Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door marc1 Bekijk Berichten
    wat met de opel ampera , die heeft heel weinig co2 uitstoot (44 g) is dit niet interessant voor de VAA
    valt ergens wel mee maar door de dure aankoopprijs zal je niet aan het minimum zitten.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
      Niemand een antwoord hiervoor ???
      Gewoon niet mee beginnnen. Als je dat moet gaan verdedigen bij de fiscus dan ben je klaar.
      We moeten stoppen met die "wat als we doen" verhaaltjes als we die 309% taxiatie niet willen riskeren.

      De markt moet maar met betaalbare hybride wagens komen : 1.4 dieseltjes van 80pk en een electromotor van 40 pk in de koffer. Met de lage co2 kom je gewoon een heel eind. Het geeft geen nut om hybride combinaties te verzinnen van 200 pk en meer want die zijn door de hoge aanschafprijs niet interessant.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
        Gewoon niet mee beginnnen. Als je dat moet gaan verdedigen bij de fiscus dan ben je klaar.
        We moeten stoppen met die "wat als we doen" verhaaltjes als we die 309% taxiatie niet willen riskeren.

        De markt moet maar met betaalbare hybride wagens komen : 1.4 dieseltjes van 80pk en een electromotor van 40 pk in de koffer. Met de lage co2 kom je gewoon een heel eind. Het geeft geen nut om hybride combinaties te verzinnen van 200 pk en meer want die zijn door de hoge aanschafprijs niet interessant.
        Kan je een lijst maken van interessante wagens volgens het nieuwe systeem? In concreto eigenlijk zo laag mogelijke cataloguswaarde x zo laag mogelijke CO2 uitstoot...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Dak Bekijk Berichten
          @ Bart,

          ik behoor tot de 0.3% best verdienende belgen en als jij meer verdient dan mij met hard te werken of inventief te zijn dan gun ik u dat van harte. Maar als jij een auto belangrijker vindt dan iemand anders zijn kind een kans te geven op een goede opleiding of een iets beter leven tja....

          het europese idee van HERVERDELING van rijkdom is gewoon onovertroffen op deze planeet. Maken er mensen misbruik van? Ja , is dat de reden om het overboord te gooien ? NEE , alleen om het te verfijnen, meer op punt te stellen. Ik begrijp dat dit een autoforum is en dat de mensen die hier zitten iets meer van auto's houden dan anderen. Had nu niet verwacht dat ze meer van auto's houden dan van mensen.
          Ik volg je wel; zolang men inderdaad ook daadwerkelijk de misbruiken probeert aan te pakken.

          Iedereen kent toch wel iemand die gescheiden is en die op een appartementje woont met co-ouderschap. Sommigen hebben het écht heel moeilijk en dat kindergeld is welkom.

          Wat moeten we dan als redenering gaan aanhouden : als je het ooit misschien moeilijk krijgt om je kinderen alles te kunnen geven wat ze nodig hebben moet je maar geen kinderen maken ; moet je maar niet samenwonen of trouwen want je zou eens uiteen moeten gaan dan is dat dikwijls een financiele strop; dus moeten we allemaal maar op zeker spelen en single blijven en ons laten steriliseren ??? --> ik denk het niet

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
            Kan je een lijst maken van interessante wagens volgens het nieuwe systeem? In concreto eigenlijk zo laag mogelijke cataloguswaarde x zo laag mogelijke CO2 uitstoot...
            Moeilijk en makkelijk tegelijkertijd eigenlijk zoals je zelf aangeeft. een kleine wagen met lage co2 vind je wel maar of je dat voldoende is weet ik niet. Aan een VW Polo heb je niets als je 2 of 3 kinderen hebt en regelmatig wil uitrijden.

            Misschien een idee om de vraag te lanceren wat volgens iemand een interessante wagen is in een bepaalde klasse.

            Die kleintjes weten we al maar het type grote en kleine monovolumes of grote en kleine breaks : dat is me niet echt duidelijk.



            Volgens mij is de enige juiste oefening de volgende :
            1) bepaal je jaarlijkse km en beslis aan de hand hiervan hoe lang je met een wagen kan rijden. Gebruik dit als "afschrijvingstermijn" met eventueel een correctie op de verkoopprijs
            2) bepaal de running costs (onderhoud ; verzekering ; verbruik ; wegentax)
            3) bepaal het voordeel alle aard en vervolgens de extra kost van de vennootschap om een zaakvoerder zoveel netto bij te geven dat hij de verhoogde personenbelasting kan betalen

            --> dan weet je wat een wagen per jaar gemiddeld kost bij de vennootschap.

