Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
    Ik denk dat er ook vele zelfstandige hier vergeten dat bij herverkoop van de leasing na het uitoefenen van de koopotie er meestal winst wordt gemaakt, net omdat de restwaarde in vele gevallen laag is.

    die winst moet afgetrokken worden van de extra VAA mij denkt? Dan zou het toch een status quo moeten worden?
    Mijn Alfa heeft 4800 euro restwaarde, zou hem kunnen verkopen aan 10K bijvoorbeeld. Ik maak dus nog steeds winst, zelfs met het nieuwe VAA...
    Ik lees net deze post vandaar mijn reactie,,

    Gij zou dan den eersten zelfstandige zijn die dat na afkoop van zijn leasing de wagen doorverkoopt met 100% winst .
    Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

    Comment


    • Misschien een stomme vraag, maar toch: waarom wordt er zo veel aan leasing en renting gedaan?

      Wat is het grote voordeel t.o.v. gewoon zelf een financiering aangaan en de wagen kopen op de zaak?

      De leasemaatschappij maakt winst op het leasen (anders zouden ze het niet doen), en je zit vast aan een contract dat vrij duur is om te verbreken. Dus ik begrijp het voordeel niet goed, buiten de zekerheid (?) dat je maandelijkse lasten constant zijn.

      Renten op korte termijn met lage restwaarde lijkt mij nu wel interessant te zijn omdat je dan op 't einde (2-3 jaar) de auto goedkoop prive kan overnemen of met winst verkopen. Maar een lease contract van 4-5 jaar (zoals dat toch vrij gebruikelijk is), wat is (of was) daar zo interessant aan ?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Misschien een stomme vraag, maar toch: waarom wordt er zo veel aan leasing en renting gedaan?

        Wat is het grote voordeel t.o.v. gewoon zelf een financiering aangaan en de wagen kopen op de zaak?

        De leasemaatschappij maakt winst op het leasen (anders zouden ze het niet doen), en je zit vast aan een contract dat vrij duur is om te verbreken. Dus ik begrijp het voordeel niet goed, buiten de zekerheid (?) dat je maandelijkse lasten constant zijn.

        Renten op korte termijn met lage restwaarde lijkt mij nu wel interessant te zijn omdat je dan op 't einde (2-3 jaar) de auto goedkoop prive kan overnemen of met winst verkopen. Maar een lease contract van 4-5 jaar (zoals dat toch vrij gebruikelijk is), wat is (of was) daar zo interessant aan ?
        Fiscale optimalisatie. Verhoogde huur en hogere maandelijkse aflossingen dan het economisch waardeverlies.

        Afschrijven doe je op 5j. Dat wil zeggen dat je ieder jaar 20% mag afschrijven (=in kosten nemen, je belastbaar inkomen verminderen).
        Een renting kan je bvb op 3j nemen + je kan een eerste verhoogde huur in kosten nemen. Je kan dus op een kortere periode, en zeker het eerste jaar, die autokost verwerken tegenover je belastbaar inkomen.

        Comment


        • De mijne ga ik alvast te koop zetten en vervangen door één met lagere Co2.
          Wat de definitieve regeling ook zal worden een hoge Co2 zal in alles zeer nadelige gevolgen hebben (VAA, taks, ...). Absoluut geen ambitie om mijn zuurverdiende zomaar af te geven en anderen te sponsoren. Al even rondgekeken en kan wel iets leuks vinden die me veel minder zal kosten.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten

            Citaat:
            Oorspronkelijk geplaatst door Directlease
            Alles wijst erop dat de nieuwe regeling rond de berekening van het voordeel van alle aard op bedrijfswagens zoals die vandaag voorligt, alsnog wijzigt.
            ...
            Het voordeel van alle aard op bedrijfswagens zou vanaf 1 januari 2012 niet langer berekend worden op basis van het aantal kilometers, maar op grond van de CO2-uitstoot en de gefactureerde waarde van de wagen. Zo stelt de regering-Di Rupo voorop. De nieuwe regeling roept veel vragen op bij werkgevers, fleet managers, werknemers en sociale secretariaten. Welke zijn de gevolgen voor de samenstelling van ons wagenpark? Hoeveel bedraagt mijn persoonlijke bijdrage? Enzovoort.
            ...



            Op dit eigenste moment is er echter topoverleg tussen de autoleasesector en het kabinet van het ministerie van Financiën, waarbij in het oog springt dat:
            • er nog geen uitvoeringsbesluiten zijn en het regeringsvoorstel m.a.w. nog geen kracht van wet heeft
            • de kans reëel is dat de berekeningswijze van het voordeel van alle aard nog zal wijzigen
            DirectLease adviseert u dan ook te wachten om concrete acties te ondernemen en ook de informatie die u van ons mogelijk al kreeg voorlopig te laten voor wat ze is.

