Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Zoals hier al meermaals geschreven is, iemand die kiest om zelfstandig te worden met als hoofdreden de auto, is nie zo goed bezig

Ik voelde mij hier ook geregeld aangesproken, en daarom wou ik eens duidelijk neerzetten dat het beeld dat velen hebben van zelfstandigen, nogal krom getrokken is. Er zitten veel sukkelaars tussen. Jaar na jaar record faillissementen, en die mannekes mogen bij 't OCMW gaan aankloppen als ze niet snel genoeg een ander inkomen vinden.

Zelf ken ik ook beide zijden van de medaille, ik ben nu 8j zelfstandig en voordien heb ik 8j in loonverband gewerkt. En ja, beide statuten hebben hun voor- en nadelen. Maar het grote verschil zit hem vandaag in de zekerheden en pensioenen, en veel minder in de koopkracht.
    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
      Zoals hier al meermaals geschreven is, iemand die kiest om zelfstandig te worden met als hoofdreden de auto, is nie zo goed bezig

Ik voelde mij hier ook geregeld aangesproken, en daarom wou ik eens duidelijk neerzetten dat het beeld dat velen hebben van zelfstandigen, nogal krom getrokken is. Er zitten veel sukkelaars tussen. Jaar na jaar record faillissementen, en die mannekes mogen bij 't OCMW gaan aankloppen als ze niet snel genoeg een ander inkomen vinden.

Zelf ken ik ook beide zijden van de medaille, ik ben nu 8j zelfstandig en voordien heb ik 8j in loonverband gewerkt. En ja, beide statuten hebben hun voor- en nadelen. Maar het grote verschil zit hem vandaag in de zekerheden en pensioenen, en veel minder in de koopkracht.
      Niet als je als zelfstandige 32% van je inkomen opzij zet voor je pensioen en ziektes te overbruggen...
      Het zijn beginnende zelfstandigen die meestal failliet gaan, of grote bedrijven die geen spaarpot hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
        Niet als je als zelfstandige 32% van je inkomen opzij zet voor je pensioen en ziektes te overbruggen...
        Het zijn beginnende zelfstandigen die meestal failliet gaan, of grote bedrijven die geen spaarpot hebben.
        Ligt het aan mij, maar ik kan dat niet zomaar opzij zetten en dan nog wat sparen voor investeringen hoor.

Comment

• off topic is hier nu toch "regel" geworden...

vroeger konden kleine zelfstandigen hun zaak of hun klantenbestand verkopen
          dat is nu minder en minder het geval
          hetgeen een zware impact heeft op het kapitaal waarmee ze op pensioen gaan
          mss ook iets om rekening mee te houden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door swiebo Bekijk Berichten
            Geen VAA op lichte vracht indien:

- nog een gezinswagen privé
            - lichte vracht nodig voor bedrijfsvoering (consultant met LV zal niet lukken, schilder, klusjesman, .... wel)
            - aantal zitplaatsen is in verhouding met aantal personeelsleden (dubbele cabin voor zaak zonder personeel kan niet)

Afgetoetst met 2 boekhouders, sociaal secretariaat en lokale FOD financien, maar heb wel de indruk dat niemand het exact weet.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...dqHmcnMLfQ6uug
            Heb inderdaad nog een wagentje privé (wel een kleintje ) en zit in de bouw sector , we zijn wel maar met twee in de zaak ...maar achterbank kan ook dienen voor dutje te doen , zij moeten het tegenover gestelde bewijzen .....

Comment

ik vraag mij soms af of jij de bedragen van een eenmanszaak wel kent!

voorbeeld: 50000 € belastbaar (dus na aftrek van de onkosten)

ongeveer: 11000 € SZ
              belastingen: nog eens ongeveer 17000 € in beste geval

blijft er van die 50000 nog 22000 over en dan moeten dan alle privé uitgaven meegedekt worden en hiervan moet dan volgens jou nog eens 32% van aan de kant gezet worden.