            4) bepaal je jaarlijkse km en beslis aan de hand hiervan hoe lang je met een wagen kan rijden. Gebruik dit als "afschrijvingstermijn" met eventueel een correctie op de verkoopprijs zonder BTW aftrek
            5) bepaal de running costs (onderhoud ; verzekering ; verbruik ; wegentax) zonder btw aftrek
            6) bepaal de gemiddelde kost per km en bepaal de beroepsmatige km welke je kan doorrekenen aan de firma volgens de werkelijke km prijs of volgens de forfait. Trek dit gerecupereerd bedrag af van de totale autokost
            7) bereken de loonkost van de firma om je zoveel netto te geven om de autokosten privé te dragen.


            Het is wat werk maar het loont de moeite. Ik heb het voor mezelf berekend :
            - stijging van 33% ten opzichte van de oude regeling van de totale kost
            - privé overnemen van de wagen is pas interessant bij 75% beroepsmatige km's
            - 2e hands dezelfde kopen is niet gunstig want als je hem bij een garage koopt (met garantie enzo) dan betaal je hem altijd iets te veel
            - 20000 km per jaar : lpg kost evenveel als diesel
            - lichte vracht : niet interessant wanneer je niet veel beroepsmatige km doet

            --> oplossing 1 : zelfde wagen nieuw kopen maar dan een kalere versie met een lagere motor
            --> oplossing 2 : een maatje kleiner kopen welke automatisch goedkoper is en co vriendelijker


            "Den Elio" zal in ieder geval niet met mij centen gaan lopen. Ik vind het niet leuk dat ik meer moet betalen voor dezelfde wagen; hetzelfde moet betalen voor minder comfort ; dus ga ik waarschijnlijk minder betalen als voorheen voor minder comfort.

            Comment


            • Onze noorderburen zijn hier al lang zeer bedreven in. http://www.groenopweg.nl/zoekopcriteria.php helpt je al een heel eind verder. De prijzen zijn hoger door de BPM en ze hebben ook "schalen" om de bijtelling te berekenen, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Alles wat hybride, BlueMotion, EfficientDynamics, E-HDI, drive, econetic/ecoboost is, is goed eigenlijk.

              Comment


              • Allemaal leuk leesvoer hier, maar de beslissingen worden genomen door die mensen die er alle belang bij hebben om het huidige systeem in stand te houden.
                Dit is de simpele maar bittere realiteit.
                It's gonna get worse before it gets better...
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

                Comment


                • Ik vraag mij af wat deze nieuwe regeling zal tweegbrengen bij veel zelfstandigen: zal hun autoliefhebbershart het winnen van hun frustratie waardoor ze de staat zo weinig mogelijk gunnen?

                  In auto's uitgedrukt: kies je voor een passat 1.6tdi bluemotion of voor een BMW 530D?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
                    valt ergens wel mee maar door de dure aankoopprijs zal je niet aan het minimum zitten.
                    Zit aan de minimum door de lage co2 ....en je rijdt zo goed als gratis als je niet meer dan 60 km per dag rijd . Zelf als je meer rijd valt verbruik nog heel laag uit .

                    Een DS 5 hybride valt anders ook wel reuze mee vind ik , deze week bezoek aan autosalon met dank aan Elio

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door marc1 Bekijk Berichten
                      Zit aan de minimum door de lage co2 ....en je rijdt zo goed als gratis als je niet meer dan 60 km per dag rijd . Zelf als je meer rijd valt verbruik nog heel laag uit .

