Oorspronkelijk geplaatst door Nux
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenWaarom kom je er dan niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
Helaas heeft dit ook een keerzijde. Mensen gaan de snelwegen vermijden, met als gevolg meer drukte op de kleinere wegen.
Misschien dat ze al eens beginnen met deze kilometerheffing in te voeren voor vrachtwagens.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Ik denk niet dat er nog veel zal veranderen aan de voorgestelde reglementering betreffende de VAA. In andere landen doen ze dit ook al zo. We hoeven zelfs niet ver te kijken.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenErvan uitgaande dat de werknemer geen firmawagen opgedrongen krijgt, is er toch weinig verschil: beide de zaakvoerder en werknemer beslissen in functie van het voorhande budget welke wagen ze willen. De werknemer moet daarbij rekening houden met wat er op zijn rekening staat, de zaakvoerder met een collectie parameters op niveau van de vennootschap maar ook op niveau van de zaakvoerder zelf. En als de zaakvoerder door het bos de bomen niet meer ziet, kan hij ook beslissen om de wagen net zoals een werknemer gewoon privé te kopen.
Zijn er eigenlijk voordelen aan een wagen even voor werkgevers in België? In UK, kost het me als werkgever evenveel of ik een consultant nu een leasewagen van £xxx per maand geef, of hem dat bedrag als loon uitbetaal.
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk denk niet dat er nog veel zal veranderen aan de voorgestelde reglementering betreffende de VAA. In andere landen doen ze dit ook al zo. We hoeven zelfs niet ver te kijken.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk BerichtenMet km vergoeding kom ik er niet, want ik heb klanten waar ik meer dan 40dagen ben, en kan dus maar 0.15€ rekenen ipv 0.33. En daarmee kom ik er dus niet ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenZijn er eigenlijk voordelen aan een wagen even voor werkgevers in België? In UK, kost het me als werkgever evenveel of ik een consultant nu een leasewagen van £xxx per maand geef, of hem dat bedrag als loon uitbetaal.
Op loon wordt er RSZ geteld én dat heeft ook impact op het vakantiegeld en de 13e maand.
€ 1000 extra loon per maand kost de werkgever van een bediende:
(1000 x 13 x 1,34) + (1000 x 0,92) / 12 = €1528,33
waarbij de "13" staat voor het aantal maanden (inclusief 13" maand), er 34% RSZ geteld wordt en dan nog eens 92% van het maandloon als dubbel vakantiegeld (dat gelukkig wel vrij is van RSZ) en gedeeld door 12 om het effect op maandbasis te bekomen.
€ 1000 aan een wagen kost ook meer dan € 1000 omwille van de verworpen uitgaven, een % afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig. Gemiddeld zal dat tussen de 25 35% liggen denk ik wat betekent dat de extra kost tussen de €80 en €120 zullen liggen (34% Vennootschapsbelasting op het verworpen deel).
Eventueel moet daar dan nog de niet recupereerbare BTW bijgeteld worden als de werkgever daar in zijn budgettering geen rekening mee gehouden heeft maar dat is dan ook maar €105 (50% van 21% BTW is 10,5% van €1000).
Met de nieuwe regeling komt daar dus wel 17% van het VAA bij als extra verworpen kost waarop dus ook 34% VenB betaald moet worden.
Je moet in ieder geval al moeite doen om boven de €1200 te komen dus het verschil is voor de werkgever wel reëel, al snel zo'n 20-30%.
Edith zegt: komt daar nog bij dat iedere loonsverhoging ook aan de index onderworpen is. Die €1000 loon zouden er dus nu in veel gevallen al €1037 zijn. Mee te nemen ook weer in RSZ, 13e maand en vakantiegeld.
Bovenstaande is trouwens de regeling voor bedienden, ik weet niet hoe dat voor arbeiders zit.Last edited by Schussboelie; 16/01/2012, 16:31.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Met dank, schluss !
Lijkt me duidelijk dat daar een serieuze vereenvoudiging van het ganse loonsysteem nodig is.
