Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk BerichtenBedoel je hiermee dat uw huis uw spaarboek is ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door geerto Bekijk BerichtenHet gaat er niet om of ik voor of tegen deze regels ben. Dit zijn de regeltjes opgemaakt door de mensen waarvoor we gestemd hebben. En je zou dom moeten zijn om er niet maximaal van te profiteren. Daarom on topic: Ik heb maximaal geprofiteerd met mijn firmawagen maar moet nu even een zure appel doorbijten.
Mooie en eerlijke houding.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Mja, iemand die een A6 krijgt aangeboden maar een Fiat Croma kiest, doet zichzelf een loonsverlaging aan. Je kan lullen zoveel je wil, een A3 rijden ipv een Golf is de meest betaalbare loonsverhoging. Ja, je krijgt thuis niet meer eten op de plank, en je kan er ook niet mee een keer extra op reis per jaar, maar het betekent wel een meerwaarde van een paar honderd euro, die onmogelijk netto uitgekeerd kunnen worden omdat dat bruto voor de werkgever al richting de duizend euro uit gaat, en de werknemer ook nog eens beloond wordt met een hogere belastingschaal. De enige luxe aan een hoger brutoloon is dat je pensioen een paar euro's per maand hoger gaat zijn, als je het al uitzingt tot je pensioen en er nog pensioen over is wanneer jij een pensioengerechtigde leeftijd haalt.
Verder... Dat klinkt allemaal wel erg stoer, zo vitten op hard rijdende aso's in BMW's, maar als ik op een gemiddelde ochtendspits kijk wat er rondrijdt, zitten daar veel auto's van een model geleden tussen, een rits Golf Varianten met opschrift "Thanks To VAG Lease" en hier en daar eentje in een A6. Het mag zot lijken, maar doorgaans is de regel nog altijd dat als je uitvoerend werk doet, je niet hoger gaat mikken dan een A4 of BMW 3, en eens je managementlevel mag uithangen, je een 5 of A6 kan scoren. En dat is goed boeren in België als werknemer, en zelfstandige. Die tien M3-eigenaars, de paar M5-eigenaars en de paar Porsches op dit forum die op een firma staan gaan daar niet veel aan veranderen. Maar wel dus een lading Volvo C30's, Ford Focussen en Mondeo's, Volkswagen Golfjes, Skoda Octavia, Opel Astra en Vectra, en Seat Ibiza. Dat is wat er nu rondrijdt op onze snelwegen. En hier en daar een Saab 93 omdat iemand dacht een goeie deal te doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door geerto Bekijk BerichtenEen huis is als pensioen sparen. Als je op pensioen nog huur moet betalen dan word je pensioen wel heel krap. Dit is dus de derde of vierde poot van je pensioen.Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk BerichtenBedoel je hiermee dat uw huis uw spaarboek is ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenMja, iemand die een A6 krijgt aangeboden maar een Fiat Croma kiest, doet zichzelf een loonsverlaging aan. Je kan lullen zoveel je wil, een A3 rijden ipv een Golf is de meest betaalbare loonsverhoging. Ja, je krijgt thuis niet meer eten op de plank, en je kan er ook niet mee een keer extra op reis per jaar, maar het betekent wel een meerwaarde van een paar honderd euro, die onmogelijk netto uitgekeerd kunnen worden omdat dat bruto voor de werkgever al richting de duizend euro uit gaat, en de werknemer ook nog eens beloond wordt met een hogere belastingschaal. De enige luxe aan een hoger brutoloon is dat je pensioen een paar euro's per maand hoger gaat zijn, als je het al uitzingt tot je pensioen en er nog pensioen over is wanneer jij een pensioengerechtigde leeftijd haalt.
