Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door SeaDreamer Bekijk Berichten
    Heb je hiervan ook een bron vermelding?

    Zelf hebben we 2 luxewagens in onze vennootschap, een '10 Range Rover Sport TDV6 en een '11 Aston V12. Je kan al raden dat VAA exponentieel kunnen uitdraaien ! Uiteraard gebruiken vennootschappen alle mogelijke -wettelijke- middelen om inkomsten, uitgaven, vermogen en belastingen te optimaliseren.
    Dat er ruimte is voor een noodzakelijke correctie zal ik zeker niet ontkennen. De VAA aanpassing van Elio-I resulteren in ons geval in een VAA x factor 6, en dat met onmiddellijke ingang!?

    De VAA formule in de huidige vorm voor de "dure" en "vervuilende" wagens is ronduit onrealistisch. Met enige tegenzin doch met begrip ben ik - en vele anderen in hetzelfde schuitje - bereid om extra bij te dragen. Extra wil echter niet zeggen x6 !!

    In zijn huidige vorm is de VAA op bedrijfswagens een heksenjacht. Privé rijden we ook nog met een kleine stadswagen, deze stoot per jaar veel meer CO2 uit dan de Aston, welke slechts sporadisch gebruikt wordt.

    Mogelijke alternatieven voor de berekening:

    - Plafoneer VAA bedrijfswagens tot een maximum bedrag, net als de BIV, zelfs al is het x2
    - Zorg voor een overgangsmaatregel. Ik geloof niet dat luxe- en exclusieve merken een successvol 2012 tegemoetgaan. Dit is niet alleen een hak voor de consument maar ook voor de autoindustrie.
    - Wagens berekenen aan factuurprijs / degressief tov leeftijf of boekwaarde voertuig
    SeaDreamer, Ik zie dat je van de regio 2260 bent wel ik ook ! Niet dat dat ertoe doet van wie er wel of niet getroffen word door deze maatregel, Echter denk ik dat het naar de Raad van Staten trekken ( met meerdere ) ook geen soelaas zal brengen? alhoewel er hoop is dan?

    Als ik merk hoe er in dit topic op 1 maand tijd gereageerd word dan is het voor aan de lont wel erg dichtbij dacht ik zo!
    Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
      En dan snijden we in onze eigen vingers want stel nu dat de rechter zegt: Ja jongens dat kan niet, leeftijd mag geen rol spelen in bepaling VAA.
      Iedereen gelijk voor de wet en VAA wordt bepaald op nieuwprijs (fijn voor diegene die hun nieuwe nu verkocht hebben om een zelfde wagen terug te kopen maar dan van een jaar oud).
      En dan gaan klagen dat dat ook niet eerlijk is gaat dan ook weer niet meer want de rechter heeft dat zo gezegd (en de ministers blijven buiten schot want in 1ste instantie hielden ze rekening met de mensen die geen nieuwe wagen (kunnen) kopen).

      Jammer dat sommige mensen niet verder nadenken over de gevolgen want winnen kunnen ze in dit geval nooit ook al krijgen ze gelijk
      Het probleem is net dat het NIET over leeftijd gaat maar over de waarde die op de laatste factuur staat en dat is toch je reinste BS?
      Als het op leeftijd zou zijn zou je er nog over kunnen discussiëren maar het kan toch niet zo zijn dat het voordeel in natura dat wordt toegekend op twee voertuigen verschilt, enkel en alleen omdat het ene al eens van eigenaar is veranderd en het andere niet? En dan zeker omdat het moment van die verandering (bepalend voor de factuurprijs) ook nog zo belangrijk is.
      Het zijn trouwens niet de genieters van het VAA die beslissen om een nieuwe of een occasie te kopen, het zijn hun werkgevers of hun vennootschappen.

      Nu wordt er in mijn vinger gesneden. Iemand die nu op zijn bvba krek dezelfde auto (ook que leeftijd, km's en opties) als de mijne als Premium Selection krijgt van zijn werkgever (of zijn eigen vennootschap) zou dan zogezegd minder voordeel in natura genieten dan ik? I think not, het voordeel in natura is net hetzelfde.


      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      Mij lijkt het ook niet echt eerlijk om leeftijd te laten meespelen voor het VAA.. Mijn boekhouder gaat er momenteel vanuit dat het de nieuwprijs is die telt. Niet heel tof voor diegenen die een lager VAA willen bekomen door een 2de hands te kopen, maar vroeger kon je ook geen lager VAA krijgen met een 2e hands want enkel de CO2 was van tel, en daarbij zijn oudere auto's in het nadeel.

