Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
wat een hoop gezeik over al dan niet zelfstandig zijn.
Zelfstandige, als 't je niet aanstaat ga in loondienst en rij vanaf dan in een kale Passat.
Bediende, als 't je niet aanstaat wordt zelfstandige en dop je eigen boontjes!
1000 km op een dag, tijdens de rit klantencalls doen, daarbij nog enkele uren vergadering, da's een doordeweekse werkdag van zo'n 12 tot 16 uur. Wel, dan is bvb een 5-serie niet teveel! diegene die daar anders over denkt moet maar eens een weekske meegaan. 't zal hem nogal tegenvallen, dat kan ik garanderen.
Die extra uren btw, zijn niet betaald. De doorsnee bureaukraat, ambtenaar of fabriekarbeider zou al gelijk beginnen staken bij het idee alleen al.
En nu komt daar dus nog bovenop dat we zelf een deel van de kosten van ons werkmateriaal moeten gaan betalen. Sommige snappen het dus echt niet!
Okee, voor diegene die werkschoenen dragen. Als je die thuis eens een keer zou gebruiken om in de tuin een boom om te doen, dan is dat privégebruik. Awel, daar moet je dan VAA op betalen. De VAA wordt berekend op als een % van je schoenmaat vermenigvuldigd met de cataloguswaarde van die schoen (zonder korting uiteraard). Als er steunzolen inliggen worden die bij de cat waarde bijgeteld.
Kleine geruststelling, volgend jaar wordt dat voordeel wel 6% minder belast, zolang je geen nieuwe koopt natuurlijk.
Legio voorbeelden zat hoor! denk er maar eens over na.
Uwen BMW is er te veel aan voor de afgunstige Belg.
wat een hoop gezeik over al dan niet zelfstandig zijn.
Zelfstandige, als 't je niet aanstaat ga in loondienst en rij vanaf dan in een kale Passat.
Bediende, als 't je niet aanstaat wordt zelfstandige en dop je eigen boontjes!
Het moet voor iedereen haalbaar blijven... Ga jij slaafs alle regeltjes volgen ?
Den brave vlaming zeker ? Waar zit die leeuw ? Uw reactie is zeer kortzichtig....
Echte ondernemers en werknemers doppen hun eigen boontjes ! De ene al beter dan de andere. De tijd dat alleen zelfstandigen goed verdienen is reeds lang voorbij !!!
Maar waarom zou de ene betere voordelen moeten hebben tov. de andere ?
Ben je als arbeider minder dan een bediende ?
Ben je als zelfstandige minder dan een ambtenaar ?
...
Ik wel iet tegen hen (bediende of zelfstandige) die hier hun worst case cenario uit de doeken komen doen en zo willen aanduiden dat zij weer het grote slachtoffer zijn.
Als er hier mensen aanduiden dat onder de nieuwe regels ze plots onder de zwaarste belastingsschalen vallen puur op wat de fiscus meent hun VAA te zijn, dan heb ik zeker begrip voor die mensen, zeker omdat ze hun beslissing genomen hebben onder voorgaande wetgeving, en er geen overgangsregeling is.
Terwijl er toch wel oplossingen voor te bedenken zijn.
De oplossingen zijn eenvoudig: weg met de dure auto, of weg met de firma naar het buitenland. In beide gevallen vist de overheid, en bijgevolg ook u, achter het net om die 200 miljoen dicht te rijden. En honderden miljoenen gemiste BTW-inkomsten. Inkomsten die dienden om de gaten in de begroting qua onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid en pensioenen dicht te rijden. En wees er maar zeker van dat alle Belgen die België verlaten, niet meer terugkomen.
Toch heel vreemd hoe sommigen hier zo afgunstig zijn van anderen hun wagen.
Ik ben zelf een werknemer en heb een Mercedes E-klasse als firmawagen (Europees fleetcontract met 19% korting). Door de nieuwe regeling (belast op cataloguswaarde) gaat me vanaf nu heel wat meer kosten.
Mijn leasecontract loopt nog 2 1/2 jaar, dus de wederbeleggingsvergoeding is nog te hoog om het contract te kunnnen opzeggen.
Ik kan inderdaad mijn werk ook doen in een VW Polo en veel minder betalen. Maar wat sommigen hier niet willen snappen, is dat die E-klasse deel uit maakt van mijn loonpakket.
Op het einde van de maand at ik er geen boterham meer door, maar die grotere wagen is wel een teken van appreciatie van de werkgever.
Door in de toekomst met een kleinere wagen te gaan rijden, wordt onrechtstreeks aan mijn loonpakket geraakt. Wanneer ik met een grotere wagen blijf rijden, wordt rechtstreeks aan mijn loonpakket geraakt door de fiscus. Dus verliezen doe je sowieso.
De werkende Belg (werknemer en zelfstandige) wordt gewoon weer eens genaaid.
Als er hier mensen aanduiden dat onder de nieuwe regels ze plots onder de zwaarste belastingsschalen vallen puur op wat de fiscus meent hun VAA te zijn, dan heb ik zeker begrip voor die mensen, zeker omdat ze hun beslissing genomen hebben onder voorgaande wetgeving, en er geen overgangsregeling is.
Iemand zin om naar het Grondwettelijk Hof te stappen wegens schending van het vertrouwensbeginsel als beginsel van behoorlijke wetgeving?
Kunnen we als burger geen motie van wantrouwen tegen de regering indienen?
----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver 2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
-------------------------------------------------------------------------------------------- It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Toch wel jammer dat de vele zelfstandigen hier hun 'slechte' imago alleen maar bevestigen. Terwijl ik hier zie dat vele werknemers al op zoek zijn naar betaalbare alternatieven (hybride, of downsized eco versies). Wie doet dan de economie draaien? Het komt bij mij zeer kinderachtig over: Mijn dikke BMW of niets, lijkt me: ikke ikke ikke en de rest kan stikke (letter en figuurlijk dan!).
