Iemand enig idee van een Audi met waarde 50.000 euro en 129 Co wat ik netto/maand zal moeten dokken?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenWel, in principe mag ik hier niet meer komen, maar de mensen van Bayerische Mazout Werke GmbH zijn vergeten mijn zwijggeld te betalen deze maand, vandaar dat ik hier als reminder weer even ben langsgekomen.
Funny maar waarheid :')
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RikskeSirac Bekijk BerichtenIemand enig idee van een Audi met waarde 50.000 euro en 129 Co wat ik netto/maand zal moeten dokken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk BerichtenBayerische Mazout Werke GmbH
Funny maar waarheid :')
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk BerichtenToch wel . 17 dagen per maand in het buitenland met een buitenlandse onkostenvergoeding van 100 euro ongeveer per dag. Ik belgie valt er geen geld te rapen, as said. Volgende stap is naar het buitenland verhuizen, nu nog mijn vriendin meekrijgen
+ 210 euro representatievergoeding per maand
+ onkostenvergoedingen allerhande zoals kranten enzo (op factuur en naam)
"Er werd een nieuwe circulaire gepubliceerd waar nu wordt verduidelijkt wie hiervan mag genieten: Enkel personen met ‘een sedentaire functie’ mag dus een dagvergoeding toekennen. Concreet wil het zeggen dat als de verplaatsing naar het buitenland deel uitmaakt van de beroepsactiviteit, dat er geen dagvergoeding meer kan toegekend worden.
Als de werkzaamheden in het buitenland niet deel uitmaken van de normale activiteit, dan blijft het echter wel mogelijk om een dagvergoeding toe te kennen. Voor de normale zakenreizen is er dus niets veranderd."
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk BerichtenConcreet wil het zeggen dat als de verplaatsing naar het buitenland deel uitmaakt van de beroepsactiviteit, dat er geen dagvergoeding meer kan toegekend worden."
Als ze dat afpakken, dan sluit ik de boeken, das het probleem niet. Als in het buitenland zitten deel uitmaakt van de beroepsactiviteit, dan verplaats ik mijn beroepsactiviteit ook naar het buitenland, ze krijgen hier dan 0.
Heb je daar een link van dat het in het staatsblad gepubliceerd is geweest ofzo?
/edit ai ai ai
V. DIENSTREIS
15. Onder dienstreis in het buitenland wordt ter zake verstaan een opdracht van korte duur in het buitenland in effectieve dienst of opdracht van de werkgever of vennootschap waarin men werknemer of bedrijfsleider is. De periodes die betrekking hebben op de eventueel door de belastingplichtige vrijwillig gemaakte reisverlengingen, worden echter niet als dienstreis aangemerkt.
16. Onder korte duur moet worden verstaan een dienstreis van maximum 30 kalenderdagen.Last edited by fblade; 21/01/2012, 14:01.Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk BerichtenBayerische Mazout Werke GmbH
Funny maar waarheid :')Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEen bedrijf moet nu eenmaal renderen hé. Dat zullen de talrijke ondernemers alhier aanwezig volmondig kunnen beamen.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk BerichtenMjah, als dat echt zo is, dan zitten we met een probleem. Ondertussen doe ik het.
Als ze dat afpakken, dan sluit ik de boeken, das het probleem niet. Als in het buitenland zitten deel uitmaakt van de beroepsactiviteit, dan verplaats ik mijn beroepsactiviteit ook naar het buitenland, ze krijgen hier dan 0.
Heb je daar een link van dat het in het staatsblad gepubliceerd is geweest ofzo?
/edit ai ai ai
Wetende dat ik 1 dag per week van thuis uit werk en 4 op 5 weg ben, zijn dat dan geen 'opeenvolgende' dienstreizen?Last edited by freegeek; 21/01/2012, 15:22.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichtenonder de oude regeling waren dat inderdaad allemaal opeenvolgende korte dienstreizen. Ik sprong de maandag op het vliegtuig en kwam typisch de vrijdag terug. Dat is na mijn controle gewoon aanvaard geweest door de fiscus (kon het ook netjes bewijzen adh van vliegtuigtickets en hotelfakturen) dus ik kon mij gemiddeld 20 dagen per maand die buitenlandse vergoeding uitbetalen. Met de nieuwe circulaire wordt dat veel moeilijker. Als je maand na maand 15 a 20 dagen in het buitenland zit en je gebruikt het systeem van de forfaitaire vergoedingen dan gaan ze die niet meer aanvaarden, ze gaan gewoon oordelen dat je job zich eigenlijk in het buitenland bevindt (dus normale aktiviteit) dus systeem van bewezen kosten. Als je 2 maal per jaar 10 a 20 dagen dat doet zal het geen probleem zijn (exceptioneel karakter) maar voor lange periodes na elkaar ga je zeker misérie hebben. De fiskus gebruikt datamining om de specialekes eruit te halen en ik kan je verzekeren dat bij 20000 euro / jaar aan forfaitaire onkosten buitenland er bij uw controlekantoor een rood licht gaat branden. Met andere woorden, ze willen het systeem beperken tot de korte zakenreizen en niet meer de opeenvolgende langere opdrachten in het buitenland.
