Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat pervers is;
    de zelfstandige die het al moeilijk heeft, en zich een 2de hands koopt, die hogere co2 heeft en ooit boven 30k gekost zou hebben, die zit dus met een dik probleem.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
      Als je altijd naar dezelfde plaats rijdt ben je ook genaaid want dan wordt het woonwerk en dat is 0,15 inplaats van 0,33 en voor zover ik weet zit je altijd bij dezelfde klant dus is het scenario prive en km's inbrengen voor jou geen optie.

      D-Man was me al voor. Soit dat vliegt hier ook vooruit

      Ik had me vergist. Vanaf 2012 werk ik niet meer constant op dezelfde plaats... Hoe dom van me.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
        Vrees ik, denk ik, ik interpreteer...

        Ik heb de indruk dat niemand het écht goed weet. Hier niet, maar elders ook niet.
        Ik lees: catalogusprijs voor tweedehandswagens, maar ook factuurbedrag zonder opties, enz.
        kijk, het is hier in de thread al een aantal keren aan bod gekomen.
        Ok, je hebt 2 wagens in je vennootschap. Tenzij je kan bewijzen dat je de 2de wagen uitsluitend voor beroepsdoeleinden gebruikt zal je ook daar VAA op moeten betalen.
        Bewijzen is niet zo simpel en hou er rekening mee dat we het hier over de willekeur van belastingscontroleurs hebben. Om zoveel mogelijk kans te maken dat de fiscus akkoord gaat met het 100% beroepsgebruik moet je er dan voor zorgen dat je de wagen steeds op bedrijventerrein neemt en daar weer achter laat, bovendien hou je best een overzicht van alle verplaatsingen met die wagen bij, met km-standen e.d.
        Hou er rekening mee dat als de fiscus niet meegaat in je verhaal, je 309% van de achterstallige VAA kan betalen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
          kijk, het is hier in de thread al een aantal keren aan bod gekomen.
          Ok, je hebt 2 wagens in je vennootschap. Tenzij je kan bewijzen dat je de 2de wagen uitsluitend voor beroepsdoeleinden gebruikt zal je ook daar VAA op moeten betalen.
          Bewijzen is niet zo simpel en hou er rekening mee dat we het hier over de willekeur van belastingscontroleurs hebben. Om zoveel mogelijk kans te maken dat de fiscus akkoord gaat met het 100% beroepsgebruik moet je er dan voor zorgen dat je de wagen steeds op bedrijventerrein neemt en daar weer achter laat, bovendien hou je best een overzicht van alle verplaatsingen met die wagen bij, met km-standen e.d.
          Hou er rekening mee dat als de fiscus niet meegaat in je verhaal, je 309% van de achterstallige VAA kan betalen.
          Helemaal mee eens.
          Daarom dat ik zei "vrees ik". Zit niet in wetteksten, maar valt uit te vechten (ik bedoel onderhandelen) met de fiscus.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
            kijk, het is hier in de thread al een aantal keren aan bod gekomen.
            Ok, je hebt 2 wagens in je vennootschap. Tenzij je kan bewijzen dat je de 2de wagen uitsluitend voor beroepsdoeleinden gebruikt zal je ook daar VAA op moeten betalen.
            Bewijzen is niet zo simpel en hou er rekening mee dat we het hier over de willekeur van belastingscontroleurs hebben. Om zoveel mogelijk kans te maken dat de fiscus akkoord gaat met het 100% beroepsgebruik moet je er dan voor zorgen dat je de wagen steeds op bedrijventerrein neemt en daar weer achter laat, bovendien hou je best een overzicht van alle verplaatsingen met die wagen bij, met km-standen e.d.
            Hou er rekening mee dat als de fiscus niet meegaat in je verhaal, je 309% van de achterstallige VAA kan betalen.
            Yep, Af te raden om dat te doen. Pakkans is gewoonweg te groot.
            Moest dit geen probleem zijn dan zou toch iedereen dit doen?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door D-man Bekijk Berichten
              Helemaal mee eens.
              Daarom dat ik zei "vrees ik". Zit niet in wetteksten, maar valt uit te vechten (ik bedoel onderhandelen) met de fiscus.
              Klopt. En de fiscus gaat ervan uit dat jij schuldig bent totdat je het tegendeel bewezen hebt...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                Wat pervers is;
                de zelfstandige die het al moeilijk heeft, en zich een 2de hands koopt, die hogere co2 heeft en ooit boven 30k gekost zou hebben, die zit dus met een dik probleem.
                It's me!
                Eind 2009 moest er een 2de auto komen, en boekhouder zei me: "Blijf rond de 12-15000 euro". Volledig akkoord, het moet niet extravagant zijn.
                Wat kiest een mens dan? Een Golf TDI of een leuke auto (zie sig) voor dezelfde prijs? Brandstofprijs per maand verschilt niet zoveel (350 diesel tov 500 naft, of zoiets). OK, jaarlijkse taks is wat hoger, maar dat is allemaal nog draaglijk.