      Waarom kunnen we deze regel (catalogusprijs) nu niet gewoon "aanvaarden" (afgezien van de manier waarop deze zo bruusk wordt ingevoerd), en in functie daarvan een (nieuwe) auto kiezen? Je kan nog steeds besparen door een 2de hands te kopen, alleen gaat dat voor het VAA niet uitmaken. Nieuwe auto's geven nog steeds een VAA voordeel, de auto's die nu nieuw op de markt komen hebben alweer wat minder CO2 dan die van een jaar geleden en dat speelt een grote rol.
      Idd.
      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

      Comment


      • Ik snap niet dat hier mensen blijven zeggen : Deze maatregel zal de autoindustrie schaden.
        Welke autoindustrie? Hoeveel Range Rovers, Aston Martins en Porches worden er in Belgïe gebouwd? En als die niet meer verkocht worden (in Belgïe dan nog, als ze niet grijs ingevoerd worden)dan zullen er wel andere , modernere milieuvriendelijkere wagens verkocht worden in de plaats. (misschien zelfs volvo of audi die wel hier gemaakt worden). De verkoop van 10 wagens weegt volgens mij niet op tegen de bouw van 1 wagen(hier). Dus aanhalen dat de 'industrie' eronder lijdt is niet correct. Kleinere auto's kunnen trouwens ook te snel rijden ,verkeerd parkeren(boetes)hebben ook carwash nodig........

        Ik weet niet of jullie het nog kunnen herinneren maar zo'n 10 jaar geleden waren er ook veel mensen die hun Cayene&co inschreven als lichte vracht. Dat misbruik is er toch ook uitgehaald? Zeg nu niet dat je daar tegen kan zijn.

        Comment


        • ... Maar anderzijds zou op leeftijd ook weer correcter zijn, want ik kan een 7 jaar oude luxekar kopen aan een fractie van de nieuwprijs, maar het is niet dat ik dan ook een 2012 nieuwprijs aan luxe krijg.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Waarom kunnen we deze regel (catalogusprijs) nu niet gewoon "aanvaarden" (afgezien van de manier waarop deze zo bruusk wordt ingevoerd), en in functie daarvan een (nieuwe) auto kiezen? Je kan nog steeds besparen door een 2de hands te kopen, alleen gaat dat voor het VAA niet uitmaken. Nieuwe auto's geven nog steeds een VAA voordeel, de auto's die nu nieuw op de markt komen hebben alweer wat minder CO2 dan die van een jaar geleden en dat speelt een grote rol.
            Wat met de werknemers die net een nieuwe bedrijfswagen hebben (zoals mezelf bvb)? Die hebben geen keuze. Ik moet nog 3 jaar doorrijden en doorbetalen.

            Comment


            • ik zei dan ook, tussen haakjes weliswaar: "afgezien van de manier waarop deze zo bruusk wordt ingevoerd" . Denk dat iedereen het daar wel over eens is, dat dat niet kan, en dat bedrijven/werknemers die aan een lease contract hangen dik gejost zijn.

              Ik heb de mijne verkocht half december, ik ben zelfstandig en koop liever dan te leasen, wat in dit geval zijn voordeel bewezen heeft.
              Last edited by sunking; 10/01/2012, 15:27.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Dak Bekijk Berichten
                Ik snap niet dat hier mensen blijven zeggen : Deze maatregel zal de autoindustrie schaden.
                Welke autoindustrie? Hoeveel Range Rovers, Aston Martins en Porches worden er in Belgïe gebouwd? En als die niet meer verkocht worden (in Belgïe dan nog, als ze niet grijs ingevoerd worden)dan zullen er wel andere , modernere milieuvriendelijkere wagens verkocht worden in de plaats. (misschien zelfs volvo of audi die wel hier gemaakt worden). De verkoop van 10 wagens weegt volgens mij niet op tegen de bouw van 1 wagen(hier). Dus aanhalen dat de 'industrie' eronder lijdt is niet correct. Kleinere auto's kunnen trouwens ook te snel rijden ,verkeerd parkeren(boetes)hebben ook carwash nodig........