Neen hoor. Voordien betaalden wij ook al voor onze wagens en hoorde je ons niet klagen.
Nu doen ze het iets te gortig en gaan wij het gortig terugspelen. Heeft niet met egoïsme te maken. Koekje van eigen deeg heet dit.
Toch heel vreemd hoe sommigen hier zo afgunstig zijn van anderen hun wagen.
Ik ben zelf een werknemer en heb een Mercedes E-klasse als firmawagen (Europees fleetcontract met 19% korting). Door de nieuwe regeling (belast op cataloguswaarde) gaat me vanaf nu heel wat meer kosten.
Mijn leasecontract loopt nog 2 1/2 jaar, dus de wederbeleggingsvergoeding is nog te hoog om het contract te kunnnen opzeggen.
Ik kan inderdaad mijn werk ook doen in een VW Polo en veel minder betalen. Maar wat sommigen hier niet willen snappen, is dat die E-klasse deel uit maakt van mijn loonpakket.
Op het einde van de maand at ik er geen boterham meer door, maar die grotere wagen is wel een teken van appreciatie van de werkgever.
Door in de toekomst met een kleinere wagen te gaan rijden, wordt onrechtstreeks aan mijn loonpakket geraakt. Wanneer ik met een grotere wagen blijf rijden, wordt rechtstreeks aan mijn loonpakket geraakt door de fiscus. Dus verliezen doe je sowieso.
De werkende Belg (werknemer en zelfstandige) wordt gewoon weer eens genaaid.
Ja ecurie, ik zit in een gelijkaardig schuitje, al geloven sommigen dit niet. Als er hogere belastingen zijn verliezen we allemaal.
Kunnen we als burger geen motie van wantrouwen tegen de regering indienen?
Best dat iedereen z'n gegevens aan Danny Smagghe van Touring doorgeeft. Zij zijn blijkbaar echt van zin van actie te voeren.
Beste,
Dank u zeer hartelijk voor uw aanbod en uw steun. We gaan inderdaad door met dit project. Het hoeft daarom zelfs geen “syndicaat” te worden genoemd. Bedoeling is om een vaste groep op te richten van mensen die bereid zijn om meer concrete acties te voeren, lokaal of nationaal.
We zijn nu nog alles aan het voorbereiden en we moeten nog even bekijken hoe en wanneer we dit kunnen realiseren, ook samen met andere federaties zoals Febiac en Federauto. Alle burgers/automobilisten die ons de voorbije dagen bij Touring hebben gereageerd gaan we nu zorgvuldig bijhouden om opnieuw te contacteren van zodra dit project meer concrete vormen aanneemt.
Nogmaals hartelijk dank en beste groeten,
Danny Danny SMAGGHE Manager External Affairs & CommunicationsGroup Corporate Spokesperson
Neen hoor. Voordien betaalden wij ook al voor onze wagens en hoorde je ons niet klagen.
Nu doen ze het iets te gortig en gaan wij het gortig terugspelen. Heeft niet met egoïsme te maken. Koekje van eigen deeg heet dit.
"De fiscus aanvaardt deze forfaitaire kilometervergoeding slechts op voorwaarde dat het totale aantal beroepsmatig afgelegde kilometers maximaal 24.000 km per jaar bedraagt.
Leg je méér kilometers af, dan kan de fiscus bijkomend bewijs vragen. De fiscus gaat er immers van uit dat de gemiddelde kostprijs per kilometer daalt en dat de forfaitaire vergoeding, eens boven de maximumgrens, de werkelijke kostprijs overstijgt.
Opmerking: In de rechtspraak werd de fiscus voor deze maximumgrens van 24.000 km al meermaals teruggefloten. Reden: de fiscus voegt immers een voorwaarde toe aan de wetgeving.
Maar een gewaarschuwd werkgever is er twee waard…"
"De fiscus aanvaardt deze forfaitaire kilometervergoeding slechts op voorwaarde dat het totale aantal beroepsmatig afgelegde kilometers maximaal 24.000 km per jaar bedraagt.
Leg je méér kilometers af, dan kan de fiscus bijkomend bewijs vragen. De fiscus gaat er immers van uit dat de gemiddelde kostprijs per kilometer daalt en dat de forfaitaire vergoeding, eens boven de maximumgrens, de werkelijke kostprijs overstijgt.
Opmerking: In de rechtspraak werd de fiscus voor deze maximumgrens van 24.000 km al meermaals teruggefloten. Reden: de fiscus voegt immers een voorwaarde toe aan de wetgeving.
Maar een gewaarschuwd werkgever is er twee waard…"
En is nog op plaatsen te vinden, Indicator bv.
Hey bedankt!
Wil dus zeggen dat je vanaf 24000 km in een zone komt waar ze je in het oog gaan houden maar het is dus niet beperkt door een of andere wet.
Ik kan dit eenvoudig aantonen omdat ik van elke werkdag mijn exacte locatie kan aantonen (omdat ik daar moet inbatchen)
Laat ze maar komen, die vergoeding op 30000 km zal ik binnenrijven
Ik kan dit eenvoudig aantonen omdat ik van elke werkdag mijn exacte locatie kan aantonen (omdat ik daar moet inbatchen)
Laat ze maar komen, die vergoeding op 30000 km zal ik binnenrijven
... Maar wanneer je meer dan 80 keer per jaar op dezelfde plek inbatcht, is de fiscus van oordeel dat dat je werkplek is en je woon-werkverkeer niet vergoed kan worden door een kilometervergoeding. Woei.
Comment