Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nog eentje : Tweedehands auto gekocht bij dealer die nu failliet is. Fijne zoektocht...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door newlook Bekijk Berichten
      Maar daar steekt de regering dus een stokje voor. Het eerste jaar wordt een tweedehandswagen belast als een nieuwe wagen. Daarna zakt de cataloguswaarde elk jaar met 6 procent, waardoor ook de belasting jaarlijks zal dalen. De liberalen wilden daar pas mee instemmen, als dezelfde regeling zou gelden voor nieuwe bedrijfswagens. Na enig politiek duw-en-trekwerk werd daar gisteravond ook op afgeklopt.
      Ongelofelijk: ik ben de liberalen eens dankbaar voor iets!

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
        Hahaha

        Aanpassingen om onrechtvaardigheid weg te werken ?

        Nee, om misbruiken, achterpoortjes, etc tegen te gaan.
        Je draait het om. Moest de totale belastingdruk in dit land wat draaglijker zijn, het zou verdorie niet nodig zijn om achterpoortjes te zoeken!

        Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
        Jullie verstaan het mis. Er is geen onderscheid tussen nieuw en okkazie. Berekening is voor beide op basis van de nieuwprijsfactuur en is degressief.

        Verstuurd van mijn Nexus One met Tapatalk
        En wat is dan volgens jou dan de nieuwwaarde van:
        -alfa-beemer zijn 17 jaar oude 7-serie
        -xaverius zijn pre-productiemodel dat nooit in de catalogus stond
        -mijn gebuur zijn Nissan Skyline gtr (nooit in België geleverd geweest)
        ?
        en zo zijn er nog tig gevallen...

        2.0 JTDm

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
          Je draait het om. Moest de totale belastingdruk in dit land wat draaglijker zijn, het zou verdorie niet nodig zijn om achterpoortjes te zoeken!



          En wat is dan volgens jou dan de nieuwwaarde van:
          -alfa-beemer zijn 17 jaar oude 7-serie
          -xaverius zijn pre-productiemodel dat nooit in de catalogus stond
          -mijn gebuur zijn Nissan Skyline gtr (nooit in België geleverd geweest)
          ?
          en zo zijn er nog tig gevallen...

          Iemand een idee hoe ze dit in NL doen? Daar bestaat soorteglijk systeem en werkt dat al jaren, de zg bijtelling...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
            Ik speelde met het idee om mijn E-klasse te verkopen en een 25 jaar oude Mercedes S-klasse te kopen (bijna geen wegenbelasting en verzekering).
            Maar als ze met minimum 70% van de cataloguswaarde (waar ga ik die vinden) gaan werken, wordt ook dat minder interessant.
            Met zo een constructie betaal je mss weinig VAA, maar aan de andere kant hebben ze u toch serieus liggen qua confort, veiligheid, prestaties, verbruik, enz.

            Ik zou nog niet willen dood liggen in een S klasse van 25 jaar oud!

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
              En wat is dan volgens jou dan de nieuwwaarde van:
              -alfa-beemer zijn 17 jaar oude 7-serie
              -xaverius zijn pre-productiemodel dat nooit in de catalogus stond
              -mijn gebuur zijn Nissan Skyline gtr (nooit in België geleverd geweest)
              ?
              en zo zijn er nog tig gevallen...

              Efkens raden: het zal aan U zijn (of uw boekhouder) om de VAA correct te bepalen.
              Daarna bij ev. dispuut belastingcontrole: ofwel schikking of 309% aan uw broek.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                Je draait het om. Moest de totale belastingdruk in dit land wat draaglijker zijn, het zou verdorie niet nodig zijn om achterpoortjes te zoeken!
                Ik sta volledig aan uw kant en helemaal akkoord!
                Maar de regering die een maatregel neemt voor de onrechtvaardigheid aan te vechten ? Daar droom ik zelfs niet meer van. Hun beweegredenen zijn puur "hoe kunnen we nog meer cashen". Niks anders.
                Hier belasten we op het verleden. Men koopt een auto op het bestaande belastingsstelsel en een jaar later wordt alles belast op een totaal andere exponentiele formule waarin de parameter prijs zit. Dat is pas onrechtvaardig.
                Nee, dat willen ze niet wegwerken.
                Ze willen tegengaan dat wij oplossingen bedenken.

                In mijn handtekening staan nog altijd 2 rekentools voor perfect legale oplossingen te vinden.

                Comment


                • Grappig, doet de regering een toegeving tot 30% en zit alweer iedereen op zijn paard. Dan zullen we die toegeving maar niet doorvoeren zeker.