Vraagje: waarvoor dienen die andere 28000 € dan, of zijn dat peanuts! Ik had als werknemer een bovengemiddeld loon en qua belastingen en dergelijke betaal ik als zelfstandige niet echt minder. Tenzij je een rechtspersoonlijkheid opricht, dit heb ik tot nu toe echter nog niet gedaan.

Comment

• Ik kan als zelfstandige natuurlijk iemands anders zijn rekening niet maken en dat hoeft ook niet, maar ik heb in de 17j als zelfstandige toch wel snel geleerd om mijn zaak ( lees vennootschap ) uit te melken als een citroen! dit op een legale wijze maw alles wat ik kon aangeven bij de belastingen heb ik doorgaans ook gedaan
                Ik zit ook in de bouwsector en moet jullie geen tekeningske maken van hoe het eraan toe ging, en gelukkig zijn deze " donkere " tijden voorbij want wat moet je met al dat donker geld??

Maar ik zie het verschil wel met mijn collegas die veel meer aan hun zaak dachten dan aan hunzelf en om kosten te maken dan maar met dure auto's rijden, helaas is dit niet de oplossing!!
                Ik heb en rij vaak nog met dure wagens maar ik hink steeds een stapje achterop omdat ik dure wagens koop 2dehands van iemand die hem dan nieuw kocht en hij dan het grote verlies deed kwestie van goed onderhandellen

En voor mijn pensioen hoef ik me echt al geen zorgen meer te maken wat ze me ook ooit geven, ik heb mijn eigen pensioen opgebouwd met te investeren in Vastgoed ( verhuur ) en dat met het geld van de bank dat door de huurders word betaald. en daar heeft het vaa dan weer geen vat op ( of mocht ik dit niet schrijven om ze daar in Brussel niet op ideeén te brengen )
                Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                  ik vraag mij soms af of jij de bedragen van een eenmanszaak wel kent!

voorbeeld: 50000 € belastbaar (dus na aftrek van de onkosten)

ongeveer: 11000 € SZ
                  belastingen: nog eens ongeveer 17000 € in beste geval

blijft er van die 50000 nog 22000 over en dan moeten dan alle privé uitgaven meegedekt worden en hiervan moet dan volgens jou nog eens 32% van aan de kant gezet worden.

Vraagje: waarvoor dienen die andere 28000 € dan, of zijn dat peanuts! Ik had als werknemer een bovengemiddeld loon en qua belastingen en dergelijke betaal ik als zelfstandige niet echt minder. Tenzij je een rechtspersoonlijkheid opricht, dit heb ik tot nu toe echter nog niet gedaan.
                  Dit stond reeds in mijn vorige post :http://www.svz.partena.be/download/N...t-bediende.pdf
                  Een werknemer draagt 32% meer af dan een zelfstandige... (60% - 22%= 38 % oeps het is zelfs nog meer en dan nog op zijn brutoloon)
                  (Zelfstandigen krijgen 22% korting op sociale zekerheid en +- 35 % korting op iedere investering die 100% aftrekbaar is... + btw )

Een werknemer betaald (lees:draagt bij tot de sociale zekerheid) op een brutoloon (wat hij kost aan de werkgever, en dus ook moet opbrengen) van € 50.000 maarliefts 60 %.... en houdt € 20.000... waar 30% belastingen afgaan... (das verschieten he !!! ) / De discussie is eerder wie draagt die 32% werkgeversbijdrage, mijn mening: de werknemer; Want die moet zijn loon/kost opbrengen...Ze nemen u niet aan voor uw schoon ogen !)

(Breng je het niet op, dan vervangen ze je door een jonger goedkoper exemplaar of een machine de ze wel kunnen aftrekkken...)