            Zolang er geen definitieve duidelijkheid is over de nieuwe regeling en de juiste berekeningswijze van het voordeel van alle aard, heeft het uiteraard geen zin al verregaande maatregelen te nemen rond uw wagenpark. We raden u ook aan nog even te wachten om uw sociaal secretariaat in te schakelen voor het becijferen van het precieze effect van de regeling op het nettoloon van u of uw werknemers.

            .
            Vandaag in de mailbox.
            Het is toch een ongeloofelijk landje waarin we wonen hé.
            - de DIV maakt overuren
            - de verzekeringsmakelaars moeten massaal auto's overzetten.
            - Velen willen van hun dure leasing af ; daar kunnen ze best de telefoon afleggen of ze worden gek
            - de bestellingen van luxe wagens worden massaal geannuleerd. Het voorschot laten schieten is dikwijls goedkoper dan dat voordeel alle aard slikkebn. Bij annulatie moeten bij sommige merken de dealers deze wagens zelf kopen en zitten ze vervolgens met een onverkoopbare stock van zware wagens.
            - het autosalon opent zijn deuren en vele weten niet waar ze nu eigenlijk op moeten gaan letten.


            We lopen rond als kippen zonder kop zonder dat we definitief weten waarover het gaat. Dit belangt toch ongeloofelijk veel mensen aan . Ondertussen worden er massaal beslissingen genomen.

            De regels bepalen in grote mate de beslissingen van de kopers ! Wanneer hebben we eindelijk een definitieve regeling ??

            Onze politici zouden ons ; al is het maar uit beleefdheid ; op de hoogte moeten brengen hoever ze er mee staan en wanneer de definitieve regeling er is. Dan kan iedereen tenminste voort !

            En dat ze dan ineens de nieuwe regeling meegeven van de wegenbelasting welke in 2014 zou komen. Die voorlopige regel van het VAA duwt ons in de richting van een diesel ; de nieuwe wegenbelasting zou diesel afstraffen. visie ????
            Tof als je binnen 2 jaar weer langs de kassa moet. Sommige mensen proberen een wagen aan te kopen er er langer dan 4 jaar mee te rijden . Dat noemt men "lange termijn visie"; jaja, sommigen hebben dat (maar blijkbaar niet in de Wetstraat)

            Comment


            • Je hebt volledig gelijk, maar het volgende dient wel genuanceerd:

              Die voorlopige regel van het VAA duwt ons in de richting van een diesel ; de nieuwe wegenbelasting zou diesel afstraffen. visie ????
              Voor middelgrote wagens kan een benzine ook interessant zijn omdat er met 115g wordt "vergeleken" ipv 95gr.

              Klein voorbeeldje, BMW 1:
              - BMW 116i, 24400€ , 136 pk, 129g co2 -> 14 g boven de 115 -> 6,9% -> VAA 1443€
              - BMW 118i, 26350€, 170 pk, 134g co2 -> 19 g boven de 115 -> 7,4% -> VAA 1671€

              - BMW 116d ED, 24400€ , 115pk, 99g co2 -> 4g boven de 95 -> 5,9% -> VAA 1233€
              - BMW 118d, 26050€, 136pk, 115g co2 -> 20g boven de 95 -> 7,5% -> VAA 1674€
              - BMW 120d, 28000€, 184pk, 119g co2 -> 24g boven de 95 -> 7,9% -> VAA 1896€

              de benzines hebben een lager VAA in vergelijking met de diesels van evenveel pk, en zijn goedkoper in aanschaf! Met de 116 ED heb je het laagste VAA maar wel (slechts) 115pk!

              Audi A4 (facelift):

              - 1.8 TFSI 170pk, 30000€ incl BTW, 134g co2 -> 7,4% -> VAA 1902€
              - 2.0 TDIe 163 pk, 33400€ incl BTW, 115g co2 -> 7,5% -> VAA 2147€

              Comment


              • Bedankt voor de vergelijking, leerrijk.
                Blijft wel een feit dat benzine nog steeds duurder is (wordt in de toekomst mss wel aangepast) en dat een benzine nog steeds meer verbuikt, al moet ik eerlijkheidhalve wel zeggen dat ik dat niet weet van de nieuwere auto's. Wij hebben hier zo een oud ding op 4 wielen staan dat zich verplaatst op benzine, en het verbuik is

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                  Groei loonkloof?

