Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Ocram Bekijk Berichten
    De fiscus zal niet aanvaarden dat je je privékm doet met een old-timer en dat je niet rijdt met :
    1) "Ikzelf heb ook een personenwagen waar ik elke dag enkel mee naar en van het werk rij." --> ik veronderstel dat deze op de zaak staat
    2) "Uiteraard is er een bij waar mijn vrouw op het thuisadres steeds mee rondtoert alsook naar haar werk. " --> deze staat dus op de zaak

    --> kanttekening : de verplaatsing van je thuisadres naar je zaak zijn PRIVEKM. Als je een wagen dus enkel gebruikt om naar ginder te rijden dan wordt die wagen privé gebruikt en moet je een VAA rekenen.
    Maar mijn privé wagens zijn ingeschreven als " daily " dus op gewone nr-platen waar je altijd en overal mee mag rondrijden,,
    Niet dat ik van een bepaalde regel wil profiteren, maar ik heb nu eenmaal deze 2 privéwagens


    .
    Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
      Dus;

      Ik ben zelfstandige en ik woon op circa 40km van mijn vennootschap waar ik uiteraard elke werkdag naartoe kar,

      Ik heb in mijn bedrijf enkele wagens waaronder lichte vracht maar ook 4 personenwagens. Uiteraard is er een bij waar mijn vrouw op het thuisadres steeds mee rondtoert alsook naar haar werk.

      Ikzelf heb ook een personenwagen waar ik elke dag enkel mee naar en van het werk rij.
      In ons magazijn heb ik een personenwagen ( geen LV ) Citroen Berlingo waar ik dus mijn dagelijks werk mee doe ( opmeten bij klanten en kleine materialen aanbrengen op de werven ) Mijn zoon die ook in het bedrijf werkzaam is ( en op dit adres ook woont ) heeft ook een personenwagen maar dit is " renting "

      Nu mijn vraag;

      Ik heb ook nog 2 weliswaar wat oudere wagens ( 34j ) en deze zijn op dagelijke platen ingeschreven op mijn persoonlijke naam op mijn thuisadres

      Dus ik kan toch perfect opgeven dat wij ( ik en mijn vrouw ) zelf 2 privé wagens hebben en de andere wel degelijk enkel bedrijfsmatig worden gebruikt , of zal de fiscus dit niet aanvaarden?


      .
      lijkt mij haalbaar, maar het verleden spreekt natuurlijk tegen je?
      zou het niet beter zijn om toch een minimum aantal km op deze bedrijfswagens aan te geven?
      bij controle gaan ze waarschijnlijk ook gebruik van de 2 oudere wagens nakijken, hoeveel km/jaar, ...

      succes ermee

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
        zou het niet beter zijn om toch een minimum aantal km op deze bedrijfswagens aan te geven?
        1km of 10.000km prive = VAA is zelfde

        En dit gaat echt nooit lukken, heb het hier nog is gezegd, verwacht niet dat de fiscus dom is.
        Aan de hand van uw keuring zien ze toch direct de km's die er bij komen per jaar. Als dat peanuts is op die oudjes dan krijg je direct zonder pardon 309% aan je been.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
          1km of 10.000km prive = VAA is zelfde

          En dit gaat echt nooit lukken, heb het hier nog is gezegd, verwacht niet dat de fiscus dom is.
          Aan de hand van uw keuring zien ze toch direct de km's die er bij komen per jaar. Als dat peanuts is op die oudjes dan krijg je direct zonder pardon 309% aan je been.
          Ik volg 993S 100%

          Het is en blijft een feitenkwestie maar die 309% tikt aardig door en dat wil je gewoon niet. Ze schermen hier natuurlijk niet voor niets mee.

          Als het écht zo is dat je met die firmawagens geen enkele privé km doet (dus ook niet 1 maar geen) dan zou je kunnen opteren op een rittenblad in te vullen en elke KM te verantwoorden. Dan nog heb je nog discussie maar heb je toch al een wapen in handen. Uit je uitleg blijkt echter dan je al een Berlingo hebt om je beroepsmatige KM mee te rijden dus weerspiegelt dat niet de realiteit.