Verder... Dat klinkt allemaal wel erg stoer, zo vitten op hard rijdende aso's in BMW's, maar als ik op een gemiddelde ochtendspits kijk wat er rondrijdt, zitten daar veel auto's van een model geleden tussen, een rits Golf Varianten met opschrift "Thanks To VAG Lease" en hier en daar eentje in een A6. Het mag zot lijken, maar doorgaans is de regel nog altijd dat als je uitvoerend werk doet, je niet hoger gaat mikken dan een A4 of BMW 3, en eens je managementlevel mag uithangen, je een 5 of A6 kan scoren. En dat is goed boeren in België als werknemer, en zelfstandige. Die tien M3-eigenaars, de paar M5-eigenaars en de paar Porsches op dit forum die op een firma staan gaan daar niet veel aan veranderen. Maar wel dus een lading Volvo C30's, Ford Focussen en Mondeo's, Volkswagen Golfjes, Skoda Octavia, Opel Astra en Vectra, en Seat Ibiza. Dat is wat er nu rondrijdt op onze snelwegen. En hier en daar een Saab 93 omdat iemand dacht een goeie deal te doen.
Daar heb je 100% gelijk, wooter. We pikken er zomaar de BMW rijders uit, maar het is gewoon legio tegenwoordig dat er erg asociaal gereden wordt.
Ik vertrok in 1997 naar Engeland (in een tijdperk waar de Britten nog flegmatisch waren) en reed niet meer in de Belgische spits tot ergens 2004-2005. Ik kwam nl enkel in het weekend naar België.
Ik herinner me nog heel goed hoe ik verwonderd was van al de aggressieve toeren die ik zag, meestal gecombineerd met een "XYZ Lease" nummerplaathouder. Ik was dergelijk verkeer niet meer gewoon en herinnerde me al helemaal niet dat de Belgen 8 jaar eerder zo reden, integendeel.
Het gedrag van "het is toch mijnen auto niet en de diesel betaal ik ook al niet", was echt duidelijk.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Mijn camionetten zijn 100% aftrekbaar.
Mijn personenwagens 60%.
Mijn personenwagen betaal ik dus al 40% na belastingen. Lijkt me fair, nee?
(ik laat de beperkte aftrekbaarheid van BTW en alle verbonden onkosten nog achterwege)
Dan zou ik vanaf nu die personenwagens voor de volle 100% afschrijven. Anders betaal je 2 x . 1) die 40% na belasting en 2) de VAA
Vergeet niet dat veel boekhouders die regel toepassen ( toepasten) voor geen miserie te hebben en om
" FAIR" te blijven tov de fiscus. Nu , mi is enkel de BTW niet volledig aftrekbaar 1x een bepaalde CO2 grens is overschreden maar de rest is 100% aftrekbaar.
Ondanks dat de VAA is wat het is zou het mi fairder zijn dat de VAA wordt berekend op het afgeschreven bedrag per wagen in een bedrijf vb: wagen van 100 k op 5 jaar afgeschreven = 20 k / jaar = +/- 6,6 k
misgelopen belastingen. Zet die 6,6 bij als VAA en dit gedurende die 5 jaar. Wat gebeurt er nu ? Zelfs na dat die wagen is afgeschreven en boekwaarde 0 k heeft zal de werknemer(of bedrijfsleider) na 6 of 7 jaar nog steeds die VAA moeten betalen. De logica ( buiten RIPPEN) hiervan ontgaat mij helemaal.
Zo ontmoedig je de aankoop van zulke wagens niet ( cfr autosalon waar bijna geen firmawagens van deze orde zijn verkocht) en misloop je tegelijk de BTW en BIV niet op zulke wagens
Zie boven.[/QUOTE]
Comment
-
Scalle,
Interessant, maar waarom moet het zo ingewikkeld en "arbitrair" als het simpel en juist kan. De éne rijdt misschien 95% voor zijn werk, de andere 30%.
- Elk bedrijf waar ik al zat, kan me op het eind van het jaar zo een afschriftje leveren van hoeveel kilometers ik juist deed als professionele verplaatsingen.
- Het aantal kilometer dat ik aflegde tijdens het jaar kan makkelijk bijgehouden worden: leasingmaatschappij, onderhoudsregisters, schouwingsbewijs, en eventuele steekproeven door de fiscus.