                Ik weet niet of jullie het nog kunnen herinneren maar zo'n 10 jaar geleden waren er ook veel mensen die hun Cayene&co inschreven als lichte vracht. Dat misbruik is er toch ook uitgehaald? Zeg nu niet dat je daar tegen kan zijn.
                De term 'auto-industrie' is hier verkeerd gekozen. Ik denk niet dat er iemand is op dit forum die kan ontkennen dat de auto -'sector' hier in België er wel degelijk een hele hoop nadelen van zal ondervinden.

                Comment


                • Ik zie eigenlijk maar 1 correcte oplossing en dat is ofwel iedereen de volle pot VAA catalogusprijs, zoals het ± nu ook is. Ofwel VAA op basis van catalogusprijs en aftrek coëfficiënt vetusteit (verrekenen jaarlijkse veroudering). Beetje zoals de BIV die ook mee daalt vlgs de ouderdom.

                  Het zal nog niet perfect zijn, maar zoals hier al geschreven, verschillende VAA voor identieke wagens met dezelfde ouderdom, de éne catalogusprijs en de andere factuur 2dehands lijkt me helemaal niet correct.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                    Het probleem is net dat het NIET over leeftijd gaat maar over de waarde die op de laatste factuur staat en dat is toch je reinste BS?
                    Als het op leeftijd zou zijn zou je er nog over kunnen discussiëren maar het kan toch niet zo zijn dat het voordeel in natura dat wordt toegekend op twee voertuigen verschilt, enkel en alleen omdat het ene al eens van eigenaar is veranderd en het andere niet? En dan zeker omdat het moment van die verandering (bepalend voor de factuurprijs) ook nog zo belangrijk is.
                    Het zijn trouwens niet de genieters van het VAA die beslissen om een nieuwe of een occasie te kopen, het zijn hun werkgevers of hun vennootschappen.

                    Nu wordt er in mijn vinger gesneden. Iemand die nu op zijn bvba krek dezelfde auto (ook que leeftijd, km's en opties) als de mijne als Premium Selection krijgt van zijn werkgever (of zijn eigen vennootschap) zou dan zogezegd minder voordeel in natura genieten dan ik? I think not, het voordeel in natura is net hetzelfde.
                    Of het al dan niet eerlijk is laat ik in het midden (ik vind het bv niet eerlijk dat het vva voor een 2de hands hetzelfde is als voor een nieuwe wagen want de kans is groter dat er stukken aan de wagen komen waardoor ik meer tijd ga verdoen in de garage of niet het gebruik ga kunnen maken van een vervangwagen vanwege buiten garantie, ...) maar wat win je als ze zeggen VAA blijft op basis van catalogusprijs ook voor 2de hands (niets enkel het feit dat niet enkel jij in je vingers gesneden wordt maar iedereen). En bijkomend doe je deze achterpoort voor uzelf (en iedereen) dicht.

                    Comment


                    • We zullen de resultaten binnen 14 dagen weten wanneer het autosalon zijn deuren sluit, eens zien of kopers terugdeinzen van deze nieuw wet!!
                      Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                        We zullen de resultaten binnen 14 dagen weten wanneer het autosalon zijn deuren sluit, eens zien of kopers terugdeinzen van deze nieuw wet!!
                        terugdeinzen niet maar ze gaan anders kopen hé, er gaan alvast meer 4-cylinders verkocht worden en mss wat minder opties aanvinken?

                        Comment


                        • Eigenlijk wel triestig... Net even uitgerekend nu dat geweten is dat tweedehandswagens op factuurwaarde worden berekend... Mijn Z4M gaat bijgevolg per maand 28€ omhoog, de 1-reeks cabrio 55€. Het feit is dat die Z4M daarvoor al veel kostte, dus daar doe ik mijn winst aan nu.

                          Comment


                          • Sheesh zoveel gezaag voor een paar honderd euro. Mijn VAA wordt dankzij Di rupo 36000 per jaar! Merci la belgique.

                            Dus wie heeft een uitweg?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten
                              Sheesh zoveel gezaag voor een paar honderd euro. Mijn VAA wordt dankzij Di rupo 36000 per jaar! Merci la belgique.

                              Dus wie heeft een uitweg?
                              Rijdt gij met een bandenkraan op de weg??
                              Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                Aha , hopelijk zijn de twijfelaars nu ook overtuigd.
                                Je blijft er in geloven hé...