          Het zou ook wel gek zijn dat je vroeger wel een VAA had en dan ineens vanaf 01/01/2012 geen km meer privé zou rijden ; terwijl misschien de jaarlijkse km niet wijzigen van zowel de oude privé wagens en de firmawagens ...

          Het risico is te groot om "te doen alsof" je er niet meer rijdt. Als het werkelijk zo is dan is het natuurlijk zo en dan zal je dat steenhard moeten kunnen bewijzen.

          Comment


          • Van en naar het werk is privé. Je zal er niet aan ontsnappen, of je moet voor het werk een lichte vracht kopen, en met je privé auto naar het werk rijden.

            Comment


            • Efkes storen...
              Voor al wie er hier met een dikke SUV rijdt: interessant tabelleke om te ontleden




              Bron: lexus.be
              Bijgevoegde Bestanden

              Comment


              • Ik zal daar ook geen risico's in nemen, wat ik rij met welke wagen ook zal ik betalen via mijn belastingsaangifte.

                Maar het is als zelfstandige wel even aanpassen om nu ineens het verschil uitgeklaart te zien, alsof we in het weekend dan ineens gaan rijden op onze eigen kosten naar de zee,, met een auto van het bedrijf??

                Ik heb altijd het gevoel gehad dat elke wagen die ik heb zowel in het bedrijf als privé ze allemaal van mij waren, en welke km ik ook doe maakte niet uit ik ben tenslotte diegene die aan het tankstation de bak moest vullen en betalen


                .
                Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                  Ik zal daar ook geen risico's in nemen, wat ik rij met welke wagen ook zal ik betalen via mijn belastingsaangifte.

                  Maar het is als zelfstandige wel even aanpassen om nu ineens het verschil uitgeklaart te zien, alsof we in het weekend dan ineens gaan rijden op onze eigen kosten naar de zee,, met een auto van het bedrijf??

                  Ik heb altijd het gevoel gehad dat elke wagen die ik heb zowel in het bedrijf als privé ze allemaal van mij waren, en welke km ik ook doe maakte niet uit ik ben tenslotte diegene die aan het tankstation de bak moest vullen en betalen


                  .
                  Er is toch een verschil tussen tanken met bruto inkomsten of nettoloon hé.
                  Helemaal niks tegen zelfstandigen, maar als je bedrijfszaken gebrukt in je priveleven, dan levert dat een belastbaar voordeel op.

                  Mijn vrouw was vroeger zelfstandige, en wij probeerden toch te vermijden dat we die 2 rekeningen door elkaar haalt. Je wil wel bijhouden wat op het eind van de rit al belast is, en wat niet.
                  De grootste fout van beginners is dat ze hun omzet als netto zien, en te laat inschatten wat ze nog aan de fiscus en de sz moeten betalen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                    Er is toch een verschil tussen tanken met bruto inkomsten of nettoloon hé.
                    Helemaal niks tegen zelfstandigen, maar als je bedrijfszaken gebrukt in je priveleven, dan levert dat een belastbaar voordeel op.

                    Mijn vrouw was vroeger zelfstandige, en wij probeerden toch te vermijden dat we die 2 rekeningen door elkaar haalt. Je wil wel bijhouden wat op het eind van de rit al belast is, en wat niet.
                    De grootste fout van beginners is dat ze hun omzet als netto zien, en te laat inschatten wat ze nog aan de fiscus en de sz moeten betalen.
                    Ben ondertussen 20j zelfstandige dus die fout zal ik wel niet meer maken, enkel zie ik het verschil niet...
                    Ik tank met een tankkaart van m'n bedrijf of dit nu voor naar de zee te rijden is of beroepsmatig
                    De fiscus mag dit van mij best controleren, maar dan zal ik wss al moeten bewijzen of ik ook tank privé en dat is nu niet het geval
                    Alhoewel ik ook kan tanken met Cash
                    Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                      http://assets.rug.be/img_art/site/im...441D3844F9.pdf

                      Dit zou iedereen met een bedrijfswagen privé heel wat meer geld kunnen kosten.
                      Was het in sé niet de bedoeling dat een bedrijfswagen gebruikt wordt voor bedrijfsdoeleinden ?


