Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    Het voordeel is natuurlijk meer dan alleen de aankoop van de wagen, dus in zekere zin moet er een onderlimiet zitten op de catalogusprijs in de berekening van het VAA. Uiteraard is dan weer ook daar de vraag wat redelijk is en wat niet ... Jij kan een E AMG kopen voor de prijs van mijn Touran, maar jouw voordeel zal toch groter zijn (taksen,onderhoud,verbruik), lijkt mij duidelijk, niet? De vraag is natuurlijk hoeveel ...



    Tgoh eigenlijk zijn er al 3 maand geen duidelijke regels, daarom snap ik ook niet dat er hier al mensen aan het kopen en verkopen zijn gegaan ...
    Omdat het inging op 1 januari, en we zijn al de 25de. Dus lijkt me van goed beheer te zijn van dan de nummerplaten van een onbetaalbare VAA auto in te leveren voor 1 jan.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
      Idd, en ook niet meer dan logisch.

      Het enige dat ik nu nog vind is dat ze deze VAA afbouwen in functie van de afschrijving.

      Mijn 530d kost volgens de nieuwe berekening € 380,- per maand. Na 5 jaar zal deze nog steeds € 380,- kosten. Iemand die echter een 530d koopt van 5 jaar oud aan (bijvoorbeeld) 40% van de nieuwwaarde, die betaalt dan ook slechts 40% van deze € 380,-. Logisch is dat toch niet...

      Ik vind dat ze een formule moeten uitdokteren waarbij een constante is in de gebruikskost (afhankelijk van de CO2) en dat de factuurwaarde wordt afgeschreven over 5 jaar. Zo zal het toch interessant blijven om nieuwe wagens te kopen, temeer nieuwe wagens een lagere CO2 hebben.
      Ze hebben blijkbaar mijn post goed gelezen...
      OO 00 OO

      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

      Comment


      • Iedereen van ons gaat betalen, de ene (wat/veel) meer, de andere (wat/veel) minder.
        Dit op alles .

        Maar ik wil wel hetzelfde % betalen, niet minder, ook niet meer, dan vb een electrabel, een arcelor, ... rechtvaardig toch, het gelijkheidsprincipe?


        Terugkomend op de bedrijfswagens, hoe gebeurt de (ver)rekening voor de A8 van onze ministers, (met of zonder chauffeur) met deze nieuwe regeling. Was die vermeende ,oeps foutje, loonsverhoging om reeds te anticiperen ?
        Iemand die hiervan op de hoogte is?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door nitroglycerine Bekijk Berichten
          Onzin! Kijk eens wat je zelf schrijft: VAA is niet exponentieel maar lineair met de prijs. Dat dure wagens meestal ook veel CO2 (ook lineair maar geplafoneerd) hebben waardoor de combinatie een zeer sterke stijgende curve is(door de combo niet lineair maar boven het plafond opnieuw lineair ) , is een ander kwestie. Alles voor het milieu hé
          VAA is wel degelijk exponentieel, omdat prijs en CO2 statistisch zeer afhankelijk zijn. Ze hebben meer dan lineair verband.
          Ja, CO2 wordt afgetopt, maar prijs niet. De aftopping in CO2 zit dermate ver dat het voor 99.9% van de firmawagens niks uitmaakt.

          Wagens > 150g die meer dan 40.000 euro kosten zien VAA tussen x3 en x10 gaan. Als het lineair was ging alles x1.2 of x1.5

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
            Iedereen klaagt dat privé en zakelijk strikt gescheiden moet blijven en dat we ons dus geen 'toy' op de zaak mogen aanschaffen vergeten dat de ZAAK gestart werd met PRIVE geld.

            Ik zie nergens een regeling staan die mij de kans geeft om mijn 16K kosteloos uit de zaak halen of mijn vader zijn 75K kosteloos uit de zaak mag halen?

            Geen prive investering = geen zaak.
            Maar owee als je geld uit je zaak haalt of uw een dure auto aankoopt ...want dat is profiteren?
            Mijn volstort kapitaal krijg ik NOOIT terug maar ik mag wel privé de gevolgen dragen van een zaak gestart te hebben.

            Laat mij allemaal niet lachen.

            De een zijn dood, is de andere zijn brood. En binnen een paar jaar nog meer geklaag van mijn generatie of mijn toekomstige kinderen dat er geen werk is. Mijn vader is vandaag gestart met het stopzetten van zijn NV en verhuist naar het buitenland op pensioen, want waarom nog werken?. Mijn 2 broers wonen al in het buitenland, ik, sjah, ik tel de dagen af tot ik kan verhuizen.
            Juridisch gezien is je uitleg complete zever. Je zaak zit in een vennootschap. Je volstort kapitaal is er voor je schuldeisers. De rest van je kapitaal van voor de oprichting vennootschap blijf je behouden en kan je belastingvrij er terug uitnemen. De winst die je maakt in je vennootschap en waarop je vennootschapsbelasting betaald hebt, blijft in je vennootschap. Dat kan je er ook uithalen met een (super)dividend. De reden waarom je een wagen koopt op je zaak en niet privé, is net om die extra belasting nog is te vermijden.