Deel het eerste door het tweede en je hebt exact het percentage van het leasebudget dat je mag vrijstellen van belasting. De rest belast je aan het normale belastingstarief (ipv daar ook nog eens een ingewikkelde maatregel van te maken).
Als je de tankkaart vervangt door een kilometervergoeding per gereden voor het werk, dan gaan de mensen direct al een goedkoper model nemen (en er zuiniger mee rijden !), geen nood aan een maatregel die probeert CO2 te beperken.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenMja, iemand die een A6 krijgt aangeboden maar een Fiat Croma kiest, doet zichzelf een loonsverlaging aan. Je kan lullen zoveel je wil, een A3 rijden ipv een Golf is de meest betaalbare loonsverhoging. Ja, je krijgt thuis niet meer eten op de plank, en je kan er ook niet mee een keer extra op reis per jaar, maar het betekent wel een meerwaarde van een paar honderd euro, die onmogelijk netto uitgekeerd kunnen worden omdat dat bruto voor de werkgever al richting de duizend euro uit gaat, en de werknemer ook nog eens beloond wordt met een hogere belastingschaal.
Iemand die perfect alles kan doen met een VW Passat heeft nu eenmaal minder aanzien dan in een A6. Draai of keer dat zoals je wil, dat is vandaag de dag zo.
Comment
-
Ach niet alles gaat om status... een A3 is nu ook iets toffer en sjieker dan een Golf, en daar heb je zelf toch ook wel wat aan.
Ik ga nu ook voor een BMW, maar da's omdat ik van de rijeigenschappen hou en de CO2 laag is, status speelt niet zo'n rol voor mij, als een Honda minder CO2 zou uitstoten zou ik terug nen Honda pakken want dat rijdt ook echt goed.Last edited by sunking; 23/01/2012, 19:13.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenAch niet alles gaat om status... een A3 is nu ook iets toffer en sjieker dan een Golf, en daar heb je zelf toch ook wel wat aan.
Ik ga nu ook voor een BMW, maar da's omdat ik van de rijeigenschappen hou, status speelt niet zo'n rol voor mij, als een Honda minder CO2 zou uitstoten zou ik terug nen Honda pakken want dat rijdt ook echt goed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Slug Bekijk BerichtenOMG...
Zouden ze deze topic beter ni gewoon afsluiten?
Wacht nog efkes tot morgen de definitieve regeling bekend wordt. En dan zien of we nog wat kunnen zeveren of alles blijft zoals het tot nu bekend gemaakt was...
Misschien is er dan weer extra voer om grote filosofische uiteenzettingen op te baseren
Ben benieuwd...
Comment
-
sjiekerOorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenso what, da's toch ook voor uzelf en niet enkel voor de buren en collega's . Waarom koopt den ene meubels van den ikea en den andere nen designmeubel?
En ik verwijs daarvoor graag nog even naar mijn vraag waar ik nog steeds geen antwoord op heb.
Comment
-
Tja, diegene die voor de A6 gaat houdt het meeste van luxe en status, die met de Passat is waarschijnlijk de verstandigste (met het risico half het forum over mijne kop te krijgen ). Er zal wel degelijk een verschil zijn in beleving tussen beide. De beste freelancer die ik ken in mijn vakdomein, rijdt met een... Passat.
Comment
-
Onlangs las ik dit interessante stuk uit de pen van Iven De Hoon....
