Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Als ik een nieuwe koop is het een pak minder dure. Waarom? Omdat ik van een sportieve snelle wagen hou. Een grote bak met matige motor en veel luxe zegt me niets. Dan ga ik liever voor iets lichter dat met een relatief kleine motor plezant en vinnig rijdt . Zo iets dat vis noch vlees is, is dat niet. Ik zie persoonlijk al die mensen met die dikke bakken niet plots even veel geld uitgeven voor een minder leuk rijdende wagen. Een aantal zullen jouw redenering wel volgen maar er zullen er ook zijn zoals ik aanhaal. Veel geld voor iets dat vis noch vlees is, nee merci. Btw ken nu toch persoonlijk redelijk wat lensen, ook van hier op het forum , die budgettair enorm downsizen.........
    En vergeet niet dat in het VAA de cataloguswaarde ook een grote rol speelt!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
      Ik geloof dit niet.
      Als we naar de minder dure wagens kijken zullen mensen eerder zoeken naar een wagen met lagere CO2, maar de aankoopprijs zal niet dalen omdat niemand graag met minder auto rijdt. Hier zal de BTW dus op peil blijven.
      In de duurdere klasse zal er ook wel gekeken worden naar de priijs en zullen er wel wat minder BTW-inkomsten zijn, maar er zal dan ook minder fiscaal afgeschreven worden. Dit betekent meer winst, dus ook weer meer belastingen. Ik praat hier met veel mensen over, en velen doen hun auto niet weg omdat ze minder dan € 100 per maand belastingen moeten bijbetalen. Ikzelf overweeg om mijn M3 weg te doen voor wat anders, maar die andere wagen zal nog steeds meer kosten dan onze M3.
      Als ik maar 100 euro bruto moest bijbetalen zou ik em ook niet weg doen. Maar ik moet er meer als 600 gaan bijbetalen. Collega met een nieuwe 525d met redelijk wat opties gaat van 180 naar 480. Das toch al de moeite maar het is gelijk ze zeggen, prive kost em nog meer.
      Als ik dan kijk op lange termijn (4 jaar) wat die M3 mij nu nog eens extra kost tov de regeling vorig jaar dan is voor mij de kous af. Als ik dan terug een zuinige diesel neem (320) ga ik veel meer centjes zowel prive als in de bvba over houden die extra taks prive is de druppel die...

Je kan er natuurlijk over blijven discussieren waarom je in een bvba een M3 nodig hebt en dat je er dan maar extra voor moet betalen. Correct ik klaag er niet over. Weg ermee. After all it's just a car. Life goes on.

Voorlopig kunnen we nog wel met de scirocco voort van madam. Als de nieuwe biv echt in voege treed zal ik dan wel zien welke 2de wagen ik terug aanschaf.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
        Als ik een nieuwe koop is het een pak minder dure. Waarom? Omdat ik van een sportieve snelle wagen hou. Een grote bak met matige motor en veel luxe zegt me niets. Dan ga ik liever voor iets lichter dat met een relatief kleine motor plezant en vinnig rijdt . Zo iets dat vis noch vlees is, is dat niet. Ik zie persoonlijk al die mensen met die dikke bakken niet plots even veel geld uitgeven voor een minder leuk rijdende wagen. Een aantal zullen jouw redenering wel volgen maar er zullen er ook zijn zoals ik aanhaal. Veel geld voor iets dat vis noch vlees is, nee merci. Btw ken nu toch persoonlijk redelijk wat lensen, ook van hier op het forum , die budgettair enorm downsizen.........
        Idd een 335i of 328i zegt me totaal niks. Gaat nooit kunnen tippen aan de M3. En als ze morgen de jaarlijkse taks hervormen op co2 ben je weer de pineut. Dan maar ne 320 of 520 als dagelijkse kar. Weinig vaa, weinig brandstofkosten etc...
        En dan gelijk je zegt iets kleins en leuks sportiefs erbij. Prive of via bvba dat valt nog te bezien.