Ergens kan je ze wel gelijk geven. De forfetaire vergoedingen in België zijn nl zo hoog dat ze een verkapte vorm van loon waren.
Het principe dat erachter zit, is dat je geen ontvangsbewijzen moet gaan voorleggen voor de kleinere kosten die je hebt in een dag, en die je niet zou hebben moest je thuis zitten. Als je echter 80 of 100 Euro gaat geven terwijl de meesten, vooral als je ergens lang zit, 's avonds iets goedkoops en snel gaan eten en vaak ook iemand anders van het team laten betalen en aan de klant terugfactureren... dan wordt het al makkelijk iets waar je 300-400 Euro per week winst uit haalt of een extra loon van 1200-1500 per maand netto.
Enerzijds zou ik dat toelaten als "compensatie omdat je van huis weg bent", maar da's een keuze die je maakte in je job en in het huidig klimaat mag je al blij zijn als je een project hebt, where-ever it may be.
Ik ben al 14 jaar elke week weg met het vliegtuig en ik hou gewoon dagelijks m'n bonnetjes bij en voer die op het eind van de week in. Ik hou me bij het reële kosten en pas daarbij steeds het principe toe "zou ik deze kost ook hebben moest ik thuis werken". Een ontbijt in een hotel mag er dus in, maar lunch niet want als je in Brussel gewoon op kantoor zit, dan ga je 's middags ook je sandwich halen of snel iets eten. Consultants op mijn projecten die dat dus inbrengen, krijgen hun expenses terug met een vriendelijke email.
Anderzijds heb je veel bedrijven waar privé-telefoonkosten niet aanvaard en die laat ik wel door. Ik vind nl. dat iemand die in de week weg is, wel een goed contact met het thuisfront moet kunnen hebben, ook al betekent dat dat hij/zij elke dag een half uur internationaal belt op kosten van de firma.
Nooit last gehad van costcontrollers of belastingsambtenaren.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenDan moeten ze hun werknemers misschien in een Ford Mondeo of Skoda Superb diesel steken. Stukken goedkoper in aankoop en onderhoud.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenErgens kan je ze wel gelijk geven. De forfetaire vergoedingen in België zijn nl zo hoog dat ze een verkapte vorm van loon waren.
Het principe dat erachter zit, is dat je geen ontvangsbewijzen moet gaan voorleggen voor de kleinere kosten die je hebt in een dag, en die je niet zou hebben moest je thuis zitten. Als je echter 80 of 100 Euro gaat geven terwijl de meesten, vooral als je ergens lang zit, 's avonds iets goedkoops en snel gaan eten en vaak ook iemand anders van het team laten betalen en aan de klant terugfactureren... dan wordt het al makkelijk iets waar je 300-400 Euro per week winst uit haalt of een extra loon van 1200-1500 per maand netto.
Enerzijds zou ik dat toelaten als "compensatie omdat je van huis weg bent", maar da's een keuze die je maakte in je job en in het huidig klimaat mag je al blij zijn als je een project hebt, where-ever it may be.
Ik ben al 14 jaar elke week weg met het vliegtuig en ik hou gewoon dagelijks m'n bonnetjes bij en voer die op het eind van de week in. Ik hou me bij het reële kosten en pas daarbij steeds het principe toe "zou ik deze kost ook hebben moest ik thuis werken". Een ontbijt in een hotel mag er dus in, maar lunch niet want als je in Brussel gewoon op kantoor zit, dan ga je 's middags ook je sandwich halen of snel iets eten. Consultants op mijn projecten die dat dus inbrengen, krijgen hun expenses terug met een vriendelijke email.
Anderzijds heb je veel bedrijven waar privé-telefoonkosten niet aanvaard en die laat ik wel door. Ik vind nl. dat iemand die in de week weg is, wel een goed contact met het thuisfront moet kunnen hebben, ook al betekent dat dat hij/zij elke dag een half uur internationaal belt op kosten van de firma.
Nooit last gehad van costcontrollers of belastingsambtenaren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenAnderzijds heb je veel bedrijven waar privé-telefoonkosten niet aanvaard en die laat ik wel door. Ik vind nl. dat iemand die in de week weg is, wel een goed contact met het thuisfront moet kunnen hebben, ook al betekent dat dat hij/zij elke dag een half uur internationaal belt op kosten van de firma.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenVerkeerde strategie vrees 'k...
