Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door darkiedm4 Bekijk Berichten
    Veel mensen weten het nog niet eens. Die gaan achter 3 maand uit de lucht vallen als alle sociaal secretariaten bijgebeend zijn :-)
    Ja oke, goed punt.
    Zou het anders raar vinden, bedoel maar: als iemand op dit moment een nettoloon van 1600EUR heeft en die moet daar plots 100 of 150 extra van afstaan, zoiets voelt ge toch?
    Uiteindelijk kan je als zelfstandige net iets meer om je aan de nieuwe situatie aan te passen, ik denk dat het pas echt frustrerend wordt voor een werknemer die geen loonsopslag kan vragen of van wagen kan wisselen.

    Comment


    • En dan nog... Woon-werkverkeer wordt door de wetgever beschouwd als privékilometers, maar die kilometers doe ik alleszins niet voor mijn plezier, noch dat ik ze zou willen doen in mijn privétijd...

      Als je dan zoals mij BVBA en thuisadres op het zelfde adres hebt, dan mag je ook niet claimen dat elke verplaatsing naar de klant een zakelijke verplaatsing is als je ze meer dan zoveel keer per jaar doet, maar ik doe ze wel, en ik doe nog andere naar andere klanten...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
        Nieuwe regeling slaat hier ook hard toe, VAA gaat x4 naar een kleine 8.500EUR/jaar.

        Het is spijtig, heb de kar nog maar sinds September en ben er supertevreden van, maar heb het nodige in gang gezet: als'k er het juiste bedrag voor krijg zal ie ingewisseld worden voor iets veel minders.
        Het is echt een draak van een belastingswet en begrijp eigenlijk niet goed dat er, buiten op plaatsen zoals dit forum, geen heviger protest te merken is.
        Ongeveer 1 op de tien vlamingen hebben een bedrijfswagen, dat wil zeggen dat er voor elke bedrijfswagen gebruiker die zijn bek wil opentrekken er tien klaar staan om te zeggen dat hij blij mag zijn met zijn 'kado' Dus van vakbonden en dergelijke moet je al zeker niks verwachten ...

        Bovendien zijn de wagens die hier op het forum aan bod komen geen doorsnee bedrijfswagens De 2 wagens uit mijn onderschrift zijn van onze werkgever en de impact daarvan op ons nettoloon is bijna volledig weg door de indexaanpassing


        Oorspronkelijk geplaatst door darkiedm4 Bekijk Berichten
        Veel mensen weten het nog niet eens. Die gaan achter 3 maand uit de lucht vallen als alle sociaal secretariaten bijgebeend zijn :-)
        Bij ons op het bedrijf zijn er meer dan 1000 bedrijfswagens en er is nog geen officiële communicatie geweest, volgens mij gewoon omdat ze het zelf ook nog niet definitief weten
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
          Ja oke, goed punt.
          Zou het anders raar vinden, bedoel maar: als iemand op dit moment een nettoloon van 1600EUR heeft en die moet daar plots 100 of 150 extra van afstaan, zoiets voelt ge toch?
          Uiteindelijk kan je als zelfstandige net iets meer om je aan de nieuwe situatie aan te passen, ik denk dat het pas echt frustrerend wordt voor een werknemer die geen loonsopslag kan vragen of van wagen kan wisselen.
          Dan is zijn wagen ook niet in verhouding met zijn loon zou ik denken Bovendien zal hij dan bruto iets van een 3000 euro hebben en zal zijn bruto nu met 3,7 omhoog gaan, aan het einde van de lijn heb je het nog over 10 euro per maand of zo ...
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • Heb precies weeral schrik om een occasie M3 te kopen

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
              Ze hadden bij de staat een melkkoe, maar ze hebben haar geslacht om er biefstukken van te maken.
              Quote van de dag!

              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Dan is zijn wagen ook niet in verhouding met zijn loon zou ik denken Bovendien zal hij dan bruto iets van een 3000 euro hebben en zal zijn bruto nu met 3,7 omhoog gaan, aan het einde van de lijn heb je het nog over 10 euro per maand of zo ...
              Indexering dient niet om extra belastingen te betalen, maar om de koopkracht op peil te houden. En dan spelen ze nog met de korf waardoor die doelstelling niet eens gehaald wordt. Uiteindelijk is de persoon in het voorbeeld er een stuk op achteruit gegaan, dat van die 10 euro klopt simpelweg niet.
              My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                Quote van de dag!



                Indexering dient niet om extra belastingen te betalen, maar om de koopkracht op peil te houden. En dan spelen ze nog met de korf waardoor die doelstelling niet eens gehaald wordt. Uiteindelijk is de persoon in het voorbeeld er een stuk op achteruit gegaan, dat van die 10 euro klopt simpelweg niet.
                Ik weet niet wat er in die korf zit eigenlijk, zit daar niks in van autokosten? Of GSM of zo een van die andere extra legale voordelen? Sowieso ben je met een bedrijfswagen niet onderhevig aan de stijging van de olieprijzen voor je vervoer, die voor iemand die geen bedrijfswagen hebben toch een serieuze impact op de koopkracht hebben.