Comment

Als ik een nieuwe koop is het een pak minder dure. Waarom? Omdat ik van een sportieve snelle wagen hou. Een grote bak met matige motor en veel luxe zegt me niets. Dan ga ik liever voor iets lichter dat met een relatief kleine motor plezant en vinnig rijdt . Zo iets dat vis noch vlees is, is dat niet. Ik zie persoonlijk al die mensen met die dikke bakken niet plots even veel geld uitgeven voor een minder leuk rijdende wagen. Een aantal zullen jouw redenering wel volgen maar er zullen er ook zijn zoals ik aanhaal. Veel geld voor iets dat vis noch vlees is, nee merci. Btw ken nu toch persoonlijk, ook van hier op het forum , die budgettair enorm downsizen.........
          En sowieso, BTW inkomsten zijn een % van de aankoopwaarde, maar ook van onderhoud, huur, reparaties, lager verbruik, minder verkoop.

Voorbeeld:

50% van 21 % op 130 000 (11 200 euro netto btw) (VAA gemiddeld +8K)
          50% van 21% op 50 000 (4300 euro netto btw inkomsten) (VAA gemiddels +3K)
          50% van 21% van 30 000 (2 600 euro netto btw inkomsten) (VAA gemiddeld +1,8K)

Dus, voor elke grote wagen die verkocht wordt/werd zouden er 2,6 'normale' wagens moeten aangeschaft worden om dezelfde BTW inkomsten te generegen of 4,3 kleine wagens. Iedereen weet dat er niemand op deze planeet bestaat die 1 wagen zal vervangen door 3 a 4 wagens ... Neem daarbij goedkopere onderhoudskosten, verbruik, lager VAA inkomsten ???

BIV inkomsten zijn voor de gewesten en niet voor de staat. Dus daar is er een nuloperatie.
          Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

Onze BMW verkoper zei dat ze verplicht zijn om de bruto prijs en de korting op de factuur te vermelden, kwestie boekhoudkundig in orde te zijn.
            Dat is weer typisch, ze gaan eerst 6 maanden de bureaucratische molen moeten laten draaien voor ze door hebben dat de catalogusprijs naar beneden moet voor business modellen. Traag van begrip.

Comment

• pff, ik weet het allemaal niet meer. eind deze maand verander ik van werkgever en nu begin ik te twijfelen of ik de bedrijfswagen zou nemen of een wagen privé zou aankopen.

wagens zijn van de klasse BMW3, Merc C.

maar om een correct kostenplaatjes te maken moet je met zoveel rekening houden he, en de belastingen zijn daar dan voor een leek nog wat zwarte-doos-achtig uiteraard.
              hoe zit het met de VAA die wegvalt bij privewagen. Je krijgt meer bruto, maar dat is ook meer bedrijfsvoorheffing, ...

bomen-bos-lastig
              There's no such thing as too much snow

BMW 318d Touring 136pk (donkerblauw)

Comment

Onze BMW verkoper zei dat ze verplicht zijn om de bruto prijs en de korting op de factuur te vermelden, kwestie boekhoudkundig in orde te zijn.
                LOL, met boekhouden heeft dat niets te maken, wel met afhankelijk zijn van het facturatieprogramma van de invoerder.
                Ik vrees ervoor dat de doorgedreven informatica de BMW verdelers parten gaat spelen.

