Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Daarnet op een nieuwjaarsreceptie geweest van de VOKA. Daar ben ik mensen uit de autobranche tegengekomen die mij vertelden dat er gesleuteld gaat worden aan deze regelgeving. Zo zou de VAA bij nieuwe wagens berekend worden op de factuurprijs, en niet meer op de bruto catalogusprijs voor korting.
    het blijft dus best wachten tot er iets gestemd word , en zoals men weet kan dit lang duren bij die prutsers ....
    Ben gisteren naar salon geweest en het meest interessante bij de categorie break was verassend de peugeot 508.....prijs / kwaliteit afwerking en pk ..heeft een voorkeur .

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
      Daarnet op een nieuwjaarsreceptie geweest van de VOKA. Daar ben ik mensen uit de autobranche tegengekomen die mij vertelden dat er gesleuteld gaat worden aan deze regelgeving. Zo zou de VAA bij nieuwe wagens berekend worden op de factuurprijs, en niet meer op de bruto catalogusprijs voor korting.
      En de occasies?

      IK WIL EEN M3 KOPEN !!!

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
        De brandstoffen en dergelijke zijn de afgelopen jaren vakkundig uit de korf gewipt. Terwijl toch bijna iedere Belg hier jaarlijks een maandloon aan spendeert...

        Wat betreft de koopkracht.
        Ten eerste is je berekening al fout: het is 3,47% indexering op 3000 bruto = 104 euro bruto indexering. Dat is een goeie 50 euro netto, en kan niet op tegen de 100 à 150 euro in het voorbeeld waarop je reageerde. Zoals daarnet al aangehaald mag je die indexering niet zien als een "opslag" maar als een vorm van correctie.. Totaal verlies blijft dus 100 à 150 euro ipv 10 euro...
        Als je dan bedenkt dat van die 1600 netto, er nog veel vaste kosten zijn (hypotheek, gas of mazout, water, elektriciteit, enz..) - laat ons stellen dat er nog 800 van overschiet. Komt het verlies bij velen al snel tussen de 10% en 20% uit wat "leefgeld" betreft.
        Indien de mensen dan met het beetje dat ze toch nog kunnen sparen, willen bouwen of verbouwen, dan mislopen ze vanaf 2012 heel wat premies, mogen ze 21% betalen aan de notaris, en nog elvendertig andere zaken.. Ook daar gaat koopkracht verloren. En dan hoor je een Tobback beweren dat de mensen niet goed bezig zijn wanneer ze zich plots zouden "doodsparen".
        Pff, ofwel zie je het in, ofwel niet
        Onze A4 (catalogus 37000 euro) zou in de huidige regeling een VAA van 233 euro hebben dus die komt tussen die 100 en 150 euro netto uit. Maar we betaalden uiteraard al voordien belastingen op een VAA van 120 euro. Dus het verschil zal niet zo ver van die 10 euro zitten hoor

        Ik begrijp wel dat de index over koopkracht gaat, maar als je voor je mobiliteit niet onderhevig bent aan de brandstofprijzen, heb je eigenlijk nog iets beter dan een index in je loonpakket zitten in mijn ogen

        Wij hebben 2 bedrijfswagens dus zoals ik hier al eerder zei gaat ons dat zoals het er nu voorstaat, dit jaar 1000 euro netto kosten. Dus een bezoekje aan vrienden in Griekenland deze zomer hebben we van de planning gehaald. Maar in het huidige economische klimaat vind ik dat nog altijd zeer aanvaardbaar ...