                  Als je ervan uitgaat dat een ambtenaar geen firmawagen heeft dan klopt dat voor een deel. Maar de groei van de loonkloof lijkt me niet aan de orde. Eerder een nivellering tussen nettoloon privé <> overheid
                  behalve in hoogste loonschalen (en uitgezonderd bepaalde specifieke sectoren) betaalt de overheid op dit moment meer dan de privé

                  nu dus nog een beetje meer

                  @individualizer: omdat een bedrijfswagen niet in het loonpakket van een ambtenaar zit. Er zijn % gezien bijzonder weinig ambtenaren met een bedrijfswagen

                  Comment


                  • Kan iemand mij zeggen hoe het zit met een SUV (bvb Touareg 3.0 TDI 204pk, CO2 185 g/km, 57000 EUR incl. BTW) met originele VAN-ombouw, 2 zetels, 100 % lichte vracht ?

                    Hoe word je VAA dan berekend ? Is daar al uitsluitsel over ? Graag jullie hulp ?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door SpeedExceed Bekijk Berichten
                      Kan iemand mij zeggen hoe het zit met een SUV (bvb Touareg 3.0 TDI 204pk, CO2 185 g/km, 57000 EUR incl. BTW) met originele VAN-ombouw, 2 zetels, 100 % lichte vracht ?

                      Hoe word je VAA dan berekend ? Is daar al uitsluitsel over ? Graag jullie hulp ?
                      Als je geen privewagen meer hebt of als je deze wagen ook prive gebruikt zal je voortaan VAA 7.084eur hebben dus netto dok je elke maand 315 euro en als je zelfstandige bent mag je aan het einde van de rit rekenen op 413 euro.

                      Tenzij je kan bewijzen dat je met die lichte vracht niet prive rijdt dus, rekening houdend met onverwachte bezoekjes van de fiscus...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                        Als je geen privewagen meer hebt of als je deze wagen ook prive gebruikt zal je voortaan VAA 7.084eur hebben dus netto dok je elke maand 315 euro en als je zelfstandige bent mag je aan het einde van de rit rekenen op 413 euro.

                        Tenzij je kan bewijzen dat je met die lichte vracht niet prive rijdt dus, rekening houdend met onverwachte bezoekjes van de fiscus...
                        Bedankt voor de snelle reply !

                        Maar waar haal je deze getallen / berekeningen ?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door SpeedExceed Bekijk Berichten
                          Bedankt voor de snelle reply !

                          Maar waar haal je deze getallen / berekeningen ?


                          de zelfstandigen berekening staat hier in het topic.. sociale bijdragen gaan omhoog, extra verworpen uitgave, etc

                          Comment


                          • misschien stomme vraag, maar hoe zit het met lichte vracht?

                            Comment


                            • Vroeger moesten we ons als zaakvoerder bvba enkel afvragen of we voor een versie gingen met 1250-2500-5000€ BIV als we opteerden voor een wagen met zware motor.

                              Een eenmalige kost, en dan nog voor de vennootschap !

                              Wat was dat een goede tijd, en we beseften het niet...
                              2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                              2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                              2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                              Comment


                              • En ondertussen weten we nog niet exact waar we aan toe zijn, terwijl de Hollanders nu al exact weten hoeveel ze gaan moeten betalen wanneer bij hen de regeling wordt aangepast op 1 juli en de komende jaren, ze hebben er zelfs al nen tool voor ontwikkeld: http://www.autoweek.nl/bijtelling.php

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door dieterdp Bekijk Berichten
                                  misschien stomme vraag, maar hoe zit het met lichte vracht?
                                  Zie 3 posts hoger dan je vraag

                                  Comment


                                  • Lichte vracht : ik ben niet overtuigd van het bovenstaande.

                                    Volgens mij zit het zo :
                                    - doe je geen privé km --> geen vaa al moet je kunnen aantonen dat je zelf een wagen hebt

                                    - doe je wel privé km en heb je de LV echt nodig voor je zaak (enkele zetelrij en laadruimte voor een electricien) --> de VAA regels van personenwagens gelden niet en je moet de werkelijke kosten doorrekenen. 30% privékm wil zeggen dat het VAA 30% van de kostprijs is van die lichte vracht

                                    - doe je wel privé km en heb je de LV niet écht nodig voor je zaak (consultant met een LV met dubbele zetelrij) --> je gebruikt je LV als een personenwagen dus moet je toch de berekening gebruiken voor het VAA van een personenwagen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                                      https://tasc.deloitte.be/WebClient/W...alculator.aspx

                                      de zelfstandigen berekening staat hier in het topic.. sociale bijdragen gaan omhoog, extra verworpen uitgave, etc

                                      Bedankt !! ik heb hem toegevoegd aan mijn favorieten, k'vrees dat ik hem nog enkele keren zal moeten raadplegen de komende maanden




                                      .
                                      Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
                                        Lichte vracht : ik ben niet overtuigd van het bovenstaande.