Maar als je echt graag een BMW wil en toch VAA wil betalen op de werkelijke betaalde prijs dan moet je de wagen via een handelaar kopen. De meesten van ons kennen toch wel de één of andere 'automarchand'. Laat die hem kopen en doorfactureren aan netto, geef de man een paar 100 euro voor zijn moeite en klaar is kees.
                En anders, een mooie MB is ook niet slecht he , die maken netto facturen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door newlook Bekijk Berichten
                  Dat is weer typisch, ze gaan eerst 6 maanden de bureaucratische molen moeten laten draaien voor ze door hebben dat de catalogusprijs naar beneden moet voor business modellen. Traag van begrip.
                  Dat heb ik zo'n 50blz eerder ook al eens geschreven dat ze dat (verplicht) moeten doen om in orde te zijn.
                  Eerste werk, officiële catalogusprijs naar beneden => invoerder.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• BMW heeft nu wel business editions hier in Belgie, alleen jammer dat je er geen extra opties kan bijnemen, enkel een automaat kan als optie. Voor een beginnend consultant lijkt zo'n 116ED of 318d business nog niet zo slecht.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vantham Bekijk Berichten
                      pff, ik weet het allemaal niet meer. eind deze maand verander ik van werkgever en nu begin ik te twijfelen of ik de bedrijfswagen zou nemen of een wagen privé zou aankopen.

maar om een correct kostenplaatjes te maken moet je met zoveel rekening houden he, en de belastingen zijn daar dan voor een leek nog wat zwarte-doos-achtig uiteraard.
                      hoe zit het met de VAA die wegvalt bij privewagen. Je krijgt meer bruto, maar dat is ook meer bedrijfsvoorheffing, ...

bomen-bos-lastig
                      Bwah, voor dat type wagen (afhankelijk van de motorisatie) denk ik toch niet dat je beter af bent met een privé-wagen, tenzij je natuurlijk een occasie van €5000 zou kopen, dan misschien wel maar dan nog hangt veel af van de bruto-verhoging die je krijgt als je de wagen niet neemt.
                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        BMW heeft nu wel business editions hier in Belgie, alleen jammer dat je er geen extra opties kan bijnemen, enkel een automaat kan als optie. Voor een beginnend consultant lijkt zo'n 116ED of 318d business nog niet zo slecht.

http://www.bmw.be/be/nl/general/camp...jfswagens.html
                        Gisteren de Ford verkoper waar we een deel van onze vloot kopen.
                        Hij zei me dat speciale Business Editions, die enkel voor bedrijven & zelfstandigen bedoeld zijn, niet in aanmerking zouden komen voor de berekening VAA. Volgens hem moet het voertuig door iedereen, dus ook particlulieren, aan die catalogusprijs gekocht kunnen worden.

Weet niet of dat inderdaad zo is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vantham Bekijk Berichten
                          pff, ik weet het allemaal niet meer. eind deze maand verander ik van werkgever en nu begin ik te twijfelen of ik de bedrijfswagen zou nemen of een wagen privé zou aankopen.

bomen-bos-lastig
                          Zolang ze de loonkost van een werknemer niet verlagen, denk ik dat ge als werknemer nog steeds beter af zijt met nen bedrijfswagen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                            LOL, met boekhouden heeft dat niets te maken, wel met afhankelijk zijn van het facturatieprogramma van de invoerder.
                            Ik vrees ervoor dat de doorgedreven informatica de BMW verdelers parten gaat spelen.

Maar als je echt graag een BMW wil en toch VAA wil betalen op de werkelijke betaalde prijs dan moet je de wagen via een handelaar kopen. De meesten van ons kennen toch wel de één of andere 'automarchand'. Laat die hem kopen en doorfactureren aan netto, geef de man een paar 100 euro voor zijn moeite en klaar is kees.
                            En anders, een mooie MB is ook niet slecht he , die maken netto facturen.
                            -Eindelijk (na veel leesstekst) de (herschreven) wettekst gevonden die zegt dat cataloguswaarde > factuurwaarde is voor nieuwe wagens, dus correct.

Maar hetgeen dat MB doet zou wettelijk niet in orde. Op elk factuur moet er nog steeds een "maatstaf van heffing" staan. En met maatstaf van heffing bedoelt men:

De maatstaf van heffing is het bedrag exclusief btw en dus de basis waarop de btw wordt berekend. De maatstaf van heffing dient vermeld per tarief en per vrijstelling, ongeacht of er meerdere goederen of diensten worden gefactureerd. Indien er prijskortingen worden toegestaan moeten deze eveneens worden vermeld.