Bijdragen in functie van het netto belastbaar
                  inkomen:
                   22% van de inkomsten lager of gelijk aan
                  52.378,55 €
                   22% van het inkomen van 52.378,55 € verhoogd
                  met 14,16% van het verschil tussen het inkomen
                  dat zich bevindt in de middenste inkomstenschaal
                  (52.378,56 € – 77.189,40 €) en 52.378,55 €
                   0% van het inkomen hoger dan 77.189,40 €
                  Opgelet: Een zelfstandige betaalt voorlopige social

werknemer:

 60% van het bruto-inkomen:
                   werkgeversbijdrage ( 32%) + persoonlijke
                  bijdrage (13,07%)
                   inbegrepen: loonmatigingsbijdrage 7,48%
                   niet inbegrepen:
                  - vakantiegeld
                  - eventuele bijdragen voor het Fonds
                  voor Sluiting der Ondernemingen
                  (0,15% op de brutowedde)
                  - eventuele bijdragen voor het sociaal
                  fonds (varieert naargelang de sector).

De werknemer betaalt ook belastingen. ik zie dat jij 34% genomen hebt, zal voor een werknemer ook zo zijn...
                  + sociale bijdrage op bruto loon tov netto loon...
                  Jij kent de getallen ook goed....
                  ok, die 32% die ik aanhaalde is veel, en kan lager door de hogergenoemde voordelen...
                  Ik kijk uit naar uw reactie !

on topic; zijn die gevolgen op die vaa dan niet logisch ?
                  Een bedrijfswagen, draagt niet bij tot de sociale kas !!! Loon Wel !!!
                  En ja, weer op de kap van de werknemer...
                  Voor mij is het gewoon een regularisering...
                  Last edited by ; 08/01/2012, 18:28.

Comment

Dit stond reeds in mijn vorige post :http://www.svz.partena.be/download/N...t-bediende.pdf
                    Een werknemer draagt 32% meer af dan een zelfstandige... (60% - 22%= 38 % oeps het is zelfs nog meer en dan nog op zijn brutoloon)
                    (Zelfstandigen krijgen 22% korting op sociale zekerheid en +- 35 % korting op iedere investering die 100% aftrekbaar is... + btw )

Een werknemer betaald (lees:draagt bij tot de sociale zekerheid) op een brutoloon (wat hij kost aan de werkgever, en dus ook moet opbrengen) van € 50.000 maarliefts 60 %.... en houdt € 20.000... waar 30% belastingen afgaan... (das verschieten he !!! ) / De discussie is eerder wie draagt die 32% werkgeversbijdrage, mijn mening: de werknemer; Want die moet zijn loon/kost opbrengen...Ze nemen u niet aan voor uw schoon ogen !)

(Breng je het niet op, dan vervangen ze je door een jonger goedkoper exemplaar of een machine de ze wel kunnen aftrekkken...)

Bijdragen in functie van het netto belastbaar
                    inkomen:
                     22% van de inkomsten lager of gelijk aan
                    52.378,55 €
                     22% van het inkomen van 52.378,55 € verhoogd
                    met 14,16% van het verschil tussen het inkomen
                    dat zich bevindt in de middenste inkomstenschaal
                    (52.378,56 € – 77.189,40 €) en 52.378,55 €
                     0% van het inkomen hoger dan 77.189,40 €
                    Opgelet: Een zelfstandige betaalt voorlopige social

werknemer:

 60% van het bruto-inkomen:
                     werkgeversbijdrage ( 32%) + persoonlijke
                    bijdrage (13,07%)
                     inbegrepen: loonmatigingsbijdrage 7,48%
                     niet inbegrepen:
                    - vakantiegeld
                    - eventuele bijdragen voor het Fonds
                    voor Sluiting der Ondernemingen
                    (0,15% op de brutowedde)
                    - eventuele bijdragen voor het sociaal
                    fonds (varieert naargelang de sector).