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichtensysteem van forfaitaire buitenlandse onkostenvergoeding was ingevoerd door de overheid zelf en wordt nog steeds gebruikt als ze ambtenaren naar het buitenland sturen. De bedragen zijn vastgelegd door de overheid dus moeten ze niet zagen dat die te hoog zijn. Blijkbaar vindt de overheid 95 euro per dag een redelijke onkostenvergoeding voor Frankrijk dus wie ben ik als zelfstandige om dat tegen te spreken. Ik weet niet in welke landen jij zit maar in veel landen is het systeem van de bonnekes niet gebruikelijk. Daarom is het systeem ook ingevoerd, ambtenaren kwamen terug van een buitenlandse opdracht maar konden kun kosten niet bewijzen omdat in veel landen een taxichauffeur geen bonneke geeft, punt andere lijn. Of ze kwamen terug met een handgeschreven bonneke in het Swahili of Bulgaars, relevantie nul dus. Ik weet niet hoe het zit met uw buitenlandse opdrachten maar ik heb toch al in veel landen veel situaties gehad waarbij ik met handen en voeten probeer uit te leggen dat ik een bewijsje nodig heb of dat op mijn faktuur mijn bedrijf en liefst ook BTW nummer moet vermeld staat om later geen probleem te krijgen met controle. Systeem van forfaitaire kosten lost dit op.
Nu zit ik in veel rare landen en ik heb nooit problemen met mijn bonnekes. De enigen die wel eens vervelend doen zijn inderdaad taxichauffeurs. Maar je moet me eens een andere, gefundeerde, beroepskost gaan geven waar je geen bonneke krijgt? Zelfs als ge in India in een winkel een pak chips gaat kopen, krijgt ge een kassaticket.
Uiteindelijk, de enige posten die je kan hebben zijn:
- Reizen: vliegtuig, trein, bus, huurauto, taxi, tolwegen, ferries, benzine, etcetc geven allemaal een ontvangstbewijs.
- Voeding: ontbijt (hotel of restaurant geven weer een ontvangstbewijs) en avondmaal op hotel of restaurant.
- Telefoon of internet : staat op uw rekening
- Overnachting: elk hotel geeft een rekening
Dus wat anders wil jij gaan terugvorderen van de klant?
Kwa ontvangsbewijs moet je natuurlijk wat flexibel zijn en niet een vol BTW ontvangstbewijs gaan verwachten voor 3 Euro uitgave. Een kasticket aanvaard ik van mijn mannen ook voor redelijke uitgaven. Komt er natuurlijk een pippo steevast af met komieke papierkes en vallen zijn expenses serieus boven de middelmaat, dan mag hij toch eens uitleg komen geven.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenEn waarom dan wel? Omdat jij dan niet meer met een BMW logo kan rijden?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenEn waarom dan wel? Omdat jij dan niet meer met een BMW logo kan rijden?
Als het ingevoerd is door de overheid, dan zit je natuurlijk weer met een Belgische misbruik situatie. Op dat gebied is dat daar echt een derdewereld bambooland dat misbruiken, omkoperij en andere gewoon als de norm beschouwt.
Nu zit ik in veel rare landen en ik heb nooit problemen met mijn bonnekes. De enigen die wel eens vervelend doen zijn inderdaad taxichauffeurs. Maar je moet me eens een andere, gefundeerde, beroepskost gaan geven waar je geen bonneke krijgt? Zelfs als ge in India in een winkel een pak chips gaat kopen, krijgt ge een kassaticket.
Uiteindelijk, de enige posten die je kan hebben zijn:
- Reizen: vliegtuig, trein, bus, huurauto, taxi, tolwegen, ferries, benzine, etcetc geven allemaal een ontvangstbewijs.
- Voeding: ontbijt (hotel of restaurant geven weer een ontvangstbewijs) en avondmaal op hotel of restaurant.
- Telefoon of internet : staat op uw rekening
- Overnachting: elk hotel geeft een rekening
Dus wat anders wil jij gaan terugvorderen van de klant?
Kwa ontvangsbewijs moet je natuurlijk wat flexibel zijn en niet een vol BTW ontvangstbewijs gaan verwachten voor 3 Euro uitgave. Een kasticket aanvaard ik van mijn mannen ook voor redelijke uitgaven. Komt er natuurlijk een pippo steevast af met komieke papierkes en vallen zijn expenses serieus boven de middelmaat, dan mag hij toch eens uitleg komen geven.
Er zijn veel landen waar je zonder problemen een dure sjakosh kunt kopen voor de madam en daar een faktuur kunt krijgen waar ze op zetten wat jij wilt, als het dan nog eens in een exotische taal is dan is het onmogelijk voor de belastingen hier om er wijs uit te geraken. Ik stel voor dat je eens kijkt naar de documentaire inside job. Daar wordt een mooi voorbeeld gegeven hoe er gefoefeld wordt met bewezen kosten. Heel Wall Street gaat naar de hoeren op kosten van het bedrijf, ze krijgen gewoon een faktuur "consulting services" of andere onzin en brengen die gewoon in kosten, een miljardenindustrie blijkbaar.
