Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• link : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ere_werknemers

Deze morgend in de krant :

Nieuwe maatregelen rond fraude, werk en auto's

wo 25/01/2012 - 06:52
    De ministerraad heeft een reeks maatregelen genomen om de fraude aan te pakken. Er zijn ook nieuwe maatregelen om te beletten dat bedrijven bij collectief ontslag alleen oudere werknemers op straat zetten en de fiscale aftrek van bedrijfswagens wordt aangepast.

BEDRIJFSWAGENS
    De regering had het ook over de bedrijfswagens. De belastingaftrek op die wagens zal voortaan berekend worden aan de hand van de catalogusprijs, de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Voor een oudere wagen zal het belastingvoordeel kleiner zijn.

Wie heeft de definitieve tekst ???

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
      Ik denk het niet. Het voordeel van alle aard voor de belgische werknemer zal berekend worden op basis van belgische catalogusprijzen, niet?
      er is nergens sprake van "Belgische" catalogusprijzen
      catalogusprijs = nieuwprijsfactuur (-korting)

als je een Poolse BMW koopt zal je de Poolse faktuur nodig hebben

er is hier nog veel onduidelijkheid over het begrip catalogusprijs. Voor alle duidelijkheid dat is niet het bedrag dat in die glanzende catalogusbrochure van de dealer staat. Er is ook geen database zoals het Nederlands model. De berekening VAA gebeurd op de nieuwprijsfakuur, met alle opties, ZONDER korting, BTW incluis. Dat was afgelopen week zo en is sinds afgelopen nacht nog altijd zo (tot nader order). Zoals de regeling nu voorligt zal je bij de aankoop van een tweedehands de originele aankoopfaktuur nodig hebben om het VAA te berekenen. Als dat in het buitenland is zal je dus die buitenlandse faktuur nodig hebben.

Comment

• Wie is eigenlijk bevoegd minister/staatssecretaris?

Comment

• Wat me vooral opvalt aan deze tekst is: Voor een oudere wagen zal het belastingvoordeel kleiner zijn.

Dus zal je geleidelijk aan meer betalen naar je auto ouder wordt???

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanotus Bekijk Berichten
            Wat me vooral opvalt aan deze tekst is: Voor een oudere wagen zal het belastingvoordeel kleiner zijn.

is een typo volgens mij, 6% degressief per jaar dus je word minder belast naargelang de leeftijd van de wagen

Comment

• Ik hoop het zeker!
              Anders wordt het mogelijk zinnig om na 2 jaar je wagen in de prak te rijden om een nieuwe te kopen met lagere CO2.
              Een wagen van 3 jaar oud geeft toch ook niet zoveel voordeel meer als een nieuwe wagen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                is een typo volgens mij, 6% degressief per jaar dus je word minder belast naargelang de leeftijd van de wagen
                Dat lijkt me inderdaad ook het logische! Maar ja... Mag men bij deze regering nog uitgaan van 'logisch'!

Comment

• Iemand heeft blijkbaar toch een goed idee wat van wat we met deze regering kunnen doen.

Comment

• Bron De Standaard:

BRUSSEL - De regering heeft de nieuwe regeling voor de bedrijfswagens al bijgestuurd om misbruiken te voorkomen. Voortaan telt de ouderdom van de auto mee om het voordeel te berekenen.

Er komt ook een aanpassing van de nieuwe regels voor bedrijfswagens. Oudere auto's krijgen een waardevermindering van 6 procent per jaar. Dat zwakt de belasting wat af. Men wil zo misbruiken via 'zogenaamde tweedehandsvoertuigen' aanpakken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
                      Iemand heeft blijkbaar toch een goed idee wat van wat we met deze regering kunnen doen.

http://www.benl.ebay.be/itm/A-VENDRE...item4161bae35e
                      Vergeet het maar, deze regering zal ons pesten tot 2014. Als het al zo lang duurt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
                        Iemand heeft blijkbaar toch een goed idee wat van wat we met deze regering kunnen doen.

http://www.benl.ebay.be/itm/A-VENDRE...item4161bae35e

Comment

• Pure schande ! Een voertuig verminderd boekhoudkundig 20 à 25% per jaar al naargelang welke afschrijving je gebruikt. Volgens onze ministers is een auto dus pas op 16,6 jaar effectief afgeschreven !
                          Iedereen weet dat 6% het eerste jaar een complete grap is aangezien een auto al 20% minder waard is de dag dat je ermee buiten rijdt, al was het maar de BTW die je kwijt bent !