Heb ik niet uitgevonden hé, laat dat duidelijk zijn. Maar de fiscus kan hier dan wel een punt van maken.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Ik geloof dit niet.
                              ...velen doen hun auto niet weg omdat ze minder dan € 100 per maand belastingen moeten bijbetalen. Ikzelf overweeg om mijn M3 weg te doen voor wat anders, maar die andere wagen zal nog steeds meer kosten dan onze M3.
                              Ik heb een Audi S5 cabrio, is sinds einde December uit het verkeer genomen. (nummerplaat binnen). Deze wagen verkoop ik in het voorjaar.( Cabrio verkoopt nu niet goed.) Maar daar hebben ze dus al niks meer aan, ze moeten nu zelfs BTW (van verzekering) en wegenbelasting terug betalen.
                              Wordt zeer waarschijnlijk vervangen door een Subaru BRZ. Veel goedkoper in alles en VAA gelijkaardig tov oude regelinig met de Audi. Dus hier gaan ze weinig 'verdienen'. En idd ook veel minder inkomsten aan BTW en noem maar op. Want normaal was het de bedoeling om einde 12 een 991 te bestellen. Maar niet getreurt, ik verheug me op dat 'gooi en smijt' autotje. Komt als geroepen.

Mijn andere is een limousine waar ik vanaf nu dus een PAK VAA zal moeten betalen. Ik zou die nu al willen 'buiten smijten' maar moet toch met iets rijden. Dus nu op het salon ga ik kiezen. Waarschijnlijk een MB E hybride (109co2). Hoe dan ook tussen dit en een jaar betaal ik VAA op niveau van 2011 voor deze wagen. Dus ook daar zullen de inkomsten niet bijdragen om 200milj te vinden.

Ook ik zou voor een 'paar 100 euro' mijn auto's niet weg doen. Maar voor de 2 die ik heb zou ik nu netto meer dan 10.000 euro/jaar moeten betalen en dat is echt teveel. Pas op, ik zeg niet dat ze dat niet mogen vragen. Neen, ik zeg alleen dat dat teveel is voor mij en ik me dus aanpas. Maar dat brengt voor de staat niets extra in het laatje.

Comment

Dan ga ik liever voor iets lichter dat met een relatief kleine motor plezant en vinnig rijdt .
                                Dat bedoel ik nu net. Als ik niks meer wil betalen dan wat onze M3 kostte voor nieuwjaar, dan zal ik niet veel 'fun' vinden. Wij overwegen daarom een 135i cabrio. Dit heeft een kleinere motor en rijdt nog steeds zeer vinnig. Minder duur en minder co2 dan de M3, maar... nog steeds veel duurder aan VAA dan de M3 voor nieuwjaar.
                                OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Dus als je de nummerplaat terugstuurt, en je zet de wagen stil, dan geldt die VAA niet meer? En dat terwijl de wagen wel verder fiscaal wordt afgeschreven op de vennootschap. Ik denk dat dit niet klopt. Volgens mij moet de wagen volledig uit de boeken verdwenen zijn. Als dit kan, dan kan je ook de wagen door de firma laten aankopen, en 'm privé inschrijven.
                                  OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                    -Eindelijk (na veel leesstekst) de (herschreven) wettekst gevonden die zegt dat cataloguswaarde > factuurwaarde is voor nieuwe wagens, dus correct.

Maar hetgeen dat MB doet zou wettelijk niet in orde. Op elk factuur moet er nog steeds een "maatstaf van heffing" staan. En met maatstaf van heffing bedoelt men:

De maatstaf van heffing is het bedrag exclusief btw en dus de basis waarop de btw wordt berekend. De maatstaf van heffing dient vermeld per tarief en per vrijstelling, ongeacht of er meerdere goederen of diensten worden gefactureerd. Indien er prijskortingen worden toegestaan moeten deze eveneens worden vermeld.