                                " zal men deze korting wel kunnen verwerken in de te gebruiken cataloguswaarde" op wat baseert Acerta zich.
                                Rust enkel op interpretatie van de wettekst. (wat feitelijk niet slecht is => rechtspraak)

                                Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat het kan toegepast worden hé. Vrees er enkel voor.

                                Als de fiscus cataloguswaarde hanteerd hoeven ze er maar het volgende: http://be.eurotax.com/N/fzbewertung/index.php bij te halen. Cataloguswaarde - korting verrekend in de basisprijs op het factuur zal dus peuuuuuuuuuuuuuut brengen. We will see....

                                Door het toepassen van de korting in de catalogusprijs te verwerken komt er ook een ander probleem boven water, die van de verzekering.
                                Heb net een offerte laten maken voor de nieuwe A6. Grote omnium op de cataloguswaarde en niet op de factuurwaarde. Probleem.... ze gaan het onderzoeken....
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • zou het niet 'eerlijker' zijn om de betaalde VAA in 2012 af te trekken van het factuurbedrag om de berekening voor 2013 te maken enzoverder? dan zit je met een 'eerlijker' systeem voor iedereen
                                  mijn autootjes:

                                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door justinlacroix Bekijk Berichten
                                    Sheesh zoveel gezaag voor een paar honderd euro. Mijn VAA wordt dankzij Di rupo 36000 per jaar! Merci la belgique.

                                    Dus wie heeft een uitweg?
                                    gij zelf: de maatregelen die ge destijds hebt genomen die vandaag tot zo'n VAA leiden,
                                    terugdraaien
                                    denkt ge dat wij hier voor u een inzamelactie gaan houden

                                    doe zoals een "echte ZELFstandige": zelf info verzamelen, u informeren bij "specialisten"/laten begeleiden en dan HANDELEN

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                                      gij zelf: de maatregelen die ge destijds hebt genomen die vandaag tot zo'n VAA leiden,
                                      terugdraaien
                                      denkt ge dat wij hier voor u een inzamelactie gaan houden

                                      doe zoals een "echte ZELFstandige": zelf info verzamelen, u informeren bij "specialisten"/laten begeleiden en dan HANDELEN
                                      Of, rap verkopen! de zure pil doorslikken en iets zuinigers kopen!!
                                      Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
                                        gij zelf: de maatregelen die ge destijds hebt genomen die vandaag tot zo'n VAA leiden,
                                        terugdraaien
                                        denkt ge dat wij hier voor u een inzamelactie gaan houden

                                        doe zoals een "echte ZELFstandige": zelf info verzamelen, u informeren bij "specialisten"/laten begeleiden en dan HANDELEN
                                        Het probleem is juist dat je vroeger niet kon inschatten dat dit zou kunnen gebeuren. Je kan niet spreken van eigen-schuld-dikke-bult. Dat is trouwens één van de meest voorkomende reacties hier dat niemand - in vergelijking met vroeger - zich kan aanpassen tijdens een overgangsperiode.

                                        Een inzamelactie zal niet nodig zijn. Ik denk als "justinlacroix" een wagen kan betalen van 200.000 € dan zal hij wel advies kunnen inwinnen bij zijn boekhouder/accountant. Als die het niet kan dan kan hij best een andere raadsman zoeken. Voor zo'n bedrag kan je al eens iets "organiseren" denk ik.

                                        Voor zulk bedrag zou ik mijn heil niet zoeken op een forum maar me niet druk maken en rechtstreeks naar de boekhouder/accountant trekken. Daarom twijfel ik ook een beetje aan de echtheid van dat bericht maar dat weet je hier natuurlijk nooit.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                          Je blijft er in geloven hé...
                                          Ik hoef in niets te geloven, de wet is klaar en duidelijk. De link die jij aanhaalt doet niet terzake.
                                          De fiscus gaat daar niet naar kijken want hij heeft daar niets aan en kan het niet gebruiken, hij is gebonden aan de factuur.

                                          Ik kan er toch niet aan doen dat jij en nog een paar anderen maar niet kunnen begrijpen wat de wetgever met 'catalogusprijs' bedoelt. Maar ik moet daar niet mee lachen, ik moet begrip hebben en vandaar blijf ik hetzelfde herhalen.

                                          Wel een beetje grappig dat er geopperd wordt dat de catalogusprijzen nu maar is moeten aangepast worden.
                                          Doet helemaal niet terzake, dealers zijn groot en wijs genoeg om netto facturen te maken.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X