Comment

• aiaiai, daar gaat het mooie systeem van voor mijn 911 de afkoopwaarde van de lease als factuur gebruiken... ipv 25000 euro mag ik nog altijd 70% van 130.000 (=90.000euro+)euro gebruiken...
                            pfffffff

Comment

Bron De Standaard:

BRUSSEL - De regering heeft de nieuwe regeling voor de bedrijfswagens al bijgestuurd om misbruiken te voorkomen. Voortaan telt de ouderdom van de auto mee om het voordeel te berekenen.

Er komt ook een aanpassing van de nieuwe regels voor bedrijfswagens. Oudere auto's krijgen een waardevermindering van 6 procent per jaar. Dat zwakt de belasting wat af. Men wil zo misbruiken via 'zogenaamde tweedehandsvoertuigen' aanpakken.
                              Me dunkt dat er gouden tijden aankomen voor privépersonen die tweedehands luxewagens willen aanschaffen. Die markt zal nu verzadigd worden door de bedrijfswagens die verkocht worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                                Pure schande ! Een voertuig verminderd boekhoudkundig 20 à 25% per jaar al naargelang welke afschrijving je gebruikt. Volgens onze ministers is een auto dus pas op 16,6 jaar effectief afgeschreven !
                                Breng ze AUB niet op verdere ideeen....

Comment

• Toch niet weer die hele discussie over cataloguswaarde...

Waar blijft Scheisseboel, die zal nu wel in zijn vuistje lachen

Voor wie wetens en willens (ter goeder trouw) in 2011 en vroeger een 2de handswagen kocht zal er niets veranderen. Wat ze nu gewoon willen vermijden is dat men nu snel snel (sinds 1 jan.) van nieuwe wagens plots via allerlei schimmige constructies 2de hands zou maken.
                                  2.0 JTDm

Comment

Wat me vooral opvalt aan deze tekst is: Voor een oudere wagen zal het belastingvoordeel kleiner zijn.

Is wat moeilijk verwoord, maar ze willen zeggen dat hoe ouder de auto wordt, hoe KLEINER het VOORDEEL alle aard wordt dat je moet bijtellen bij je belastbaar loon.
                                    My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                      Toch niet weer die hele discussie over cataloguswaarde...
                                      Nee alstublieft, anders maak ik een apart topic aan, kunnen ze daar wat verder discussieren...
                                      My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

Lees dit eens als 'het voordeel waarop je belast wordt' zal kleiner zijn voor een oudere wagen en dan klopt het wel. Belastingsvoordeel = voordeel voor de belastingen zeker?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                          Voor wie wetens en willens (ter goeder trouw) in 2011 en vroeger een 2de handswagen kocht zal er niets veranderen. Wat ze nu gewoon willen vermijden is dat men nu snel snel (sinds 1 jan.) van nieuwe wagens plots via allerlei schimmige constructies 2de hands zou maken.
                                          Dream on.

Er is gewoon een nieuwe definitie van factuurwaarde voor 2de hands voor iedereen ook die van vorig jaar en ouder: oorspronkelijke factuur excl korting incl btw min 6% per jaar leeftijd begrensd op 70% min.

En wie op het autosalon 41% korting kreeg (citroen gaf dat), zal na 5 jaar nog altijd VAA betalen op 11% meer dan wat hij zelf betaalde.

Comment

Working...
                                          X