Heb ik niet uitgevonden hé, laat dat duidelijk zijn. Maar de fiscus kan hier dan wel een punt van maken.
                                    Aha, eindelijk is het zover. Btw, die herschreven tekst is waar ik al weken naar wees om je te overtuigen maar allé, beter laat dan nooit he, de moed nooit opgeven en zo verder en zo voort.

Je 2depunt is hier niet van toepassing. Wat de MB dealer doet is wettelijk wel in orde. De maatstaf van heffing is de nettoprijs. Denk aan het Cardoen voorbeeld. Denk aan andere parallel importeurs. Catalogusprijzen zijn geen wettelijk vastgestelde prijzen hé.
                                    Die specifieke MB dealer is één van de grootste van het land en maakt sinds zijn start (50 jaar geleden?) netto facturen. Heeft niets met VAA te maken.

Comment

Dus als je de nummerplaat terugstuurt, en je zet de wagen stil, dan geldt die VAA niet meer? En dat terwijl de wagen wel verder fiscaal wordt afgeschreven op de vennootschap. Ik denk dat dit niet klopt. Volgens mij moet de wagen volledig uit de boeken verdwenen zijn. Als dit kan, dan kan je ook de wagen door de firma laten aankopen, en 'm privé inschrijven.
                                      Tuurlijk kan dat en bevestigd door fiscalist ! VAA is een voordeel prive dat onmogelijk kan benut worden zonder ingeschreven te zijn.
                                      De wagen behoort toe aan de vennootschap. Zonder ingeschreven te zijn is die wagen een goed waar ze vanaf wil. Heb ik als bestuurder/zaakvoerder geen voordeel aan, dus geen VAA. De wagen mag ook verder fiscaal afgeschreven worden mits dit geen maanden duurt. Andere goederen (overstock) mogen ook afgeschreven worden. Is gelijkaardig.

En hij is te koop he, laat dat duidelijk zijn, er zijn alleen nu geen kopers.
                                      Bij deze nog maar is : mooie AUDI S5 cabrio te koop met 22.000km van 2009 , 45000 euro btw in

Comment

Dus als je de nummerplaat terugstuurt, en je zet de wagen stil, dan geldt die VAA niet meer? En dat terwijl de wagen wel verder fiscaal wordt afgeschreven op de vennootschap. Ik denk dat dit niet klopt. Volgens mij moet de wagen volledig uit de boeken verdwenen zijn. Als dit kan, dan kan je ook de wagen door de firma laten aankopen, en 'm privé inschrijven.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
                                        Tuurlijk kan dat en bevestigd door fiscalist ! VAA is een voordeel prive dat onmogelijk kan benut worden zonder ingeschreven te zijn.
                                        De wagen behoort toe aan de vennootschap. Zonder ingeschreven te zijn is die wagen een goed waar ze vanaf wil. Heb ik als bestuurder/zaakvoerder geen voordeel aan, dus geen VAA. De wagen mag ook verder fiscaal afgeschreven worden mits dit geen maanden duurt. Andere goederen (overstock) mogen ook afgeschreven worden. Is gelijkaardig.
                                        993S heeft volkomen gelijk, VAA heeft niks te maken met eigendom of afschrijvingen.
                                        VAA is een inkomensbelasting op voordelen die je privé geniet dankzij je werkgever.
                                        Als je als privé-persoon dat voordeel niet geniet kan je daar ook niet op belast worden.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Dan ga ik liever voor iets lichter dat met een relatief kleine motor plezant en vinnig rijdt .
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                          Als ik niks meer wil betalen dan wat onze M3 kostte voor nieuwjaar, dan zal ik niet veel 'fun' vinden.
                                          Ik denk dat voor autoliefhebbers die graag sportief rijden de nieuwe Toyota GT86 / Subaru BRZ een zeer goed alternatief is. Lichte wagen met extreem laag zwaartepunt, boxermotor, RWD en mooi lijnenspel. Veel plezanter dan eender welke FWD naar mijn mening. Na wat testen te hebben gelezen ben ik in ieder geval overtuigd.

Comment

Working...
                                          X