Waarvoor dient bvb een 13de maand? En vakantiegeld? Ofwel verreken je dat gewoon in het basis maandloon, ofwel geef je een bonus op het eind van het jaar.
De Belgische werknemers gaan, vrees ik, eens serieus hun systeempje moeten loslaten willen ze uit deze negatieve spiraal uitkomen.
Als wij iemand betalen in UK, is dat simpel. Stel hij krijgt £60000 per jaar plus ik geef hem een bedrijfswagenbduget van £7200. Dat betekent dat hij £5000 per maand cash krijgt en voor £600 een wagen mag kiezen (daarmee heb je een mooie Mercedes C of BMW 3, of zelfs een E of BMW X5 indien je hem zonder onderhoudscontract neemt).
Het bedrijf betaalt per maand dus £5600 plus 12% werkgevers RSZ.
De werknemer betaalt zelf ook RSZ (zowat 10% op het deel tussen £8000 en £34000) en dan progressief belastingen.
Hij betaalt wel belastingen en RSZ op die £5600 per maand, of hij het geld nu cash of in auto neemt. (met de auto is er wel een CO2 coëfficient, maar het komt op een paar euro op hetzelfde neer).
Van de 67200 gata hij dus een £21000 in tax en RSZ betalen. Simples.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenMet dank, schluss !
Da's graag gedaan ze.
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenLijkt me duidelijk dat daar een serieuze vereenvoudiging van het ganse loonsysteem nodig is.
Waarvoor dient bvb een 13de maand? En vakantiegeld? Ofwel verreken je dat gewoon in het basis maandloon, ofwel geef je een bonus op het eind van het jaar.
De Belgische werknemers gaan, vrees ik, eens serieus hun systeempje moeten loslaten willen ze uit deze negatieve spiraal uitkomen.
Heel het systeem met ambtenaren, bedienden en arbeiders heeft inderdaad zijn grenzen serieus bereikt.
Volgens mij gaat het hier steeds als volgt:
- de loonlasten zijn hoog
- via CAO- en andere onderhandelingen worden er extra-legale voordelen en achterpoortjes uitgedacht om toch het loon te verhogen zonder (veel) meer te moeten afdragen
- de regering gaat akkoord omdat de inkomsten gelijk blijven, ze stijgen welsiwaar niet maar ze zakken ook niet
- de volgende regering heeft vanalles beloofd en heeft geld nodig
- de achterpoortjes worden gesloten en de extralegale voordelen worden (zwaarder) belast
- de loonlasten zijn hoog
...Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenKijk eens aan, de Zweed die iemand met de verfoeide 320d bedankt!
Da's graag gedaan ze.
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenI couldn't agree with you more.
Heel het systeem met ambtenaren, bedienden en arbeiders heeft inderdaad zijn grenzen serieus bereikt.
Volgens mij gaat het hier steeds als volgt:
- de loonlasten zijn hoog
- via CAO- en andere onderhandelingen worden er extra-legale voordelen en achterpoortjes uitgedacht om toch het loon te verhogen zonder (veel) meer te moeten afdragen
- de regering gaat akkoord omdat de inkomsten gelijk blijven, ze stijgen welsiwaar niet maar ze zakken ook niet
- de volgende regering heeft vanalles beloofd en heeft geld nodig
- de achterpoortjes worden gesloten en de extralegale voordelen worden (zwaarder) belast
- de loonlasten zijn hoog
...
1. Waarom een onderscheid maken in status tussen arbeiders, bedienden, etc. Een werknemer is gewoon een werknemer en die moet op een eenvoudige manier belast worden op zijn inkomen, hoe hoog of laag dat ook is.
2. Onderhandelingen per "CAO". Wat moeten ze daar steeds gaan collectieve dingen gaan in moeien? Dat kost allemaal geld en stelt syndicalisten te werk die op kosten van het bedrijf en de gemeenschap teren zonder een kloot te doen.
Er bestaan wetten die zeggen wat in een arbeidscontract moet, mag en niet mag. Waarom moet er dan nog een "CAO" ? Gewoon een standaardcontract nemen, cijfers invullen en indien beide partijen extra clausules willen aanbrengen (bvb non-compete, etc), dan is dat hun zaak. Simples.