            Comment


            • 'k Vraag me af waarom ze die regels niet gewoon duidelijk maken.
              Nu kun je ze interpreteren maar ben je nog niet zeker :s
              Nieuwe wagen simpel: catalogusprijs blabla - (jaar x 6)
              Tweedehands?
              Catalogusprijs blabla - (jaar x 6)
              Is dit jaar hier de leeftijd van de auto (eerste inschrijving dus) of telt dit vanaf jij hem koopt?
              1ste geval: auto 4 jaar oud (nieuw of 2de hands) kost evenveel aan VAA
              2de geval: auto 4 jaar oud - nieuw interessanter geworden dan occasie zelfde leeftijd

              Ik had nu bij aankoop rekening gehouden met nieuwprijs, gelukkig maar goed, 't is en blijft wagen van 4 jaar oud met 80.000 km dus wil ik 1ste geval...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                VAA is wel degelijk exponentieel, omdat prijs en CO2 statistisch zeer afhankelijk zijn. Ze hebben meer dan lineair verband.
                Zit waarheid in, maar ook weer niet helemaal.
                Toon mij een hybride voor 25.000€. Vind je niet, omdat hybride techniek nog te duur is.
                Kijk naar Lexus: waar hebben ze eerst hybride op toegepast? Op de grote terreinwagens en de limousines, de duurste dus.
                Mercedes E komt eraan met 109g CO2 uitstoot.
                Ander voorbeeld: Citroën DS5: met 2.0 HDI 129g, met Hybrid4 99g. De meerprijs van de hybride wordt meermaals gecompenseerd door de lagere CO2.

                Dus soms kan het net lonen om een duurdere wagen te nemen die een lagere CO2 uitstoot heeft. En die zijn er genoeg.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                  Wel vind ik deze nieuwe regel correcter.
                  Als je een tweedehands wagen koopt, dan heb je het voordeel dat je minder geld moet uitgeven. Qua gebruik zal de kostprijs echter hetzelfde zijn dan van iemand met een even oude wagen die nieuw werd aangekocht.

                  Neem nu onze M3.

                  Cataloguswaarde: € 90.000,-
                  Tweedehands waarde vandaag: € 45.000,-

                  Het was toch niet correct dat iemand die nu naast mij staat aan de rode lichten met een tweedehands M3, effectief maar voor de helft belast wordt. Met deze nieuwe regelgeving betalen we exact evenveel voor het gebruik. Enkel heb ik dieper in mijn portemonnee moeten tasten om 'm aan te schaffen. Veel eerlijker...
                  't Is veel eerlijker dat je 90.000 euro mag inbrengen en den andere maar 45.000 en evenveel belasting moet betalen.

                  Vind het als straf dat deze maatregel van de socialisten komt, want het verschil tussen arm en rijk is bij deze weer groter gemaakt.

                  Comment


                  • Het probleem is dat, ipv te besparen, de regering steeds geldhongeriger wordt...

                    Als je als gezin er financieel niet komt, moet je zien dat je minder UITGEEFT...
                    Een bedrijf dat er niet komt, moet ook minder UITGEVEN (mensen op straat maw!) ...

                    Een regering die er niet komt .... wel die zuigt gewoon de werkende mens meer uit...
                    Alles heeft z'n grenzen....
                    De wagen is de melkkoe van de staat geworden, maar ik zie dit niet gereflecteerd in de staat van ons wegennet!

                    We hebben hier 4 regeringen (federaal, waals, vlaams, duits), allemaal bijgestaan door een veel te groot peleton ambtenaren... die kosten ook bakkenvol geld..
                    4 regeringen, en dat voor 10miljoen mensen...
                    In New York, daar wonen bijna 20 miljoen mensen... en dat wordt daar allemaal geregeld door 1 burgemeester een een handvol 'schepenen' !!!! Dat zou ook al wat schelen in de kosten hoor...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Zeratul Bekijk Berichten
                      Pas op, dat is het volgende: belasting op al wie belasting ontduikt door geen auto te hebben.
                      Voordeel in natura voor het niet aangerekend krijgen van een voordeel in natura op je auto.
                      Dat doen ze al met het kadastraall inkomen van een woning.
                      Belasting op de huurinkomsten die je zou hebben als je het verhuurt, maar die inkomsten heb je niet omdat je er in woont.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                        Het is niet zo dat het nu niet belast werd.

