Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
    Volgens onze ministers is een auto dus pas op 16,6 jaar effectief afgeschreven !
    Correctie, men gaat er vanuit dat je minstens 70% van de waarde behoudt, zelfs al is je kar 27 jaar oud!

    Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk Berichten
    Me dunkt dat er gouden tijden aankomen voor privépersonen die tweedehands luxewagens willen aanschaffen. Die markt zal nu verzadigd worden door de bedrijfswagens die verkocht worden.
    Simpel, buiten België verkopen he...
    2.0 JTDm

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door g003090 Bekijk Berichten
      Nieuw wetsvoorstel dat VAA misschien toch enigszins compenseert

      zie hier:
      Jammer dat het uit deze hoek moet komen, wetsvoorstel zal weinig kans maken imo..
      Eigenlijk zouden ze die 0,15 met terugwerkende kracht tot 1992 moeten indexeren met bv de gezondheidsindex. En meteen ook vastleggen dat dit jaarlijks gebeurt.
      My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
        Dream on.

        Er is gewoon een nieuwe definitie van factuurwaarde voor 2de hands voor iedereen ook die van vorig jaar en ouder: oorspronkelijke factuur excl korting incl btw min 6% per jaar leeftijd begrensd op 70% min.
        Wanneer je jouw redenering doortrekt moet je dan ook om te beginnen al die 6% verrekenen voor 2de handswagen. Als je nu bijvoorbeeld 3 jaar geleden een 2de hands kocht van bijv. 4 jaar oud, dan moeten ze beginnen rekenen vanaf 76%. Dus na 3 jaar = nieuwprijs*0.76*0.82? Ha ja anders klopt je logica niet.
        2.0 JTDm

        Comment


        • Ik denk dat het anders zal zijn

          Volgens mij:

          Nieuwwagen: catalogus prijs met opties en btw zonder korting + de jaren nadien degressief tot 70 % van hun catalogus prijs

          Nieuwwagen gekocht maar nu al paar jaar oud of al afgeschreven:
          catalogus prijs met opties en btw zonder korting en nu direkt af te trekken degressief tot 70 % van hun catalogus prijs volgens hun ouderdom

          Occasie wagens: blijft faktuur prijs zonder degresiviteit aangezien normaal gezien een occasie wagen al vanaf 2 jaar al 30 procent van zijn waarde verloren is en dus al automatisch op 70 procent zit.

          Dat is mijn theorie. Volens mij is die aanpassing gebeurd om 2 redenen: om de onrechtvaardigheid een stuk weg te werken van wagens die al afgeschreven zijn maar toch nog aan nieuwwaarde zouden worden belast en om te vermijden dat er fraude zou zijn met wagens en hun eigenaars die niet bij machte zijn om hun originele faktuur te bekomen.

          Comment


          • Ik speelde met het idee om mijn E-klasse te verkopen en een 25 jaar oude Mercedes S-klasse te kopen (bijna geen wegenbelasting en verzekering).
            Maar als ze met minimum 70% van de cataloguswaarde (waar ga ik die vinden) gaan werken, wordt ook dat minder interessant.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
              Wanneer je jouw redenering doortrekt moet je dan ook om te beginnen al die 6% verrekenen voor 2de handswagen. Als je nu bijvoorbeeld 3 jaar geleden een 2de hands kocht van bijv. 4 jaar oud, dan moeten ze beginnen rekenen vanaf 76%. Dus na 3 jaar = nieuwprijs*0.76*0.82? Ha ja anders klopt je logica niet.
              Nee want zo reken je in totaal 3+4=7jaar degressie maar het maximum is 5.
              En het is geen cumulatieve degressie ! Het is een lineaire.

              Dus in jouw voorbeeld zal het volgens mij op die occasie van 4 jaar 3 jaar later 70% van de oorspronkelijke nieuwprijs zijn excl korting inclusief btw.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                Wie is eigenlijk bevoegd minister/staatssecretaris?
                niemand?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                  Ik denk dat het anders zal zijn

                  Volgens mij:

                  Nieuwwagen: catalogus prijs met opties en btw zonder korting + de jaren nadien degressief tot 70 % van hun catalogus prijs

                  Nieuwwagen gekocht maar nu al paar jaar oud of al afgeschreven:
                  catalogus prijs met opties en btw zonder korting en nu direkt af te trekken degressief tot 70 % van hun catalogus prijs volgens hun ouderdom

                  Occasie wagens: blijft faktuur prijs zonder degresiviteit aangezien normaal gezien een occasie wagen al vanaf 2 jaar al 30 procent van zijn waarde verloren is en dus al automatisch op 70 procent zit.

                  Dat is mijn theorie. Volens mij is die aanpassing gebeurd om 2 redenen: om de onrechtvaardigheid een stuk weg te werken van wagens die al afgeschreven zijn maar toch nog aan nieuwwaarde zouden worden belast en om te vermijden dat er fraude zou zijn met wagens en hun eigenaars die niet bij machte zijn om hun originele faktuur te bekomen.
                  zo versta ik het ook eigenlijk...