                Sowieso zie je niet zwart op wit dat je koopkracht achteruit gaat, terwijl je wel zwart op wit kan zien als je loon minder is Het is inderdaad niet juist om het zo te bekijken, maar de perceptie is anders.
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

                Comment


                • Oeioei, den index! Daar zullen we maar niet aan beginnen zeker?
                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                  Comment


                  • Zonet bericht van mijn boekhouder die gisteren een namiddag overleg heeft gehad met btw-administraties.
                    Ook daar halen ze uit naar de regering (sic!), die ze beschuldigen van kortzichtigheid, gebrek aan visie.

                    Omwille van de VAA, zullen ze meer btw-inkomsten mislopen dan dat de uiteindelijk bijkomende VAA hen zal opleveren.
                    Ook btw-administratie had dit aangekaart, maar kwaad was al geschied en er wordt totaal geen gehoor aan gegegeven van bovenaf.

                    Nog een gerucht: uiteindelijke doelstelling is om binnen de 2 jaar alle bedrijfswagens onder de 30k te krijgen.
                    (nogal wiedes dat in deze optiek de btw-inkomsten ook zullen kelderen)
                    Een snelle rekenoefening -dixit boekhouder- toont al aan dat bij indien elke verkochte bedrijfswagen 10k minder duur (wat realistischer is) zou zijn, er al een btw-inkomsten verlies zou zijn van om en bij de 100 milj. euro.

                    Enfin, ook hij vertelde dat we op dit moment moeten wachten tot er duidelijkheid is.
                    Maar het versluizen van bedrijfswagen naar zuster/moeder (of andere waar persoon aan gebonden is)-bedrijf zou door controleurs zonder pardon gepareerd worden en dus geen soelaas bieden.

                    Bon, ook hier een (weliswaar samengesteld) VAA van 23k, pffff...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door DVW Bekijk Berichten
                      Zonet bericht van mijn boekhouder die gisteren een namiddag overleg heeft gehad met btw-administraties.
                      Ook daar halen ze uit naar de regering (sic!), die ze beschuldigen van kortzichtigheid, gebrek aan visie.

                      Omwille van de VAA, zullen ze meer btw-inkomsten mislopen dan dat de uiteindelijk bijkomende VAA hen zal opleveren.
                      Ook btw-administratie had dit aangekaart, maar kwaad was al geschied en er wordt totaal geen gehoor aan gegegeven van bovenaf.

                      Nog een gerucht: uiteindelijke doelstelling is om binnen de 2 jaar alle bedrijfswagens onder de 30k te krijgen.
                      (nogal wiedes dat in deze optiek de btw-inkomsten ook zullen kelderen)
                      Een snelle rekenoefening -dixit boekhouder- toont al aan dat bij indien elke verkochte bedrijfswagen 10k minder duur (wat realistischer is) zou zijn, er al een btw-inkomsten verlies zou zijn van om en bij de 100 milj. euro.

                      Enfin, ook hij vertelde dat we op dit moment moeten wachten tot er duidelijkheid is.
                      Maar het versluizen van bedrijfswagen naar zuster/moeder (of andere waar persoon aan gebonden is)-bedrijf zou door controleurs zonder pardon gepareerd worden en dus geen soelaas bieden.

                      Bon, ook hier een (weliswaar samengesteld) VAA van 23k, pffff...
                      Wat is het nut ervan om elke bedrijfswagen onder de 30k te krijgen? Ik zie hier enkel nadelen voor de overheidsinkomsten. Ik vraag me dan ook af of het strikske straks zijn A8 gaat inruilen voor een Mondeo. De chauffeur van Di Rupo mag met die auto ook naar huis rijden. Zou die ook VAA moeten betalen op de catalogusprijs? Met wat voor een corrupte bende hebben ze ons toch opgezadeld? Zucht.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                        Heb precies weeral schrik om een occasie M3 te kopen
                        Zou wel p.i.m.p. zijn Toere, hier rijdt iedereen subiet met een Yaris, komt gij met een M3 af.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                          Ik weet niet wat er in die korf zit eigenlijk, zit daar niks in van autokosten? Of GSM of zo een van die andere extra legale voordelen? Sowieso ben je met een bedrijfswagen niet onderhevig aan de stijging van de olieprijzen voor je vervoer, die voor iemand die geen bedrijfswagen hebben toch een serieuze impact op de koopkracht hebben.

                          Sowieso zie je niet zwart op wit dat je koopkracht achteruit gaat, terwijl je wel zwart op wit kan zien als je loon minder is Het is inderdaad niet juist om het zo te bekijken, maar de perceptie is anders.
                          De brandstoffen en dergelijke zijn de afgelopen jaren vakkundig uit de korf gewipt. Terwijl toch bijna iedere Belg hier jaarlijks een maandloon aan spendeert...