                        Het wordt alleen nog disproportioneel hoger belast!
                        Is het nieuwe systeem disproportioneel of het oude? Of is het ene meer disproportioneel dan het andere?

                        Ik ging van een Clio (inloopwagen) naar een Passat met meer dan 140g C02 en op mijn loonbrief hadden we het over nog geen 20 euro per maand verschil. Is dat proportioneel?

                        Wat is de kost op een jaar voor een Porsche GT3 af te schrijven en op de baan te houden?

                        Vanuit een standpunt van een privépersoon lijkt mij dat allemaal best redelijk. Uiteraard als je zowel het petje van werkgever als werknemer draagt dan vervaagt die grens privé-werk sneller.

                        En uiteraard valt er niets goed te zeggen over de manier van invoeren en de feitelijke verhoging van onze veel te hoge loonlast
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • Ik heb even een andere vraag: hoe wordt de VAA van je loon afgetrokken?

                          In mijn situatie: Passat 2.0 TDI met 156g CO2.
                          Op mijn loonbrief stond in december helemaal onderaan "voordeel wagen -154€".
                          Als ik dan opnieuw ging berekenen tot gisterenavond zou er 315€ staan. (nu kennelijk 258€)
                          Nu zeggen echter veel mensen dat dit een brutto bedrag is en dus aan ongeveer 53,9% belast wordt. Maar dan komt het eerst bij mijn brutto loon, belastingen berekenen en dan gaat het er weer af. Bij mijn loonbrief staat er echter bovenaan niets.
                          Bij mijn vorige werkgever was het inderdaad zo.

                          Kerel van de garage zei dat hij inderdaad wist dat er 2 manieren waren. Hoe die van mij dan net werkte wist hij niet.
                          Gaat daar bij mij nu -315€ staan of 53,9% van 315, of nog iets anders?
                          Op het werk durven ze hierover ook nog niet te communiceren...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                            Wel vind ik deze nieuwe regel correcter.
                            Als je een tweedehands wagen koopt, dan heb je het voordeel dat je minder geld moet uitgeven. Qua gebruik zal de kostprijs echter hetzelfde zijn dan van iemand met een even oude wagen die nieuw werd aangekocht.

                            Neem nu onze M3.

                            Cataloguswaarde: € 90.000,-
                            Tweedehands waarde vandaag: € 45.000,-

                            Het was toch niet correct dat iemand die nu naast mij staat aan de rode lichten met een tweedehands M3, effectief maar voor de helft belast wordt. Met deze nieuwe regelgeving betalen we exact evenveel voor het gebruik. Enkel heb ik dieper in mijn portemonnee moeten tasten om 'm aan te schaffen. Veel eerlijker...
                            Hoeveel gaat de mens die em van u koopt nu moeten betalen indien hij uw M3 op zijn zaak zet? Uw wagen is 3 jaar oud ongeveer? Jij zou indien nieuw vaa betalen 90.000 euro

                            Is dat vaa berekend op 90.000 euro en mag hij dan het eerste jaar belast worden op 90.000 - 3 x 6% (want de wagen is 3 jaar oud)= min 18 %

                            of is dat vaa berekend op 90.000 euro het eerste jaar net zoals een nieuwe en mag hij dan het 2de jaar van bezit 90.000 - 6% aftrekken voor de VAA? = min 6%



                            In het tweede geval heb je gelijk betaal je evenveel maar in het eerste geval niet en dat vind ik net nog onduidelijk

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                              Wrong, het is gewoon de waterton (geen druppelke meer) die de al verzopen emmer doet overlopen.
                              Als je als ondernemer van alles hebt opgegeven (BV sociaal vangnet, vakantieregeling, 13e maand, vakantiegeld, vrije tijd, privé geld investeren, etc) en je mag bij enig succes niet eens jezelf een plezierke doen, of dat nu een leuke auto, een boot, een mooi huis, ... is, waarom zou je dan nog ondernemen?
                              Jokke vertelde het hier onlangs nog, fiscus die hem mega boetes aansmeert omwille van een stomme laptop, stakende werknemers, oneerlijke concurrentie uit buitenland, ...

                              Mijn investeringsplannen van een paar miljoen zijn alvast klaar voor de shredder.
                              Met die stunt van gisteren gaat mijn nieuw speelgoed ook buiten. En ik kijk alvast HEEL hard naar oplossingen via het buitenland. Trop is trop.

                              Iedereen, jokke, ikke, BMWMB, alle ondernemers hebben geen ENKEL probleem om belastingen te betalen, maar hou de tarieven normaal, zorg dat ondernemen beloond wordt, en gun de harde werkers ook eens iets...