                  Comment


                  • ze weten in brussel goed genoeg dat als ze factuurprijs voor een 2e hands gaan aanvaarden dat er gigantisch veel geknoeid gaat worden met facturen. Ik vrees voor de originele nieuwwaarde van destijds als maatstaf zal gehanteerd worden voor 2e hands min het aantal jaren x 6%.
                    John Crombez zei deze morgen in 'De Ochtend' op radio 1 : we willen een gelijke behandeling voor alle mensen, dus ook diegene die een 2e hands wagen kochten

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                      Ik vrees voor de originele nieuwwaarde van destijds als maatstaf zal gehanteerd worden voor 2e hands min het aantal jaren x 6%.
                      Ik vrees het ook. Facturen moet je ook maar 7 jaar bewaren. Dus van autos ouder dan 7 jaar hoeft er zelfs geen factuur meer te bestaan.
                      (er zijn uitzonderingen, als je een machine afschrijft op bv 10j, moet je de facturen ook best zo lang bewaren. Maar is niet het geval voor een auto)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                        niemand?
                        Wathelet

                        CDH

                        één van de drie koningen uit het oosten dus

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                          Volens mij is die aanpassing gebeurd om 2 redenen: om de onrechtvaardigheid een stuk weg te werken
                          Hahaha

                          Aanpassingen om onrechtvaardigheid weg te werken ?

                          Nee, om misbruiken, achterpoortjes, etc tegen te gaan.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Wabe Bekijk Berichten
                            zo versta ik het ook eigenlijk...
                            Jullie verstaan het mis. Er is geen onderscheid tussen nieuw en okkazie. Berekening is voor beide op basis van de nieuwprijsfactuur en is degressief.

                            Verstuurd van mijn Nexus One met Tapatalk

                            Comment


                            • De Tijd. http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...52335-3136.art

                              BEDRIJFSWAGENS

                              Het kwam ook tot een compromis over de bedrijfswagens. De regering besliste bij de opmaak van de begroting bedrijfswagens voortaan te belasten op basis van de CO2-uitstoot en de catalogusprijs. Maar al snel was het achterpoortje van de tweedehandswagen ontdekt. Zo kan men bijvoorbeeld een jonge tweedehandswagen kopen en daardoor de extra belasting vermijden. Want de prijs van een dergelijke wagen ligt fors lager dan een nieuwe. Een luxewagen van enkele maanden oud wordt vaak verkocht met een korting tot 25 procent.

                              Maar daar steekt de regering dus een stokje voor. Het eerste jaar wordt een tweedehandswagen belast als een nieuwe wagen. Daarna zakt de cataloguswaarde elk jaar met 6 procent, waardoor ook de belasting jaarlijks zal dalen. De liberalen wilden daar pas mee instemmen, als dezelfde regeling zou gelden voor nieuwe bedrijfswagens. Na enig politiek duw-en-trekwerk werd daar gisteravond ook op afgeklopt.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                                Jullie verstaan het mis. Er is geen onderscheid tussen nieuw en okkazie. Berekening is voor beide op basis van de nieuwprijsfactuur en is degressief.
                                En waar haalt men die nieuwprijsfactuur? Of gaat men lijsten gebruiken zoals in NL?

                                Comment


                                • Zo moeilijk zal het ook niet zijn om de originele factuur te bekomen... elke wagen is ooit buitengereden bij de dealer en die zal die facturen wel moeten bijhouden , op basis van de chassisnummer zal de importeur ook wel weten via welke dealer hij verkocht is... en eigenlijk moet het niet eens zo moeilijk zijn, want de importeur weet waarschijnlijk voor welke prijs hij indertijd is binnengekomen.

                                  Mijn conclusie blijft dezelfde dan tientallen pagina's geleden: gewoon zien dat de CO2 die op uw roze kaart staat niet te hoog is (en die is het laagste bij nieuwe modellen)... ik zeg bewust roze kaart want in praktijk is het uw rechtervoet die de uitstoot bepaalt

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door 911PJ Bekijk Berichten
                                    Pure schande ! Een voertuig verminderd boekhoudkundig 20 à 25% per jaar al naargelang welke afschrijving je gebruikt. Volgens onze ministers is een auto dus pas op 16,6 jaar effectief afgeschreven !
                                    Iedereen weet dat 6% het eerste jaar een complete grap is aangezien een auto al 20% minder waard is de dag dat je ermee buiten rijdt, al was het maar de BTW die je kwijt bent !
                                    Het gaat hier over het VAA, niet (enkel) over de boekhoudkundige waarde. Het VAA is het voordeel dat je geniet doordat je de wagen privé mag gebruiken, zonder dat je de wagen privé moet aankopen (nieuw of tweedehands), zonder dat je privé de verkeersbelasting moet betalen, de verzekering, het onderhoud, de brandstof, ...

                                    Comment


                                    • Elke autohandelaar heeft toch ook een boekje om de overnamewaarde te bepalen? Dus zo moeilijk kan dat niet zijn...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door newlook Bekijk Berichten
                                        Elke autohandelaar heeft toch ook een boekje om de overnamewaarde te bepalen? Dus zo moeilijk kan dat niet zijn...
                                        Maar staat daar de nieuwprijs in met alle opties?

                                        Comment


                                        • Voor degenen die moeilijk willen doen 3 cijfers:

                                          309 %

                                          Daarna zal rap de cataloguswaarde / factuur gevonden worden... EDIT: of een minnelijke schikking hierover

                                          Zo zal het gaan mijn inziens.
                                          Last edited by newlook; 25/01/2012, 11:12.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X