De werknemer betaalt ook belastingen. ik zie dat jij 34% genomen hebt, zal voor een werknemer ook zo zijn...
                    + sociale bijdrage op bruto loon tov netto loon...
                    Jij kent de getallen ook goed....
                    ok, die 32% die ik aanhaalde is veel, en kan lager door de hogergenoemde voordelen...
                    Ik kijk uit naar uw reactie !

on topic; zijn die gevolgen op die vaa dan niet logisch ?
                    Een bedrijfswagen, draagt niet bij tot de sociale kas !!! Loon Wel !!!
                    En ja, weer op de kap van de werknemer...
                    Voor mij is het gewoon een regularisering...
                    Dus ik neem aan dat jij zelfstandige ben anders moet je echt wel een serieuze onnozelaar zijn als ik tenminste jou redenering volg.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
                      Dus ik neem aan dat jij zelfstandige ben anders moet je echt wel een serieuze onnozelaar zijn als ik tenminste jou redenering volg.
                      Leg uit ?
                      Waar redeneer ik verkeerd ? Ik hoor het graag !!! Ik zou het zelfs leuk vinden als ik fout ben !!!!
                      Ik ben geen zelfstandige, dus heb ik een hoger pensioen...(wat een zelfstandige ook kan hebben!) dat ik ooit hoop te krijgen.
                      En het recht om af en toe eens ziek te zijn... zonder financiële zorgen.
                      nb: in diezelfde tabel staan de voordelen tov. zelfstandige...

Het verschil bediende en arbeider heb ik er NIET bijgenomen.

Waarom zou je een onnozelaar zijn als werknemer ?
                      Geen financieel risico
                      ziek zijn zonder teveel zorgen
                      pensioen
                      meer vrije tijd
                      vul zelf maar aan

nadelen:
                      een baas hebben ;-)
                      geen loon naar werk
                      ... vul zelf maar aan

Nb: De getallen kloppen spijtig genoeg....
                      Last edited by ; 08/01/2012, 19:18.

Comment

Als luxezelfstandige zoals IT-consultant valt 32% makkelijk aan de kant te zetten. Maar er zijn genoeg zelfstandigen waar dat echt niet meer over schiet...

Die zelfstandigen zouden misschien beter in loondienst werken, maar ik heb in het recente verleden al tig redenen gegeven waarom ik en vele anderen niet eens meer denken aan het aannemen van werknemers.
                        Last edited by ; 08/01/2012, 19:13.

Comment

• [quote=dirk195;4808241]

Plaats eens 2 exacte dezelfde auto's naast elkaar en reken eens uit wat hij kost voor de werknemer, en voor de zelfstandige...

Wie wil (kan) dat even doen ?

Comment

• [QUOTE=Beeimwee3;4808769]
                            Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

Plaats eens 2 exacte dezelfde auto's naast elkaar en reken eens uit wat hij kost voor de werknemer, en voor de zelfstandige...

Wie wil (kan) dat even doen ?
                            Grote lijnen: (minder voor zelfstandige/meestal 50% aftrekbaar, volgens uitstoot meer)
                            50 % op de btw
                            vennootschap

zelfstandige
                            Belastingvrij minimum Elke belastingplichtige heeft recht op een belastingvrij gedeelte van zijn inkomen. Dit betekent dat de fiscus een deel van uw belastbaar inkomen niet belast. Dat is het belastingvrij minimum. Het belastingvrij minimum kan verhogen naargelang van uw gezinstoestand.