                                        Volgens mij zit het zo :
                                        - doe je geen privé km --> geen vaa al moet je kunnen aantonen dat je zelf een wagen hebt

                                        - doe je wel privé km en heb je de LV echt nodig voor je zaak (enkele zetelrij en laadruimte voor een electricien) --> de VAA regels van personenwagens gelden niet en je moet de werkelijke kosten doorrekenen. 30% privékm wil zeggen dat het VAA 30% van de kostprijs is van die lichte vracht

                                        - doe je wel privé km en heb je de LV niet écht nodig voor je zaak (consultant met een LV met dubbele zetelrij) --> je gebruikt je LV als een personenwagen dus moet je toch de berekening gebruiken voor het VAA van een personenwagen.


                                        Dus;

                                        Ik ben zelfstandige en ik woon op circa 40km van mijn vennootschap waar ik uiteraard elke werkdag naartoe kar,

                                        Ik heb in mijn bedrijf enkele wagens waaronder lichte vracht maar ook 4 personenwagens. Uiteraard is er een bij waar mijn vrouw op het thuisadres steeds mee rondtoert alsook naar haar werk.

                                        Ikzelf heb ook een personenwagen waar ik elke dag enkel mee naar en van het werk rij.
                                        In ons magazijn heb ik een personenwagen ( geen LV ) Citroen Berlingo waar ik dus mijn dagelijks werk mee doe ( opmeten bij klanten en kleine materialen aanbrengen op de werven ) Mijn zoon die ook in het bedrijf werkzaam is ( en op dit adres ook woont ) heeft ook een personenwagen maar dit is " renting "

                                        Nu mijn vraag;

                                        Ik heb ook nog 2 weliswaar wat oudere wagens ( 34j ) en deze zijn op dagelijke platen ingeschreven op mijn persoonlijke naam op mijn thuisadres

                                        Dus ik kan toch perfect opgeven dat wij ( ik en mijn vrouw ) zelf 2 privé wagens hebben en de andere wel degelijk enkel bedrijfsmatig worden gebruikt , of zal de fiscus dit niet aanvaarden?


                                        .
                                        Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                          Dus;

                                          Ik ben zelfstandige en ik woon op circa 40km van mijn vennootschap waar ik uiteraard elke werkdag naartoe kar,

                                          Ik heb in mijn bedrijf enkele wagens waaronder lichte vracht maar ook 4 personenwagens. Uiteraard is er een bij waar mijn vrouw op het thuisadres steeds mee rondtoert alsook naar haar werk.

                                          Ikzelf heb ook een personenwagen waar ik elke dag enkel mee naar en van het werk rij.
                                          In ons magazijn heb ik een personenwagen ( geen LV ) Citroen Berlingo waar ik dus mijn dagelijks werk mee doe ( opmeten bij klanten en kleine materialen aanbrengen op de werven ) Mijn zoon die ook in het bedrijf werkzaam is ( en op dit adres ook woont ) heeft ook een personenwagen maar dit is " renting "

                                          Nu mijn vraag;

                                          Ik heb ook nog 2 weliswaar wat oudere wagens ( 34j ) en deze zijn op dagelijke platen ingeschreven op mijn persoonlijke naam op mijn thuisadres

                                          Dus ik kan toch perfect opgeven dat wij ( ik en mijn vrouw ) zelf 2 privé wagens hebben en de andere wel degelijk enkel bedrijfsmatig worden gebruikt , of zal de fiscus dit niet aanvaarden?


                                          .
                                          De fiscus zal niet aanvaarden dat je je privékm doet met een old-timer en dat je niet rijdt met :
                                          1) "Ikzelf heb ook een personenwagen waar ik elke dag enkel mee naar en van het werk rij." --> ik veronderstel dat deze op de zaak staat
                                          2) "Uiteraard is er een bij waar mijn vrouw op het thuisadres steeds mee rondtoert alsook naar haar werk. " --> deze staat dus op de zaak

                                          --> kanttekening : de verplaatsing van je thuisadres naar je zaak zijn PRIVEKM. Als je een wagen dus enkel gebruikt om naar ginder te rijden dan wordt die wagen privé gebruikt en moet je een VAA rekenen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X