Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
    Volgens de boekhouder is er dan een leegstand in de woning/zaak. Wat dus ook niet ideaal is.
    De vriendin zou een kleine huur kunnen betalen aan de zaak dan, maar dan gaat er een deel van het voordeel dus teniet door de huur.

Maar ik moet zeggen dat ik niet de slimste boekhouder heb ter wereld want volgens haar is mijn geplitste aankoop al moeilijk genoeg. Maar mss heeft ze mij niet graag omdat ik eind vorig jaar buitengesmeten heb
    Je kan creatief boekhouden maar hou toch die 309% in je achterhoofd. Je vriendin woont er, dan gaat de fiscus ook wel kunnen raden dat jij vaker daar zit dan bij uw ouders. En als je huur aanrekent aan je vriendin, en die is te laag, dan kunnen ze zelfs dat in uwe nek draaien en kan je die 309% gaan betalen op het verschil tussen die huur en wat de fiscus een redelijke huurprijs vindt.

Ik ken zo iemand, die verhuurde een appartement da van zijn zaak was aan zijn schoonmoeder aan een redelijk lage prijs (400€ ofzo, voor een app van 70 vierkante meter), en die mocht bijdokken na controle.

Comment

Volgens de boekhouder is er dan een leegstand in de woning/zaak. Wat dus ook niet ideaal is.
      De vriendin zou een kleine huur kunnen betalen aan de zaak dan, maar dan gaat er een deel van het voordeel dus teniet door de huur.

Maar ik moet zeggen dat ik niet de slimste boekhouder heb ter wereld want volgens haar is mijn geplitste aankoop al moeilijk genoeg. Maar mss heeft ze mij niet graag omdat ik eind vorig jaar buitengesmeten heb
      In de meeste gemeenten moet je leegstand betalen als er geen domicilie is. Enige oplossing is aanvraag om de woonfunctie om te zetten naar kantoorpand, maar dan kan je er nooit meer wonen.
      Dus een kleine huur, een kamer/studio bv, is een oplossing

Comment

Precies niet nee.
        Leegstand is niet aan de orde als zetel van de vennootschap er is en vrouw/vriendin er haar domicilie heeft. Als je het pand met gesplitste aankoop gekocht hebt en ze is ook mede-eigenaar dan moet je zelfs geen huur aanrekenen. Waar jij (bedrijfsleider) domicilie houdt speelt dan zelfs geen rol meer (zolang het maar "elders" is).
        2021 Taycan 4S
        2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
          In de meeste gemeenten moet je leegstand betalen als er geen domicilie is. Enige oplossing is aanvraag om de woonfunctie om te zetten naar kantoorpand, maar dan kan je er nooit meer wonen.
          Dus een kleine huur, een kamer/studio bv, is een oplossing
          ik vrees dat ik het allemaal zo ga laten voor het moment
          beter voor mijn hart
          Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
            Als op het einde van de lease de vennootschap de optie licht ipv jijzelf prive.. wat dan ?
            Dat is dus de vraag die ik ook had. Volgens onze boekhouder wordt de VAA dan berekend op de prijs dat je de wagen van de leasing overkoopt, op voorwaarde dat men definitief stemt dat tweedehands wagens aan factuurwaarde worden belast.
            OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
              Dat is dus de vraag die ik ook had. Volgens onze boekhouder wordt de VAA dan berekend op de prijs dat je de wagen van de leasing overkoopt, op voorwaarde dat men definitief stemt dat tweedehands wagens aan factuurwaarde worden belast.
              En wat met Sale & Lease Back ?

Lease a single car or manage an entire fleet. For your business, or your family. We will provide you with any car, any time, anywhere. So you can focus on what’s next.

De fiscus mag geen opportuniteitsbeoordelingen maken, dat is aan de zaakvoerder (analoog voorbeeld: klagen over uw hoge Rekening Courant met 7% interest terwijl er voldoende cash in de vennootschap zit, daar mag die niets tegen hebben want opportuniteitsbeoordeling - je kan die cash nodig hebben voor overname, etc).
              Sale en lease back is een gelijkaardig soort operatie.
              Het zal wel veiliger blijven een andere gelijkaardige auto aan te schaffen en te renten voor 1 jaar, daarna hetzelfde herhalen met weer een nieuwe wagen.

Deze idiote wet veroorzaakt toch veel gepruts.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                En wat met Sale & Lease Back ?

Lease a single car or manage an entire fleet. For your business, or your family. We will provide you with any car, any time, anywhere. So you can focus on what’s next.