                      Een DS 5 hybride valt anders ook wel reuze mee vind ik , deze week bezoek aan autosalon met dank aan Elio

                      Ik heb hier voor woensdag een VIP uitnodiging van Citroen om de DS5 te testrijden met de nodige walking-diner erbij !! hopelijk is dat geen vaa
                      Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                        Ik heb hier voor woensdag een VIP uitnodiging van Citroen om de DS5 te testrijden met de nodige walking-diner erbij !! hopelijk is dat geen vaa
                        en hoe geraak je aan zo een VIP ?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door marc1 Bekijk Berichten
                          en hoe geraak je aan zo een VIP ?
                          Ik heb bij Citroen interesse laten vallen over de aankoop van een DS5 Sportchic met eventueel Hybride?
                          Maar ondertussen zijn er al andere plannen, en ga ik er naartoe om er ook naar andere merken nog te kijken en toch maar de VIP uitnodiging te verzilveren.....
                          Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                            Dat we als werkende vlaming/Belg in hetzelfd schuitje zitten, weten we ondertussen wel...
                            Maar was voor velen niet duidelijk.
                            Maar het principe; Verdeel en heers is in België te groot...
                            Zeker als dat geld altijd uit dezelfde pot komt.
                            Dirk: ik ga zeker de cijfers niet ontkennen, maar het idee dat een eenmanszaak (zelfstandige, geen rechtsvorm) geen bijdrages zouden doen of amper belastingen betalen, wil ik toch wel even nuanceren. Tijden dat iedereen nog volop in het donker deden, zijn wel achter ons aan het geraken. En als je je zaak wil laten groeien, dan moet je vaak investeren en hopelijk haal je dan op het eind van de rit of na ettelijke jaren een mooie return.

                            Ik wil ook wel even benadrukken dat de SZ werknemers en zelfstandigen aparte kassen zijn. Het tekort in de SZ werknemers was ook vele malen groter dan deze van de zelfstandigen (waar desalnietemin ook een tekort was/is).

                            Het is hier al vaker geschreven en jokke_vlo zegt het nog eens, iedereen in de privé zit in hetzelfde schuitje. Ik heb dat ook al ettelijke keren aangehaald, net zoals ik voorheen al gezegd heb dat hier weinig zal aan veranderen omdat hier veel te veel mensen direct en indirect afhankelijk zijn van de overheid!

                            Ik heb geen probleem met bijdrages (heb zelf 12 jaar nog een goed verdienende job gehad en recent volledig zelfstandig), maar om er van uit te gaan dat het allemaal beter is en je meteen hopen geld verdiend, weet niet hoor.

                            En staat verder de uiteindelijke belastingsaanslag niet op Uw belastingsbrief?

                            Maar nogmaals: het overheidsapparaat legt een veel te groot beslag, samen met al haar afhankelijken (zijn evengoed privé werknemers, zelfstandigen) die het systeem uitmelken. Niemand denkt hier: wat kan ik voor de maatschappij doen, iedereen denkt hier hoe kan ik profiteren van de maatschappij (overheid)

                            Comment


                            • @Kidcool

                              zoals Kennedy zei: Don't ask what your country can do for you but What can I do for my country?

                              probleem is je kan geld alleen halen bij de lagere en middenklasse. De echt rijken zijn te mobiel. Zoiets kan je zelfs Europees niet goed aanpakken alleen globaal. Zolang er landen zijn zoals Zwitserland.... zal dat niet veranderen. Ik vind het niet erg bij te dragen. Zeker niet voor een auto.

                              Comment


                              • Wat betreft de discussie werknemer vs. zelfstandige : kan het toch niet laten even aan te vullen : de cijfertjes van dirk195 zullen wel kloppen, maar ze zeggen natuurlijk weinig wanneer je er niet het aantal gewerkte uren naast zet, vergeet ook niet het zaterdag- en zondagwerk. En wat met deze extra kosten voor de zelfstandige : verzekering gewaarborgd inkomen (dikke 1000 euro/jaar, pas op, gaat pas in vanaf 30 dagen werkonbekwaamheid), boekhouderskosten (heb vorig jaar +/- 5000 eur betaald aan mijn boekhouder), kosten voor huur van een kantoor/winkel, aankoop wagen, computer(s), meubels, bureaumateriaal, kledij,... Aftrekbaar, al dan niet voor 100%? Ja, maar dat betekent niet dat je het niet moet betalen (nog zo een "misverstand")!