                Waar komen ze nu mee af? De catalogusprijs telt voor een 2dehandswagen. Akkoord dat ze constructies als verkoop/terugkoop willen blokkeren, maar wat met legitiem aangekochte oudere tweedehandswagens?
                Een wagen die nu nog misschien €8-10000 waard is belasten op basis van een 70% waarde van €37000?
                Dat is toch pervers?

                Ik zie het aankomen dat allerlei mensen/firma's/zelfstandigen constructies gaan opzetten, niet alleen om zichzelf te redden (jawel), maar ook om Di Rupo I een kloot af te trekken!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                  kijk, het is hier in de thread al een aantal keren aan bod gekomen.
                  Ok, je hebt 2 wagens in je vennootschap. Tenzij je kan bewijzen dat je de 2de wagen uitsluitend voor beroepsdoeleinden gebruikt zal je ook daar VAA op moeten betalen.
                  Bewijzen is niet zo simpel en hou er rekening mee dat we het hier over de willekeur van belastingscontroleurs hebben. Om zoveel mogelijk kans te maken dat de fiscus akkoord gaat met het 100% beroepsgebruik moet je er dan voor zorgen dat je de wagen steeds op bedrijventerrein neemt en daar weer achter laat, bovendien hou je best een overzicht van alle verplaatsingen met die wagen bij, met km-standen e.d.
                  Hou er rekening mee dat als de fiscus niet meegaat in je verhaal, je 309% van de achterstallige VAA kan betalen.
                  Inderdaad, dat verhaal heb ik ook al gehoord, weliswaar niet hier (3700+ posts lees je niet zomaar even )
                  Vorig jaar heeft mijn boekhouder 1 wagen op 100% beroepsgebruik gezet, vermoed ik. Ik weet niet of dat nu nog zal lukken.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Dav1d Bekijk Berichten
                    Yep, Af te raden om dat te doen. Pakkans is gewoonweg te groot.
                    Moest dit geen probleem zijn dan zou toch iedereen dit doen?
                    Agreed, toch zeker als het hier bvb over twee personenwagens gaat.
                    Als het tweede voertuig een bestelwagen of pickup truck is voor een bouwvakker of dergelijks, dan zal het iets gemakkelijker te verklaren/bewijzen/verdedigen zijn.
                    Maar zelfs dan nog zorg je best dat er zo weinig mogelijkheid tot discussie is.

                    Nog even opmerken dat de fiscus er niet voor terugschrikt om bvb je domicilie een tijdje in het oog te houden en na te gaan met welke wagen je op welke tijdstippen rijdt.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                      ... Om zoveel mogelijk kans te maken dat de fiscus akkoord gaat met het 100% beroepsgebruik moet je er dan voor zorgen dat je de wagen steeds op bedrijventerrein neemt en daar weer achter laat, bovendien hou je best een overzicht van alle verplaatsingen met die wagen bij, met km-standen e.d.
                      ....
                      Hoe doen ze dat met die wagentjes van het wit-gele kruis? Deze staan toch thuis? Maar ze mogen op hun ronde blijkbaar geen ommetje maken naar bakker. Zelf niet stoppen als de bakker op hun route woont vertelde een verpleegster mij laatst.

                      Comment


                      • Misschien toveren ze het volgende uit hun hoed, je weet nooit.

                        - Tweedehands van voor 15/1/2012 op factuurbedrag.
                        - Tweedehands na 15/1/2012 via de nieuwprijs - X x 6%


                        Je weet nooit met de heren ginder...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                          Inderdaad, dat verhaal heb ik ook al gehoord, weliswaar niet hier (3700+ posts lees je niet zomaar even )
                          Vorig jaar heeft mijn boekhouder 1 wagen op 100% beroepsgebruik gezet, vermoed ik. Ik weet niet of dat nu nog zal lukken.
                          zijn het in jou geval 2 personenwagens?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                            zijn het in jou geval 2 personenwagens?
                            Uiteraard.

