, ben zelf zelfstandige en heb de afgelopen jaren meer dan genoeg tijd, risico en wat nog allemaal genomen. Ik word alleen depri van dat gedoe hier met zijn momenten.

                        Om even over na te denken: welke echte economie hebben we hier nog, producerende bedoel ik dan. Grootste angst is dat nu volgende schakel gaat breken, deze van de dienstensector of dacht iedereen hier misschien dat de kenniseconomie ons gaat redden.

                        @Haddock: ben idd niet meteen geimpacteerd door deze regels volgens boekhouder, omdat ik gewoon eenmanszaak ben. Maar daar gaat het niet om. Belast zal ik nochtans voldoende worden hoor, moet U niet aan twijfelen.
                        Trouwens, mocht ik nu nog werknemer zijn dan ging mijn VAA van mijn bedrijfswagen ook al *2.

                        Punt is gewoon: geen overgangsmaatregelen net omdat ze weten dat velen toch andere poortjes gingen zoeken. Ze hebben geld nodig en nog geen beetje.

                        Comment


                        • WIj: betalen

                          Zij:

                          1) Geven ondertussen meer en meer staatsgaranties (KBC, Ethias, Fortis, Dexia, arcor ..)
                          2) Verdienen een rente van 8% op de kapitaalinjectie stelen van de banken
                          3) Krijgen binnen de volgende jaren waar xx+ miljard terug + 8% rente en afkoopboete van deze banken
                          4) Verkopen participaties in BNP Paribas Fortis met winst
                          5) Dividenden inkomsten uit participaties (KBC en BNP en Electrabel, ...)
                          6) Investering privé met voorkennis (.. De Gucht & Co)
                          7) Zien hun loon niet dalen en hun VAA niet stijgen.

                          (Vergeet niet, de gewone man EN de zelfstandige betalen hier ook aan mee zowel prive als zakelijk door duurdere leningen)

                          dus de 'eerlijkheid' van deze belasting is ver te zoeken. Eens de staatssteun terugbetaald en de dividenden binnen zijn, denkte ge nu echt dat ze belastingverminderingen gaan aankondigen?
                          Last edited by fblade; 30/12/2011, 14:32.
                          Hier stond eens mijn auto vermeld.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                            Misschien een stomme vraag : firma X heeft vier jaar geleden een pokkedure en heel exclusieve tweedehands sportwagen aangekocht. De wagen was toen al drie jaar oud. Dus nu is de wagen zeven jaar oud en 2011 is het laatste jaar waarin de wagen werd afgeschreven. Dus die heeft een nulwaarde? De wagen doet amper 5000 km op jaarbasis maar dan wel echt privégebruik (kan eventueel gezegd worden dat de wagen naar evenementen en beurzen is gereden). Dan moet er toch niets van VVA of andere toestanden nog betaald worden? Wagen blijft gewoon op die firma staan en de firma betaalt ook de jaarlijkse rijbelasting, verzekering, onderhouden enzovoort. Op papier staat die wagen stil als eyecatcher van de firma.
                            Volgens mij maakt dit geen verschil en zal je VAA moeten betalen op factuurbedrag toen je hem 2de hands hebt aangekocht.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                              WIj: betalen

                              Zij:

                              1) Geven ondertussen meer en meer staatsgaranties (KBC, Ethias, Fortis, Dexia, arcor ..)
                              2) Verdienen een rente van 8% op de kapitaalinjectie stelen van de banken
                              3) Krijgen binnen de volgende jaren waar xx+ miljard terug + 8% rente en afkoopboete van deze banken
                              4) Verkopen participaties in BNP Paribas Fortis met winst
                              5) Dividenden inkomsten uit participaties (KBC en BNP en Electrabel, ...)
                              6) Investering privé met voorkennis (.. De Gucht & Co)
                              7) Zien hun loon niet dalen en hun VAA niet stijgen.

                              (Vergeet die, de gewone man EN de zelfstandige betalen hier ook aan mee zowel prive als zakelijk door duurdere leningen)

                              dus de 'eerlijkheid' van deze belasting is ver te zoeken. Eens de staatssteun terugbetaald en de dividenden binnen zijn, denkte ge nu echt dat ze belastingverminderingen gaan aankondigen?
                              Belastingvermindering zouden ze pas mogen doorvoeren als de staatsschuld nihil is.

                              Er moet minder uitgegeven worden, maar dat mag niet van socialistisch België ... en ook niet van de vakbonden

                              Comment


                              • Stel dat het bedrijf 8 jaar geleden een nieuwe luxewagen gekocht heeft, waarvoor de zaakvoerder privé op VAA belast wordt. Zal het nieuwe VAA dan op de originele aankoopprijs berekend worden? Want dat is wel helemaal onredelijk, jaarlijks VAA is bijna zo hoog als de dagwaarde

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                                  Stel dat het bedrijf 8 jaar geleden een nieuwe luxewagen gekocht heeft, waarvoor de zaakvoerder privé op VAA belast wordt. Zal het nieuwe VAA dan op de originele aankoopprijs berekend worden? Want dat is wel helemaal onredelijk, jaarlijks VAA is bijna zo hoog als de dagwaarde
                                  idd.. zoals het er nu naar uitziet wel.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                    Belastingvermindering zouden ze pas mogen doorvoeren als de staatsschuld nihil is.

                                    Er moet minder uitgegeven worden, maar dat mag niet van socialistisch België ... en ook niet van de vakbonden
                                    idd, en zolang die staatsschuld er is leven we collectief boven onze stand (ik ook dus)
                                    maar ja, de zuilen willen niet aan macht in boeten.

                                    Niemand dacht hier toch dat het algemeen belang de drijfveren zijn van deze politici.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                                      idd, en zolang die staatsschuld er is leven we collectief boven onze stand (ik ook dus)
                                      maar ja, de zuilen willen niet aan macht in boeten.

                                      Niemand dacht hier toch dat het algemeen belang de drijfveren zijn van deze politici.
                                      Het is allemaal zo simpel, je huishoudboekje moet op orde zijn en je schuld moet structureel afnemen. Anders ben je niet gezond bezig.
                                      De eerste de beste recessie is geen reden om dat anders te doen, ben je in oorlog, ja dan heb je geen keuze en bouw je wellicht schulden op...

                                      De overheid als vangnet is dik in orde, de overheid als bontjas is er lichtjes over

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                                        Stel dat het bedrijf 8 jaar geleden een nieuwe luxewagen gekocht heeft, waarvoor de zaakvoerder privé op VAA belast wordt. Zal het nieuwe VAA dan op de originele aankoopprijs berekend worden? Want dat is wel helemaal onredelijk, jaarlijks VAA is bijna zo hoog als de dagwaarde
                                        Gij met uw logica. Zwijg en betaal

                                        Zoals het er nu naar uitziet is dat geen goede wet. Het VVAA is te verlagen door met auto's te schuiven en door zo kaal mogelijk te kopen en achteraf op te smukken.

                                        Ik moet zeggen: ik ben ook aan het kijken op de tweedehandsmarkt, gewoon omdat nieuwe wagens oninteressant blijven over heel hun looptijd en tweedehands wagens het omgekeerde.

                                        Comment


                                        • Mercedes zal meer volk gaan ontvangen in hun NNC afdeling

                                          Comment

                                          Working...
                                          X