        Onze verbouwingen lopen op een einde, dus wij zijn net gespaard geweest van deze zware maatregelen voor mensen die willen gaan bouwen of verbouwen. Dat zijn veel grotere bedragen dat daar verloren gaan voor de doorsnee 'werkmens' zoals wij, dan in de bedrijfswagens hoor Concreet in onze vriendenkring zijn er al 3 koppels die terug met hun plannen naar de tekentafel moesten ... toevallig hebben elk van deze 3 koppels ook een bedrijfswagen voor de deur staan, maar dat is het minste van hun zorgen blijkbaar
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • aan onze vrienden de werknemers nog even het belangrijkste punt uit deze discussie herhalen, is na 100+ pagina's ondergesneeuwd geraakt:

          het foute aan de maatregel is dat het enkel de privé treft, en niet de ambtenaren. Resultaat: stijging loonkost in de privé, en verdere groei loonkloof met de overheid

          Comment


          • Ik denk dat er ook vele zelfstandige hier vergeten dat bij herverkoop van de leasing na het uitoefenen van de koopotie er meestal winst wordt gemaakt, net omdat de restwaarde in vele gevallen laag is.

            die winst moet afgetrokken worden van de extra VAA mij denkt? Dan zou het toch een status quo moeten worden?
            Mijn Alfa heeft 4800 euro restwaarde, zou hem kunnen verkopen aan 10K bijvoorbeeld. Ik maak dus nog steeds winst, zelfs met het nieuwe VAA...
            Hier stond eens mijn auto vermeld.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
              Ik denk dat er ook vele zelfstandige hier vergeten dat bij herverkoop van de leasing na het uitoefenen van de koopotie er meestal winst wordt gemaakt, net omdat de restwaarde in vele gevallen laag is.

              die winst moet afgetrokken worden van de extra VAA mij denkt? Dan zou het toch een status quo moeten worden?
              Mijn Alfa heeft 4800 euro restwaarde, zou hem kunnen verkopen aan 10K bijvoorbeeld. Ik maak dus nog steeds winst, zelfs met het nieuwe VAA...
              Hoezo winst? Je kiest mogelijks een contract waarbij je meer betaalt dan de economische waarde daalt. In dat geval is de restwaarde lager dan de economische waarde. Dat verschil is enkel fiscale winst, net zoals de hogere eerdere betalingen enkel een fiscale kost waren. Dat is een nuloperatie, zowel fiscaal als feitelijk.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                Hoezo winst? Je kiest mogelijks een contract waarbij je meer betaalt dan de economische waarde daalt. In dat geval is de restwaarde lager dan de economische waarde. Dat verschil is enkel fiscale winst, net zoals de hogere eerdere betalingen enkel een fiscale kost waren. Dat is een nuloperatie, zowel fiscaal als feitelijk.
                Klopt als een bus .
                AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.


                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
                  aan onze vrienden de werknemers nog even het belangrijkste punt uit deze discussie herhalen, is na 100+ pagina's ondergesneeuwd geraakt:

                  het foute aan de maatregel is dat het enkel de privé treft, en niet de ambtenaren. Resultaat: stijging loonkost in de privé, en verdere groei loonkloof met de overheid
                  Waar staat geschreven dat ambtenaren met een firmawagen geen VAA moeten betalen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  Hoezo winst? Je kiest mogelijks een contract waarbij je meer betaalt dan de economische waarde daalt. In dat geval is de restwaarde lager dan de economische waarde. Dat verschil is enkel fiscale winst, net zoals de hogere eerdere betalingen enkel een fiscale kost waren. Dat is een nuloperatie, zowel fiscaal als feitelijk.
                  Ik denk dat hij privé afkopen bedoelde, dus alle winst wordt onbelast privé geld...
                  Als je de ganse leaseperiode VAA afgedragen hebt, vind ik dat je dat recht hebt.
                  Mijn volgende auto heeft een contract op 24mnd, 16% restwaarde. Tiens, hoe zou dat komen?
                  My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten

                    Ik denk dat hij privé afkopen bedoelde, dus alle winst wordt onbelast privé geld...
                    Als je de ganse leaseperiode VAA afgedragen hebt, vind ik dat je dat recht hebt.
                    Mijn volgende auto heeft een contract op 24mnd, 16% restwaarde. Tiens, hoe zou dat komen?
                    Wordt gebruikelijk als een voordeel beschouwd en ook belast. Best verkopen aan een 'onechte' derde.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                      Wordt gebruikelijk als een voordeel beschouwd en ook belast. Best verkopen aan een 'onechte' derde.