                            |
                            |
                            V

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door nitroglycerine Bekijk Berichten
                              Hoe doen ze dat met die wagentjes van het wit-gele kruis? Deze staan toch thuis? Maar ze mogen op hun ronde blijkbaar geen ommetje maken naar bakker. Zelf niet stoppen als de bakker op hun route woont vertelde een verpleegster mij laatst.
                              tja, dan betalen ze wss wel VAA he... Tenzij die ritten van thuis naar de eerste klant en van de laatste klant naar huis niet aanzien worden als woon/werk verkeer, ik weet eigenlijk niet hoe dat juist berekend wordt.
                              Of zou diezelfde regel van "80 dagen zelfde klant > woon/werk verkeer " hier van toepassing zijn, denk het niet.

                              Als't echt zo is dat ze niet langs bakker mogen bvb, dan zou het wel'ns kunnen dat die verplaatsingen allemaal aanvaard worden als zuiver beroepsgebruik.
                              Then again, hoe controleren ze het gebruik van die wagens in het weekend of na de uren?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Scorchio Bekijk Berichten
                                Uiteraard.

                                |
                                |
                                V
                                lol sorry, volleidg overgekeken.
                                Aw, die B3 :/ op hoeveel VAA komt die uit?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                                  lol sorry, volleidg overgekeken.
                                  Aw, die B3 :/ op hoeveel VAA komt die uit?
                                  Da's een hele berekening. Ff zoeken, heb het afgeprint:

                                  (blader blader blader)

                                  (bedragen zijn belastbaar voordeel)

                                  Oude regeling 2011 (7500km):
                                  €4179.60
                                  Eerste nieuwe regeling 2012 (factuurbedrag 13000, 258g = 18%):
                                  €2005.71
                                  Tweede nieuwe regeling 2012 (factuurbedrag 53000, >5j oud = 70%, 258g = 18%):
                                  €5724

                                  Volvo (nieuwste regeling)
                                  €6255.59

                                  Onbetaalbaar
                                  Last edited by ; 26/01/2012, 15:43.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door phadmijet Bekijk Berichten
                                    tja, dan betalen ze wss wel VAA he... Tenzij die ritten van thuis naar de eerste klant en van de laatste klant naar huis niet aanzien worden als woon/werk verkeer, ik weet eigenlijk niet hoe dat juist berekend wordt.
                                    Of zou diezelfde regel van "80 dagen zelfde klant > woon/werk verkeer " hier van toepassing zijn, denk het niet.

                                    Als't echt zo is dat ze niet langs bakker mogen bvb, dan zou het wel'ns kunnen dat die verplaatsingen allemaal aanvaard worden als zuiver beroepsgebruik.
                                    Then again, hoe controleren ze het gebruik van die wagens in het weekend of na de uren?
                                    Inderdaad, hoe controleren ze dat?

                                    Wel komische situatie bij die verpleegster. Ze hebben onlangs nog wat klinkertjes bijgelegd op de oprit. Plaatsje voor meneer , plaatsje voor mevrouw en een plaatsje voor het wit/geel kruis wagentje.
                                    Last edited by ; 26/01/2012, 15:48.

                                    Comment


                                    • Het is heel simpel, de gemiddelde zelfstandige en werknemer is een gemakkelijk doelwit, controleurs houden zich niet bezig om te controleren of de ceo van een multinational de bedrijfsprivejet gebruikt voor privedoeleinden. Het is veel gemakkelijker om op de loer te liggen om te zien of je de LV pickup gebruikt op zondag om pistolets te gaan halen.

                                      Comment


                                      • Wat is het verschil eigenlijk tussen een dienstwagen (vb minister) en een bedrijfswagen ?
                                        En wie heeft dit verschil bepaalt?
                                        Alle belgen gelijk voor de wet, dan koop ik me ook een A8 als diensttwagen en wil ik zelfs evenveel betalen als een minister

                                        Comment


                                        • Als overgangsregel zouden ze toch de factuurprijs van wagens aangekocht voor 2012 mogen aanvaarden ipv de cataloguswaarde.

                                          Als het toch doorgaat zoals het er nu voorstaat zie ik volgend opties:
                                          - 997s prive overkopen
                                          - 997s verkopen en BMW 535d kopen(148co2, maandelijks 550 VAA. toch al een pak minder dan maandelijks +1000)
                                          - 997s verkopen en nog eens goed rondkijken naar een laag VAA alternatief. (Citroen DS5 of iets dergelijks(200VAA))

                                          Maar eerlijk gezegd voor 350VAA meer rij ik toch liever met iets rond dat toch nog enigszins rijplezier geeft.

                                          Ik ga alleszins wachten tot er duidelijkheid is.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X