                              Ik denk dat ik naar het oostblok trek, daar hebben ze hun communistische periode gelukkig achter de rug.

                              Benieuwd wat 't gaat geven als er ineens duizenden KMOs sluiten.

                              Jokke, ik zal u een fabriek zoeken maat, met veel tarmac er rond, en we schrijven onze karren ginder in ;-)
                              Schrijf me maar in in kom mee !
                              Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                              Comment


                              • Iemand Michel van de fma Kontrimo gezien deze week?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                  3 opties:

                                  a) betalen
                                  b) inbinden
                                  c) verhuizen
                                  Zoals reeds eerder gezegd hebben ze op het werk voor optie C gekozen en staan alle werknemers op straat. Oei de werkenemers doen moeilijk? OK even boekhouder bellen en boeken laten neerleggen. Bedrijf is toch al leegezogen. Dan maar de vakbond de hulp inroepen? Is een klein bedrijf en daar kan de vakbond ook niets aan verdienen. Dus die reageren niet. Mijn vrouw en ik zien het nu even niet echt meer zitten. Hopelijk vind ik snel ander werk, al is het achter de vuilkar gaan staan. Alles zal goed zijn om de rekeningen betaald te krijgen. Of zelf voor de optie C gaan en vertrekken uit dit apeland. Ik hoop enkel nog dat er iemand zo doorgedraaid wordt dat hij of zij een bom op de wetstraat gaat smijten. Van mij mogen ze die Di Rupo en De Croo aan de hoogste boom ophangen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                    't Is veel eerlijker dat je 90.000 euro mag inbrengen en den andere maar 45.000 en evenveel belasting moet betalen.
                                    Die 90.000 heeft betaald heeft ook al het dubbel aan BTW afgedragen.
                                    OO 00 OO

                                    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                      Juridisch gezien is je uitleg complete zever. Je zaak zit in een vennootschap. Je volstort kapitaal is er voor je schuldeisers. De rest van je kapitaal van voor de oprichting vennootschap blijf je behouden en kan je belastingvrij er terug uitnemen. De winst die je maakt in je vennootschap en waarop je vennootschapsbelasting betaald hebt, blijft in je vennootschap. Dat kan je er ook uithalen met een (super)dividend. De reden waarom je een wagen koopt op je zaak en niet privé, is net om die extra belasting nog is te vermijden.

                                      Als ik puur het volstort kapitaal stort voor een eenmanszaak, 16K, moet jij mij even uitleggen hoe ik dat kapitaal eruit kan halen.

                                      dat kapitaal wordt aan het werk gezet en creëert winst, dat de winst in de zaak blijft, tot daaraan toe. Maar dan mag ik ook mijn kapitaal terugvorderen zonder belastingen erop te betalen
                                      Hier stond eens mijn auto vermeld.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                        Juridisch gezien is je uitleg complete zever. Je zaak zit in een vennootschap. Je volstort kapitaal is er voor je schuldeisers. De rest van je kapitaal van voor de oprichting vennootschap blijf je behouden en kan je belastingvrij er terug uitnemen. De winst die je maakt in je vennootschap en waarop je vennootschapsbelasting betaald hebt, blijft in je vennootschap. Dat kan je er ook uithalen met een (super)dividend. De reden waarom je een wagen koopt op je zaak en niet privé, is net om die extra belasting nog is te vermijden.
                                        Akkoord.

                                        Misschien doelde fblade specifiek op het feit dat je het volstort kapitaal enkel kan terugkrijgen bij liquidatie, hoewel je die wel mogelijks privé opgehoest had.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                                          Zoals reeds eerder gezegd hebben ze op het werk voor optie C gekozen en staan alle werknemers op straat. Oei de werkenemers doen moeilijk? OK even boekhouder bellen en boeken laten neerleggen. Bedrijf is toch al leegezogen. Dan maar de vakbond de hulp inroepen? Is een klein bedrijf en daar kan de vakbond ook niets aan verdienen. Dus die reageren niet. Mijn vrouw en ik zien het nu even niet echt meer zitten. Hopelijk vind ik snel ander werk, al is het achter de vuilkar gaan staan. Alles zal goed zijn om de rekeningen betaald te krijgen. Of zelf voor de optie C gaan en vertrekken uit dit apeland. Ik hoop enkel nog dat er iemand zo doorgedraaid wordt dat hij of zij een bom op de wetstraat gaat smijten. Van mij mogen ze die Di Rupo en De Croo aan de hoogste boom ophangen.
                                          . Wat een kutzooi, Ampire. Veel succes met je zoektocht naar nieuw werk!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X