                  Verder vind ik het normaal dat iemand die met een identieke auto rijdt als mezelf net evenveel betaald, of die nu 2de hands of nieuw gekocht is.

                  Verder lijkt het me ook normaal dat VAA lineair verrekend wordt met de waarde van de wagen. Maar oude wagens worden hier inderdaad wel hoog in waarde geschat. Maar nu doet de regering eens eindelijk iets om de economie te stimuleren (oude vervangen door nieuwe) en is het weer niet goed.

                  Comment


                  • Als men de leeftijd van de wagen ook meeneemt in de berekening, dan is dit voor mij momenteel een meevaller. Mijn leasekrel is twee jaar oud en zakt dus enigszins in waarde.

                    Echter, heel correct is het in feite toch niet. Of mijn leasewagen nu nieuw is, of 4 jaar oud is, het voordeel dat ik van die wagen heb blijft toch gelijk? Ik rij op kosten van mijn werkgever, het kost me in feite niets. In tegendeel, hoe ouder de wagen, hoe meer ik eigenlijk uitspaar, want de ouderhoudskosten stijgen naargelang de wagen meer kilometers heeft. Die kosten moet ik op dat moment dan niet persoonlijk dragen, maar worden gedragen door mijn werkgever.

                    Een zelfstandige die een wagen koopt op de zaak, zal dit natuurlijk anders zien.

                    Comment


                    • Nu komt de aap pas echt uit de mouw!
                      Wat er fundamenteel verkeerd zit aan die belasting, is dat het een zuivere afgunstbelasting moet zijn.
                      Die auto MOET en zal kleiner worden, subiet halen ze nog de Trabant voor ons van stal!

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                        Ongelofelijk: ik ben de liberalen eens dankbaar voor iets!
                        voor wat? Dit is dikke zever. Een 10 jaar oude okkazie zal aan 100% belast worden als ge die koopt en het wordt pas daarna degressief (zie artikel van de tijd). Je start dus altijd aan 100%, oud of nieuw!!!!

                        Comment


                        • Voor mij is het ook een meevaller: mijn 5 series zit in de zaak en is bijna 5 jaar oud en al afgeschreven en nu krijg ik toch 30% korting ipv belast te worden aan de nieuwprijs van 5 jaar geleden.

                          Mensen die hun faktuur niet vinden kunnen nog altijd beslissen hem prive te maken e en met een beetje geluk krijgen ze nu nog een hogere km vergoeding 0.25 euro/km ipv 0.15 euro/km zolang ze hem houden.

                          Ik sluit ook niet uit dat de grote merken mits betaling 100 euro ofzo u een attest gaan kunnen geven waar de waarde van de auto mee kan bepaald worden nieuw op basis van chasis nr waar ze nu al databases van bijhouden. Bij de meeste merken kan je op basis van chasis nr een volledige optielijst bekomen ook van buitenlands ingevoerde wagens.. Zo kunnen de hoofdverdelers er nog wat aan verdienen en is er geen discutie.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                            voor wat? Dit is dikke zever. Een 10 oude okkazie zal aan 100% belast worden als ge die koopt en het wordt pas daarna degressief (zie artikel van de tijd). Je start dus altijd aan 100%, oud of nieuw!!!!
                            nah... ik denk dat dat een beetje dubbelzinnig geformuleerd staat in het artikel van de tijd.. het ging daar denk ik over wagens van een paar maand oud, die al als 2de hands verkocht worden om het VAA naar beneden te krijgen met 25%. Als het echt zo zou zijn dat een tweedehands van een paar jaar oud belast wordt als een nieuwe, dan scheelt er echt wel iets, maar zooooooo lomp zullen ze daar in de wetstraat ook weer niet zijn denk ik.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                              voor wat? Dit is dikke zever. Een 10 oude okkazie zal aan 100% belast worden als ge die koopt en het wordt pas daarna degressief (zie artikel van de tijd). Je start dus altijd aan 100%, oud of nieuw!!!!
                              Denk ik niet.

                              "Zo kan men bijvoorbeeld een jonge tweedehandswagen kopen en daardoor de extra belasting vermijden."
                              v
                              v
                              v
                              " Het eerste jaar wordt een tweedehandswagen belast als een nieuwe wagen"

                              Ik lees jonge tweedehands (paar maand oud) wordt het eerste jaar belast als nieuw, dus iedereen wordt gelijk behandeld vlgs ouderdom wagen.