                      Blij dat ik een renting genomen heb voor de maatregelen bekend werden; die hoge aankoopoptie zou ik toch nooit uitgeoefend hebben en zo blijft BMW zitten met een auto die nog nauwelijks iets waard zal zijn (wegens instorting tweedehandsmarkt voor alles wat groter is dan een Golf Bluemotion), terwijl ik wel van lage maandelijkse termijnen heb genoten op basis van de restwaarde die BMW verwacht had.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                        Waar staat geschreven dat ambtenaren met een firmawagen geen VAA moeten betalen?

                        Ik denk dat hij privé afkopen bedoelde, dus alle winst wordt onbelast privé geld...
                        Als je de ganse leaseperiode VAA afgedragen hebt, vind ik dat je dat recht hebt.
                        Mijn volgende auto heeft een contract op 24mnd, 16% restwaarde. Tiens, hoe zou dat komen?
                        Das net mijn punt. Ik wil gerust het VAA betalen, Auto leasen op de zaak met 10% restwaarde
                        Zaak draagt alle kosten voor 2 jaar en dan oefent mijn vader de koopoptie en herverkoopt de wagen met winst.
                        Winst is bij deze privé en onbelast.

                        Ik begin dus het VAA niet zo erg te vinden... gewoon kortere leasings en lagere restwaarde. Zaak draagt alle kosten (die ze niet mogen verwerpen) en privé loop ik sowieso met de winst weg.. wel 2 jaar belastingen betalen natuurlijk maar het 3de jaar zijn dan pure inkomsten uit verkoop. Natuurlijk heb je minder 'winst/voordeel' gedurende de leasing, maar je ken meerdere leasing nemen en verkopen door met kortere termijnen te werken (2 ipv 3 bijvoorbeeld) en dus ook meer prive herverkoopwaarde creëren dan moomenteel.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                        Blij dat ik een renting genomen heb voor de maatregelen bekend werden; die hoge aankoopoptie zou ik toch nooit uitgeoefend hebben en zo blijft BMW zitten met een auto die nog nauwelijks iets waard zal zijn (wegens instorting tweedehandsmarkt voor alles wat groter is dan een Golf Bluemotion), terwijl ik wel van lage maandelijkse termijnen heb genoten op basis van de restwaarde die BMW verwacht had.
                        Mjah, lage kosten in de zaak, evengroot VAA. je draagt nog steeds bij dus. Beter mijn manier dan toch? Meer kosten in de zaak, minder belastingen, lagere rest waarde grotere winst bij herverkoop.
                        Hier stond eens mijn auto vermeld.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                          Das net mijn punt. Ik wil gerust het VAA betalen, Auto leasen op de zaak met 10% restwaarde
                          Zaak draagt alle kosten voor 2 jaar en dan oefent mijn vader de koopoptie en herverkoopt de wagen met winst.
                          Winst is bij deze privé en onbelast.

                          Ik begin dus het VAA niet zo erg te vinden... gewoon kortere leasings en lagere restwaarde. Zaak draagt alle kosten (die ze niet mogen verwerpen) en privé loop ik sowieso met de winst weg.. wel 2 jaar belastingen betalen natuurlijk maar het 3de jaar zijn dan pure inkomsten uit verkoop. Natuurlijk heb je minder 'winst/voordeel' gedurende de leasing, maar je ken meerdere leasing nemen en verkopen door met kortere termijnen te werken (2 ipv 3 bijvoorbeeld) en dus ook meer prive herverkoopwaarde creëren dan moomenteel.
                          En welke rol speelt het VAA daarin? Dat kon je tot op heden toch ook allemaal?
                          Ik ben er trouwens niet zeker van dat de meeropbrengst bij verkoop volledig compenseert wat je misschien meer moet betalen tijdens de looptijd.
                          In ieder geval, ik zie precies niet goed welke rol het VAA hierin speelt tenzij je na de kortere looptijd het voertuig zelf privé overneemt en er nog een paar jaar mee rijdt waardoor je tijdens die jaren geen VAA betaalt (maar ook geen kosten kan inbrengen natuurlijk).
                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                            Mjah, lage kosten in de zaak, evengroot VAA. je draagt nog steeds bij dus. Beter mijn manier dan toch? Meer kosten in de zaak, minder belastingen, lagere rest waarde grotere winst bij herverkoop.