+- 30%(gemiddelde belasting, meer voor grootverdieners) op die 50% aftrekbare belasting
                            brandstof voor 50% aftrekbaar (30% belastingen)
                            Verzekering
                            handelskorting voor zelfstandigen
                            ...

op € 50.0000 / verzekering € 2000

€ 5250 btw (21% van 50.000 /2= )
                            € 7500 belastingen (50.000/2= /100*30)
                            Verzekering: € 300 per jaar (€ 2000/2 = /100*30=)
                            Brandstof: reken maar

(Op 5 jaar schat ik +- € 14000 minder zonder handelskorting/brandstof, voor een kleine zelfsandige, meer als ze in een hoger belastingsschaal zitten of de auto minder uitstoot)
                            (In dit voorbeeld 28% minder, kan in sommige gevallen oplopen tot 50% en meer )

Werknemer: € 0,15 per km aftrekbaar voor belastingen of forfait...
                            25.000 km per jaar * € 0,15 = € 3750 /100 *30% belastingen = 1125 * 5 jaar = € 5625 minder belastingen)
                            = 11% (met een max van 50km per enkele rit naar het werk, in mijn voorbeeld 250 werkdagen)

Hoe minder km's hoe minder het voordeel, de zelfstandige ongeacht de km's...

Ik hoop echt dat het nu duidelijk is, dat die bedrijfswagen het leegzuigen van het sociale systeem betreft... zowel belastingsgewijs, als sociale bijdragen ontduiken...
                            Ten nadele van de werknemer die een wagen krijgt...
                            Nu gaan ze belasten (v va) op de waarde van de auto... Vroeger; Hoe dikker de auto hoe meer voordeel... Nu; hoe meer betalen... Natuurlijk doet dit pijn...

Maar de Belgische wetgeving kennende...

Ik hehaal het; Als ik verkeerd redeneer... argumenteer. Uit de confrontatie leert men...

Nb: Ik draag liever af, aan sociale bijdrage dan aan belastingen; maar dat kan psychologisch zijn...
                            Lees : Aan het eerste kan ik niets doen... Ben ook een goede belg.
                            Last edited by ; 08/01/2012, 19:58.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Als luxezelfstandige zoals IT-consultant valt 32% makkelijk aan de kant te zetten. Maar er zijn genoeg zelfstandigen waar dat echt niet meer over schiet...

Die zelfstandigen zouden misschien beter in loondienst werken, maar ik heb in het recente verleden al tig redenen gegeven waarom ik en vele anderen niet eens meer denken aan het aannemen van werknemers.
                              De vraag is ook, wil je zelf ooit nog werknemer zijn...
                              Ik begrijp je standpunt.

Comment

Leg uit ?
                                Waar redeneer ik verkeerd ? Ik hoor het graag !!! Ik zou het zelfs leuk vinden als ik fout ben !!!!
                                Ik ben geen zelfstandige, dus heb ik een hoger pensioen...(wat een zelfstandige ook kan hebben!) dat ik ooit hoop te krijgen.
                                En het recht om af en toe eens ziek te zijn... zonder financiële zorgen.
                                nb: in diezelfde tabel staan de voordelen tov. zelfstandige...

Het verschil bediende en arbeider heb ik er NIET bijgenomen.

Waarom zou je een onnozelaar zijn als werknemer ?
                                Geen financieel risico
                                ziek zijn zonder teveel zorgen
                                pensioen
                                meer vrije tijd
                                vul zelf maar aan

nadelen:
                                een baas hebben ;-)
                                geen loon naar werk
                                ... vul zelf maar aan

Nb: De getallen kloppen spijtig genoeg....
                                Ik heb ook nergens gesuggereerd dat je cijfers niet kloppen. Morgen eerste werk ontslagbrief indienen en starten als zelfstandige. Het is toch allemaal zo simpel, je begint en je ontvangt zonder gelijk welke investering te doen onmiddellijk een vergoeding gelijk aan ( brutovergoeding + ca. 35% ).

Ik heb het hier al eerder aangegeven, probleem situeert zich niet bij de werkenden maar zij die teren op hun verdiensten. Hierdoor is het bedrag aan sociale bijdragen/belastingen dermate groot dat een zelfstandige wel tien keer nadenkt of het wel loont uit te breiden en personeel tewerk te stellen en dat is volgens mijn mening een van de voornaamste oorzaken van de huidige economische situatie. Zolang onze politieke lijders (sic) dit natuurlijk aanmoedigen zal het er niet op verbeteren.