                      Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                      Dus;

                      Ik ben zelfstandige en ik woon op circa 40km van mijn vennootschap waar ik uiteraard elke werkdag naartoe kar,

                      Ik heb in mijn bedrijf enkele wagens waaronder lichte vracht maar ook 4 personenwagens. Uiteraard is er een bij waar mijn vrouw op het thuisadres steeds mee rondtoert alsook naar haar werk.

                      Ikzelf heb ook een personenwagen waar ik elke dag enkel mee naar en van het werk rij.
                      In ons magazijn heb ik een personenwagen ( geen LV ) Citroen Berlingo waar ik dus mijn dagelijks werk mee doe ( opmeten bij klanten en kleine materialen aanbrengen op de werven ) Mijn zoon die ook in het bedrijf werkzaam is ( en op dit adres ook woont ) heeft ook een personenwagen maar dit is " renting "

                      Nu mijn vraag;

                      Ik heb ook nog 2 weliswaar wat oudere wagens ( 34j ) en deze zijn op dagelijke platen ingeschreven op mijn persoonlijke naam op mijn thuisadres

                      Dus ik kan toch perfect opgeven dat wij ( ik en mijn vrouw ) zelf 2 privé wagens hebben en de andere wel degelijk enkel bedrijfsmatig worden gebruikt , of zal de fiscus dit niet aanvaarden?


                      .
                      Mooi voorbeeld van hoe ziek het systeem is.

                      1. Je pendel van je woonplaats naar je werkplaats zou nooit moeten gesubsidieerd worden door de andere belastingsbetalers. Het is JOUW keuze op 40km van je werk te gaan wonen en niet op wandel- of treinafstand.

                      2. Doorgaans is één wagen per persoon meer dan genoeg op de professionele verplaatsingen mee uit te voeren. Waarom er 4 nodig zijn, zie ik niet in.

                      In jouw voorbeeld is enkel de Berlingo in realiteit een bedrijfswagen en daar zou jijzelf als privépersoon voor het gebruik ervan niet moeten belast voor worden, tenzij je die Berlingo gebruikt voor privéverplaatsingen en dan is dat natuurlijk een voordeel dat belast moet worden.

                      Ganse regelgeving moet een stuk vereenvoudigd worden, als men logisch wil zijn.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                        Efkes storen...
                        Voor al wie er hier met een dikke SUV rijdt: interessant tabelleke om te ontleden




                        Bron: lexus.be
                        Ok, helemaal nieuw in die materie omdat ik net overgestapt ben van EMZ naar GCV, maar wat is die co2 sol bijdrage?
                        Is dat nog iets extra naast VAA +extra SB privé hierdoor en 34% van 1/7 VAA voor bedrijf?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                          Efkes storen...
                          Voor al wie er hier met een dikke SUV rijdt: interessant tabelleke om te ontleden




                          Bron: lexus.be
                          Die lexus is wel een stukske kleiner dan de andere 3, dus om die bij de 'dikke SUV's' te rekenen is er toch wat over. Reclame dus.. Maar klopt dat hij relatief betaalbaar is. Ik zou de grootte toch eerder vergelijken met X3 of range rover evoque.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                            Efkes storen...
                            Voor al wie er hier met een dikke SUV rijdt: interessant tabelleke om te ontleden




                            Bron: lexus.be
                            Inderdaad zeer interessant. Ik heb de stap vorige week al gezet. Ik rijd nu met een range rover tdv8 van 2008 (toen nieuw gekocht), en ondanks het feit dat er intussen bijna 200.000 km opstaan wordt het vaa nu dus een pak duurder. Zonder die nieuwe regeling had ik nu terug een range tdv8 gekocht, dat is gewoon een super auto.

                            Maar er zijn grenzen aan hoeveel ik wil uitgeven aan een auto, en de nieuwe vaa regeling is een stap te ver. Ik vind dat de staat al genoeg verdient op een range rover (hoge aankoopprijs = meer btw inkomsten, hogere biv, hoger verbruik, enz).