Mensen, mensen… . Eurocrisis, negativisme, gepruts door onze politici… en alsof het nog niet genoeg is… net voor het jaareinde een belastingtsunami zonder voorgaande. Moegetergde belastingplichtigen die als opgejaagd wild naar de notaris lopen om hun aandelen aan toonder om te zetten, hun auto’s uit hun vennootschap te verkopen… Apocalyptisch!!! En believe me dit is nog maar het begin. Er zijn nu al maatregelen uitgelekt die men om de pijn te bestrijden pas zal opleggen in maart bij de begrotingscontrole. Ik vernoem ze u niet omdat uw champagne nu al bitter zal smaken. Maar omdat ik een slecht karakter hebt toch eentje… het nu al fors opgetrokken voordeel alle aard voor bewoning zou men nog optrekken. En dan is er nog een illustere staatssecretaris die de managementvennootschappen wil aanpakken. Wat zal daar nog van overblijven. Het is alsof men na het bombardement van Dresden nog vastgoedtaks had opgelegd. Cynischer dan cynisch. Het is dramatisch, vele ondernemers zullen de deur dicht achter zich dicht trekken en elders hun geluk gaan beproeven. Daar waar ondernemen nog geapprecieerd wordt en waar je niet wordt uitgehoond door zij die zoals dat heet ‘niet gehinderd worden door enig gebrek aan kennis’. I have a dream! Geef ons een land zonder afgunst, zonder rotverwende ‘ambetantenaren’, zonder egoïstisch gepensioneerden, zonder een domme overheid maar met een aanvaardbaar fiscaal klimaat en een beetje respect voor de ondernemers.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenTja, diegene die voor de A6 gaat houdt het meeste van luxe en status, die met de Passat is waarschijnlijk de verstandigste (met het risico half het forum over mijne kop te krijgen ). Er zal wel degelijk een verschil zijn in beleving tussen beide. De beste freelancer die ik ken in mijn vakdomein, rijdt met een... Passat.
Pas als je als freelancer werkt en een Passat rijdt, heb je meer over om andere dingen te doen. Want die met zijn Passat zal wel even duur zijn als die met zijn 530d, terwijl die met zijn 530d meer kwijt is aan zijn auto.
Comment
-
Het klopt dat een auto interessanter is om uzelf te verlonen dan een hoger netto loon.. dat geldt voor zowel werknemers als zelfstandigen... en dat heb ik ook nooit tegengesproken...
Wat jammer is, is dat veel werknemers gewoon niet te kiezen hebben, 't is nen auto van een bepaald budget en een bepaald merk, of niks. Als freelancer ben je daar gelukkig vrij in.
De freelancer die kiest voor de Passat, maakt een veilige keuze en zal ook nog brood op de plank hebben als em nen tijd zonder werk zit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BernieDC Bekijk BerichtenOnlangs las ik dit interessante stuk uit de pen van Iven De Hoon....
Mensen, mensen . Eurocrisis, negativisme, gepruts door onze politici en alsof het nog niet genoeg is net voor het jaareinde een belastingtsunami zonder voorgaande. Moegetergde belastingplichtigen die als opgejaagd wild naar de notaris lopen om hun aandelen aan toonder om te zetten, hun autos uit hun vennootschap te verkopen Apocalyptisch!!! En believe me dit is nog maar het begin. Er zijn nu al maatregelen uitgelekt die men om de pijn te bestrijden pas zal opleggen in maart bij de begrotingscontrole. Ik vernoem ze u niet omdat uw champagne nu al bitter zal smaken. Maar omdat ik een slecht karakter hebt toch eentje het nu al fors opgetrokken voordeel alle aard voor bewoning zou men nog optrekken. En dan is er nog een illustere staatssecretaris die de managementvennootschappen wil aanpakken. Wat zal daar nog van overblijven. Het is alsof men na het bombardement van Dresden nog vastgoedtaks had opgelegd. Cynischer dan cynisch. Het is dramatisch, vele ondernemers zullen de deur dicht achter zich dicht trekken en elders hun geluk gaan beproeven. Daar waar ondernemen nog geapprecieerd wordt en waar je niet wordt uitgehoond door zij die zoals dat heet niet gehinderd worden door enig gebrek aan kennis. I have a dream! Geef ons een land zonder afgunst, zonder rotverwende ambetantenaren, zonder egoïstisch gepensioneerden, zonder een domme overheid maar met een aanvaardbaar fiscaal klimaat en een beetje respect voor de ondernemers.
Comment
Comment