Comment

• Het is hier meermaals aangehaald hé. Het gaat niet of je zelfstandig of loontrekkende wil zijn. Het gaat er wel over dat die twee partijen mekaar liggen te verwijten terwijl de "anderen" GODVERDOMME welig verder kunnen doen.

Wanneer gaan we nu eens beseffen dat alle werkenden in de privé in hetzelfde schuitje zitten. Ongeacht je werknemer of werkgever bent.

- gezondheidszorg
                                  - migratie
                                  - overheidsdiensten en hun verworvenheden aanpakken
                                  - onnodige geldverspelling van de overheid
                                  - hemelsbrede verschillen in pensioen
                                  - ontwikkellingshulp versus goedkope producten uit landen zonder sociaal vangnet
                                  - gelijke verdeling (procentuele inlevering) over de hele bevolking van de extra inleveringen

Ik denk dat velen wel wat extra willen bijdragen, maar geef de juiste voorbeelden en doe geen holdup op (bijna) enkel mensen uit de privé.
                                  Tenslotte als je de zelfstandige of bedrijfsleider "pakt", pak je ook de werknemer die daar werkt ! Alleen heb je als politieker het voordeel dat je je niet zelf moet verantwoorden en de hete aardappel doorschuift naar de werkgever.

Tenslotte heb je de multinationals of grote Belgische bedrijven die kunnen weg met hun centen, zolang je de mensen niet kan sensibiliseren of MOTIVEREN om extra bij te dragen, zolang zal de kern van het probleem niet opgelost worden:

- in welk land worden de reisleiders van Thomas Cook uitbetaald?
                                  - in welk land worden de werknemers van de grote baggerbedrijven uitbetaald (zij die ingezet worden overal ter wereld).
                                  - managementfees
                                  - al die "inc" bedrijven die de merknamen beheren?

Pas op deze bedrijven hebben groot gelijk en de werknemers daar ook, het duidt erop dat je structureel fout bezig bent. Je treft de "kleine man" en en de hardwerkende "middenklasse". Terwijl je daarboven en daaronder de poorten wagenwijdt blijft open zetten !

En nogmaals: in de privé zitten werknemer en werkgever in HETZELFDE schuitje, probeer daar nu toch eens door te kijken !
                                  Last edited by Jokke_vlo; 08/01/2012, 21:17.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Salokin Bekijk Berichten
                                    Ik heb ook nergens gesuggereerd dat je cijfers niet kloppen. Morgen eerste werk ontslagbrief indienen en starten als zelfstandige. Het is toch allemaal zo simpel, je begint en je ontvangt zonder gelijk welke investering te doen onmiddellijk een vergoeding gelijk aan ( brutovergoeding + ca. 35% ).

Ik heb het hier al eerder aangegeven, probleem situeert zich niet bij de werkenden maar zij die teren op hun verdiensten. Hierdoor is het bedrag aan sociale bijdragen/belastingen dermate groot dat een zelfstandige wel tien keer nadenkt of het wel loont uit te breiden en personeel tewerk te stellen en dat is volgens mijn mening een van de voornaamste oorzaken van de huidige economische situatie. Zolang onze politieke lijders (sic) dit natuurlijk aanmoedigen zal het er niet op verbeteren.
                                    Klopt, wanneer het personeelslid dat zelf niet opbrengt doen ze het niet... wat ook logisch is.

Of liever vele kleine zelfstandigen, dan groten aan het vennootschapstarief...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                      Het is hier meermaals aangehaald hé. Het gaat niet of je zelfstandig of loontrekkende wil zijn. Het gaat er wel over dat dit twee partijen mekaar liggen te verwijten terwijl de "anderen" GODVERDOMME welig verder kunnen doen.

Wanneer gaan we nu eens beseffen dat alle werkenden in de privé in hetzeflde schuitje zitten. Ongeacht je werknemer of werkgever bent.