                            In plaats van een nieuwe range rover te kopen heb ik vorige week een lexus rx450h besteld. Ok, het is geen range rover... Maar ik heb met de lexus gereden, en dat is echt geen "straf" hoor.

                            De lexus is een pak goedkoper in aankoop, biv, verbruik, enz, en is 75 % aftrekbaar ipv 50.
                            En ook het vaa ligt dus veel lager.

                            Resultaat is dat de lexus in de nieuwe regeling zelfs goedkoper is dan de range rover in de oude regeling wat betreft vaa.

                            Max, aan mijn auto gaat de staat vanaf nu behoorlijk minder verdienen dan in het verleden.

                            Eigen schuld, ...

                            Hopelijk ziet ook de politiek dit vroeg of laat in (ik zal niet de enige zijn die deze stap zet), en passen ze de wetgeving terug aan in de toekomst. Meer betalen voor een range rover ? Helemaal akkoord. Maar niet plots vaa x3, biv omhoog, enz.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                              Die lexus is wel een stukske kleiner dan de andere 3, dus om die bij de 'dikke SUV's' te rekenen is er toch wat over. Reclame dus.. Maar klopt dat hij relatief betaalbaar is. Ik zou de grootte toch eerder vergelijken met X3 of range rover evoque.
                              De lexus is inderdaad iets kleiner, maar wel super uitgerust en met een 3,5 l V6 onder de kap :-)

                              En als je een dikke motor in een X3 wil, dan zullen de "nevenkosten" weer serieus oplopen door de hogere co2.

                              Comment


                              • VAA

                                Kan iemand mij helpen met het volgende?
                                Indien de vennootschap de wagen maar voor 50% afschrijft is de VAA dan ook 50 % ?
                                Of indien de NV die wagen niet afschrijft moet er dan ook nog VAA betaald worden?
                                Of indien we prive die wagen kopen en dan Verhuren aan de nv is dit dan ook

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                  Ok, helemaal nieuw in die materie omdat ik net overgestapt ben van EMZ naar GCV, maar wat is die co2 sol bijdrage?
                                  Is dat nog iets extra naast VAA +extra SB privé hierdoor en 34% van 1/7 VAA voor bedrijf?
                                  De solidariteitsbijdrage wordt door de vennootschap betaald.
                                  Ik dacht dat die aftrekbaar is volgens dezelfde norm als de wagen, volgens CO2 dus, maar daar ben ik niet helemaal zeker van...
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Scalle123 Bekijk Berichten
                                    Kan iemand mij helpen met het volgende?
                                    Indien de vennootschap de wagen maar voor 50% afschrijft is de VAA dan ook 50 % ?
                                    Of indien de NV die wagen niet afschrijft moet er dan ook nog VAA betaald worden?
                                    Of indien we prive die wagen kopen en dan Verhuren aan de nv is dit dan ook
                                    Anderen en ikzelf hebben dat hier verschillende keren gezegd: VAA is een belasting op je privé-inkomen, afschrijving is een zaak van de vennootschap. Twee gescheiden kapitalen en boekhoudingen. De mate of manier van afschrijving/betaling is van geen enkele invloed op de berekening van het VAA.
                                    Als je privé koopt, verhuurt aan de vennootschap en dan via de vennootschap ter beschikking stelt aan jezelf privé blijf je genieten van een voordeel in natura en wordt dus het volle VAA aangerekend.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                    Comment


                                    • Pro: je rijdt goedkoper.
                                      Contra: je rijdt Lexus/Toyota.

                                      Dan toch liever meer betalen .

                                      Comment


                                      • Dank u Schussboelie, sorry dat ik niet goed onthouden heb, maar je leest hier zoveel dat sommige zaken mij ontgaan zijn .

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                          De solidariteitsbijdrage wordt door de vennootschap betaald.
                                          Ik dacht dat die aftrekbaar is volgens dezelfde norm als de wagen, volgens CO2 dus, maar daar ben ik niet helemaal zeker van...
                                          Ok, weer een kost die ik moet incalculeren
                                          Waar stopt het?
                                          Thx 4 the info!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X