Dat zorgt er wel voor dat de éne wat meer of minder zal betaald worden dan de andere voor dezelfde job, maar dat ligt dan aan zijn/haar onderhandelingsskills en indien hij onderbetaald wordt, dan weet de werkgever dat hij de werkkracht verliest, en da's ook een kost ook. Dus meestal zijn die verschillen miniem.
Die ganse overcomplexe situaties zorgt voor een verschrikkelijk verlies van geld in België.
- De overheid moet drie keer zoveel volk tewerkstellen om het allemaal te innen.
- De zelfstandige en zelfs werknemer moet geld verbeuzelen aan boekhouders en adviseurs
- Zowat elke werkmens verdoet tijd aan belastingsaangiften en achterdeurtjes bewerken, tijd die hij zou kunnen gebruiken om de zaken beter te laten draaien.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenWoops, vergeten ! Mag ik u bij deze alsnog verketteren ?
Altijd grappig:
1. Waarom een onderscheid maken in status tussen arbeiders, bedienden, etc. Een werknemer is gewoon een werknemer en die moet op een eenvoudige manier belast worden op zijn inkomen, hoe hoog of laag dat ook is.
2. Onderhandelingen per "CAO". Wat moeten ze daar steeds gaan collectieve dingen gaan in moeien? Dat kost allemaal geld en stelt syndicalisten te werk die op kosten van het bedrijf en de gemeenschap teren zonder een kloot te doen.
Er bestaan wetten die zeggen wat in een arbeidscontract moet, mag en niet mag. Waarom moet er dan nog een "CAO" ? Gewoon een standaardcontract nemen, cijfers invullen en indien beide partijen extra clausules willen aanbrengen (bvb non-compete, etc), dan is dat hun zaak. Simples.
Dat zorgt er wel voor dat de éne wat meer of minder zal betaald worden dan de andere voor dezelfde job, maar dat ligt dan aan zijn/haar onderhandelingsskills en indien hij onderbetaald wordt, dan weet de werkgever dat hij de werkkracht verliest, en da's ook een kost ook. Dus meestal zijn die verschillen miniem.
Die ganse overcomplexe situaties zorgt voor een verschrikkelijk verlies van geld in België.
- De overheid moet drie keer zoveel volk tewerkstellen om het allemaal te innen.
- De zelfstandige en zelfs werknemer moet geld verbeuzelen aan boekhouders en adviseurs
- Zowat elke werkmens verdoet tijd aan belastingsaangiften en achterdeurtjes bewerken, tijd die hij zou kunnen gebruiken om de zaken beter te laten draaien.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
Die ganse overcomplexe situaties zorgt voor een verschrikkelijk verlies van geld in België.
- De overheid moet drie keer zoveel volk tewerkstellen om het allemaal te innen.
Comment
-
vraag me af of ze iets kunnen doen aan het volgend scenario
- ik heb een vennootschap, mijn VAA gaat explosief omhoog dus ik verkoop die wagen
- ik koop mij een goedkoop tweedehands zuinig wagentje, dit is mijn nieuwe bedrijfswagen waar ik VAA op betaal
- ik koop mij een nieuwe pickup LV, full option
voor de fiscus heb ik een bedrijfswagen (de goedkope waar ik belastingen op betaal in de vorm van VAA)
de LV is 100% werk en betaal ik geen VAA op
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichtenvraag me af of ze iets kunnen doen aan het volgend scenario
- ik heb een vennootschap, mijn VAA gaat explosief omhoog dus ik verkoop die wagen
- ik koop mij een goedkoop tweedehands zuinig wagentje, dit is mijn nieuwe bedrijfswagen waar ik VAA op betaal
- ik koop mij een nieuwe pickup LV, full option
voor de fiscus heb ik een bedrijfswagen (de goedkope waar ik belastingen op betaal in de vorm van VAA)
de LV is 100% werk en betaal ik geen VAA op
Hou er rekening mee dat bij misbruik 309% kan toegepast worden bij de fiscus.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenAls je de LV op geen enkel moment privé gebruikt en de LV past in je beroep (een informaticus heeft bv geen LV nodig) dan zou dat kunnen.