- gezondheidszorg
                                      - migratie
                                      - ontwikkellingshulp versus goedkope producten uit landen zonder sociaal vangnet
                                      - gelijke verdeling (procentuele inlevering) over de hele bevolking van de extra inleveringen

Ik denk dat velen wel wat extra willen bijdragen, maar geef de juiste voorbeelden en doe geen holdup op (bijna) enkel mensen uit de privé.
                                      Tenslotte als je de zelfstandige of bedrijfsleider "pakt", pak je ook de werknemer die daar werkt ! Alleen heb je als politieker het voordeel dat je je niet zelf moet verantwoorden en de hete aardappel doorschuift naar de werkgever.

Tenslotte heb je de multinationals of grote Belgische bedrijven die kunnen weg met hun centen, zolang je de mensen niet kan sensibiliseren of MOTIVEREN om extra bij te dragen, zolang zal de kern van het probleem niet opgelost worden:

- in welk land worden de werknemers van de grote baggerbedrijven uitbetaald (zij die ingezet worden overal ter wereld).
                                      - managementfees

Pas op deze bedrijven hebben groot gelijk en de werknemers daar ook, het duidt erop dat je structureel fout bezig bent. Je treft de "kleine man" en en de hardwerkende "middenklasse". Terwijl je daarboven en daaronder de poorten wagenwijdt blijft open zetten !

En nogmaals: in de privé zitten werknemer en werkgever in HETZELFDE schuitje, probeer daar nu toch eens door te kijken !
                                      Zoals steeds worden jou wijze opmerkingen gesmaakt.

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                      Klopt, wanneer het personeelslid dat zelf niet opbrengt doen ze het niet... wat ook logisch is.

Of liever vele kleine zelfstandigen, dan groten aan het vennootschapstarief...
                                      Lagere sociale lasten werknemer --> meer werknemers in dienst --> minderen sociale uitkeringen nodig --> etc.

Comment

• En zo beland je in een systeem waarbij het interessanter is om met onderaannemers of "schijnzelfstandigen" te werken dan met personeel.

Ik denk dat dirk195 gelijk heeft met zijn berekening werknemer/zelfstandige. Je betaalt uiteindelijk als zelfstandige minder RSZ dan de werkgevers- en werknemersbijdrage bij een werknemer.

Keerzijde is dat je zelf niet van het sociale zekerheidssysteem gebruik kan maken en een (ferm) appeltje voor de dorst opzij moet zetten.

De oplossing voor heel 't probleem is nochtans simpel, lagere loonlasten en een minder duur/sterk sociaal vangnet (waar toch veel te veel geprofiteerd van wordt). Er is maar 1 ding dat zowel de linkse politiek als de vakbonden maar niet willen inzien: bedrijven kunnen zich overal ter wereld vestigen en personeel aannemen, en hebben totaal geen boodschap bij een sociaal vangnet dat in 't ene land sterker is dan in 't andere. Dan is't nogal logisch dat er niemand hier in B nog mensen tewerk wil stellen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                          Het is hier meermaals aangehaald hé. Het gaat niet of je zelfstandig of loontrekkende wil zijn. Het gaat er wel over dat dit twee partijen mekaar liggen te verwijten terwijl de "anderen" GODVERDOMME welig verder kunnen doen.

Wanneer gaan we nu eens beseffen dat alle werkenden in de privé in hetzeflde schuitje zitten. Ongeacht je werknemer of werkgever bent.

- gezondheidszorg
                                          - migratie

- managementfees

Dat we als werkende vlaming/Belg in hetzelfd schuitje zitten, weten we ondertussen wel...
                                          Maar was voor velen niet duidelijk.
                                          Maar het principe; Verdeel en heers is in België te groot...
                                          Zeker als dat geld altijd uit dezelfde pot komt.

Comment

Working...
                                          X