                          Wat betreft de koopkracht.
                          Ten eerste is je berekening al fout: het is 3,47% indexering op 3000 bruto = 104 euro bruto indexering. Dat is een goeie 50 euro netto, en kan niet op tegen de 100 à 150 euro in het voorbeeld waarop je reageerde. Zoals daarnet al aangehaald mag je die indexering niet zien als een "opslag" maar als een vorm van correctie.. Totaal verlies blijft dus 100 à 150 euro ipv 10 euro...
                          Als je dan bedenkt dat van die 1600 netto, er nog veel vaste kosten zijn (hypotheek, gas of mazout, water, elektriciteit, enz..) - laat ons stellen dat er nog 800 van overschiet. Komt het verlies bij velen al snel tussen de 10% en 20% uit wat "leefgeld" betreft.
                          Indien de mensen dan met het beetje dat ze toch nog kunnen sparen, willen bouwen of verbouwen, dan mislopen ze vanaf 2012 heel wat premies, mogen ze 21% betalen aan de notaris, en nog elvendertig andere zaken.. Ook daar gaat koopkracht verloren. En dan hoor je een Tobback beweren dat de mensen niet goed bezig zijn wanneer ze zich plots zouden "doodsparen".
                          Pff, ofwel zie je het in, ofwel niet
                          My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                            Zou wel p.i.m.p. zijn Toere, hier rijdt iedereen subiet met een Yaris, komt gij met een M3 af.
                            Met veel plezier , maar niet als de VAA toch op nieuwprijs wordt berekend

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                              Met veel plezier , maar niet als de VAA toch op nieuwprijs wordt berekend
                              Inderdaad, wel nog vlug de oude BIV meepikken dan.. Een Cayman S, Z4MQP, enz.. zijn in die optiek ook geen dooddoeners en (voorlopig) nog een pak gunstiger qua rijtaks...
                              Aan de pomp gaan die in de toekomst wel meer en meer pijn gaan doen vrees ik!
                              My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                                Inderdaad, wel nog vlug de oude BIV meepikken dan..
                                Nieuwe BIV is pas vanaf Maart 2012 , maar wanneer gaat definitief beslist worden of de VAA van een "nieuwe" occasie op factuur prijs gaat berekend worden , of op catalogusprijs van x aantal jaar geleden?
                                Ik hoor verschillende versies

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                  Nieuwe BIV is pas vanaf Maart 2012 , maar wanneer gaat definitief beslist worden of de VAA van een "nieuwe" occasie op factuur prijs gaat berekend worden , of op catalogusprijs van x aantal jaar geleden?
                                  Ik hoor verschillende versies
                                  Ik wacht af met een nieuwe aankoop tot er duidelijkheid is. Met wat hier al gepost is zou dat tegen 20 januari al kunnen zijn?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door darkiedm4 Bekijk Berichten
                                    Ik wacht af met een nieuwe aankoop tot er duidelijkheid is. Met wat hier al gepost is zou dat tegen 20 januari al kunnen zijn?
                                    20 januari ?
                                    zo lang nog
                                    Had beloofd om tegen morgen de eigenaar van de M3 op de hoogte zou brengen of ik de M3 ging kopen of niet

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                                      Je kan ook minder omzet gaan draaien (lees: minder werken). Als een regering een beleid voert dat er in essentie in bestaat dat ieder teken van succes platgebombardeerd wordt met belastingen, is het zinloos om succes na te streven door hard te blijven werken, tenminste in dit land.
                                      Dat was ook mijn idee: als ik na 11 jaar werk in Brussel, Antwerpen en buitenland het VAA op mijn woning zie verdubbelen en dat op mijn auto ongeveer verviervoudigen, dan mogen ze wat mij betreft iemand anders zoeken om de job te doen.
                                      Ofwel firma opdoeken en opnieuw starten (want ik ben bang dat de 10% bij stopzetten van een vennootschap bij een volgende besparingsronde ook zal sneuvelen), ofwel VAA betalen aan de vennootschap en (veel) minder werken zodat de vennootschap elk jaar break even draait of zelfs een klein verlies heeft. In beide gevallen zal het minder werken en dus minder inkomsten voor de staat zijn... Voor mij hoeft het allemaal niet meer.

                                      Comment


                                      • Ik had opgevangen dat er duidelijkheid ging zijn tegen het Autosalon.
                                        Reden: hier realiseren de merken zo'n 25% van hun jaaromzet.

                                        Blijkbaar toch niet zo... het Salon is al bezig...

                                        Comment


                                        • Daarnet op een nieuwjaarsreceptie geweest van de VOKA. Daar ben ik mensen uit de autobranche tegengekomen die mij vertelden dat er gesleuteld gaat worden aan deze regelgeving. Zo zou de VAA bij nieuwe wagens berekend worden op de factuurprijs, en niet meer op de bruto catalogusprijs voor korting.
                                          OO 00 OO

                                          Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X