Hou er rekening mee dat bij misbruik 309% kan toegepast worden bij de fiscus.
waarom zou die geen LV nodig hebben? Moet hij die 10 2U servers + alle materiaal vervoeren in zijn Nissan Micra?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichteneen IT-er moet toch soms hardware vervoeren (servers, racks, ups systemen, etc...)
waarom zou die geen LV nodig hebben? Moet hij die 10 2U servers + alle materiaal vervoeren in zijn Nissan Micra?AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenKilometerheffing op de snelwegen is geen slecht idee. Ons land is een doorstroomland, waarbij buitenlandse chauffeurs gratis gebruik maken van onze wegen. Dat zou dus ook extra geld in het laatje brengen.
Helaas heeft dit ook een keerzijde. Mensen gaan de snelwegen vermijden, met als gevolg meer drukte op de kleinere wegen.
Misschien dat ze al eens beginnen met deze kilometerheffing in te voeren voor vrachtwagens.
Mvg,=================
2016 Skoda Octavia RS
Comment
-
ben even bij de boekhouder geweest ivm lichte vracht
Volgende : stel ik koop een lichte vracht (mercedes Viano ) deze btw kan men 100 % aftrekken en zal voorbeeld 1/4 als privé worden aanzien en daar wordt dan de VAA op berekend , dus niet met de co2 en bruto prijs ..... dat lijkt me toch wel een redelijke oplossing ?
Comment
-
ik voorspel ook dat er veel hun vennootschap gaan opdoeken en naar Luxemburg gaan. In mijn onmiddellijke omgeving zijn er al 2 die heel de handel in België opdoeken en zich gaan domiciliëren in Luxemburg en daar een vennootschap starten. In België huren ze gewoon iets of brengen hun eigendom onder in een Luxemburgse patrimonium vennootschap. Ik denk niet dat de Belgische fiscus daar veel kan aan doen. Artikel 47 van de EU wetgeving zegt vrij verkeer van personen, goederen en diensten. Als de politie uwen Porsche Cayenne met lux platen stopt dan toon je gewoon je Luxemburgse verblijfspapieren. Als Belg heb je het recht om u te vestigen in Luxemburg, geen fluit dat ze daar kunnen aan doen of ze moeten de EU opdoeken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichtenik voorspel ook dat er veel hun vennootschap gaan opdoeken en naar Luxemburg gaan. In mijn onmiddellijke omgeving zijn er al 2 die heel de handel in België opdoeken en zich gaan domiciliëren in Luxemburg en daar een vennootschap starten. In België huren ze gewoon iets of brengen hun eigendom onder in een Luxemburgse patrimonium vennootschap. Ik denk niet dat de Belgische fiscus daar veel kan aan doen. Artikel 47 van de EU wetgeving zegt vrij verkeer van personen, goederen en diensten. Als de politie uwen Porsche Cayenne met lux platen stopt dan toon je gewoon je Luxemburgse verblijfspapieren. Als Belg heb je het recht om u te vestigen in Luxemburg, geen fluit dat ze daar kunnen aan doen of ze moeten de EU opdoeken
Als Belg heb je het recht om u te vestigen in Luxemburg, geen fluit dat ze daar kunnen aan doen of ze moeten de EU opdoeken
Gewoon even een zaak opstarten in België en doen alsof zal niet lukken. Dat hebben er al vele voor u geprobeerd. Bij controle door de fisc moet je aantonen dat je X dagen per jaar daar wel degelijk woont (verbruik water, gas, electriciteit, delhaize bonnen, resto, ..) Als je dat niet kan bewijzen, zijt ge eraan voor de moeite.
Er is maar 1 oplossing, das verhuizen en uitschrijven uit Belgie. Dan kunnen en mogen ze u niets doen. Mijn ene broer woont al 10 jaar in Dubai tax free, de andere in Australië. Ik hoor ze niet vloeken over hun VAA zeHier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
Comment