Belastingsdiensten zijn voor het grootste gedeelte PRO forfaitaire vergoedingen omdat er een bovengrens staat op de kost en dus mogelijke fraude, een bovengrens die ZIJ bepalen. En het feit dat je een bonneke krijgt is niet altijd relevant zoals ik heb uitgelegd is het systeem ingevoerd omdat ambtenaren terugkwamen met bewijsstukken die de controleurs toch niet konden lezen of interpreteren, wat is de relevantie dan? Denk je nu echt dat ze bij de belastingen een vertaler gaan inhuren om uw Bulgaars bonneke van 10 euro te vertalen? Waarom denk je dat ze bij de controlediensten ZELF vragende partij zijn voor een redelijk systeem van forfaitaire vergoedingen. Er is een groot verschil wat jij doet (blijkbaar interne controle van uw consultants hun kosten) en wat de fiskus doet. Een bonneke dat jij aanvaardbaar vindt kan totaal not done zijn voor de fiskus en omgekeerd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk BerichtenEr zijn veel landen waar je zonder problemen een dure sjakosh kunt kopen voor de madam en daar een faktuur kunt krijgen waar ze op zetten wat jij wilt, als het dan nog eens in een exotische taal is dan is het onmogelijk voor de belastingen hier om er wijs uit te geraken.
Heel dure lederen salon privé + nieuwe bureaus op het bedrijf > alles op één factuur bureaumateriaal en 100% ingeboekt.
Drie dure grote design TV's > hier staat er op het bedrijf éne. De andere twee bij hem thuis.
Een volledige dressing bij hem thuis gezet > factuur op archiefruimte en 100% ingeboekt.
Zeven nieuwe PC's + printers en allerlei > logisch op factuur. Twee laptops waren voor zijn kinderen.
Tuinonderhoud rond het bedrijf + bij hem thuis > alles op factuur bedrijf.
Idem voor ramenwasser en poetsbedrijf > ook bij hem thuis wordt alles gedaan > factuur bedrijf.
Mazoutlevering bij hem thuis en op het bedrijf > één factuur op bedrijf.
Comunniefeest van zijne kleine > factuur opendeurdag bedrijf.
Op het bedrijf staan afvalcontainers. Eénmaal per week haalt iemand bij hem thuis alle afval op en dat gaat hier in de container.
En zo zijn er nog tientallen zaken die op factuur van het bedrijf komen maar in werkelijkheid voor privégebruik zijn.
Comment
-
Ik hoorde gisteren dat er blijkbaar al achterpoortjes zijn die bedrijven gebruiken om hun werknemers (die bvb met een vrij dure A6 rijden) de extra belasting niet te laten betalen. Het gaat dus niet om zelfstandigen maar om werknemers in loondienst met een bedrijfswagen. Wil wel wat meer weten hierover. Iemand?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk BerichtenNiet alleen in exotische landen. Enkel voorbeelden die bij mijn werkgever door de controle zijn gegaan en goedgekeurd.
Heel dure lederen salon privé + nieuwe bureaus op het bedrijf > alles op één factuur bureaumateriaal en 100% ingeboekt.
Drie dure grote design TV's > hier staat er op het bedrijf éne. De andere twee bij hem thuis.
Een volledige dressing bij hem thuis gezet > factuur op archiefruimte en 100% ingeboekt.
Zeven nieuwe PC's + printers en allerlei > logisch op factuur. Twee laptops waren voor zijn kinderen.
Tuinonderhoud rond het bedrijf + bij hem thuis > alles op factuur bedrijf.
Idem voor ramenwasser en poetsbedrijf > ook bij hem thuis wordt alles gedaan > factuur bedrijf.
Mazoutlevering bij hem thuis en op het bedrijf > één factuur op bedrijf.
Comunniefeest van zijne kleine > factuur opendeurdag bedrijf.
Op het bedrijf staan afvalcontainers. Eénmaal per week haalt iemand bij hem thuis alle afval op en dat gaat hier in de container.
En zo zijn er nog tientallen zaken die op factuur van het bedrijf komen maar in werkelijkheid voor privégebruik zijn.
I rest my caseLast edited by freegeek; 21/01/2012, 19:00.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk BerichtenI rest my case
Als ik met bewezen onkosten moet beginnen werken, as said, dan verhuis ik heel mijn boel. Met 1 werkdag per week int land en 2 dagen weekend ben ik zelfs niet meer belastingplichtig in België dan (trek er nog de broodnodige vakanties van af). En dat zeg ik vlak tegen mijne belastingcontroleur, as if he cared, maar het is er dan toch uit :pHier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
Comment