                              Comment


                              • Tja, ik kan geen 2ehandse leasen hoor. Ben geen zelfstandige, maar werknemer die leasewagen MOET nemen of naar dat budget kan fluiten.
                                Dus dat mijn Passat van 3,5j oud nu 3*6% minder belast gaat worden vind ik alleen maar goed.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                  Voor mij is het ook een meevaller: mijn 5 series zit in de zaak en is bijna 5 jaar oud en al afgeschreven en nu krijg ik toch 30% korting ipv belast te worden aan de nieuwprijs van 5 jaar geleden.

                                  Mensen die hun faktuur niet vinden kunnen nog altijd beslissen hem prive te maken e en met een beetje geluk krijgen ze nu nog een hogere km vergoeding 0.25 euro/km ipv 0.15 euro/km zolang ze hem houden.

                                  Ik sluit ook niet uit dat de grote merken mits betaling 100 euro ofzo u een attest gaan kunnen geven waar de waarde van de auto mee kan bepaald worden nieuw op basis van chasis nr waar ze nu al databases van bijhouden. Bij de meeste merken kan je op basis van chasis nr een volledige optielijst bekomen ook van buitenlands ingevoerde wagens.. Zo kunnen de hoofdverdelers er nog wat aan verdienen en is er geen discutie.
                                  volgens artikel van de Tijd niet. je begint aan 100% en wordt dan degressief. Als je dus een 5 jaar oude okkazie koopt begin je aan 100% en niet aan 70%!!! Iedere keer als die wagen verkocht wordt passeert de staat aan de kassa want de nieuwe eigenaar begint terug aan 100%!!!!!

                                  te zot voor woorden, ik zal dus pas kunnen genieten van die 70% VAA als ik nog 5 jaar rond rij met mijn 4 oude Audi!!!!!!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door DB7 Vantage Bekijk Berichten
                                    ..., hoe ouder de wagen, hoe meer ik eigenlijk uitspaar, want de ouderhoudskosten stijgen naargelang de wagen meer kilometers heeft. ....
                                    Lijkt me een rare hersenkronkel, hoe ouder mijn firmawagen, hoe meer voordeel! Heef me dan maar elk jaar een nieuwe wagen. ... Of moet ik de afschrijving (ware/ niet boekhoudkunddige) ook in rekening brengen...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
                                      volgens artikel van de Tijd niet. je begint aan 100% en wordt dan degressief. Als je dus een 5 jaar oude okkazie koopt begin je aan 100% en niet aan 70%!!! Iedere keer als die wagen verkocht wordt passeert de staat aan de kassa want de nieuwe eigenaar begint terug aan 100%!!!!!

                                      te zot voor woorden, ik zal dus pas kunnen genieten van die 70% VAA als ik nog 5 jaar rond rij met mijn 4 oude Audi!!!!!!
                                      lees jij eigenlijk wel wat wij posten?

                                      Comment


                                      • Een voorbeeld in VAA uitgedrukt:

                                        E KLASSE amg 2010 tweedehands gekocht
                                        Situatie tot gisteren:
                                        107 000 * 18% * 6/7= VAA van 16.508 of 1.376 per maand
                                        Situatie vandaag
                                        154 900 -12% *18% * 6/7: VAA van 21.031 of 1.753 per maand

                                        Plan eigenaar tot gisteren:
                                        C AMG coupé 2011 tweedehands
                                        Plan van gisteren:
                                        65 000* 18% * 6/7= VAA van 10.028of 836 per maand
                                        Dat plan vandaag:
                                        105 000 -6% *18% * 6/7: VAA van 15.288 of 1.269 per maand

                                        RESULTAAT:
                                        Megane RS lichte vracht.

                                        Die nieuwe regeling is dus een VERBETERING????????
                                        Zoals altijd kijken we allemaal naar onze eigen zak of op basis van afgunst en lees je IN MIJN GEVAL is het beter.
                                        Wel in mijn geval is het EEN PAK SLECHTER.

                                        Sorry mannen maar stel dat het bovenstaande voorbeeld werd uitgevoerd dan is dat gewoonweg rampzalig. Kan hij weer gaan verkopen.
                                        Een wet van 23 december wordt op 24 januari iets totaal anders.
                                        Nu is het wachten dat ze er nog een extra C02 taksje bijlappen, er zullen er dan wel altijd zijn die een voordeel doen zoals er hier sommigen nu victorie durven kraaien.
                                        Last edited by Jokke_vlo; 25/01/2012, 11:41.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          lees jij eigenlijk wel wat wij posten?
                                          liever niet.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X