                            Het ging er mij in die laatste post niet om dat ik minder VAA zou bijdragen. Daar kan ik helaas niet aan ontsnappen, want de auto was besteld goed en wel drie maanden voor de regering op strooptocht is vertrokken. Het ging er mij om dat de vorige comment nog zat te hopen op winsten uit de herverkoop na het lichten van de optie. Ik denk dat we niet veel opties meer moeten lichten, want dat die prijzen allemaal ver boven de marktwaarde gaan liggen, tenzij je een eco-modelletje hebt. Ik was mij dus wat aan het verkneukelen in het lot van BMW, dat over vijf jaar een fikse financiële liability op de parking zal krijgen .

                            Als Wiedergutmachung voor twee invasies kan dat tellen .

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door doddel Bekijk Berichten
                              aan onze vrienden de werknemers nog even het belangrijkste punt uit deze discussie herhalen, is na 100+ pagina's ondergesneeuwd geraakt:

                              het foute aan de maatregel is dat het enkel de privé treft, en niet de ambtenaren. Resultaat: stijging loonkost in de privé, en verdere groei loonkloof met de overheid
                              Groei loonkloof?

                              Als je ervan uitgaat dat een ambtenaar geen firmawagen heeft dan klopt dat voor een deel. Maar de groei van de loonkloof lijkt me niet aan de orde. Eerder een nivellering tussen nettoloon privé <> overheid

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                En welke rol speelt het VAA daarin? Dat kon je tot op heden toch ook allemaal?
                                Ik ben er trouwens niet zeker van dat de meeropbrengst bij verkoop volledig compenseert wat je misschien meer moet betalen tijdens de looptijd.
                                In ieder geval, ik zie precies niet goed welke rol het VAA hierin speelt tenzij je na de kortere looptijd het voertuig zelf privé overneemt en er nog een paar jaar mee rijdt waardoor je tijdens die jaren geen VAA betaalt (maar ook geen kosten kan inbrengen natuurlijk).
                                Voordeel is dat je 2 jaar VAA moet betalen ipv 3
                                Voordeel is dat winst na lichten optie en herverkoop na 2 jaar gebeurt en niet na 3
                                Voordeel is dat je om de 2 jaar van auto kan veranderen ipv 3 (dus betere motors, verbruik, co2)

                                Ik zeg ook niet dat je er rijk van zal worden en het is natuurlijk zo dat je dit 3 maanden geleden ook kon. Maar in alle berekeningen hier houdt men enkel rekening met het te betalen VAA, niet met de winst op herverkoop
                                Dus netto, zou je in bepaalde gevallen het VAA kunnen recupereren door koopoptie te lichten en herverkoop (allemaal privé) waardoor je 2 jaar gereden hebt met een auto die je na 2 jaar ook privé niets heeft gekost.

                                Waar tegenwoordig mensen de wagen over lieten aan de leasing uit gemak, is het nu dus beter van hem over te kopen en zelf te her verkopen. toch?
                                Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  En welke rol speelt het VAA daarin? Dat kon je tot op heden toch ook allemaal?
                                  Vroeger zouden velen (me included) dit nooit gedaan hebben, omdat het ergens toch in de grijze zone zit.. Maar in de huidige omstandigheden zullen er veel minder zo gaan denken...


                                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  Ik ben er trouwens niet zeker van dat de meeropbrengst bij verkoop volledig compenseert
                                  Als je de juiste auto uitzoekt, heb je zelfs winst..
                                  En als je de VAA al grotendeels of integraal kunt recupereren via de bewezen beroepsonkosten in de persoonsbelasting, is de volledige meerwaarde winst...