De fiscus mag geen opportuniteitsbeoordelingen maken, dat is aan de zaakvoerder (analoog voorbeeld: klagen over uw hoge Rekening Courant met 7% interest terwijl er voldoende cash in de vennootschap zit, daar mag die niets tegen hebben want opportuniteitsbeoordeling - je kan die cash nodig hebben voor overname, etc).
                Sale en lease back is een gelijkaardig soort operatie.
                Het zal wel veiliger blijven een andere gelijkaardige auto aan te schaffen en te renten voor 1 jaar, daarna hetzelfde herhalen met weer een nieuwe wagen.

Deze idiote wet veroorzaakt toch veel gepruts.
                Zelfde mogelijkheid met afkopen van leasing/renting contract. Dan zou je ook op een lagere factuurwaarde uitkomen. Maar dit gaat de fiscus nooit aanvaarden..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten
                  Zelfde mogelijkheid met afkopen van leasing/renting contract. Dan zou je ook op een lagere factuurwaarde uitkomen. Maar dit gaat de fiscus nooit aanvaarden..

tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut
                  wrong; i quote:

Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                  Zie blz 28-31 ivm de bedrijfswagens, en vooral het antwoord van de minister :

Geen discussie meer omtrent 2dehands => factuurprijs
                  Leasing : als die afgekocht wordt => afkoopprijs
                  de tekst op pagina 31 zegt duidelijk dat door de afkoop optie te lichten de werknemer een wagen prive krijgt en dus het voordeel alle aard anders is (lees= hij mag nu zelf de facturen betalen, inschrijving, onderhoud, benzine, ...) en dus het VAA lager ligt. De exacte tekst is als volgt:

Bij leasingwagengs wordt rekening gehouden met de catalogusprijs; de optieprijs maakt hier deel van uit; indien de werknemer de optie licht, wordt het zijn eigen wagen en is het voordeel uiteraard niet hetzelfde.

lees: tweedehandse wagen == factuurprijs

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
                    In mijn vrienden- en kennisenkring werden volgende wagens de afgelopen anderhalve maand verkocht enkel en alleen door de nieuwe VAA-regeling :

- Range Rover Sport, vervangen door Mini Cooper S
                    - Porsche Cayenne, vervangen door Ford S-Max
                    - BMW X6, vervangen door BMW 3-Touring
                    - BMW X5, vervangen door Mini Countryman
                    - Land Rover Discovery, vervangen door Mini Clubman
                    Ik ben ook een zelfstandige, maar een vrije beroeper. Mijn wagens heb ik altijd zelf betaald en het gebruik voor mijn zaak wordt via mijn directe belastingen in mindering gebracht.
                    Is misschien naïef gedacht, maar kunnen die mensen hun wagens dan niet zelf inkopen ?
                    Het antwoord zal allicht zijn dat ze het geld niet hebben hiervoor...
                    BMW M2 Coupé
                    Audi S5
                    Nobody is Perfect!

Comment

• Niet kunnen...of niet willen?
                      Ik denk eerder het laatste.
                      Dikke bak allemaal goed en wel als je de kosten kunt afwentelen op de firma en het je privé niet al te veel kost.
                      En terecht, waarom niet als het kan.
                      De meeste bedrijfsleiders die geen autofreak zijn gaan daarom snel hun dikke bak van de hand doen wanneer die hun prive (te) veel begint te kosten.
                      Opnieuw terecht.
                      Het zijn maar de die-hards (autofreaks) die gaan overblijven en hun dikke bak houden en degene die echt heel veel km maken waardoor ze zelfs met het hogere VAA nog altijd voordeel gaan doen tegenover alles privé.
                      2021 Taycan 4S
                      2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                        Niet kunnen...of niet willen?
                        Ik denk eerder het laatste.
                        Dikke bak allemaal goed en wel als je de kosten kunt afwentelen op de firma en het je privé niet al te veel kost.
                        En terecht, waarom niet als het kan.
                        De meeste bedrijfsleiders die geen autofreak zijn gaan daarom snel hun dikke bak van de hand doen wanneer die hun prive (te) veel begint te kosten.
                        Opnieuw terecht.
                        Het zijn maar de die-hards (autofreaks) die gaan overblijven en hun dikke bak houden en degene die echt heel veel km maken waardoor ze zelfs met het hogere VAA nog altijd voordeel gaan doen tegenover alles privé.
                        Ik vind het in elk geval maar een kl*tewet die zo maar plots uit de hemel valt en veel ellende kan veroorzaken. Hebben we in elk geval te danken aan de rooie van papillonke en hun vlaamse handlangers.
                        BMW M2 Coupé
                        Audi S5
                        Nobody is Perfect!

Comment

Ter verduidelijkig:

Ik bedoelde als de vennootschap de leasing/renting stopzet en de auto aankoopt (afkoopoptie). Dan is het factuurbedrag wat er nog moest betaald worden van huur + aankoopoptie en ik denk dat fiscus dit niet zal aanvaarden.