                                Comment


                                • Ik draai het liever om.
                                  Waarom nog meer bijdragen tot de maatschappij in verhouding tot wat je er nu al maar voor terugkrijgt. Waar het hier om gaat (in dit geval nog steeds het vaa op bedrijfswagens, al lijken sommigen dit hier te zijn vergeten...) is dat het vooral diegene die nu al disproportioneel bijdragen nog eens extra worden getroffen.En dat is er stilletjes aan "over" aan het gaan imho, eens is de emmer vol.
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                                    Wat betreft de discussie werknemer vs. zelfstandige : kan het toch niet laten even aan te vullen : de cijfertjes van dirk195 zullen wel kloppen, maar ze zeggen natuurlijk weinig wanneer je er niet het aantal gewerkte uren naast zet, vergeet ook niet het zaterdag- en zondagwerk. En wat met deze extra kosten voor de zelfstandige : verzekering gewaarborgd inkomen (dikke 1000 euro/jaar, pas op, gaat pas in vanaf 30 dagen werkonbekwaamheid), boekhouderskosten (heb vorig jaar +/- 5000 eur betaald aan mijn boekhouder), kosten voor huur van een kantoor/winkel, aankoop wagen, computer(s), meubels, bureaumateriaal, kledij,... Aftrekbaar, al dan niet voor 100%? Ja, maar dat betekent niet dat je het niet moet betalen (nog zo een "misverstand")!
                                    GI: juist en dan komt de geneesheer en dan zegt die 20% werkonbekwaam en dan is je uitkering van je GI dus ook 20% van het verzekerd inkomen.

                                    @Rennfox: het is er al een tijdje lichtjes over aan het gaan.

                                    Zoals eerder gezegd en geschreven ook door anderen: ik laat niets nog fel groeien, opdat ik zoveel mogelijk zonder werkvolk kan doen en desnoods minderen we iets qua volume en nemen we gewoon meer tijd voor onszelf.

                                    @Dirk: mocht iedereen zich blijven opsluiten in het werknemersstatuut en niemand nog initiatief nemen, wat dan? We kunnen niet allemaal werknemer zijn of blijven, weet je .

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Dak Bekijk Berichten
                                      @Kidcool

                                      zoals Kennedy zei: Don't ask what your country can do for you but What can I do for my country?
                                      Als er hier een flat tax geïnstalleerd wordt van 17 % volg ik onmiddellijk.

                                      Maar nu? Kleine boeven en profitariaat wordt jaar na jaar ongemoeid gelaten. Grote boeven en fraudeurs gaan hun gang. En wij zitten daar kapotgereglementeerd tussen, immobiel met een huis op afbetaling en 2 kinderen. De middenklasse wordt uitgezogen, want zij zijn gemakkelijke, weerloze doelwit. Elke maatregel om de "grote" fraude aan te pakken komt altijd op het zelfde neer: de gewone tweeverdiener mag betalen. Tot nu toe bleef dat draagbaar, want nog grotendeels gefinancierd met openbare schuld, ponzi-schema. Maar dit jaar vliegt de shit in de fan. Na de schande van Dexia, Arco, Griekenland en de andere club mediterrannee-landen, klinkt dat zinnetje van Kennedy maar HEEL POVER.

                                      Comment


                                      • Er is geen enkele categorie die in verhouding meer uitgezogen wordt als de automobilist met een duurder dan gemiddelde wagen, en dit op alle vlakken.

                                        En wat krijg je terug? Een wegennet dat slecht onderhouden is, onaangepast aan de huidige verkeersrealiteit en op plaatsen zelfs ronduit onveilig, talrijke missing links (afhankelijk van waar je woont), onoordeelkundig geplaatste snelheidsremmers en/of beperkingen, nu zijn ook de lichten 's nachts nog uit...

                                        De grote vermogens verlaten dit land (is intussen al lang gebeurd), de middelgrote en kleinere vermogens krijgen de volle lading. De (zogenaamd) "sociaal zwakkeren" zal het allemaal worst wezen, God (of Allah) schept de dag en het OCMW de soep.
                                        2021 Taycan 4S
                                        2021 Lexus UX250h

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                          De (zogenaamd) "sociaal zwakkeren" zal het allemaal worst wezen, God (of Allah) schept de dag en het OCMW de soep.
                                          So true

                                          Mijn oma heeft jarenlang in het rusthuis verbleven, betaald door haar spaarcenten en die van opa en later de opbrengst van hun huis.

                                          Op dezelfde gang verbleef ook iemand uit haar straat, een boemelaar en dronkaard die van zijn hele leven nauwelijks gewerkt had. Hij had nooit gespaard, bezat geen rooie cent maar kreeg wel exact dezelfde zorgen, zij het betaald door het OCMW...
                                          2.0 JTDm

                                          Comment

                                          Working...
                                          X