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  In ieder geval, ik zie precies niet goed welke rol het VAA hierin speelt tenzij je na de kortere looptijd het voertuig zelf privé overneemt en er nog een paar jaar mee rijdt waardoor je tijdens die jaren geen VAA betaalt (maar ook geen kosten kan inbrengen natuurlijk).
                                  Is kilometervergoeding geen vorm van kosten inbrengen?
                                  My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Directlease
                                    Alles wijst erop dat de nieuwe regeling rond de berekening van het voordeel van alle aard op bedrijfswagens zoals die vandaag voorligt, alsnog wijzigt.
                                    ...
                                    Het voordeel van alle aard op bedrijfswagens zou vanaf 1 januari 2012 niet langer berekend worden op basis van het aantal kilometers, maar op grond van de CO2-uitstoot en de gefactureerde waarde van de wagen. Zo stelt de regering-Di Rupo voorop. De nieuwe regeling roept veel vragen op bij werkgevers, fleet managers, werknemers en sociale secretariaten. Welke zijn de gevolgen voor de samenstelling van ons wagenpark? Hoeveel bedraagt mijn persoonlijke bijdrage? Enzovoort.
                                    ...
                                    Op dit eigenste moment is er echter topoverleg tussen de autoleasesector en het kabinet van het ministerie van Financiën, waarbij in het oog springt dat:
                                    • er nog geen uitvoeringsbesluiten zijn en het regeringsvoorstel m.a.w. nog geen kracht van wet heeft
                                    • de kans reëel is dat de berekeningswijze van het voordeel van alle aard nog zal wijzigen

                                    DirectLease adviseert u dan ook te wachten om concrete acties te ondernemen en ook de informatie die u van ons mogelijk al kreeg voorlopig te laten voor wat ze is.
                                    Zolang er geen definitieve duidelijkheid is over de nieuwe regeling en de juiste berekeningswijze van het voordeel van alle aard, heeft het uiteraard geen zin al verregaande maatregelen te nemen rond uw wagenpark. We raden u ook aan nog even te wachten om uw sociaal secretariaat in te schakelen voor het becijferen van het precieze effect van de regeling op het nettoloon van u of uw werknemers.
                                    Vandaag in de mailbox.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                    Comment


                                    • Van mijn sociaal bureau gekregen voor de berekening van het VAA :

                                      Cataloguswaarde: de gefactureerde waarde inclusief BTW en opties, maar zonder kortingen, verminderingen, afslagen en ristorno’s. Dit is zowel van toepassing op nieuwe, tweedehands- als leasingwagens. Voor deze laatste kan u contact opnemen met uw leasingmaatschappij om de correcte ‘cataloguswaarde’ te kennen.
                                      Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
                                        Van mijn sociaal bureau gekregen voor de berekening van het VAA :

                                        Cataloguswaarde: de gefactureerde waarde inclusief BTW en opties, maar zonder kortingen, verminderingen, afslagen en ristorno’s. Dit is zowel van toepassing op nieuwe, tweedehands- als leasingwagens. Voor deze laatste kan u contact opnemen met uw leasingmaatschappij om de correcte ‘cataloguswaarde’ te kennen.
                                        Zo staat het al sinds december in de wet maar reken er maar niet op dat het zo blijft.
                                        Er is geweldig veel aan het bewegen achter de schermen.

                                        Ik vermoed zelfs dat de regering op voorhand wist dat er problemen gingen komen maar zich van de domme gehouden heeft om alles erdoor te krijgen met de bedoeling om de problemen, à la Dehaene's, aan te pakken als ze zich stellen...
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment


                                        • Wat ik denk;

                                          Dat ze het bij de regering en de fiscus alsook de economen die er werken allemaal nog niet goed weten.

                                          En als wij hier nog goed wa blijven doorpennen op dit forum en zelf al de achterpoortjes gaan blootleggen ze hier de mosterd wel zullen komen halen zekers? Niets gemakkelijker dan dat!!
                                          Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                                          Comment

                                          Working...
                                          X