Comment

• En hoe zit het voor werknemers met een bedrijfswagen?
                            Waar mogen wij ons aan verwachten?

Comment

Ter verduidelijkig:

Ik bedoelde als de vennootschap de leasing/renting stopzet en de auto aankoopt (afkoopoptie). Dan is het factuurbedrag wat er nog moest betaald worden van huur + aankoopoptie en ik denk dat fiscus dit niet zal aanvaarden.
                              Zeker in mijn geval zit dat er dik in. Kan mijn wagen (die nu aan 12.000euro VAA) zit afkopen eind maart voor 9000 euro + btw. Als de factuurwaarde werkelijk van toepassing is, dan zou ik nog minder VAA betalen dan voorheen. Begrijpe wie begrijpe kan.
                              Maar zit ondertussen wel geblokkeerd door de nieuwe regeling en durf ik nog niet uitoefenen.
                              Hopelijk volgt binnenkort duidelijkheid want het kriebelt behoorlijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk Berichten
                                En hoe zit het voor werknemers met een bedrijfswagen?
                                Waar mogen wij ons aan verwachten?
                                Je kan hier het verschil uitrekenen:

Iemand met 5000km forfait in 2011 zal in bijna alle gevallen behoorlijk meer moeten betalen, met 7500km forfait voor modale wagens verandert er bijna niks. Het zijn vooral de dikkere bakken die geviseerd worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                                  Je kan hier het verschil uitrekenen:

Iemand met 5000km forfait in 2011 zal in bijna alle gevallen behoorlijk meer moeten betalen, met 7500km forfait voor modale wagens verandert er bijna niks. Het zijn vooral de dikkere bakken die geviseerd worden.
                                  Zal me dus € 157,41/maand EXTRA kosten.
                                  Fijn dat Open-VLD, de partij die voor ons zou moeten opkomen, dit mee goedkeurt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SkidRow Bekijk Berichten
                                    Zeker in mijn geval zit dat er dik in. Kan mijn wagen (die nu aan 12.000euro VAA) zit afkopen eind maart voor 9000 euro + btw. Als de factuurwaarde werkelijk van toepassing is, dan zou ik nog minder VAA betalen dan voorheen. Begrijpe wie begrijpe kan.
                                    Maar zit ondertussen wel geblokkeerd door de nieuwe regeling en durf ik nog niet uitoefenen.
                                    Hopelijk volgt binnenkort duidelijkheid want het kriebelt behoorlijk.
                                    Het is toch ver gekomen in dit land als we schrik moeten hebben om een geplande aankoopoptie van een oud contract uit te oefenen uit schrik voor de misinterpretatie van de fiscus met zijn eigen interpretatie en strafrecht.

Zekerheid gaan we pas hebben na de eerste rechtzaak, maar daar kan je toch niet op wachten ?!

Comment

de tekst op pagina 31 zegt duidelijk dat door de afkoop optie te lichten de werknemer een wagen prive krijgt en dus het voordeel alle aard anders is (lees= hij mag nu zelf de facturen betalen, inschrijving, onderhoud, benzine, ...) en dus het VAA lager ligt. De exacte tekst is als volgt:

Bij leasingwagengs wordt rekening gehouden met de catalogusprijs; de optieprijs maakt hier deel van uit; indien de werknemer de optie licht, wordt het zijn eigen wagen en is het voordeel uiteraard niet hetzelfde.

lees: tweedehandse wagen == factuurprijs
                                      Je mist hier wel een belangrijk element, het stuk dat jij citeert gaat er van uit dat de WERKNEMER de optie licht en dan is er van VAA op dat specifiek voertuig zelfs geen sprake meer, dan wordt het gewoon een privévoertuig.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                        Je mist hier wel een belangrijk element, het stuk dat jij citeert gaat er van uit dat de WERKNEMER de optie licht en dan is er van VAA op dat specifiek voertuig zelfs geen sprake meer, dan wordt het gewoon een privévoertuig.
                                        inderdaad!

Ter verduidelijkig:

was niet echt duidelijk in originele post. Maar inderdaad wereld van verschil.

Prive persoon voert de aankoop optie uit= geen probleem
                                        zaak voert aankoop optie uit = mss wel probleem

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
                                          Zal me dus € 157,41/maand EXTRA kosten.
                                          Fijn dat Open-VLD, de partij die voor ons zou moeten opkomen, dit mee goedkeurt.
                                          Ff twitteren met de VLD coryfeeën en die antwoorden dan dat iedereen moet inleveren. Voila probleem opgelost.
                                          VLD trekt al lang de kaart niet meer van de middenstand en zelfstandigen. Heren krijgen dan ook al lang geen stem meer van mij.
                                          We zitten opgescheept met die Henegouwer tot 2019.

Comment

Working...
                                          X